Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Hårdhet på fjädrar?
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (16568 totalt)
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Jag bytte ut mina progressiva Bilstein-fjädrar mot linjära fjädrar från H & R.

De nya fjädrarna har följande värden:
Fram: 120 mm "free length", 180 N/mm eller 1029 lbs/inch
Hjälpfjädrar fram: 40 mm "free length", 25 N/mm eller 143 lbs/inch
Bak: 140 mm "free length", 240 N/mm eller 1371 lbs/inch

Bilen blev förvisso mkt snabbare men också väl nervös på Nordslingan.
Så jag misstänker att de blev för hårt. Framförallt märktes det att greppet bak påverkades mkt av gupp i kurvorna. Med mjukare sättning av compression och rebound så blev det dock bättre.

Är det ngn som kan förklara varför det blev som det blev och kanske vägleda mig till en bättre setup?

Bilen väger ca 1420 kg och har 50,1% av vikten på framhjulen och följdaktligen 49,9% bak.
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2912

Namndispens
Namndispens

Det är försent på Kvällen, och min kropp lider av en dag med underbar klättring...

Dina bakfjädrar är troligen för hårda, alternativt returdämpningen som är mindre lyckad. Jag skall titta på det imorgon eller måndag - fast tills dess har säkert någon annan hunnit ikap (jag skall ut å klättre imorgon Söndag oxå så....).

Svårt att säga såhär, men med t.ex. Öhlins så börjar man med att ställa returen tills t.ex. bakvagnen inte längre är nervös. Sedan skruvar man in (hög/) lågfartskompressionen (har i Öhlins fall att göra med att man i viss mån påverkar just kompressionen när man skruvar på returen).

Vad har du för dämpare monterade ??? Är det Bilstein PSS9 med enbart en justeringsmöjlighet (vill minnas att den ratten, på PSS9 alltså, justerar enbart returen ?) ???

Bak sitter fjäder på orginal plats eller har du byggt om till fjäderben bak ???

Hjälpfjädern som du och nämner, är normalt sett komprimerad fullt ut - tillför inget under normala rörelsemönster (dvs den finns på plats för att fjäderbenet skall hålla sig "på plats" i fullt utfjädrat läge). Btw har du mellanbricka, eller är hjälpfjädern fastsvetsad på "den större" fjädern ???

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Då har du ju samma setup som jag, 120 fram och 180 bak. Funkar kanon på min bil iallafall.

Vad har du för dämpare?? Med så hårda fjädrar måste man ju ha en dämpare som är hård eller långsam i returen vad man nu vill kalla det. Annars skickar ju fjädern tillbaka hjulen som en raket efter ett gupp.
Jag tycker det är märkligt att det blev bättre med mjukare dämparinställningar, då faller ju mina teorier. Men jag är ju ingen expert. Fast jag tror jag har rätt


Lite OT men bor du på ringen numera eller

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Lotus Samuel skrev:
Då har du ju samma setup som jag, 120 fram och 180 bak. Funkar kanon på min bil iallafall.

Vad har du för dämpare?? Med så hårda fjädrar måste man ju ha en dämpare som är hård eller långsam i returen vad man nu vill kalla det. Annars skickar ju fjädern tillbaka hjulen som en raket efter ett gupp.
Jag tycker det är märkligt att det blev bättre med mjukare dämparinställningar, då faller ju mina teorier. Men jag är ju ingen expert. Fast jag tror jag har rätt


Lite OT men bor du på ringen numera eller


Alltså mina fjädrar har längden 120 mm resp 180 mm, har dina det också eller är det hårdheten? Dessutom är ju din bil betydligt mer baktung så det borde verkligen inte vara samma på våra bilar.

Dämparen är Bilstein PSS9, jag är helt med på din teori kring att det borde vara hård retur på hård fjäder men vi kanske har helt fel.

Bor tyvärr inte i Eifel, ännu.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Bamsefar skrev:
Dina bakfjädrar är troligen för hårda, alternativt returdämpningen som är mindre lyckad. Jag skall titta på det imorgon eller måndag - fast tills dess har säkert någon annan hunnit ikap (jag skall ut å klättre imorgon Söndag oxå så....).

Svårt att säga såhär, men med t.ex. Öhlins så börjar man med att ställa returen tills t.ex. bakvagnen inte längre är nervös. Sedan skruvar man in (hög/) lågfartskompressionen (har i Öhlins fall att göra med att man i viss mån påverkar just kompressionen när man skruvar på returen).

Vad har du för dämpare monterade ??? Är det Bilstein PSS9 med enbart en justeringsmöjlighet (vill minnas att den ratten, på PSS9 alltså, justerar enbart returen ?) ???

Bak sitter fjäder på orginal plats eller har du byggt om till fjäderben bak ???

Hjälpfjädern som du och nämner, är normalt sett komprimerad fullt ut - tillför inget under normala rörelsemönster (dvs den finns på plats för att fjäderbenet skall hålla sig "på plats" i fullt utfjädrat läge). Btw har du mellanbricka, eller är hjälpfjädern fastsvetsad på "den större" fjädern ???


Menar du att returen är för klen?

Justeringen på PSS9 justerar både kompression och retur enligt en förbestämd kurva.

Fjädrarna sitter på original plats och jag har mellanbricka fram (tror ajg)
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



johann skrev:

Alltså mina fjädrar har längden 120 mm resp 180 mm, har dina det också eller är det hårdheten? Dessutom är ju din bil betydligt mer baktung så det borde verkligen inte vara samma på våra bilar.

Dämparen är Bilstein PSS9, jag är helt med på din teori kring att det borde vara hård retur på hård fjäder men vi kanske har helt fel.

Bor tyvärr inte i Eifel, ännu.



Jag läste lite slarvigt. Jag har alltså 120n/mm fram och 180n/mm bak på min M3:a Detta ger inte hårdare fjädring bak som många tror utan blir mjukare pga placeringen av fjädern bak. Närmare bestämt 105,6n/mm fram och 81n/mm bak.

Utan att luras för mycket skulle jag gissa att fjädrarna är i hårdaste laget för dom dämparna, åtminstånde på ringen. Får man fråga varför du köpte just 180n/mm fram och 240n/mm bak? Inte för att det är fel men jag bara undrar om du köpte lite på känn eller om någon har räknat ut lämpliga fjädervärden?

om vi tar ett exempel så kan vi tänka oss att dämparen är ganska mjuk och fjädrarna likaså till att börja med. Skulle vi då slänga på stenhårda fjädrar kommer fjädern leva sitt eget liv eftersom stötdämparen inte har en chans att hålla emot fjädern åt något håll. Överdriver man lite så skulle det likaväl kunna bli samma sak som att plocka bort dämparen helt. Och det vet vi ju hur bra det är

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Lotus Samuel skrev:
Jag har alltså 120n/mm fram och 180n/mm bak på min M3:a Detta ger inte hårdare fjädring bak som många tror utan blir mjukare pga placeringen av fjädern bak. Närmare bestämt 105,6n/mm fram och 81n/mm bak.

Utan att luras för mycket skulle jag gissa att fjädrarna är i hårdaste laget för dom dämparna, åtminstånde på ringen. Får man fråga varför du köpte just 180n/mm fram och 240n/mm bak? Inte för att det är fel men jag bara undrar om du köpte lite på känn eller om någon har räknat ut lämpliga fjädervärden?

om vi tar ett exempel så kan vi tänka oss att dämparen är ganska mjuk och fjädrarna likaså till att börja med. Skulle vi då slänga på stenhårda fjädrar kommer fjädern leva sitt eget liv eftersom stötdämparen inte har en chans att hålla emot fjädern åt något håll. Överdriver man lite så skulle det likaväl kunna bli samma sak som att plocka bort dämparen helt. Och det vet vi ju hur bra det är


Jag gick på en rekommendation, antar att de är flera VLN-team som kör med liknande fjädrar. Skall höra med de som installerade på må.

Det kan vara så att stötdämparna är för klena för fjädrarna men det märkliga är att det blev bättre då jag mjukade upp kompression och returen, detta leder mig snarare till att tro att fjädrarna är för hårda och bilen är för stum och därför "studsar", men mjukare kompression så blir bilen helt enkelt mjukare och studsar inte lika mkt vid infjädring. Fast jag kan mkt väl vara helt ute och cykla.
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2912

Namndispens
Namndispens

johann skrev:
Menar du att returen är för klen?

Justeringen på PSS9 justerar både kompression och retur enligt en förbestämd kurva.


"För klen" ??? Nja, vet inte om jag kan uttrycka mig i formen "för klen", syftar du på för mjuk retur ???

Snarare fel i förhållande till fjäderns hårdhet (vilket även Lotus Samuel är inne på). Det som gör det hela extra svårt är den förinställda kurvan av retur vs komp på justeringen. Du "behöver" enbart justera returen i detta fall, och helst inte påverka kompressionen. Fast det kräver att du kan justera inom ett relativt stort intervall, och 9 klick som PSS9 lär ha låter ja lite begränsat. Mina dämpare har 30 steg på returen.

Fast jag tror fortfarande att bakfjädrarna vart lite hårda. T.ex. Om du har lånat specifikationen från något race team, har du i så fall kompenserat för deras evnt bakre (jätte?) vinge för downforce ???

Appropådet, den blir nervös skriver du. Har du möjlighet att utveckla det hela. Är det t.ex. i kurvor, eller vid stark acceleration eller inbromsning, eller ja när inträffar det i hastighet ??? och är nervositeten på bilen enbart bakhjulen eller "flyter" känslan omkring rent generellt ???

och en sista fråga: De nya fjädrarna uppför sig garanterat olikt din f.d. progressiva, men har du någon uppfattning om bilen justerats i höjd i samband med fjäderbytet ??? Jag förutsätter att du kollade hjulvinklarna efter fjäderbytet ???

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Mina hårda avsedda för NS (enligt GC) är 107.1N/mm fram, 125N/mm bak
Gatfjädrarna är 89.3N/mm fram. 98.2N/mm bak. De är 6 tum långa och
2.5 tum i diameter. Jag har inga hjälpfjädrar eller annat.

_________________


Jan Nagy
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Bamsefar skrev:
"För klen" ??? Nja, vet inte om jag kan uttrycka mig i formen "för klen", syftar du på för mjuk retur ???


Är inte det samma sak...

Bamsefar skrev:
Snarare fel i förhållande till fjäderns hårdhet (vilket även Lotus Samuel är inne på). Det som gör det hela extra svårt är den förinställda kurvan av retur vs komp på justeringen.


Öhlinarna gör precis samma sak, dvs justerar du retur så påverkas även kompression och vice versa, om än inte lika mkt. Dessutom föklarar inte er teori varför det blir bättre när jag mjukar upp stötdämparen.

Bamsefar skrev:
Du "behöver" enbart justera returen i detta fall, och helst inte påverka kompressionen. Fast det kräver att du kan justera inom ett relativt stort intervall, och 9 klick som PSS9 lär ha låter ja lite begränsat. Mina dämpare har 30 steg på returen.


Antalet inställningssteg behöver inte alls ha ngt med en intervallets storlek att göra utan enbart med noggranheten som det kan justeras

Bamsefar skrev:
Fast jag tror fortfarande att bakfjädrarna vart lite hårda. T.ex. Om du har lånat specifikationen från något race team, har du i så fall kompenserat för deras evnt bakre (jätte?) vinge för downforce ???


Samt spltter fram och kraftigare stötdämpare eller iaf, näe förmodligen inte.


Bamsefar skrev:
Appropådet, den blir nervös skriver du. Har du möjlighet att utveckla det hela. Är det t.ex. i kurvor, eller vid stark acceleration eller inbromsning, eller ja när inträffar det i hastighet ??? och är nervositeten på bilen enbart bakhjulen eller "flyter" känslan omkring rent generellt ???


Den är nervös i baken vid acceleration i och ut ur kurvur med gupp samt vid inbromsning där det är guppigt. Fören känns relativt sett mkt bra.

Bamsefar skrev:
och en sista fråga: De nya fjädrarna uppför sig garanterat olikt din f.d. progressiva, men har du någon uppfattning om bilen justerats i höjd i samband med fjäderbytet ??? Jag förutsätter att du kollade hjulvinklarna efter fjäderbytet ???


Bilen var ngt högre bl a på att fjädrar inte hade satt sig. Hjulvinklarna är naturligtvis åtgärdade och snarare bättre nu än förut. Dock så kan oroligheten bak vid inbromsning komma av mindre toe-in bak men det är inte mitt huvudproblem. Det är greppet bak i kurvor.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Jan Nagy skrev:
Mina hårda avsedda för NS (enligt GC) är 107.1N/mm fram, 125N/mm bak
Gatfjädrarna är 89.3N/mm fram. 98.2N/mm bak. De är 6 tum långa och
2.5 tum i diameter. Jag har inga hjälpfjädrar eller annat.


Dessa fjädrar är ju ganska mkt mjukare än mina. Att dina gatfjädrar är för mjuka för NS vet vi, frågan är om dina NS-fjädrar har rätt hårdhet eller om den "perfekta" hårdheten ligger ngnstans mellan dina och mina fjädrar.
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Tja, enda sättet är väl att prova.

_________________


Jan Nagy
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Jan Nagy skrev:
Tja, enda sättet är väl att prova.


Säkerligen kan ngn på detta forum räkna på det också.
I ditt fall skall ju bilen användas på gatan också så det blir ju lite svårare kanske.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Vi har en parameter som inte har varit upp än, det är vikten på bilen.
Eller snare den fjädrade vikten per fjäder.

johann:
Din bil är väll lättad, eller?
Då blir den atomatiskt hårdre med samma fjädersättning.

f=( Ff * k/ m)^0,5 / 2 / pi [Hz]

Ff=fjäderkonstant vid hjulet.
m=fjädra vikten
k=korrigeringsfaktor

Nu är det så att Ff skall korigeras(k) för var/hur fjädern är monterad.

citat:
Jag har alltså 120n/mm fram och 180n/mm bak på min M3:a Detta ger inte hårdare fjädring bak som många tror utan blir mjukare pga placeringen av fjädern bak. Närmare bestämt 105,6n/mm fram och 81n/mm bak.

Detta betyder att fram så har vi en korigeringsfaktor(k) på 105,6/120=0,88 och bak 81/180=0,45

Vad man inte får fram är vad den fjädrade vikten är per fjäder.
Men ett lite överslag kan väll göras, vi delar vikten/4(nästan 50/50)
1420/4=355kg

Ger då
fram
f=(180*1000*0,88/355)^0,5/2/pi -> f=3,4Hz
bak
f=(240*1000*0,45/355)^0,5/2/pi -> f=2,8Hz

Nu har vi räknat med hela vikten och inte den fjädrade så Hz-talet blir ännu högre.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2912

Namndispens
Namndispens

johann skrev:
Öhlinarna gör precis samma sak, dvs justerar du retur så påverkas även kompression och vice versa, om än inte lika mkt. Dessutom föklarar inte er teori varför det blir bättre när jag mjukar upp stötdämparen.


Exakt, på t.ex. mina f.d. Öhlins 46HRC dämpare så motsvaradr tre klick på returen ungefär ett klick på kompressionen.

johann skrev:
Antalet inställningssteg behöver inte alls ha ngt med en intervallets storlek att göra utan enbart med noggranheten som det kan justeras


Visst kan du ha tur och få det att passa även till andra fjädrar. Jag vet inget om de fjädrar som du hade innan du monterade dessa hårdare fjädrar, så jag kan inte direkt uttala mig om dom.

Men en sak är säker, orginal Bilstein PSS9 med dess förinställda justeringspunkter lär knappast stämma med andra fjädrar.

Det man vinner med flera justeringslägen är det givna, t.ex. att man kan byta fjädrar utan att bygga om dämparna. Med en fastställd justeringskurva som dina PSS9 (om dom fortfarande är orginal, dvs ej ombyggda i samband med byte av fjädrarna) så kommer saker och ting inte att vilja lira optimalt.

Sedan kan jag också nämna att man med t.ex. Öhlins 44TT kan montera olika brickor som påverkar flödet i dämparna olika beroende på situation, vilket gör att man kan fininställa beteendet vid vissa typer av rörelser. Men det är helt klart en överdrift för de flesta av oss här rejsa.nu....

johann skrev:
Den är nervös i baken vid acceleration i och ut ur kurvur med gupp samt vid inbromsning där det är guppigt. Fören känns relativt sett mkt bra.


okej, rent generellt vid överstyrning på väg ut ur en kurva så kan man misstänka något av följande:
* För hårda fjädrar bak (vilket jag personligen misstänker är boven i dramat, givetvis i kombination med dämparna)
* För hård krängningsfjäder bak (har inte du justerbara krängar på din M3a ???)
* För mycket retur och/eller komp bak (vilket du också noterat att det blir bättre när du backar av på inställningen)

Med ovanstående i huvudet, och mina obefintliga erfarenhet av dels NS och dels din M3a, så reserverar jag mig inte bara mot felskrivningar, utan även rent generellt

Jag har tittat lite på vad du skrivit, och om du verkligen är nöjd med fjädrarna fram (jag skulle inte vara det rent spontant) så föreslår jag att du byter bakfjädrarna till motsvarande 210 N/mm.

DOCK jag skulle välja att backa även på frontfjädrarna (och ytterligare bak jämfört med ovanstående), vet ej på rak hand (jag har klättrat idag oxå - så psyket är lite ur form, skall ut imorgon med...) - lite trial and error skulle jag vilja göra av det hela (eftersom jag personligen anser att en individs personliga referenser ger olika inställningar på fjädrar/dämpare).

Allt detta påverkas dock av downforce......
* Du letade vinge, har du hittat någon ???
* Splitter behövs också, har du hittat något användbart ???

Så jag föreslår att framfjädrarna bör vara på 130 N/mm och 150 N/mm bak. Detta kan fungera, med massor av tur, med dina PSS9 (om de fortfarande är orginal) - men jag skulle gärna se att du byter till dämpare som kan justeras separat på retur och komp (eftersom du vill ha mindre rebound och mera kompression när du går upp i fjäderhårdehet).

Annars så kan jag rekommendera Görans bok, den beskriver det hela på ett bra sätt. Om du ger dig på t.ex. Öhlins dämparsortiment så tillkommer en del, men det ingår om du köper dämpare från deras auktoriserade försäljare. Komplexiteten ökar dock...

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



fuling skrev:
Vi har en parameter som inte har varit upp än, det är vikten på bilen.
Eller snare den fjädrade vikten per fjäder.

johann:
Din bil är väll lättad, eller?
Då blir den atomatiskt hårdre med samma fjädersättning.

f=( Ff * k/ m)^0,5 / 2 / pi [Hz]

Ff=fjäderkonstant vid hjulet.
m=fjädra vikten
k=korrigeringsfaktor

Nu är det så att Ff skall korigeras(k) för var/hur fjädern är monterad.

citat:
Jag har alltså 120n/mm fram och 180n/mm bak på min M3:a Detta ger inte hårdare fjädring bak som många tror utan blir mjukare pga placeringen av fjädern bak. Närmare bestämt 105,6n/mm fram och 81n/mm bak.

Detta betyder att fram så har vi en korigeringsfaktor(k) på 105,6/120=0,88 och bak 81/180=0,45

Vad man inte får fram är vad den fjädrade vikten är per fjäder.
Men ett lite överslag kan väll göras, vi delar vikten/4(nästan 50/50)
1420/4=355kg

Ger då
fram
f=(180*1000*0,88/355)^0,5/2/pi -> f=3,4Hz
bak
f=(240*1000*0,45/355)^0,5/2/pi -> f=2,8Hz

Nu har vi räknat med hela vikten och inte den fjädrade så Hz-talet blir ännu högre.


Den korrigeringsfaktorn du räknat med gäller min M3E30 som är farfar till Johans M3:a, fast jag tror att det kan stämma hyffsat ändå. Men några exakta värden blir det ju tyvärr inte. Man måste väl nästan kunna dra bort 20-25kilo per hjul ofjädrad vikt på den beräkningen.
Men som setupen ser ut nu så är den väl lite väl hård eller? Ska man inte ha mjukare setup på ringen?

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Den korrigeringsfaktorn du räknat med gäller min M3E30 som är farfar till Johans M3:a,

opps, jag skall genast krypa ner under min sten igen

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Enligt Fuling så har du ett Hz-tal på 2,8-3,4. Det ligger nästan i liv med en Trans Am bil. Med en troligen betydligt lägre markfrigång. Det hela låter underligt.
Jag hade 2,1Hz fram i sommras och lyckades klämma upp hjulen 35mm
vid 1,09G;s inbromsning. Då var splittern nästan i marken enl åskådarna.

I skidpad klämde jag in hjulet 25 mm vid dryga i G. Då väger ekipaget 1400 kg med mig i. Visserligen har jag lägre CGH, men ändå.

Med samma Hz tal skulle min bil kränga ca 8 mm vid 1G, och det med försumbart hårda K-fjädrar. Samt fjädra in 10 mm vid samma inbromsning.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Göran Malmberg skrev:
Enligt Fuling så har du ett Hz-tal på 2,8-3,4. Det ligger nästan i liv med en Trans Am bil. Med en troligen betydligt lägre markfrigång. Det hela låter underligt.
Jag hade 2,1Hz fram i sommras och lyckades klämma upp hjulen 35mm
vid 1,09G;s inbromsning. Då var splittern nästan i marken enl åskådarna.

I skidpad klämde jag in hjulet 25 mm vid dryga i G. Då väger ekipaget 1400 kg med mig i. Visserligen har jag lägre CGH, men ändå.

Med samma Hz tal skulle min bil kränga ca 8 mm vid 1G, och det med försumbart hårda K-fjädrar. Samt fjädra in 10 mm vid samma inbromsning.

Göran Malmberg.


Eehh. Fattar ingenting.
Ska han ha mjukare fjädrar då?
Ta inte illa upp Göran/fuling, jag försöker snappa ett o annat.
Nu är jag trött o ska gå och lägga mig.

_________________


Jan Nagy
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



fuling skrev:
citat:
Den korrigeringsfaktorn du räknat med gäller min M3E30 som är farfar till Johans M3:a,

opps, jag skall genast krypa ner under min sten igen


Nädå, kom du fram igen. Det va en välkommen uträkning för nu vet jag vad jag har för hz-värde.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Jan Nagy:
Under förutsättning att korrigeringsvärdena(k) är någolunda lika på modellrna, jag och BMW , så verkar det vara hårt.
Men jag är långt ifrån någon expert.

Men även på farfar varinten av M3an så vart det högt med de siffror Samuel kom med om man tog samma vikt 1420/4 -> 355kg
Hz fram=2,7
HZ bak=2,4

Mer data behövs och en djupdykning i Görans bok så går det nog att få rätsida på.
Hur mer jag lär mig hur mindre tror jag på att rekomendationer funkar rätt av från en bil till en annan där man även skall att hänsyn till dököttet bakom kringlan så blir det ett värre. Obs detta var inget påhopp på någon.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Sparade trådar/FAQ
Hårdhet på fjädrar?
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (16568 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande