Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2008-09-08 Sviestad
<<   1, 2
6102 besök totalt
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5565



Men lungna ner dig lite. Inte är det nåt att ursäkta sig för att man inte hinner undan med en gång. Så fort det rätade ut sig så åkte jag ju om. Det är inte som i F1 där man får böter om man bromsar upp en Ferrari under kvalet så han tappar nån tiondel. Det är väl skillnad om man ligger och blockerar en längre sträcka.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006


Trådstartare
Finns det någon rekommendation för hur och var man bör släppa förbi på banträffar?

På sviestad brukar jag blinka och hålla till höger ut ur esset, torparn, chikanen och sviestakurvan samt inte gasa fullt på rakan förrän jag ser att omkörningen går bra. Är detta rätt eller fel? Det kan ju bli tokigt ibland som när jag blinkade höger ut ur esset samtidigt som bilen framför blinkade vänster.

Jag tror det skulle bli mindre missförstånd om det satt en banskiss på anslagstavlan med anvisning om var och hur (höger eller vänster) man lämpligast släpper förbi.

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

omsläpp funkar ju lite var som. Är bara tecknen tydliga så... För en annan som sitter med 160 trötta hk är det ett elände att komma om på rakor. En Boxter på halvgas går som min bil, och då behövs inbromsninga och kurvor, men det kräver ju samarbete.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5565



P.P. skrev:
För en annan som sitter med 160 trötta hk är det ett elände att komma om på rakor


Stackars jag som bara har 150hk då...

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Testa att bogsera en likadan bil som din så har vi nog liknande vikt/effektförhållanden

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
z3cab
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 280



BOFH skrev:

På sviestad brukar jag blinka och hålla till höger ut ur esset, torparn, chikanen och sviestakurvan samt inte gasa fullt på rakan förrän jag ser att omkörningen går bra. Är detta rätt eller fel?


Låter väl alldeles utmärkt! thumbs up Jag tycker huvudsaken är att man är konsekvent och tydlig i det man gör på banan, att man håller sitt spår och inte gör några snabba oväntade ändringar. Sen är det lika mycket den snabbare bilens ansvar att inte göra några tokomkörningar där det inte finns plats, speciellt på dessa tillställningar då det inte är tävling.

Mvh

_________________
Rikard Karlsson, TBR-Racing
Teamrepresentant MSLS/Östgöta Racing
Kassör, LMS Racingsektion
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5565



z3cab skrev:
man är konsekvent och tydlig i det man gör på banan, att man håller sitt spår och inte gör några snabba oväntade ändringar


Den upplever jag som allra viktigast thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 902



2fast4u skrev:

1.05.38 var det snabbaste jag klämde till med. Kall och fuktig bana är inte idealt när man är så lätt. Tog massor av varv innan jag hade ordentlig värme i däcken och det började bita i ordentligt. Hörde att du varit snabbare med GT2an vilket irriterade mig enormt, men då hade det börjat bli mörkt och var inte läge för några nya hjältedåd. >


Hur mycket snabbare ska det gå att åka under optimala förhållanden tror du? Vi ska nämligen ner med ItsfunPorschen nästa torsdag och det vore roligt att kunna jämföra tider under förutsättning det är fint väder då.

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5565



Nästa torsdag ... hmm .. har ni lånat banan ? får man vara med ?

Vet inte riktigt hur mycket fortare det ska gå. I Måndags var det långt ifrån idealt. Med min lätta bil har jag jättesvårt att få värme i däcken när det är fuktigt och kallt. Fast å andra sidan så var STCC-Mattias där vid förra tillfället och en del tips från honom kapade varvtiderna en del så de tider jag gjorde i måndags stämmer med vad jag tidigare gjort under mer ideala förhållanden. thumbs up (fråga nån som verkligen kan är billigare än att trimma om man vill kapa varvtider) Gör man rätt och det är torrt och gott så borde jag väl åka omkring på 1.04 tider eller nåt.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3060



En grej man kör med på PCS banmöten är att blinka när man håller åt sidan för att släppa förbi omkörare. Då vet den som kör om att bilen framför har fattat att man kör om. Det minskar ju rikserna avsevärt. Känns som något sådant system skulle passa bra på kvällskörningarna då det ofta är stor blandning av chaufförsvana och bilmaterial..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



2fast4u skrev:
Fast å andra sidan så var STCC-Mattias där vid förra tillfället och en del tips från honom kapade varvtiderna


Skulle vara trevligt att höra vad han hade för tips. Nåt du kan/vill/orkar återge i text?

_________________
William Ekström
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5565



Svårt att på vettigt sätt återge i text. Vi promenerade ett varv runt banan, jag ställde direkta frågor rörande spår/bromspunkter osv medans vi gick. Därefter åkte jag med honom i 3 varv och såg hur han körde, hur han tog chikanen, hur han prioriterade kurvor i sekvens mot varandra. Exempelvis genom rondellen så har man tre kurvor direkt efter varandra. Där prioriterade han bort den mittersta helt genom att behålla farten genom den första extremt länge, komma väldigt djupt och konstigt i den andra men få ett fint läge för den sista. Inte så jag kört tidigare.

Ska det ge nåt så måste man nog vara på plats och se, höra och åka med.

thumbs up thumbs up till LMS som bjöd in Mattias! Ser gärna liknande initiativ på fler möten.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 902



2fast4u skrev:
Nästa torsdag ... hmm .. har ni lånat banan ? får man vara med ?



Det är Yokohama som har en motordag med Bonnevier där vi ska vara med och skjutsa deras ÅF och VIP i ItsfunPorschen så det är nog mindre lätt att vara med där tyvärr.

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



HUr är banan nu för tiden är den utan konor och fejk chikaner..?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
z3cab
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 280



2fast4u skrev:
Svårt att på vettigt sätt återge i text. Vi promenerade ett varv runt banan, jag ställde direkta frågor rörande spår/bromspunkter osv medans vi gick. Därefter åkte jag med honom i 3 varv och såg hur han körde, hur han tog chikanen, hur han prioriterade kurvor i sekvens mot varandra. Exempelvis genom rondellen så har man tre kurvor direkt efter varandra. Där prioriterade han bort den mittersta helt genom att behålla farten genom den första extremt länge, komma väldigt djupt och konstigt i den andra men få ett fint läge för den sista. Inte så jag kört tidigare.

Ska det ge nåt så måste man nog vara på plats och se, höra och åka med.

thumbs up thumbs up till LMS som bjöd in Mattias! Ser gärna liknande initiativ på fler möten.


Kolla bilden hur koncentrerad ove är när han ord för ord försöker memorera allt Mattias säger



Vi får väl se om vi kan ordna något liknande igen, vi hoppas på det, speciellt när det verkade vara så uppskattat. Det kan vara svårt att definitivt boka in datum med exempelvis Mattias eftersom han förutom diverse uppdrag har ganska tight schema i STCC och mellan tävlingarna kan det ju som i år bli blixtutryckningar till Italien för att fixa bilen.

_________________
Rikard Karlsson, TBR-Racing
Teamrepresentant MSLS/Östgöta Racing
Kassör, LMS Racingsektion
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 185



Supramannen skrev:
HUr är banan nu för tiden är den utan konor och fejk chikaner..?


Vet inte riktigt din utgångspunkt men konor finns. Chikan på rakan har däck både in / ut istället för konor samt konor på rakan för att man skall köra in i chikanen.

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



När jag va där sist stod det konor på rakan och man fick åka en alternativ väg, gången efter såg banan annan ut, är bansträckningen fast nu menar jag

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006


Trådstartare
Supramannen skrev:
När jag va där sist stod det konor på rakan och man fick åka en alternativ väg, gången efter såg banan annan ut, är bansträckningen fast nu menar jag

Bansträckningen är enligt banguiden här på rejsa:
https://rejsa.nu/bana_info.asp?sviestad

Har ibland varit konor i stället för däcktravar i chikanen. Möjligen så har exakta placeringen av däcktravarna varierat?

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



BOFH skrev:
Supramannen skrev:
När jag va där sist stod det konor på rakan och man fick åka en alternativ väg, gången efter såg banan annan ut, är bansträckningen fast nu menar jag

Bansträckningen är enligt banguiden här på rejsa:
https://rejsa.nu/bana_info.asp?sviestad

Har ibland varit konor i stället för däcktravar i chikanen. Möjligen så har exakta placeringen av däcktravarna varierat?


När jag var där så va det massa omgjort ny asfalterat och konor och massa grejs ena gången

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 185



Supramannen skrev:
BOFH skrev:
Supramannen skrev:
När jag va där sist stod det konor på rakan och man fick åka en alternativ väg, gången efter såg banan annan ut, är bansträckningen fast nu menar jag

Bansträckningen är enligt banguiden här på rejsa:
https://rejsa.nu/bana_info.asp?sviestad

Har ibland varit konor i stället för däcktravar i chikanen. Möjligen så har exakta placeringen av däcktravarna varierat?


När jag var där så va det massa omgjort ny asfalterat och konor och massa grejs ena gången


Nu är det bara att köra, banan är ju smal men vill man ha bantid så fungerar det alldeles utmärkt. Det är ju lite svårt att få till flyt genom de snäva svängarna men det ges många tillfällen till att öva på broms/ingång/gas simultant (trail braking)

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Eftersnack
2008-09-08 Sviestad
<<   1, 2
6102 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande