Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Komma igång med performanceboxen på Ringen och Spa
1 besök senaste veckan (10513 totalt)
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Har nyligen införskaffat en performancebox(PB) och åker ner till Ringen och Spa 13-21/9 och skulle behöva några grundläggande tips för att komma igång.

Jag har förstått att det är lämpligt att ha separata SD-kort per bana, för att logga sina varv.

Men jag har varken hittat splitfiler(.dsf) till BTG-rundor med splittider på ringen eller till Spa-banan.

om man har en sådan DBOX.dsf-fil lagrad på SD-kortet och laddar upp den till PB, loggar då PB automatiskt alla varv förutsatt att den är inkopplad och står i laptiming mode?
Måste man i så fall ladda upp filen från SD kortetet till PB:en varje gång man slagit av/på strömmen eller ligger filen kvar i PB:en?

om jag nu inte får tag på färdiga .dsf-filer som jag är nöjd med, så bör jag väl sätta egna BTG start-, split- och stoppunkter.
Jag har ju redan sedan tidigare sex punkter, som jag brukat använda som splittider även när jag klockat manuellt eller från videoinspelningar.
Så dessa kan jag i så fall använda även som splitpunkter i PB.

Hur är det med .cir-filerna med "curcuit overlay-filerna", om jag fattat det rätt(?) så använder man väl dessa endast för analyserna i PC:n i efterhand!?

Är det någon fil som jag absolut bör se till att ha med mig, när jag åker ner?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 415



Peeter skrev:
Har nyligen införskaffat en performancebox(PB) och åker ner till Ringen och Spa 13-21/9 och skulle behöva några grundläggande tips för att komma igång.

Jag har förstått att det är lämpligt att ha separata SD-kort per bana, för att logga sina varv.

Men jag har varken hittat splitfiler(.dsf) till BTG-rundor med splittider på ringen eller till Spa-banan.

om man har en sådan DBOX.dsf-fil lagrad på SD-kortet och laddar upp den till PB, loggar då PB automatiskt alla varv förutsatt att den är inkopplad och står i laptiming mode?
Måste man i så fall ladda upp filen från SD kortetet till PB:en varje gång man slagit av/på strömmen eller ligger filen kvar i PB:en?

om jag nu inte får tag på färdiga .dsf-filer som jag är nöjd med, så bör jag väl sätta egna BTG start-, split- och stoppunkter.
Jag har ju redan sedan tidigare sex punkter, som jag brukat använda som splittider även när jag klockat manuellt eller från videoinspelningar.
Så dessa kan jag i så fall använda även som splitpunkter i PB.

Hur är det med .cir-filerna med "curcuit overlay-filerna", om jag fattat det rätt(?) så använder man väl dessa endast för analyserna i PC:n i efterhand!?

Är det någon fil som jag absolut bör se till att ha med mig, när jag åker ner?


Tjena!

Jag har förstått att det är lämpligt att ha separata SD-kort per bana, för att logga sina varv.
Ja, det är en bra idé som gör det enklare att ha koll på allt loggat material.

Men jag har varken hittat splitfiler(.dsf) till BTG-rundor med splittider på ringen eller till Spa-banan.
Split-tider tror jag inte finns uppladdat, jag har dessvärre inga heller.

om man har en sådan DBOX.dsf-fil lagrad på SD-kortet och laddar upp den till PB, loggar då PB automatiskt alla varv förutsatt att den är inkopplad och står i laptiming mode?
Måste man i så fall ladda upp filen från SD kortetet till PB:en varje gång man slagit av/på strömmen eller ligger filen kvar i PB:en?
Ja, Boxen loggar alltid allt så fort bilen rör sig och ett kort finns i. Laddar du upp en splitfil på onsdagen, kör hela dagen och startar direkt dagen efter ligger filen kvar och Boxen loggar varvtider direkt.

om jag nu inte får tag på färdiga .dsf-filer som jag är nöjd med, så bör jag väl sätta egna BTG start-, split- och stoppunkter.
Just.
Jag har ju redan sedan tidigare sex punkter, som jag brukat använda som splittider även när jag klockat manuellt eller från videoinspelningar.
Så dessa kan jag i så fall använda även som splitpunkter i PB.
Utmärkt idé som skulle uppskattas av alla loggers!

Hur är det med .cir-filerna med "curcuit overlay-filerna", om jag fattat det rätt(?) så använder man väl dessa endast för analyserna i PC:n i efterhand!?
Exakt, dem är för att se övergripande spårval relativt banan.

Är det någon fil som jag absolut bör se till att ha med mig, när jag åker ner
Nja, BTG-filen här på forumet är allmänt vedertagen och kan ju vara rolig att använda i datorn efter du kört. Men om du sätter egna splitar behövs egentligen ingenting.

_________________
Johan Bergin
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Tack för svaren på alla mina frågor, Johan! thumbs up

Nu känner jag mig lugn!

Tror jag struntar i att ta med BTG-filen eftersom jag inte har någon dator med mig och kan därför inte mellanlagra filer där.
om jag ändå ska sätta start/stopp och mellantider, så verkar ju inte den filen göra någon större nytta.

Nu ska här loggas!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Peeter skrev:
Tack för svaren på alla mina frågor, Johan! thumbs up

Nu känner jag mig lugn!

Tror jag struntar i att ta med BTG-filen eftersom jag inte har någon dator med mig och kan därför inte mellanlagra filer där.
om jag ändå ska sätta start/stopp och mellantider, så verkar ju inte den filen göra någon större nytta.

Nu ska här loggas!


Är definitivt ingen expert på de därninga boxarna, men lite har man ju joxat med dem. Är på plats söndag morgon kl. 08, säg bara till om du behöver eventuell hjälp!

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 415



Christian Eick skrev:
Peeter skrev:
Tack för svaren på alla mina frågor, Johan! thumbs up

Nu känner jag mig lugn!

Tror jag struntar i att ta med BTG-filen eftersom jag inte har någon dator med mig och kan därför inte mellanlagra filer där.
om jag ändå ska sätta start/stopp och mellantider, så verkar ju inte den filen göra någon större nytta.

Nu ska här loggas!


Är definitivt ingen expert på de därninga boxarna, men lite har man ju joxat med dem. Är på plats söndag morgon kl. 08, säg bara till om du behöver eventuell hjälp!


Tack båda! Ha det så kul och kör hårt!

_________________
Johan Bergin
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Det ligger ju splitar här som vi satte tidigare vill jag minnas, det börjar från T13, dessa kan man ju alltid använda eller så sätter man egna. I övrigt kan man väl sätta splittar senare vid datorn om man så vill.

Kul att du kör box nu Peeter, är helt säker på att du kommer uppskatta det thumbs up . Nersidan är dock att man vid tillfällen kan tendera att snöa in liite väl mycket på logg, vilket givetvis är väldigt kul thumbs up ...men tidskrävande thumbs down

Spara ner BTG filen som ligger här på ditt SD kort innan du åker ner, sedan sätter du in SD kortet i boxen och laddar up den i boxen. Sedan är det bara att köra, köra..

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Euromaster Malmö / Henrik
Malmö / Lundavägen64
Här sen Maj 2008
Inlägg: 45



Göte RS6 Sjögren skrev:
Det ligger ju splitar här som vi satte tidigare vill jag minnas, det börjar från T13, dessa kan man ju alltid använda eller så sätter man egna. I övrigt kan man väl sätta splittar senare vid datorn om man så vill.

Kul att du kör box nu Peeter, är helt säker på att du kommer uppskatta det thumbs up . Nersidan är dock att man vid tillfällen kan tendera att snöa in liite väl mycket på logg, vilket givetvis är väldigt kul thumbs up ...men tidskrävande thumbs down

Spara ner BTG filen som ligger här på ditt SD kort innan du åker ner, sedan sätter du in SD kortet i boxen och laddar up den i boxen. Sedan är det bara att köra, köra..


Tjenis Gaute

BTG filen som ligger här funkar iaf inte i performanceboxen . Har för mig att den inte funkar för Daniel heller

Henrik

_________________
Euromaster Malmö
Lundavägen 64
040/290766
malmo60(@)se.euromaster.com ta bort () runt @


Henrik Hellman
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

När vi var på Ringen sist hjälpe jag säkert 10 pers med sina Driftboxar. BTG-filen härifrån funkade alldeles utmärkt. Lägg in den i katalogen DATA på korten, därefter Load splits i boxen och sedan Save.

Den stora fördelen med att använda samma BTG är att det går att jämföra dina varv med andras varv. Det är tyvärr omöjligt annars, se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=48007

Det är därför bra om alla använder samma BTG!
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 415



PeterF skrev:
När vi var på Ringen sist hjälpe jag säkert 10 pers med sina Driftboxar. BTG-filen härifrån funkade alldeles utmärkt. Lägg in den i katalogen DATA på korten, därefter Load splits i boxen och sedan Save.

Den stora fördelen med att använda samma BTG är att det går att jämföra dina varv med andras varv. Det är tyvärr omöjligt annars, se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=48007

Det är därför bra om alla använder samma BTG!


Då är jag per definition skyldig dig i alla fall en öl.

Tack för hjälpen!

_________________
Johan Bergin
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

jbergin skrev:

Då är jag per definition skyldig dig i alla fall en öl.

Tack för hjälpen!


Du kan få bli skyldig mig en Driftbox, äger nämligen ingen

Däremot har jag denna säsong lånat Ringens snabbaste Driftbox; Gautes

Gissar att Gaute vill ha tillbaka den nästa år då han då gått ur AN (Anonyma Nurburgringholister)
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Tyvärr måste jag ha läst på alldeles för lite innan jag började använda min Performancebox!

När jag kom ner till Ringen så satte jag "Bridge" som "Start" och satte sedan sex st splitpunkter och "Gantryt" som "Mål". Detta fungerade bra under de två första dagarna när jag inte ändrade något och körde med samma minneskort i.

När jag sedan kom till Spa, så valde jag SAVE SPLITS med förhoppningen att både startlinjen, de sex splitlinjerna och mållinjen från Ringen skulle sparas till minneskortet och bytte därefter minneskortet till ett separat minneskort för Spa. På Spa satte jag bara en gemensam start-/mållinje utan att sätta några splitlinjer och det fungerade bra.

Men när jag sedan kom tillbaks till Ringen och bytte tillbaks till det minneskort jag tidigare använt för Ringen och valde "LOAD SPLITS" så förstod jag inte vad som hände!
För när jag körde så användes bara Mållinjen dvs "Gantryt" som både start- och mållinje och inga splitlinjer fanns kvar!
Kan säga att tiderna inte blev så bra de sista två dagarna,
eftersom det blev helvarv som klockades inkl köande för att komma igenom bommen vid turistpåsläppet.
Fick jobba som sjutton för att komma under tio minuter!
om jag tittar i LAPS-filerna från de första två dagarna så ser datat t ex ut så här för ett varv med sex splittider:
05 1 1'40.4"
05 2 1'02.3"
05 3 1'12.0"
05 4 1'17.4"
05 5 1'09.3"
05 6 0'49.1"
05 7'51.9"

Men under de sista två dagarna efter att ha gjort SAVE SPLIT och LOAD SPLIT så såg det ut såhär:
02 1 --'--.-"
02 2 --'--.-"
02 3 --'--.-"
02 4 --'--.-"
02 5 --'--.-"
02 6 --'--.-"
02 9'13.8"

En annan effekt under de sista två dagarna var att jag först var tvungen att köra ett varv innan klockan startades vid "Gantryt".

Är det någon som förstår vad jag gjort för fel?
Kan jag i efterhand få fram mina splitlinjer från de första två dagarna och applicera dessa på de sista två dagarnas loggfiler eller åtminstone applicera BTG-linjerna från rejsa i efterhand på redan loggad data?

Ja, jag vet att jag är oteknisk och lat av mig...

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 415



Tjena,

Ett alternativ är att tanka ur all data du har på minneskorten och maila denna till mig så kan jag titta på det till helgen

I veckan är tufft (trots detta inlägg )

_________________
Johan Bergin
Citera
brainglow
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 510



Första varvet blir automatiskt ett "startvarv" så fungerar det, den "nollas" typ vid första passagen.
Det låter som att din split-fil inte sparats ner innan du bytte kort helt enkelt...

om du tittar på kortet, har du splitfil där då?
När du valde load splits, gick det väldigt snabbt då eller hann du se en mätare?

MvH P

_________________
Patrik Rosén
Speedlab Crew - http://www.speedlab.se
3D-printing/Design - http://www.brainglow.se
Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
pwrdesign skrev:
Första varvet blir automatiskt ett "startvarv" så fungerar det, den "nollas" typ vid första passagen.

Det köper jag, när man kör runt, runt på en bana och kommer ut på banan efter start och mål, vilket oftast är fallet.
Då har man ju inte passerat startlinjen på första varvet.
Men på Ringen, när man kör turistvarv så har man ju separata linjer för start("Bridge") och mål("Gantry") och kommer ut på banan före start/"Bridge".
Jag tror det fungerade som det skulle på Ringen de två första dagarna, när även splittiderna fungerade.

pwrdesign skrev:

Det låter som att din split-fil inte sparats ner innan du bytte kort helt enkelt...

Men hur kan den då överhuvudtaget ge mig en tid när jag passerar mållinjen/Gantryt?
Det verkar ju som att alla splitlinjer försvunnit och att både start- och mållinjen satts till den mållinje jag hade tidigare!?

pwrdesign skrev:

om du tittar på kortet, har du splitfil där då?
När du valde load splits, gick det väldigt snabbt då eller hann du se en mätare?
MvH P

Ja, splitfilen finns på kortet och heter DBOX.DSF, och innehåller:
[Start Finish]
41885466 302110830 41888683 302112064

[Finish]
2147483647 2147483647 2147483647 2147483647

[Split 1]
2147483647 2147483647 2147483647 2147483647

[Split 2]
2147483647 2147483647 2147483647 2147483647

[Split 3]
2147483647 2147483647 2147483647 2147483647

[Split 4]
2147483647 2147483647 2147483647 2147483647

[Split 5]
2147483647 2147483647 2147483647 2147483647

[Split 6]
2147483647 2147483647 2147483647 2147483647

Det tar c:a 1 sek att ladda upp splitfilen från minneskortet och en mätare visar att 100% laddats upp.
Men tittar man på datat ovan så ser man ju att det är samma data för alla sex splittiderna och second finish.

Jag var noga med att ha boxen strömlös när jag bytte minneskort i den.
Däremot har jag boxen kopplad till bilens 12v-system när den är monterad i bilen,
så att strömen bryts när jag slår av tändningen och sätts på när tändningen slås på igen,
om det kan ha någon betydelse?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



o jklar vad krångligt detta låter!!

o jag som ska gå igenom denna processen snart
Voine, voine, voine.....

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
@lex
Rimbo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 171



Qvisfr skrev:
o jklar vad krångligt detta låter!!

o jag som ska gå igenom denna processen snart
Voine, voine, voine.....


Tycker också att det verkar onödigt krångligt,finns det inga program som man kan använda till GPS'en för Ringen?

/A

_________________
//Alexander Modenius
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Jo det finns smidigare alternativ men som ren logger är denna produkt grym. Tyvärr inte användarvänlig så får folk säga vad dom vill. Det behövs en rejäl uppryckning av gränssnittet och hårdvaran.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
@lex
Rimbo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 171



Johan Sjöström skrev:
Jo det finns smidigare alternativ men som ren logger är denna produkt grym. Tyvärr inte användarvänlig så får folk säga vad dom vill. Det behövs en rejäl uppryckning av gränssnittet och hårdvaran.


Vad använde du för ngt program,såg att ni körde med log ifrån Mobiltelefon i Bayers blatt..?

Jag hade tänkt beställa en driftbox redan förra året men vart aldrig av och nu skulle jag vilja ha lite andra alternativ..

_________________
//Alexander Modenius
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



@lex skrev:
Johan Sjöström skrev:
Jo det finns smidigare alternativ men som ren logger är denna produkt grym. Tyvärr inte användarvänlig så får folk säga vad dom vill. Det behövs en rejäl uppryckning av gränssnittet och hårdvaran.


Vad använde du för ngt program,såg att ni körde med log ifrån Mobiltelefon i Bayers blatt..?

Jag hade tänkt beställa en driftbox redan förra året men vart aldrig av och nu skulle jag vilja ha lite andra alternativ..


Jag kör Racechrono och en extern GPS modul. Har du redan en kompatibel nalle så är det en extern GPS modul för låt säga 500-1000 du behöver. Den kan du ha glädje av i andra sammanhang oxå!

Går utmärkt att logga med och funkar SJUKT bra som laptimer, alla svenska banor och ringen är redan på plats (med 21 splittar på NS)

Med utgång från racechrono kunde jag sammanställa detta: http://bimmer.se/nurburgring/ringcharts/2009/ Det är inte mitt ursprungliga material men loggarna i racechrono gjorde det enkelt att smälta in mig själv här.

Det går även att göra roliga videos med lite pill med hjälp av racechrono och sedan race2avi ett exempel ser du här: http://www.youtube.com/watch?v=E6NL4in-Ufk (glöm inte HD knappen)

Att du dessutom bara behöver ha en liten diskret GPS modul i rutan gör det hela smidigt, telefonen kan du ha var du vill, i fickan eller i en hållare eller fäst med lite kardborrband som i mitt fall.

Trevligt att du är medlem och läser klubbtidningen thumbs up

Sorry folks om det blev lite OT i tråden.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Komma igång med performanceboxen på Ringen och Spa
1 besök senaste veckan (10513 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande