Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
NSHC klass "RÖDE" - Långlopp på Gelleråsen/ Kinnekulle
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
2 besök senaste veckan (61837 totalt)
stubbis
västerås
Här sen Okt 2005
Inlägg: 6



Varför ska man gjöra reglementet så kompliserat?!!
Max 2.5L, fri trimning (ei överladdning o diesel) och gat däck (Max 225/50-16)
Mere man trimmar, jo oftare måste man i depån för att fylla bränsle (d tar tid) och dårligere fäste får man!
Jag åker NSHC i den "gröna"klassen och jag är inne på d 19.nde året!! jag tror att jag vet "lite" om långloppsracing!!
På det mesta hadde vi 48 startande!
Men det är som alt annat; många villa prova nåt annat (gräset är grönare på anrdra sidan......?)
Senn blev det hur många serier som helst, på få banor, hur kul är det på en skala???
Är det inte bettre vi går i hop och gör få serier med kvalitet? och då kan vi åka på flera banor.
Det som jag tycker best om våran klass är att vi slipper att ta med bensin när vi åker på tävling!
Jag behöver bara att köpa 1 däck varannan tävling!!!!!
Vi sätter inn 500,- kr varje månad hela året, det täcker resten!!
Billigt o kul!
Håppas att det blir många i den "röde" klassen oxå!
Vi kör finalen på Karlskoga den 27. sept. håppas att alla nyfikna anmälder er, eller kommer o tittar på!
Håppas ni förstår vad jag skriver! jaq är innvandrare (från Norge)
Roy Stubberud (Team 33)
0703-148875

_________________
Roy Stubberud
Citera
Johan BIC
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Kul att diskussionerna kring reglementet har tagit fart och att det finns så mycket synpunkter.

JAG VILL DOCK FÖRTYDLIGA FÖLJANDE:

Grundtanken med hela "projektet" är att fånga upp de bilar som i dag står still pga platsbrist i MSLS och 9-timmars nedläggning. I stort sett samtliga dessa bilar kvalar rakt in i MSLS reglemente klass 5.
Sen finns det väl även en ekonomisk aspekt, där man bedömer att det reglementet är ganska "lagom", som vi svenskar gillar att vara. Det ska inte kosta skjortan och halva brallan, något som var 9-timmars styrka!

Det som diskuteras "internt" utöver detta är ytterligare en klass där det kommer vara ett friare reglemente för att "vem som helst" ska kunna vara med och åka långlopp. Jag ser ingen skillnad i detta mot tex MSLS som har klass 6 med betydligt snabbare bilar än övriga, men där är det ju ingen som hänger läpp?

Dessutom korar ju MSLS en totalsegrare, oavsett klass och vad jag vet, rätta mig gärna, har det historiskt varit färre vinnare från klass 6, än från övriga klasser!

Alltså finns det ingen anledning att känna oro över att bli "förbihoppad med stav" (citat ola )

// Johan

_________________
Johan Arwenhed
#62 BIC Endurance Racing
www.bicracing.se
Citera
z3cab
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 280



Johan BIC skrev:

Dessutom korar ju MSLS en totalsegrare, oavsett klass och vad jag vet, rätta mig gärna, har det historiskt varit färre vinnare från klass 6, än från övriga klasser!
// Johan


Det stämmer. Mellan 2000 och 2007 har totalsegraren kommit från klass 4 tre gånger, klass 5 tre gånger och klass 6 två gånger. Vilket bevisar att långlopp inte bara handlar om att sätta det snabbaste varvet.

Mvh

_________________
Rikard Karlsson, TBR-Racing
Teamrepresentant MSLS/Östgöta Racing
Kassör, LMS Racingsektion
Citera
Johan BIC
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
PRECIS!!!

Det visar ju att det handlar om att köra snabbt FLEST VARV, inte bara SNABBASTE varvet!

_________________
Johan Arwenhed
#62 BIC Endurance Racing
www.bicracing.se
Citera
Ola Strömberg
Örebro
Här sen Sep 2008
Inlägg: 14



Jamendåså.........

Vi ses på Mantorp. Vi har en blå Golf II:a.
Kul slippa bygga om bilen om man vill prova nåt annat.

Bara det j-a fönsternätet som vi hänger upp oss på. Behövs ingen annan stans.

_________________
Ola Strömberg
"o i WOJS Boys"
Citera
Ericl
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 237



Hej
Hoppas du får ihop serien Röde. Vi kommer nog gärna dit och kör beroende vilket reglemente det blir.
Nu kommer jag förmodligen bli nedröstad, men.
Efter att ha kört långlopp i 15 år så skulle jag bara vilja slå ett slag för turbomotorn.
Alla vill ju hålla kostnaderna nere.
Att bygga en hyfsat potent sugmotor till ett 2.0/2.5 liters reglemente är dyrt.
Det är inget man hittar på skroten.
Att sedan fixa en växellåda med täta steg för att nyttja din ganska smala sugmotor är inte heller billigt.
Men en saab eller volvo turbomotor direkt från skroten helt orginal ger en hyfsad effekt för en väldigt billig peng. Försök att slå en 225hk saab 2.3l turbomotor i inköp och driftkostnad med en sugmotor....
Ja visst kan man få 500hk ur en saabturbo motor, men har du nytta av det i 8 timmar med 205-225 breda däck?
Troligtvis inte.
Dessutom så kan man åka en standard låda med ganska srpidda utväxlingar då motorn har så brett register. Den måste bara vara hyfsat stadig så den tål vridmomentet.
För att hålla kostnaderna nere i en serie och hålla "värsting" bilarna borta så tror jag att däcksreglementet är en avgörande punkt. Det kommer inte komma några GT3 cup porschar om dom måste åka på 225 R däck. Inga 500hk turbobilar heller.

MVH
Eric Lycke

_________________
Eric Lycke
Citera
röde

Här sen Jan 2003
Inlägg: 16



Hej på er igen.
Har efter många samtal fått reda på att jag är nog lite otydlig när jag uttrycker mig i skrift.
Vad jag menar med sportslig rättvisa är att om jag har 30 st bilar på startlinjen kan jag inte ha 30 st reglementen. Det kommer inte och har aldrig fungerat.
Det jag vill säga är att det finns ett förslag som kommer att presenteras snart.
I stort kan man säga att den nya klassen i NSHC, i bilar med motorer upp till 2 l är det tillåtet med mer än 2 ventiler per cylinder, i bilar med motorer upp till 2,5 l är det max 2 ventiler per cylinder.
Ingen turbo eller annan överladdning tillåten.
Hjulupphängning, bromsar, stötdämpare, fjädrar fritt. Osv osv...
Vi kommer att köra på enhetsdäck av endast en leverantör ,märke TOYo .
Det gör jag för att slippa frågan om vilka däck som är godkända eller ej, och med "billiga" enhetsdäck blir det rättvisare på däcksfronten.
Mina och många andras önskemål är att även kunna ha ytterligare en klass, där det mesta är fritt så länge man har av bilsportförbundet besiktad och godkänd bil.
Nu kommer många att säga åååååh dom kör för fort.
Mycket möjligt, men är det någon som faktiskt vet eller är det bara oviljan att ha dom med som talar.
Jag vill prova och se.
Nu kommer många att säga dom att där farligt för dom kommer så fort att dom orsakar olyckor.
Att andra bilar kommer fort är jag van vid, jag har kört så länge (och blivit omkörd så många gånger) att jag vet hur man använder backspeglarna på min bil.
Har faktiskt aldrig blivit påkörd vid omkörning.
Dom flesta olyckorna vid sk dykningar sker vid stängningar.
och jag tycker att det ligger på allas ansvar att se till att tävlingen blir säker och rolig.
För det är ju faktiskt tävlingsmomentet som lockar mest,,,eller hur.
och jag vill att alla skall få chansen att få vara med.

Hoppas nu att ingen tar illa vid sig, det är inte min mening.
En öppen diskussion är alltid hälsosam.

Stefan "Röde" Andersson

_________________
Stefan Andersson
Citera
Ola Strömberg
Örebro
Här sen Sep 2008
Inlägg: 14



Nuuuu fattar jag

Låter bra Stefan. Tack för förtydligandet!

_________________
Ola Strömberg
"o i WOJS Boys"
Citera
Johan BIC
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
röde skrev:
Vi kommer att köra på enhetsdäck av endast en leverantör ,märke TOYo .
Det gör jag för att slippa frågan om vilka däck som är godkända eller ej, och med "billiga" enhetsdäck blir det rättvisare på däcksfronten.


Jag tycker du missar en viktig punkt här, och det är att det däck som jag vet att du tittat på, ligger runt 650 spänn. Ett BRA gatdäck, som ändå inte är i närheten av ett R-däck, kostar minst det dubbla.
Vi kollade tidigare på Kumhos Exsta MX, som skall vara ett bra gatdäck. Lägsta pris på detta i dimension 205*50*15 var 1500 kr/ st!!!

Jag har själv aldrig åkt på ett R-däck, men skall göra det nu i helgen. Återkommer då med utförlig utvärdering!

// Johan

_________________
Johan Arwenhed
#62 BIC Endurance Racing
www.bicracing.se
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



Jag och några lurar lite på att dra igång ett långloppsteam inför nästa sommar. Bilen vi bygger på isf blir en Mazda MX5 (Miata). Sänder därför ett litet önskemål om att inte reglementet utesluter 2 sittsiga bilar likt ER-cup (även om det går en miata där med dispens)...

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Släpp inget som går fortare än MLSL klass 5 och se till att det blir 15" gatdäck eller billiga R-däck av lämplig sort. Efter en stund vill alla åka fortare som håller på och jobbar aktivt men det gör att bara de som lägger all fritid och pengar på detta kan åka. Vanliga anställda med familj är borta ur leken och orkar inte hålla på längre. Tror även att MSLS börjar hamna där med tanke på vilka bilar som byggs till den serien nu. Håller på att bygga en bil till klass 4 MSLS som det går att åka billigt och ha kul utan för stora hål i plånboken. Tankning med modifierad jeepdunk är ett bra sätt att hålla ner initsialkostnaderna och det blir billigare för nya team att komma igång.
Citera
Micke B
Stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 37



Skriva reglemente är inte lätt............vad som är "vettigt" och "billigt" att åka med varierar, det finns ungefär lika många bud om detta som team.............

Som teamrepresentant för MsLs vill jag också påpeka att utvecklingen i tex kl 6 följs och diskuteras internt...
Den allmänna uppfattningen är nog att det ska inte bli så mycket "värre" än det är nu, Ev begränsningar blir regelgruppens sak att titta på.........
Någon har föreslagit att ta bort lågprofildäck i klass 6, och bara tillåta standardprofil (..82...?...finns det fortfarande...??!!)......

>

Mvh Micke

_________________
Mikael Brinck
Citera
Momentum Racing
Åkersberga
Här sen Jan 2008
Inlägg: 21



Härligt med öppna diskussioner.
Några regler som var bra i 9-timmars som dämpade kostnader var
1: Däck
2: 10 års regeln
3: orginal insug insprut

Läser man MSLS klass 5 kan man komma med en STCC super production bil med sek låda.
Ja man kommer radera ut däcken ......
Tittar man på ER-Cup så slänger man i en Honda S 2000 maskin med seklåda i en Escort från 69.
Detta är ok med MSLS klass 5 och det jag tolkar som klass ''Röde''
Visst det är olika hur man ser på kostnader men ju mer du kan hämta från begagnade standard bilar ju billigare brukar det bli.
Jag tycker det verkar toppen med enhetsdäck !


// Torleif
Momentum Racing
( Som i år har deltagit i SM i pallbock )

_________________
Torleif Cumléus
Citera
Johan BIC
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
Momentum Racing skrev:

( Som i år har deltagit i SM i pallbock )


och ni vann inte det heller...
(tror faktiskt AA leder stort där!!!)

Ses nästa söndag!

// Johan

_________________
Johan Arwenhed
#62 BIC Endurance Racing
www.bicracing.se
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480



Joodu! Vi är nog med på den pallen mää

_________________
Mikael Ståhling
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480



Vi med Focusen......

_________________
Mikael Ståhling
Citera
posse948
Upplands Väsby
Här sen Okt 2005
Inlägg: 14



Hej!
jag tycker det borde gå att få plats med en serie till som ersättning till 9-timmars det märks väl mest på att vi har fullt i MSLS, borde inte serierna nischa sig lite för att kunna erbjuda mindre spann på prestanda i startfälten.
Ex
Röde serien:
Den kommer ju att gå samtidigt med NSHC (vilket jag tror är långsamma bilar).
Kör klass 4 + 5 + NSHC i denna serie. Blanda inte in klass 6 då blir det väldigt stor hastighetsskillnad.
Det här blir den billiga serien där man kommer långt som nybörjare eller med liten budget.


MSLS:
Kör klass 5A med gatdäck, 5B med R-däck och klass 6. (Övrigt samma reglemente i klass 5 bara däcken som skiljer så går dett att välja serie)
(Lägg ett reglemente för klass 6 som är samma eller väldigt lika SLC klass 3)
Mellanklassen

SLC:
5B med R-däck, klass 6 och nuvarande SLC klass 4. (Dvs SLC klass 2 med R-däck, klass 3 och klass 4)
Elitserien.


Fördelen med liknande reglementen är ju att man kan prova på att köra andra banor och mot annat motstånd.
Långlopps team har ju även en förmåga att splittras eller tappa budget då är det ju också bra med en öppning att kunna åka en billigare serie.


Det är en stor investering att bygga en långloppsbil/team både i tid och pengar, om serierna har skilda reglementen så kanske man bygger en bil för en serie som läggs ner och står med en värdelös bil eller med stora kostnader för att bygga om.
Det är samtidigt en väldigt stor investering att skapa en racingserie, på det här sättet så finns det bilar som passar in.
Vi skyddar med andra ord varandras investeringar.
Jag tror det är bra för svensk långloppsracing med mer stabilitet och det är upp till både organisatörer och
Team att skapa det.

Hooka Hey
Janne

_________________
Janne Wikman
Citera
Momentum Racing
Åkersberga
Här sen Jan 2008
Inlägg: 21



Hej,
jag tycker att Janne i Hoka Hey har i grunden rätt att ett gemensamt reglemente för basbilrana skulle vara bra.
MSLS klass 4 har bara 4 deltagare. Klass 5 har inget riktigt reglemente , klass 6 det samma.
Det står en del gamla 9-timmars bilar ute i buskarna som vill igång eller kan köpas av de som vill igång.

Jag tycker att vi borde jämka ihop 9-timmars reglementet med MSLS klass 4 ( Klass 4.9)för att skapa en ny klass 4 som både kan åka i Röde serien samt i MSLS.
Många bilar i klass 5 idag är i grunden 9-timmars bilar, dvs kan enkelt passa in i klass 4.9 .
Några enkla regler skulle kunna sättas upp som bas:
10 år gamla bilar - motor & drivlina skall vara till kaross/märke
2 ventil - 2,5 liter flerventil- 2,0 liter
original insug insprut
max 15 tums hjul , tradewear 200 min. max 205 breda, enhetsdäck är ok.
Godkänn uniballs & stötdämpare av avancerat slag , godkänn bättre bromsar , stora bromsar får inte plats i 15 tum. Tillåt lättning av kaross enligt klass 4 . Håll på bilens totalbredd , spårvid & axelavstånd.
Det finns säkert fler saker att jämföra. Röde & Johan ta kontakt med MSLS för att se om ni kan hitta en gemensam grund för klass 4.9 .

MSLS klass 5 är idag för bred & för avancerad som klass för oss med gamla 9-timmars bilar.

Jag tror att MSLS kommer vara en klass som går på två banor & lätt blir instegsklassen, detta beroende på att rally klubbarna i Östergötland driver & bemannar serien. Sviestad ägs av en av klubbarna vilket gör det mer ekonomiskt lönsamt att använda denna. Ska det bli åkning på fler banor får nog Röde ta detta.

Hälsningar
Torleif

_________________
Torleif Cumléus
Citera
StigÅ
örebro
Här sen Maj 2006
Inlägg: 20



Hej rejsare !!

Nu är det helt klart bevisat att det finns utrymme för 2 st långloppsserier i Mellansverige.
Se till antalet anmälda, till MSLS finalen på Mantorp 47st och det finns fler.
Tillsammans med bilar från NSHC så blir det ett 60 tal.

Det finns tydligen visssa tankar inom MSLS att ändra i reglementet ????
I så fall tag kontakt med varandra och gör ett gemensamt reglemente

Med lika regler kan man köra 2 separata serier och sedan ha en gemensam final på Mantorp ??????

Några andra förslag: Kör 2st 3timmars tävlingar samma dag någon gång,
detta är bra för ekonomin..... man kör slut på däck o. bromsbelägg som ej klarar 6-8 timar.

Låt debutanter "prova på" till halva startavgiften.

Upprätta ett pris till dagens prestation..... kan vara nästan vad som helst

Den som vinner totalt skall ha fri startavgift nästa tävling.

Glöm inte Rocken Rollen........ Hitta på nya grejor men tulla inte på reglerna. inga dispanser

Vi ses på Mantorp den 4e.......flest varv vinner

WOJS BOYS

StigÅ

_________________
stig-åke hedmark
Citera
Talonen
Hedemora
Här sen Aug 2007
Inlägg: 164



Det e kul att så många har ideer ...
Det e underligt bara att ingen från Msls eller nshc gör sin röst hörd
Bevisligen så ere ju många som läser /skriver /har synpunkter på detta tema

Ett men bara till inlägget ovan....Lång lopp är INTE 3 Timmar
Utan minst 6, helst 8-9
Vi syns på mantorp

Mvh Mattias //Hilonen Motorsport

_________________
Mattias Talonen
Bavariacup 2017 2:a i std klass
Bmw 135 m3 GTR banracingbil
Husqvarna 350 2020 Enduro
Husaberg 570-11:a RallyRaid
Mustang cab 07:a
Citera
Johan BIC
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 113


Trådstartare
husaberg550 skrev:
Det e underligt bara att ingen från Msls eller nshc gör sin röst hörd


Både Rikard från TBR Racing och Micke Brink sitter i styrelsen för MSLS, och bägge har väl haft en hel del kommentarer här. Kan dock hålla med om att synpunkter från NSHC lyser med sin frånvaro. Fortfarande ingen liten notis ens på deras egen hemsida...



// J

_________________
Johan Arwenhed
#62 BIC Endurance Racing
www.bicracing.se
Citera
Allmänt banåkaforum
NSHC klass "RÖDE" - Långlopp på Gelleråsen/ Kinnekulle
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
2 besök senaste veckan (61837 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande