Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
NSHC klass "RÖDE" - Långlopp på Gelleråsen/ Kinnekulle
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
2 besök senaste veckan (61837 totalt)
Johan BIC
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Nya klass i långloppsserien NSHC, säsongen 2009!

Reglementen under bearbetning så var med och påverka, kom med förslag och ideer!

_________________
Johan Arwenhed
#62 BIC Endurance Racing
www.bicracing.se
Citera
Johan BIC
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Sedan ett par veckor tillbaka blev det klart att det 2009 blir en helt ny klass i den bensinbegränsade långloppsserien NSHC. Det är 9-timmars gamla tekniske chef Stefan "Röde" Andersson som tagit initiativet att försöka driva och utveckla en ICKE bensinbegränsad klass, UNGEFÄR motsvarande MSLS klass 5, och EVENTUELLT klass 6.

I och med nedläggningen av 9-timmars serien våren 2007 stod helt plötsligt 20-25 team utan serie och de flesta har idag lagt ned eller iaf ställt undan bilen i brist på alternativ. Ett fåtal bilar har hamnat i MSLS på Sviesta, som nu är helt fullbokad, och två, tre bilar kör "själva" i klass 3 i NSHC. (en klass som "uppfanns" när 9-timmars la ner och är en kopia reglementsmässigt)

Tanken med den nya klassen är att "fånga" upp gamla 9-timmars bilar, tillsammans med alla övriga team som idag står still pga bristen på serier att åka, eller vill åka på lite andra banor!

NSHC har idag själva ett 10-tal serieteam och ett ytterligare fåtal som kör sporadiskt. Racen körs över sex timmar, främst på Gelleråsen och med en "dubbelhelg" på Kinnekulle, dvs race både lördag och söndag.
Kan vi i den nya klassen bli 10-20 bilar finns det stora möjligheter att de kommer börja titta på fler banor, tex Mantorp.

Serieavgiften har tidigare varit 1250 kr, och varje race har sedan kostat runt 3000 kr. MYCKET prisvärt i min värld, då MSLS tar 4500 kr i serieavgift och sedan kostar racen på Sviesta 2500 kr, och Mantorp 3100 kr. Är du ej serieteam är kostanden 3600 kr resp. 4100 kr.

Bara sex timmars race?
- JA, men i min värld är 6 timmar på Gelleråsen ALLTID bättre än 8 timmar på Sviesta...

Vad är haken?
Ingen alls! Se bara till att informera så många som möjligt om detta, och var aktiv här på forumet!

// Johan

_________________
Johan Arwenhed
#62 BIC Endurance Racing
www.bicracing.se
Citera
Talonen
Hedemora
Här sen Aug 2007
Inlägg: 164



Jätte bra ide

Vi i Hilonen Motorsport , ser med glädje fram emot vad ni kommer att ha för klass...?
Kul att få kunna åka på lite 2a banor

Mvh hoppas på en ordentlig uppslutning

_________________
Mattias Talonen
Bavariacup 2017 2:a i std klass
Bmw 135 m3 GTR banracingbil
Husqvarna 350 2020 Enduro
Husaberg 570-11:a RallyRaid
Mustang cab 07:a
Citera
MangeJ
Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 90



Jes, låt det snackas långloppsracing ala Rockn Roll igen!

Ska bli kul å de var det bär hän , vi är mycket intresserade.



/Magnus

EDIT: Men var e "Röde" ???

_________________
Magnus Johannesson
Krokodil Racing
http://www.krokodilracing.se
Citera
Johan BIC
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
MangeJ skrev:
EDIT: Men var e "Röde" ???


Röde sitter och trycker under en gran i skogarna utanför Södertälje. Bry er inte så mycket om honom utan fokusera på att få ordning på materialet, det kommer ni behöva!!!

_________________
Johan Arwenhed
#62 BIC Endurance Racing
www.bicracing.se
Citera
Ola Strömberg
Örebro
Här sen Sep 2008
Inlägg: 14



och så slog Johan till igen!!!

Gissar att Röde ska komma med förslag på reglementen till NSHC.
Då måste vi tycka till nu så han får hjälp att få till nåt bra.

Tävlingsregler har de ju redan väl inarbetade men de tål väl att läsas.
Grundtanken då kanske ska vara: Behövs detta eller kan vi ta bort det?
Ett par kortare rejs under en säsong är inte fel så man kan våga starta på lite begagnade däck o bromsklotsar vore inte fel. Det går ju t.o.m att starta ett nytt rejs för denna klassen mitt i pågående tävling för bensinbegränsningsklassen om de enbart vill köra 6 tim. Ut med Pace-car, samla ihop alla o släpp ut de nya från depån!


Betr. Tekniska så finns det ju ett gammalt 9-timmars.
Smart måste det väl vara att kolla MSLS reglementet för klass 5 (Är inte klass 6 FÖR häftigt?) samt ER-Cup reglerna så de flesta som kör där får möjlighet vara med.
1800 cc för flerventilare bör väl höjas till 2L och 2,3 liters 2 ventilare till 2½.
Standard insug blir kanske problematiskt om ni vill flörta med MSLS o ER-Cup åkare.

Läs igenom tävlings- och tekniska reglerna för de olika serierna o kom med ideérna NU!

Glöm inte bort Rockn Rollen!

_________________
Ola Strömberg
"o i WOJS Boys"
Citera
Johan BIC
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Det är lätt att göra något bra, när någon annan talar om hur...

Tror att jag läste något inlägg någonstans, att någon borde starta en tråd separat för "Röde"...

Ha det!

_________________
Johan Arwenhed
#62 BIC Endurance Racing
www.bicracing.se
Citera
Hellas
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 440



Johan BIC skrev:

- JA, men i min värld är 6 timmar på Gelleråsen ALLTID bättre än 8 timmar på Sviesta...

// Johan


Amen..
Citera
z3cab
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 280



ola Strömberg skrev:
Smart måste det väl vara att kolla MSLS reglementet för klass 5 (Är inte klass 6 FÖR häftigt?) samt ER-Cup reglerna så de flesta som kör där får möjlighet vara med.


Jag kan hjälpa till med reglerna för klass 5, det går ganska snabbt.


21. KLASS 5: ÖVRIGA LÅNGLOPPSBILAR
Definition
Av SBF:s kontrollant reg. besiktigade bilar för långlopp.
Max 2500cc och utan överladdning.
4 hjulsdrift ej tillåtet.
Blinkers bak skall finnas (21W). Minst en (1) åt det hållet som depån är, (Sviesta höger, Mantorp vänster).
Ljus framåt min två (2) varselljus och bakåt min två (2) 5w röd, skall finnas vid dålig väderlek.
Däcksdimension max 205, fri profil.
Endast däck av gatbilstyp är tillåtna.
Treadwear minst 200
Finns ej treadwear på däcket, måste däcket godkännas av MSLS Teknikergrupp.
Däck märkta med R=Racing, slicks eller klassade rallydäck är ej tillåtna.


Mvh

_________________
Rikard Karlsson, TBR-Racing
Teamrepresentant MSLS/Östgöta Racing
Kassör, LMS Racingsektion
Citera
Ola Strömberg
Örebro
Här sen Sep 2008
Inlägg: 14



Är det inskränkt tycka 2½ liter är för mycket för flerventilare?
Standarddäck är bra.

_________________
Ola Strömberg
"o i WOJS Boys"
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



ola Strömberg skrev:
Är det inskränkt tycka 2½ liter är för mycket för flerventilare?
En reflektion utfrån (jag orkar knappt 15minuters Race):
Skulle det inte vara en fördel att jämka ihop de tyngsta reglementespunkterna mellan Långloppsserierna?
2L flerventil och 2½L tvåventil har vad jag förstått varit "standard" ganska länge. Om det är vettig skillnad är en annan femma.

Att olika serier vill ha sin profil är naturligt men om det som är jobbigast att bygga om vore samma (kanske motor, tankning, säkerhetsutrusning) så skulle det underlätta andrahandsmarknaden för bilarna.

Ett fritt och skoj reglemente för en ny serie kan låta som en jättebra idé men om bilarna som byggs därefter är oanvändbara i annan serie så kan det locka färre (och tiden mellan uppgång och fall kan bli kort)

Nån gång ska jag nog försöka att träna upp kondisen för att kunna prova på ett entimmespass, att köra i Team vet jag tillför (minst) en ny dimension.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



z3cab skrev:
ola Strömberg skrev:
Smart måste det väl vara att kolla MSLS reglementet för klass 5 (Är inte klass 6 FÖR häftigt?) samt ER-Cup reglerna så de flesta som kör där får möjlighet vara med.


Jag kan hjälpa till med reglerna för klass 5, det går ganska snabbt.


21. KLASS 5: ÖVRIGA LÅNGLOPPSBILAR
Definition
Av SBF:s kontrollant reg. besiktigade bilar för långlopp.
Max 2500cc och utan överladdning.
4 hjulsdrift ej tillåtet.
Blinkers bak skall finnas (21W). Minst en (1) åt det hållet som depån är, (Sviesta höger, Mantorp vänster).
Ljus framåt min två (2) varselljus och bakåt min två (2) 5w röd, skall finnas vid dålig väderlek.
Däcksdimension max 205, fri profil.
Endast däck av gatbilstyp är tillåtna.
Treadwear minst 200
Finns ej treadwear på däcket, måste däcket godkännas av MSLS Teknikergrupp.
Däck märkta med R=Racing, slicks eller klassade rallydäck är ej tillåtna.


Mvh


Tidigare fanns det en MSLS-regel om att bilen skulle passa in enlgt nån annan (valfri) series reglemente, förutom dom speciella regler som togs fram avseende däck, volym och turbo.
Är den borttagen? Våra fula Peugeot gck ju i klass 4 enligt MSLS tighta regler, men när vi sate i 16-ventilare och hänvisade till SLC i klass 6 var egentligen inte vår takvinge godkänd, men alla blundade.. Skön känsla mellan teamen på den tiden.. *längtar tillbaka*
Annars är vi ju på väg mot den generella regelskrivningen där alla kan köra överallt.
Det känns så fall väldigt positivt.

_________________
Arne Lindgren
Citera
Johan BIC
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Bakgrunden till att Röde nu dragit igång detta är väl främst att "kund-underlaget" just nu är väldigt stort. 9-timmars serien hade ju i sin glans ett starfält på dryga 20-bilar, och dessa har ju idag ingen serie. De bilar som började köra MSLS, "fyllde" ju startfältet där och det är i stort sett omöjligt att få plats som serie-team. (serieteam har företräde som serieteam året efter)

Antalet förare som skaffar licens idag, är större än på länge och det poppar upp ny team/ bilar hela tiden.

Jag tror definitivt på att försöka hitta ett "main-stream" reglemente, med viss "lokal" touch. Dock får det inte begränsa möjligheten för team i andra serier att komma och testa.

Sen vet inte jag om förhållandet mellan 2 liters flerventil och 2,5 liter tvåventil är rätt, men tittar man på hur MSLS har lyckats med sitt reglemente så finns det väl ingen större anledning att ändra på just den biten.

Det svåra med att hitta en bra väg är väl just att inte bara låta plånboken avgöra din placering. Jag tänker på däck, snabbtankningsanläggning mm. MEN jag tycker samtidigt att team som lägger ner själen i det dom gör, och startar företag, fixar sponsorer mm definitivt ska kunna ha fördel av det. Det är väl också en del av racingen?

KUL ATT DISKUSSIONERNA KOMMIT IGÅNG!

_________________
Johan Arwenhed
#62 BIC Endurance Racing
www.bicracing.se
Citera
röde

Här sen Jan 2003
Inlägg: 16



Hej på er allihopa.
Har efter några år i SLC, 9-timmars osv osv tröttnat på allt snack om "sportslig rättvisa" har utifrån denna inställning skrivit ett förslag till regler.
oavsett om man åker 2,5l eller 2l motorer med eller utan turbo kompressor osv osv.
Kommit fram till att dom team som har satsat på väghållning, motorer som håller i 6 eller 8 timmar är dom team som vanligtvis står överst i resultatlistan.
Endurance är en tävlingsform som belönar dom som kommer väl förberedda och med bra grejor.
Jag anser också att vi som håller på kommer aldrig att bli världsmästare i racing eller F1, så varför kan vi inte bara ha kul med ett gemensamt intresse, köra biltävling.
Min grundtanke har och kommer alltid att vara oavsett vad du har för bil, motor eller hur mycket du satsar
är det kärleken till sporten som gör att man fortsätter.
Så kom igen nu allihopa låt oss starta en serie där gemenskap och kärlek till racing styr, inte hur man bäst tolkar ett regeverk eller hur man skaffar sig ett övertag.
Låt oss köra om det


MVH

Stefan "Röde" Andersson

_________________
Stefan Andersson
Citera
Johan BIC
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
röde skrev:
Så kom igen nu allihopa låt oss starta en serie där gemenskap och kärlek till racing styr, inte hur man bäst tolkar ett regeverk eller hur man skaffar sig ett övertag.


Instämmer NÄSTAN till 100%....

Alla har väl någonstans i bakhuvudet att man vill vinna, och det är därför man är där. Då känns det ju ruttet att hela tiden bli omkörd av bilar med 5.7 liters V8 och dubbelturbo... (jag påstår INTE att det är dom enda som kör om oss... )

MEN, det jag menar är att det är klart det ska finnas en ram för vad som är tillåtet och vill man ha en väldigt stor ram är det väl bra med att dela upp i olika klasser!

_________________
Johan Arwenhed
#62 BIC Endurance Racing
www.bicracing.se
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Att ha de stora dragen någorlunda lika mellan olika serier är nog ingen dum ide, bilarna får ett mer bestående värde då.

MSLS håller så vitt jag vet på och funderar på eventuella justeringar de också, kanske värt att synka med dem?


Ang motorvolym. I MSLS är det ingen så vitt jag vet som utnyttjar 2,5 litersregeln med flerventilsteknik fullt ut, kanske därför det inte är något problem just där.

_________________
William Ekström
Citera
StigÅ
örebro
Här sen Maj 2006
Inlägg: 20



Heja Långloppsfantaster !
Det är glädjande att se att det finns stort intresse för "Rödes" långloppsserie, den behövs.
Det har kommit många åsikter vilket naturligtvis är bra. Nu skall jag fram föra några av mina:

Grunden är naturligtvis att reglerna skall passa så många bilar som möjligt.
om jag förstått det här rätt skall det bli 3 klasser: gamla NSHC med bensin begränsning,
sedan 2 klasser motsvarande MSLS klass 5 o.6.
Jag håller med Röde i de flesta avseenden men inte alla.

Klass 5 bör motsvara ER cup men köra på standarddäck bredd 205. Regler enligt ER cup är den klass det bör finnas flest bilar som passar in i, "2l flerventil, 2,5l 2 ventil. Detta har lett till att ER cup idag är en kanon cup med 30-35 bilar varje tävling och stenhårda race.

Klass 6 enligt MSLS men kör på 215 breda R däck för att det inte skall komma alltför extrema bilar
tex. Porsche GT3. Det är inte roligt att i en normal bil bli omkörd av en Porsche som tror att han "äger" banan och tränger sig för bi var som helst och hur som helst, de kan köra om på rakorna( jag har åkt SLC i 5 år så jag vet). Det blir dessutom stora fartskillnader på dessa bilar och NSHC bilarna.

S i WojsBoys

Stig-Åke Hedmark

_________________
stig-åke hedmark
Citera
Per Gustavsson
LaxåSkogen
Här sen Sep 2004
Inlägg: 231



Jag vill bara flika in ett citat från Tony Jacobsson Karlskoga MF.(taget från Ämne NSHC)

"Någon frågade hur fort man får köra på en motorbana. Svaret är hur fort som helst... men, då vi kört NSHC och varvtiderna har varit runt 1.20 så har vi kunnat köra med en lägre bemanning och inte behövt haft högsta nivån på säkerhet. (som när man kör sprintrace eller GT bilar). Det innebär att så länge tiderna är i ungefär den nivån så behöver vi inte extra säkerhet med extra bemanning på räddningsbilar, ambulanser och läkare. Kostnaden för detta är kanske runt 20-25 000 kr till en normalkostnad för en racedag."

så se till att det inte blir för extrema regler så att vi som kör med bensinbegränsning fortsatt kan vara med!

_________________
Per Gustavsson #95 BMW E36

1:A serien SSK Klass3a 2012
2:A serien SSK Klass3a 2013
1:A Modsport 3 samt 1:A totalt spvm 2014
2:A Modsport 1 2018
Citera
Johan BIC
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Per Gustavsson skrev:
så se till att det inte blir för extrema regler så att vi som kör med bensinbegränsning fortsatt kan vara med!


Hajjar inte riktigt hur du menar?

Diskussionen som jag vet förs mellan Röde och NSHC är möjligheten till en klass med ett i stort sett fritt reglemente, motsvarande klass 6 i MSLS. Godkänd vagnbok för någon form av svensk tävlingsklass skall räcka för att få vara med o köra. Problemet ligger i att NSHC har en lägre licens för sina tävlingar, vilket innebär att så länge varvtiderna för de snabbaste bilarna ligger över 1,14 på Gelleråsen, så klarar man sig med nuvarande arrangemang runt banan. Går det fortare krävs det fler funktionärer, flaggvakter och säkerhetspersonal typ ambulans mm. Detta innebär i givetvis ökade kostnader.

Här finns det i min värld två alternativ. Antingen begränsar man t.ex däckstorlek så att även de snabbaste bilarna inte kommer ner i de tiderna, eller så ser man till att antalet startande i de nya klasserna blir så många att startavgifterna väger upp de ökade kostnaderna.

oavsett vilket tror jag inte att detta på något sätt kommer påverka de bensinbegränsade klasserna!

// Johan

P.S
Ni missar väl inte möjligheten att köra med MSLS på Mantorp den 4 oktober. Det är final och 8 timmars stenhård racing. Överlägsen organisation och en kul bana. Kostanden är 4100 kr, och vill du vara med är det hög tid att anmäla sig! Max antal startande tror jag är 45 bilar och det är i stort sett fullt varje gång så gå in på www.msls.info och anmäl er på en gång!

_________________
Johan Arwenhed
#62 BIC Endurance Racing
www.bicracing.se
Citera
Micke B
Stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 37



Johan har nästan rätt........48 bilar får faktiskt åka långa banan...!
Tror vi har varit som mest 41 till start, kanske dags att slå det..!!

Vill också passa på att kommentera Johans inlägg på MsLs forum, ang startlistan.
Håller med, det vore kul att se redan nu vilka som är anmälda. Sista anmälningsdag är den 22:a,
och problemet brukar vara att VÄLDIGT många team anmäler sig och BETALAR typ.....sista dan.
En KOMPLETT anmälan innebär alltså att man även betalt startavgiften, därför brukar vår kassör avvakta
sista anmälningsdag och därefter meddela anmälningsläget.

Men...inget hindrar att teamen själva skriver i forumet att ni är klara för start! (vilket några gjort).

Vill också önska Röde & co lycka till med nya serien! Tror att alla (långloppsnördar..!) skulle tjäna på ett
liknande reglemente, som ökar intresset för långlopp, fler bilar gynnar sannolikt alla på sikt!

ses på Mantorp 4 oktober!

Mvh Micke

_________________
Mikael Brinck
Citera
Ola Strömberg
Örebro
Här sen Sep 2008
Inlägg: 14



röde skrev:

...Så kom igen nu allihopa låt oss starta en serie där gemenskap och kärlek till racing styr, inte hur man bäst tolkar ett regeverk eller hur man skaffar sig ett övertag.
Låt oss köra om det


Härligt med människor som röde. Utan dem blir det inget åka!

Håller dock inte med i sak. Som jag uppfattar hans planer på reglemente så verkar det bli väldigt mycket fritt.

Måste erkänna att om jag står med polarna på puben för att kasta pil så vill jag nog att vi alla står bakom samma streck. Lite begränsningar och riktiga spelregler tycker jag det ska va.
Snart 500 stycken har varit här inne o läst. Vore ju kul om fler skrev några rader om vad de tycker.

Ska det vara skapligt billigt eller är det No Limits?
Håller till 100% med om att det är de bäst förberedda som brukar vinna. Men om man är skitbra höjdhoppare så är det ju inte så kul o tävla mot ett gäng stavhoppare. Allas stavar brukar ju inte gå av.
Vill man bara köra runt för det är kul så räcker ju träningskvällarna på Gelleråsen ...och det vill man ju inte.

Blir regelförslaget något som bara kommer att spikas o så blir det "Take it or leave it"? Eller kan det bli något som kan filas på under hösten?

_________________
Ola Strömberg
"o i WOJS Boys"
Citera
Allmänt banåkaforum
NSHC klass "RÖDE" - Långlopp på Gelleråsen/ Kinnekulle
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
2 besök senaste veckan (61837 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande