Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Test av R-däck i Teknikens Värld
<<   1, 2, 3, 4
72014 besök totalt
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Det är ganska enkelt. Värmer du dom gärna till lite övervarma och lägger dom ute över vintern är de stenhårda och håller hur länge som helst nästa sommar = stenhårt och halt gummi som tål massor med värme.

Första uppvärmningen har du som regel bäst grepp när de ligger i rätt tempraturområde. Sedan blir de sämre och sämre grepp för varje uppvärmning.

En första begränsad uppvärmning och sedan låta de kyla av så härdar du däcket lite så de blir lite hårdare och håller lite längre och tål lite mer värme.
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Intressant detta.. Jag åkte på mina R888 två timmar på Anderstorp, fick TYDLIGA "toyoveck"... tveksam om dom hade hållt 2 timmar till... LIte väl dåligt tycker jag, eller håller inte R-däck längre?
Åker Golf "1000kg" Lite styvare och ca 3grader i camber. varmtryck på 2bar..

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

chrix74 skrev:
Intressant detta.. Jag åkte på mina R888 två timmar på Anderstorp, fick TYDLIGA "toyoveck"... tveksam om dom hade hållt 2 timmar till... LIte väl dåligt tycker jag, eller håller inte R-däck längre?
Åker Golf "1000kg" Lite styvare och ca 3grader i camber. varmtryck på 2bar..


Vad är toyoveck? Rätt fälg? Min bror har kört många race med motsvarande bil och det syns knappt på dem.
Beror mycket på körstil. Har gjort av med ett par 032r på 27 km en gång och har kört 1.5 säsong på 6 däck på en annan motorstarkare bil

_________________
Daniel Steiner
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Svartlock skrev:
Vad är toyoveck?
Tydligt ökat slitage i en rand ca 1/3 in från ytterkanten pga deformerad slitbana. Däckstryck och fälgbredd kan påverka men ibland får man kompromissa mellan slitbanedeformation och överhettning (pga olämpligt mjukt gummi till användningsområdet).
Det händer på fler däck naturligtvis men eftersom det är väldigt vanligt att överbelasta R888 (de har lite låga lastindex jämfört med vad folk använder dem till) så får de namnge fenomenet

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Svartlock skrev:
chrix74 skrev:
Intressant detta.. Jag åkte på mina R888 två timmar på Anderstorp, fick TYDLIGA "toyoveck"... tveksam om dom hade hållt 2 timmar till... LIte väl dåligt tycker jag, eller håller inte R-däck längre?
Åker Golf "1000kg" Lite styvare och ca 3grader i camber. varmtryck på 2bar..


Vad är toyoveck? Rätt fälg? Min bror har kört många race med motsvarande bil och det syns knappt på dem.
Beror mycket på körstil. Har gjort av med ett par 032r på 27 km en gång och har kört 1.5 säsong på 6 däck på en annan motorstarkare bil


7" bred fälg och 195/50 däck...
Hoppas att styvare hjulupphängning hjälper däcken att ha "rätt" vinklar nästa gång, men att dom sliter såå mycket är inte såå kul för plånboken...

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Alx
Uppsala
Här sen Jul 2004
Inlägg: 79



Halloj,

Jag har inte läst repet i TV. Dock var vi och körde en GT2 på Mantorp på 1.21 med Kumhos R-däck. Jag har kört många olika R-däck och jag kan konstatera att INGET annat däck jag kört har så mycket traction som detta däck hade. 650 häst och kunde ha fullt ut ur alla kurvor utan släpp. Chassiet var mycket väl inställt givetvis, men däcken vida överträffade vad jag trodde de skulle klara.

När det gäller att putsa sin varvtid så är det Kumho som gäller.
...och nej, jag har ingen kick back! (kanske borde ta upp det med dem =)
Alx

_________________
Alx Danielsson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Alx skrev:
När det gäller att putsa sin varvtid så är det Kumho som gäller.
...och nej, jag har ingen kick back! (kanske borde ta upp det med dem =)
Jo, friska V70A biter i av bara den, men man för vara beredd på att första halvan mönster åker snabbt, sen lugnar slitaget ner sig (möjligen prestandan också). Jämfört med R888 så är lämpligt däckstryck lite annorlunda också (V70A vill ha lite mer och svarar bra på det). Jag lyckas iaf hitta tryck som ger grepp tidigt men inte överhettar på 10-12 varv (bra tider varv 3 och 11 hände aldrig med R888 i torrt).

Men V70A är bra mycket halkigare ut ur depån än R888, man får grilla dem bra på installationsvarvet.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Däck för banåka
Test av R-däck i Teknikens Värld
<<   1, 2, 3, 4
72014 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande