Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
MRIDE T42 TURBO- tråden fortsätter under våra banåkarbilar
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 72, 73, 74   >>
20 besök senaste veckan (417805 totalt)
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Hmm, är det en 02:a man kan ana i bakgrunden med fembult Vad kan det vara för nått

Fas T skrev:
och en till!!!


_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5588



Japp. Det är den som var i Piteå förra sommaren och körde Prova på

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



En liten fundering...

Vad ska du använda för bälte ? Utav bilderna att döma så ser det lite svårt ut att fästa 4-punkt till det främre sätet. Men det har du säkert någon smart lösning på. Bara lite nyfiken.

När du bygger glasfiberskalet till bygget.... Hur bygger du upp formen ?

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Ang bälte i farkosten, blir det endast midje bälten.. Jag kommer att åka omkring med hjälm så jag är lite osäker om jag måste ha bälte (therealpinto "Gustaf Ulander" kan nog svara på den frågan)

Hur jag kommer att bygga upp formen!? Jag tar MASSOR av vägisolering eller annan "tät"skumplast och kanske en och annan plåt. Limmar ihop skivorna till en jättekub i ramen. Sen plockar jag fram min konstnärliga förmåga och formar denna jättekub till en skitsnygg skulptur, liknande Bethoven eller en formelbil eller nåt' (jag har inte bestämt mig än ). Sen smetar jag på ett lager snabbtorkande byggspackel "lösningsmedelsfri" som slipas till finfint resultat (så inte formen smälter av alla lösningsmedel). Efter det målas skiten med 2K färg.
Dags att gjuta av den färdigformade racern! Släppmedel, Gelcoat, poyesterplast och glasfibermatta apliceras i tjocka lager- Bryt lös formen! Vänd den upp o ner. Aplicera släppmedel, gelcoat, poyesterplast och glasfibermatta (i den upp o ner vända formen). Så därja då var karossen klar.
Då var det bara att bryta sönder orginalet från ramen och skicka iväg den för blästring och lackering.
MONTERA IHOP!!!!!

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



ok ! Ungefär som jag trodde då....
Känns som att det går åt mycket spackel innan man är klar !

Att "bygga in" ramen är ju smart då får man mått och fästpunkter rätt. De jag har sett som bygger egna karosser förut har bara limmat ihop isoleringskivor stående tvärs bilen som dom skurit ut till rätt form innan. Tycker det måste va svårt att få rätt mått och passform på så sätt... man måste väl nästan ha en 3D model i cad för att klara det ???

Lycka till med bygget ! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Sådärja! Då var det utrett! Ang bälten i T:et, så kan vilken typ av bälten (2p,3p,4p,)godkännas såvida de är av godkänd typ.. Men jag "behöver" inte ha hjälm om jag har bälte (kul soliga sommardagar att slippa hjälm) även om jag kommer att köra omkring med integralhjälm pga avsaknad av vindruta. Men man kan INTE vända på steken och säga: Inget bälte om man har hjälm > .

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2911

Namndispens
Namndispens



ooootroligt cooolt !!!

Som "icke svetskunnig" men "mycket nyfiken" så har jag en liten, pytteliten, fråga: När jag tittar på fackverket så slår det mig att du valt att inte ha några förstärkningsplattor runt svetsfästpunkterna - alltså små "trekantiga" bitar av något lämpligt matrial såsom man finner på t.ex. burar som man monterar i bilar för att öka hållfastheten. Dessa borde inte väga så himla mycket men vridstyvheten brukar ju mångdubblas. Har du tänkt montera sådana senare - eller räknar du med att det räcker som det är ???

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Bamsefar skrev:


ooootroligt cooolt !!!

Som "icke svetskunnig" men "mycket nyfiken" så har jag en liten, pytteliten, fråga: När jag tittar på fackverket så slår det mig att du valt att inte ha några förstärkningsplattor runt svetsfästpunkterna - alltså små "trekantiga" bitar av något lämpligt matrial såsom man finner på t.ex. burar som man monterar i bilar för att öka hållfastheten. Dessa borde inte väga så himla mycket men vridstyvheten brukar ju mångdubblas. Har du tänkt montera sådana senare - eller räknar du med att det räcker som det är ???


Inget nytt men...

SMART! thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Intressant fråga thumbs up
Jag har faktiskt funderat i samma banor, men jag har inte kommit fram till en riktigt försvarbar anledning att montera "hörnförstärkningar" på mer än några ställen pga att jag anser att den med all säkerhet redan är kraftigt överdimmentionerad och kommer att hålla mina förväntade krav, hoppas jag (peppar, peppar ). Bakdelen med anslutning mot MC-ramen är nu klar (iaf rammässigt), så vissa förstärkningar kommer det att finnas i bakdelen pga att det är en så vital del i farkosten med minimalt med anslutningar (5 punkter och 140kg + en del vridningstendenser). Hela bakdelen sitter bultad med 24st M10bult m mutter (genomgående) fördelat på 5st 5mm plattor.

Som alla vet så är inte jag någon ingengör inom hållfasthet, så jag tar gärna emot tankar och funderingar ang bygget thumbs up Jag försöker bara att tänka ut hur krafterna transporteras genom ramen. En bra triangilering är ju A och o. Detta är ju min första rörram som jag bygger så saker och ting kan ju bli fel , så det är kanon om någon som funderar på något kunde ventilera det, så man kan öppna ögonen innan det är försent (inte roligt att lära sig den hårda vägen "aj aj")..

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2911

Namndispens
Namndispens

Vet inte om jag törs verkligen, men har man sagt a så får man säga b...

Jag tog en av dina bilder, och fipplade med den lite i paint. De punkter som är markerade är i mitt tycke punkter som må undersökas ytterligare. Jag säger därmed såhär: Jag skulle sätta förstärkningar där...

Därimot så hittar du några ljusgröna och ljusblå linjer...



Dessa borde existera, framförallt de ljusblåa...

Sedan finns det två röda små söta ringar, och igentligen borde det vara 4 ringar, men dessa är då fyrkantsrör som då byter riktning mitt på "röret" och det borde inte vara så bra ur hållfasthetssynvinkel. Men jag har inte haft möjlighet att simulera detta i något cad program (jag måste hitta skivan någon stans i mina gömmor om det är intressant).

Ett krux med lilla mig, som då bl.a. även klättrar, är att jag värdesätter säkerhet mycket högre än vikt. T.ex. så släpar jag på osedvanligt mycket tunga s.k. kamsäkringar för bergsklättring eftersom jag bedömmer dessa som bättre (det finns nackdelar med kamsäkringar också) men dessvärre väger de mångdubbelt jämfört mot vanliga s.k. kilar...

Så nu intar jag nog

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 569



kan tillägga att det har tillkommit en hel del bitar sedan det kortet togs!
Micke kommer säkert lägga upp lite mer aktuella bilder

_________________
Tim Kjellsson
Uppsala
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Trevligt med lite kreativt funderande! thumbs up Tackar för engagemanget!
Som du ser har det hänt endel sedan din "simulering". De flesta rör sitter nu på plats. Rör som saknas är "mitt" i sittbrunnen- rakt över bakom förarstolen samt även neråt längs ryggen på föraren. Anledningen att jag inte kan göra ett kryss bakom föraren beror på att passageraren måste grensla förarstolen och sträcka ut benen utmed sidorna av föraren.
Bakom passageraren finns "diagonala" stävor från mc-ramens mittre "främre" infästnings platta ut till sidorna, samt framåt längs passagerarstolens rygg. Hörnförstärkningar kommer att sättas dit på några ställen, dock mest i bakre regionen.
om man tänker i rent vridstyvhets synpunkt är kanske inte en trike riktigt lika känslig som en fyrhjuling (rätta mig om jag har fel ) med tanke på att det inte finns något som "håller" emot i motsvarande hörn= dvs. endast den lilla vridning från hjulcentrum och neråt som bildas när man svänger "sidokrafter". Och sen är det väl farkostens egenvikt som stävar utåt "tex. motorn som är ovanför rollcentrat" när man svänger.


Här ser man även platsen för packlådan som kommer att ha sin plats bredvid föraren på ena sidan.




_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Jag tänkte visa er "en" av många skisser som har cirkulerat hemma hos mig... som sagt- Det är endast en skiss, så det hinner ändras mkt med tiden... Denna skiss tycker jag börjar kännas ganska trevlig. Det som är svårast är att kunna skapa en bakdel som inte ser ut som en motorcykel som har kolliderat och kört rakt in i baken och fastnat . Vill få bort mc-känslan från baken. Sen ang skärmarna. Jag tror att dessa är lite bättre rent aerodynamiskt än vanliga "cykel" super 7 skärmar. Fram lysena kommer förmodligen att sättas fast på insidan framskärmarna i framkant "två små runda E-märkta placerade på höjden" med en smutt blinkers mitt uppe på skärmen.
Man kan se ratten samt nackstödena sticka upp.
ALLA tre skärmar är helt fristående och kommer att följa med däckets fjädringsrörelse.

Vad tycker ni? Kan detta bli något att pressa omkring på banorna/gatan
med?


_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Andreas Persson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 516



Hmm, ett par av mina skisser liknar faktiskt bitvis din skiss, fast jag valde att ha helt friliggande hjul eller möjligtvis tunna skärmar som låg ett par mm från däcket och följde hjulets rörelser. Skissade även på en nos med F1 eller Radical liknande stuk men det blev snyggast utan nåt sån (iallafall på mina skisser ). En annan ide jag hade var att ha täckta framhjul, men utssendet nådde nya bottenrekord på dem skisserna... Én annan ide som jag vart rätt nöjd med var att täcka störtbågen och låta den karossbiten gå ihop med en bakskärm som liknade den på Indytriken.



Jag vet inte till hur stor nytta mitt skissnade har varit men du kanske iallafall fick lite nya ideer till skissandet...

P.S om jag bara får tag i en scanner så ska jag posta lite bilder om du vill... D.S
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
JAA, skisserna vill vi nog alla se!!! När du säger helt friliggande hjul menar du då samma sak som på min skiss fast utan framskärmar? Som det kanske inte syns, är att mina bärarmar är ca 60cm långa på varje sida "friliggande" fast med skärmar som täcker halva hjulen.
Jag ska skissa ihop en till från ett annat håll..

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Just nu pysslar jag med spindlarna som är ombyggda Ford Scorpio spindlar. Det bästa med dessa spindlar är att de har MKT mer KPI vinkel än många andra + att jag kan justera KPI vinkeln själv thumbs up samt placera styrarmen där jag vill ha den.

Idag har jag svarvat insatser i de avkapade McPherson benen som är kortade till rätt längd. Pga tekniska brister så är avståndet mellan spindellederna 28cm istället för 30cm som jag tidigare ville ha, men men, ingen katastrof.

Från början kom jag fram till att jag var tvungen att tillverka HELT egna spindlar (kul men GIGGANTISKT jobbigt) Funderade mkt på aluminium spindlar snyggt frästa . Men hur jag än vände på steken kom jag fram till ett problem- NAVET med lager och tapp. 99,9% av alla navtappar är gjutna i gjutjärn samt antingen ihopgjutna med spindeln eller krymt eller pressad fast- INTE SKRUVAD! Jag litar inte på svetsad gjutjärn. Jag har hittat ett par olika alternativ som har skruvad tapp. Den ena är en VW Golf baktapp, men navet var inget att hänga i julgranen och veka lager är det också. Den andra vet jag inte varifrån den härstammar, men det var samma bekymmer där- det finns säkert fler, men vem ids gräva i höstacken efter nålen?
Visst skulle jag kunna tillverka nya tappar som är skruvbara, anpassade till ett befintligt nav. Men kostnaden skenar iväg något grymt då man lägger ihop allt.

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Fas T skrev:
Det bästa med dessa spindlar är att de har MKT mer KPI vinkel än många andra + att jag kan justera KPI vinkeln själv thumbs up samt placera styrarmen där jag vill ha den.


intresant....hur stor är vinkeln............och är styrarmarna bultade..???




Fas T skrev:

99,9% av alla navtappar är gjutna i gjutjärn samt antingen ihopgjutna med spindeln eller krymt eller pressad fast- INTE SKRUVAD!


Jaguar har skruvad spindeltapp........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Problemet är att få tag på ett par utan att måsta betala en förmögenhet- Direkt skrotarna ser att det står Jaguar, Mercedes, Porsche eller annat "exlusivare" märke på dem blir dom penga giriga och funderar vad dessa prylar kostar NYA...

Nu vet inte jag hur pass smidiga Jaguar spindlarna med nav är, men får för mig att de inte är riktigt så "nätta" som kanske vore att föredra.. kan ha fel.

Tack iaf! thumbs up

Styrarmarna sitter gjutna där de flesta sitter. Men jag kommer att kapa bort orginalarmarna och tillverka egna som sitter mkt högre och svetsas i det fd fjäderbenet.. Fiffigt!

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2911

Namndispens
Namndispens

Bamsefar piper: Några nya bilder

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare









Det har hänt lite grann i mitt garage på sistone.
När allt kom i kring och tillverkandet av framvagnen skulle dra igång, kom jag mer och mer fram till att min emenenta framvagnsgeometri inte var genomförbar som jag hade tänkt . Ritningen var helt anpassad till mina "idealiska" hemtillverkade spindlar. Kuggstången är nu flyttade från -framför fötterna till - under knäna. Detta medför en ganska komplicerad rattstång med 5st knutar . En helt ny Ackerman uträkning är genomgången. Övre och undre bärarmar (utom en) är klara och det verkar funka som jag tänkt mig. thumbs up Styrarmen på spindeln ska kapas bort och ersättas av en ny med högre placering spm svetsas i den undre delen av det avkapade McPherson benet.
OBS: Jag ska inte ha "Mc bakramen (med sadel)" kvar- endast fotomontage

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Hmm.........plåten till undre kulbulten ser lite vek ut.....eller..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Allmänt banåkaforum
MRIDE T42 TURBO- tråden fortsätter under våra banåkarbilar
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 72, 73, 74   >>
20 besök senaste veckan (417805 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande