Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Inför träffar
ERF Falkenberg 21/9
3148 besök totalt
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2464


Trådstartare
Idag var det heaven and hell verkligen

Pga lite strul med vår anmälan (från vår sida) så hamnade vi som reserv inför racet. Fick vänta 2 timmar in i racet innan vi kunde rulla ut (därmed försvann alla chanser till placeringspoäng också). Väl ute på banan så höll det i 1h och 10 minuter innan tryckplattan till kopplingen packade ihop. Nog om det negativa Bilen gick som en veritabel kanonkula i händerna på Magnus idag, snabbaste varv var 49.575 - Var nog en del konkurrenter som satte förmiddagsfikat i halsen Vi brukar ligga runt 14:e bästa varvtid i startfältet, dagens tid var 5:e bästa (om minnet inte sviker mig)... Det börjar bli gött ryt i den lilla bayraren. Känns bra att man inte behöver stoppa i en hisingespis i vårt fullblod för att kunna åka fort

När det återstod 15 minuter så puttade vi igång bilen med Bengt bakom ratten för att få sk. målpoäng.. Hans uppdrag var att transportera runt bilen på 4:ans växel (ingen koppling) och bara ta den i mål. Bengt är dock som han är och satte upp ett rätt bra tempo (trots hot om våld från övriga teammedlemmar om han åkte av) och var faktiskt ner mot 51-tider trots att han åkte 4:an hela varvet

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 652



roligt att ni börjar få bra fart på kärran. nu är vi (team power) inte ensam bmw i toppen. ni verkar ju komma imål lite oftare än oss också hadde varit kul med lite bmw vinster penta är lite väl överlägsna nu. en liten fråga vem har gjort huven på eran bil. vi behöver få ner vikten lite på våran bil nu väger den 1150kg och 218hk och vi hänger på rätt bra än då. vi körde loppet med trasig vänster fram stötdämpare läkt ut en massa olja . men vi var ganska snabba än då .

Mvh Jonas Larsson

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2464


Trådstartare
Huven är fixad av en kille som jobbar ihop med Magnus på Koeniggsegg, skicka ett PM så kan du få mailadress till Magnus.

1150kg? Är det med förare och full tank? (Vår bil väger in på ca 890 kg utan förare och bensin)

Er bil borde få en för motorljudet

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Orjan Sandland
Åmot
Här sen Maj 2003
Inlägg: 203



Johan f.k.a M3E30 skrev:

Er bil borde få en för motorljudet

og jeg er HELT enig!!! thumbs up. Men hva befinner seg under huven på Team Power BMW'n? Den gikk rätt bra i perioder.
Team Surprise kjorte også mycket bra, og lå faktisk an til en andre plass dersom de ikke hadde kjort ut. Tror det skjedde den siste timen.

orjan

_________________
Orjan Sandland
Citera
Orjan Sandland
Åmot
Här sen Maj 2003
Inlägg: 203



Når vi kom fram til banen i 8.30-tiden, så var været lett men usikkert. I lopet av förarsamlingen begynte det imidlertid å regne - men meget lett.
Flere team la på for våt bane med en gang, men det så ut som om mange gamblet på å kjore på r-dekk.
De forste 30-60 minuttene så ble ikke værgudene helt enige med seg selv. Lett duskregn, opphold, og duskregn igjen... men så begynte det.. forst regnet det mye - og en times tid senere startet det også å blåse. Jeg fikk deja-vu til Anderstorp i april....brrr
På denne våte banen klokket vi flere team rundt 1.05 på runden.

Safety car var på banen minst 7-8 ganger for halvgått lop, og det var en god del som fikk smake sandfellen i enden av langstrekket. Team Caran rullet rundt på taket og var ute av lopet.
Flere andre biler måtte ha hjelp til å komme ut av sandfellen, men så ellers ut til å være kjorbare.
Jeg har over to timer med film fra dagens hendelser, og i lopet av regntiden var det mange situasjoner ja .

En stund etter halvgått race (tror jeg ) så klarnet det opp og da var været bra helt til racets slutt.
Men, det var ikke slutt på hendelsene... Team GuiltyofRacing kjorte det remmer og toy holdt, og endte opp med å få en spin for målpassering, og smadret bilen inn i fenderen mellom fastlane og banen. Dagens mest spektakulære krasj, men jeg så den ikke.

Når banen ble torr, så ble det straks liv i rundetidene også. Uformelle målinger (Nokia+Ericsson ) viste at värstingene var nede på 48-tallet - og det ble kjort mycket hårdt. Falkenberg ser ut til å være en jättesnabb bana!

JMB Racings BMW ble kjort til grensen... hvem nå enn A-foreren er - han tok den helt ut, varv etter varv.
Jeg vet ikke hvem som kjorte for JMB, men de hadde et hjul utenfor sjikanen når jeg horte bilen hoste og harke... kanskje det var da clutchen gikk? Jeg så dem dessverre ikke etter det.

Pentascrew kjorte hardt som vanlig - og vant. (Grattis !!!! ).
ATM racing kjorte som bare duracell kaninen kan.... rundt-og-rundt-og-rundt - og ble premiert med en fortjent andreplass da Team Surprise kjorte av.
Team Power hadde helt klart den råeste lyden på banen.
Peugeot Endurance Racing Team hadde en full spin etter kurven på langstrekket - og forårsaket et aldri så lite kaos. En av Volvoene havnet rett i sandfellen i forsoket på å unngå kollisjon.
Team Femiett's BMW fikk en særdeles hard medfart etter en avkjoring... mye verkstedarbeid som må til der.
Team Yoggi Yalla fikk en skikkelig smell på hoyre front på slutten av racet og avsluttet med et mycket konstigt utseende på bilen

En av dagens mest bizarre händelser sto Peugeot Endurance Racing Team for.... etter den lange svingen (sving nr2 etter langsiden) så seiler 205'an av banen og ut på gresset. Samtidig så siver det royk ut av eksospotten. Ikke mye - men litt.. etter en 10-15 sekunder så stopper royken.
Så prover foreren å starte motoren igjen, og da tar det fyr i eksospotta. Ingen eksplosjon - men en liten brann.
Så släcker den lille brannen mens foreren tydeligvis stopper forsoket på å få startet motoren. Det går tre sekunder for han prover igjen... og jammen tar det ikke fyr i potten igjen. Jeg tror det her hendte 3 ganger - for han får start på bilen og krabber sakte inn på banen igjen .
Jeg er ingen ekspert... men jeg vil tro at dette i verste fall kunne ha forårsaket en storre brann. Jeg tror forovrig ikke at foreren registrerte flammene , men jeg filmet hendelsen og skal selvsagt ta den med på videoen som jeg legger ut en av de forste dagene.

GuiltyofRacing som folges av bilsport - forfolges tydeligvis også av problemer. Forerne vil så gjerne - men hittils tror jeg ikke de har hatt målgang, og de har tydeligvis hatt en del problemer med sin motor.
Det er otur, fordi jeg tror ERF serien hadde fått mye bra PR om teamet hadde gjort det bra.
Jeg er ingen Porsche-fanatiker, men en Volvo motor i en Porsche blir litt galt for meg . Jerry & co - jeg tror Ferdinand vil ha tilbake sin originale motor!

Alt i alt - var dette en jättedag på Falkenberg. Wetrace==kul att titta på . Etter 6 timers racing, så ble kampen om 3.plass avgjort på sekunder, uten at jeg vet hvem som trakk det lengste strået.

mvh,
orjan

ps. Dan & Co. - hvor var dere!? Ingen Red Devil Racing på startlisten
pps. Det ser nesten ut som om GuiltyofRacing har en rorramme... er det _heelt_ etter reglementet?
ppps. det gikk med rätt mycket tejp idag

_________________
Orjan Sandland
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



orjan Sandland skrev:
ps. Dan & Co. - hvor var dere!? Ingen Red Devil Racing på startlisten


Vi fick vagnboken i torsdags och anmälde oss i fredags - det gäller att vara ute i tid

ERF är ju omåttligt poppis just nu, så vi blev 5e reserv, det får ju "bara" plats 45 bilar på banan. Så vi fick helt enkelt inte köra Pontus körde clubrace i lördags på Knutstorp som lite plåster på såren. Så fick vi ju dessutom testat bilen, och den fungerade bra!

Jag och Pontus var på Falkenberg och tittade lite dock, letade lite efter din 944 på parkeringen faktiskt, men det närmsta man fick syn på var en röd 924

Men till Knutstorp är vi anmälda i tid! Så då ska det köras! :

Hur går det med ert åk?
Citera
Orjan Sandland
Åmot
Här sen Maj 2003
Inlägg: 203



hovang skrev:
orjan Sandland skrev:
ps. Dan & Co. - hvor var dere!? Ingen Red Devil Racing på startlisten


Vi fick vagnboken i torsdags och anmälde oss i fredags - det gäller att vara ute i tid

ERF är ju omåttligt poppis just nu, så vi blev 5e reserv, det får ju "bara" plats 45 bilar på banan.

Hmm, jeg tror faktisk at det var max 35 biler på banen i dag. 3stk - deriblant JMB fikk ikke kjore fra start.

Citat:
Jag och Pontus var på Falkenberg och tittade lite dock, letade lite efter din 944 på parkeringen faktiskt, men det närmsta man fick syn på var en röd 924

Asch... det var dumt. Vi var 8 pers, så vi kjorte team bussen til Falkenberg. Hvis du så en idiot med et videokamera så var det meg

Citat:
Men till Knutstorp är vi anmälda i tid! Så då ska det köras! :

Hores bra ut, vi kommer for å heie på dere (eller sparke dere bak hvis det trengs )

Citat:
Hur går det med ert åk?

Hmm... mycket dåligt väder på Falkenberg idag... eller hur?

Tyvärr, så tror jag det blir rätt lite Reodor på svenska banor i 2003.
Det är en del saker igjen å göra i ordning, och ondt om tid til rejsing-bygget.
Hadde vi enda fått kjort inn bilen (og forerne) innan det här loppet, så kanskje vi hadde hatt en mulighet til å nå det siste lopet i oktober. Jeg er redd det blir en lang vinter.

mvh,
orjan

_________________
Orjan Sandland
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2464


Trådstartare
orjan Sandland skrev:
JMB Racings BMW ble kjort til grensen... hvem nå enn A-foreren er - han tok den helt ut, varv etter varv.
Jeg vet ikke hvem som kjorte for JMB, men de hadde et hjul utenfor sjikanen når jeg horte bilen hoste og harke... kanskje det var da clutchen gikk? Jeg så dem dessverre ikke etter det.


Det var Magnus J som körde, anledningen till den lilla avvåkningen var nog avsaknaden av motorbroms iom att kopplingen gick. Gick inte att frikoppla alls.

orjan Sandland skrev:
Det ser nesten ut som om GuiltyofRacing har en rorramme... er det _heelt_ etter reglementet?
ppps. det gikk med rätt mycket tejp idag


Det snackas rätt mycket om den bilen, av vad jag sett på deras hemsida och i depån så är den rätt långt ifrån att uppfylla reglementet. Skulle de gå i mål och plocka poäng så lär den åka in på efterbesiktning, fattar igentligen inte varför den får köra från första början. Vi fick nerslag igår på att vi hade "tonade rutor" vilket enligt besiktningschefen inte är tillåtet. VI har tagit ut vagnbok och åkt snart 20 tävlingar med dessa rutorna (i reglementet står de att de skall vara genomsynliga, och det är de) utan nerslag... Man kan inte annat än att skratta när man ser alla andra bilar med bortkapad plåt, plastskärmar osv....

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 652



orjan Sandland skrev:
Johan f.k.a M3E30 skrev:

Er bil borde få en för motorljudet

og jeg er HELT enig!!! thumbs up. Men hva befinner seg under huven på Team Power BMW'n? Den gikk rätt bra i perioder.
Team Surprise kjorte også mycket bra, og lå faktisk an til en andre plass dersom de ikke hadde kjort ut. Tror det skjedde den siste timen.

orjan


bilen kommer från tyska dtc och har en 2 liters sexa på 218hk. varvstoppet ligger vid 8600varv . att den gick bra i perioder berodde nog mest på förarna han som körde först e min bror fredrik larsson van bla barber dodge 1996. det var han som lill lövis hjälpte. sedan var det min andre bror som körde han har inte kört alls mycket racer bil och var lite hettsig och körde av efter tre varv. det tog tio var för dom att komma att hemta han i sandfållan. trillade ner från första platts till 27 sedan körde han upp till 11 plats. sedan var det byte och näste förare körde upp till 7 plats sedan fick han veja kraftigt när bilia körde av och körde av banan och pajade hjulupphängningen vänster bak så det var ingen lyckad helg

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
Orjan Sandland
Åmot
Här sen Maj 2003
Inlägg: 203



Johan f.k.a M3E30 skrev:

Det snackas rätt mycket om den bilen, av vad jag sett på deras hemsida och i depån så är den rätt långt ifrån att uppfylla reglementet. Skulle de gå i mål och plocka poäng så lär den åka in på efterbesiktning, fattar igentligen inte varför den får köra från första början.
Vi fick nerslag igår på att vi hade "tonade rutor" vilket enligt besiktningschefen inte är tillåtet. VI har tagit ut vagnbok och åkt snart 20 tävlingar med dessa rutorna (i reglementet står de att de skall vara genomsynliga, och det är de) utan nerslag... Man kan inte annat än att skratta när man ser alla andra bilar med bortkapad plåt, plastskärmar osv....

Dette er vel saker som det må gå att diskutera på teamchefernas årliga möte i ERF?

Ingen er tjent med at reglene ikke folges - og heller ikke med at besiktningschefen plukker på unodvendige saker.

mvh,
orjan

_________________
Orjan Sandland
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2464


Trådstartare
orjan Sandland skrev:
Dette er vel saker som det må gå att diskutera på teamchefernas årliga möte i ERF?

Ingen er tjent med at reglene ikke folges - og heller ikke med at besiktningschefen plukker på unodvendige saker.

mvh,
orjan


Visst är det så, det var uppe för diskussion inför denna säsongen på Teamchefsmötet och reglerna har följts i betydligt större utsträckning i år, en del team har t.o.m fått bygga nya bilar till år. Regler är just regler och de skall följas eller ansökas om dispens.

Partiet i reglementet om rutor och kaross:

Citat:
Vindruta skall vara original eller i polykarbonat minimum 5 mm tjocklek, övriga rutor får utbytas mot lexanplastrutor min 3 mm tjocklek. Samtliga rutor skall vara genomsynliga.

Karossens ursprungliga form och material skall bibehållas. Skärmbreddning är tillåten, max 5 cm breddning per sida. All klädsel på förardörrens insida får utbytas mot en skiva av ett icke brännbart material, inga vassa kanter får finnas på denna. Skärmar som original är fästade med skruvförband får ersättas med dito av annat material.


Vill bara förtydliga att detta är inget gentemot "Ferdinand" utan handlar om de besiktningar som görs och deras bristande konsekvens och kontroll gentemot reglemente.

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Johan f.k.a M3E30 skrev:
Det snackas rätt mycket om den bilen, av vad jag sett på deras hemsida och i depån så är den rätt långt ifrån att uppfylla reglementet. Skulle de gå i mål och plocka poäng så lär den åka in på efterbesiktning, fattar igentligen inte varför den får köra från första början. Vi fick nerslag igår på att vi hade "tonade rutor" vilket enligt besiktningschefen inte är tillåtet. VI har tagit ut vagnbok och åkt snart 20 tävlingar med dessa rutorna (i reglementet står de att de skall vara genomsynliga, och det är de) utan nerslag... Man kan inte annat än att skratta när man ser alla andra bilar med bortkapad plåt, plastskärmar osv....


Kan hålla med dig om att det känns lite knepigt med regeltolkningarna i ERF...
Jag ställde frågan till ERF folket om inte vi kunde få vara med och åka ett race på kul. Jag sa tom att vi kunde åka utom tävlan om det var så att vi kunde få en engångsdispens för ett par plastskärmar.
Men min spontana uppfattning (kan vara väldigt fel) var att vi betraktades som pestsmittade och illasinnade och inte ens borde befinna oss i närheten av denna eminenta tillställning

När man sen ser sig om i startfältet (trots smittrisken) så blir man lite fundersam...

_________________
Karl Brag
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Får tacka för en trevlig söndag (trots regnet), att säga att det va inspirerande é att ta i i underkant. thumbs up
Nu ska man bara hålla suget uppe...

Kul att se Magnus framfart!

Bilder tagna med lånad kamera som ballade ur ganksa fort

Lycka till med fortsättningen... Vem vet, jag kanske dyker upp igen...

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2464


Trådstartare
Rocco-82 skrev:
Får tacka för en trevlig söndag (trots regnet), att säga att det va inspirerande é att ta i i underkant. thumbs up
Nu ska man bara hålla suget uppe...

Kul att se Magnus framfart!

Bilder tagna med lånad kamera som ballade ur ganksa fort

Lycka till med fortsättningen... Vem vet, jag kanske dyker upp igen...


Kan tänka mig att du gillade Scirrocon? (Sitter en gammal F2 motor i den)

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Orjan Sandland
Åmot
Här sen Maj 2003
Inlägg: 203



Hei hå! da har jeg fått laget en liten filmsnutt fra Falkenberg.

jeg mangler fortsatt MASSE goodie-clip - så dette er bare en forsmak.

Filmen finns å ladda ner på http://sandland.ws/erf/film/



orjan

_________________
Orjan Sandland
Citera
Orjan Sandland
Åmot
Här sen Maj 2003
Inlägg: 203



orjan Sandland skrev:
pps. Det ser nesten ut som om GuiltyofRacing har en rorramme... er det _heelt_ etter reglementet?


Er det helt rett å quote seg selv? ;-)

Jeg ville uansett bare rette på min lille uttalelse om GuiltyofRacing's Ferdinand. Den har IKKE rorramme, men det kan se ut som om reservehjulsbronnen er tatt ut når de bygget om bensintanken sin.

mvh,
orjan

_________________
Orjan Sandland
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



orjan Sandland skrev:
orjan Sandland skrev:
pps. Det ser nesten ut som om GuiltyofRacing har en rorramme... er det _heelt_ etter reglementet?


Er det helt rett å quote seg selv? ;-)

Jeg ville uansett bare rette på min lille uttalelse om GuiltyofRacing's Ferdinand. Den har IKKE rorramme, men det kan se ut som om reservehjulsbronnen er tatt ut når de bygget om bensintanken sin.


Sådär oändligt reglemensvidrig tycker inte jag deras bil verkar, dom har plockat bort lite plåtar man inte får plocka bort, men tex. hjulupphängning är ju fritt enligt reglementet.

Däremot är den ju extremt påkostad, något som kanske rimmar lite illa med "the spirit of ERF", men så länge dom inte tar poäng eller startar någon trend så är det väl ok ..
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



I nya numret av IB (nr 25) finns en artikel om ERF samt en bild på team JMB!

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Inför träffar
ERF Falkenberg 21/9
3148 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande