|
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271

24 Sep 2008 07:27
Jag dyker gärna upp med min felhjulsdrivna kärra, skall bara ta mig i mål på Lidingöloppet först...
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
|
Nx700
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 4

24 Sep 2008 09:58
om det är ok kommer jag gärna förbi med min 993 någon gång under dagen, skulle vara kul att se vad effekttappet är efter 13 år. Vilken tid tror ni passar bäst?
_________________ Christian Rasmussen
|
Andreas
Täby
Här sen Mar 2005
Inlägg: 148
Trådstartare

24 Sep 2008 11:51
Senast ändrad av Andreas, 24 Sep 2008 14:07, ändrad totalt 1 gång
Nx700 skrev: | om det är ok kommer jag gärna förbi med min 993 någon gång under dagen, skulle vara kul att se vad effekttappet är efter 13 år. Vilken tid tror ni passar bäst? |
Hej alla!
Kul att ni visar intresse för vårt lilla event.
Eftersom vi inte vet hur många som kommer och när, är det svårt att svara på när det är bäst att komma.
Kanske när vi kör igång kl 10:00?
Någon risk att ta hem priset för lägst effekt lär inte föreligga, då jag själv gått ut stenhårt med att lägga ribban på 60 kw på bakhjulen och 80kw på motorn med min Caterham 1.6 (men den är snabb ändå!).
om allt funkar som vi tänkt håller vi som sagt på till 17:00, men tiden går ju fort när man har roligt...
Vi ser detta som ett test på att vår setup funkar för olika bilar och biltyper. Vi har försökt designa infästningarna av bilen som skall bromsas, layouten av avgasutsug och fläkt mm. med hänsyn till att det skall gå snabbt att "installera" en bil på landsvägen. Om allt går som planerat skall vi hinna med ett ganska stort antal bilar under dagen.
När vi har säkerställt att anläggningen är lättanvänd, stabil och säker så kommer vi överväga att hyra ut den till folk som har lite koll på motorer och vill mappa själva. Vi kommer i så fall även kunna erbjuda hjälp med mappning av motorer om så önskas. Det är lite tidigt att prata priser ännu, men tanken är att det skall vara prisvärt så klart.
_________________ Andreas Naeslund
|
xelerator
stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 235

24 Sep 2008 11:52
skulle va kul och mäta upp effekten i min bmw 328.
kanske kan dyka upp med en bmw 325 turbo också och mäta effekten om det går bra  ..
mvh
_________________ V a n d a d.B a n i a n
O=O===ll=ll===O=O
|
Konstapeln
Sthlm, Hammarby
Här sen Jun 2006
Inlägg: 144

24 Sep 2008 15:57
Skulle vara kul att veta den verkliga effekten i m3an  Kanske kommer förbi
_________________ Rejsas egna TOYBOY
Christian Ek
M3 E46 SMGII Carbonsvart
Hellre avåkt än frånåkt!
|
s4häxan
Stockholm
Här sen Jun 2008
Inlägg: 235

24 Sep 2008 17:03
Halloj,
Jag skulle jättegärna vilja testa 928 S4:an, men den har ju automatlåda... Funkar det?
_________________ Nina Malmberg
928 S4 -90
|
fuzzion
Norrköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 164

24 Sep 2008 19:59
Jag är seriöst intresserad men jag har 19 mil enkel resa dit så man får hoppas att det inte blir fullt? Det vore tråkigt...
_________________ Johan Nilsson
Renault Mégane Coupé
|
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10563

24 Sep 2008 21:00
s4häxan skrev: | Halloj,
Jag skulle jättegärna vilja testa 928 S4:an, men den har ju automatlåda... Funkar det? |
Du behöver koppla bort kickdownkabeln, annars är det bara att köra.
_________________ Anders Hansson
|
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439

24 Sep 2008 21:21
Är grymt sugen på att titta förbi med min BMW M535i. Skulle vara kul att veta vad man har för effekt istället för att gissa...  Törs dock inte lova att jag hinner dit då jag har lite annat för mig i helgen också.
Kan man få en gatuadress att mata in i GPS:en så skulle jag vara tacksam!
Mvh
Mattias
_________________ Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
|
Andreas
Täby
Här sen Mar 2005
Inlägg: 148
Trådstartare

24 Sep 2008 21:22
sweanders skrev: | s4häxan skrev: | Halloj,
Jag skulle jättegärna vilja testa 928 S4:an, men den har ju automatlåda... Funkar det? |
Du behöver koppla bort kickdownkabeln, annars är det bara att köra. |
om du inte vill/kan koppla bort kick down så kan man ge nästan full gas tills motorn passerat det varvtal då kick down fortfarande är möjlig. Efter det ger man fullt. Din effektkurva kommer att bli lite lägre på lågvarv, men den uppmätta maxeffekten påverkas inte.
Mätmjukvaran har specialfunktioner för bilar med automatlåda. Bland annat kan konverterslir mätas och plottas. Vi har dock aldrig testat dessa funktioner då våra kärror är manuella.
_________________ Andreas Naeslund
|
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10563

24 Sep 2008 21:34
Andreas skrev: | sweanders skrev: | s4häxan skrev: | Halloj,
Jag skulle jättegärna vilja testa 928 S4:an, men den har ju automatlåda... Funkar det? |
Du behöver koppla bort kickdownkabeln, annars är det bara att köra. |
om du inte vill/kan koppla bort kick down så kan man ge nästan full gas tills motorn passerat det varvtal då kick down fortfarande är möjlig. Efter det ger man fullt. Din effektkurva kommer att bli lite lägre på lågvarv, men den uppmätta maxeffekten påverkas inte.
Mätmjukvaran har specialfunktioner för bilar med automatlåda. Bland annat kan konverterslir mätas och plottas. Vi har dock aldrig testat dessa funktioner då våra kärror är manuella. |
Det är en kabel under gaspedalen som man lossar, enklare än att fega med gasen.
Plottar ni varvtal motor mot varvtal hjul för att få fram sliret?
_________________ Anders Hansson
|
Andreas
Täby
Här sen Mar 2005
Inlägg: 148
Trådstartare

24 Sep 2008 21:56
Senast ändrad av Andreas, 25 Sep 2008 16:22, ändrad totalt 1 gång
sweanders skrev: | Andreas skrev: | sweanders skrev: | s4häxan skrev: | Halloj,
Jag skulle jättegärna vilja testa 928 S4:an, men den har ju automatlåda... Funkar det? |
Du behöver koppla bort kickdownkabeln, annars är det bara att köra. |
om du inte vill/kan koppla bort kick down så kan man ge nästan full gas tills motorn passerat det varvtal då kick down fortfarande är möjlig. Efter det ger man fullt. Din effektkurva kommer att bli lite lägre på lågvarv, men den uppmätta maxeffekten påverkas inte.
Mätmjukvaran har specialfunktioner för bilar med automatlåda. Bland annat kan konverterslir mätas och plottas. Vi har dock aldrig testat dessa funktioner då våra kärror är manuella. |
Det är en kabel under gaspedalen som man lossar, enklare än att fega med gasen.
Plottar ni varvtal motor mot varvtal hjul för att få fram sliret? |
Det är lite mer komplicerat än så. Mjukvaran har en algoritm som räknar ut sliret genom att man omväxlande belastar och sedan avlastar transmissionen enligt löpande instruktioner och staplar på skärmen. Den engelska versionen av manualen är skriven av en säkert väldigt logisk men inte helt engelskspråkig tysk ingenjör, så det är inte helt klart för oss heller hur de har tänkt sig detta, men det klarnar nog när vi testar live
_________________ Andreas Naeslund
|
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410
_________________ Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
|
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629

25 Sep 2008 09:52
Eniro visar en till : väg 276 till Åkerberga, Svinningevägen 5,1 km, Styrmansvägen, Babordvägen
om man söker på Svinninge Marina, Kan detta vara rätt,eller ??
Inte alls mellan Åkersberga - Vaxholm.
_________________ Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
s4häxan
Stockholm
Här sen Jun 2008
Inlägg: 235
_________________ Nina Malmberg
928 S4 -90
|
kocken1
Stockholm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 116

25 Sep 2008 10:52
Lennart skrev: | Eniro visar en till : väg 276 till Åkerberga, Svinningevägen 5,1 km, Styrmansvägen, Babordvägen
om man söker på Svinninge Marina, Kan detta vara rätt,eller ??
Inte alls mellan Åkersberga - Vaxholm.  |
Svinningevägen går ju mellan Åkersberga och Vaxholmsvägen!
Mvh Matte
_________________ Mathias Hellström
|
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629
_________________ Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
Andreas
Täby
Här sen Mar 2005
Inlägg: 148
Trådstartare

25 Sep 2008 16:53
Är det max 450hk motoreffekt ni kan mäta? Eller är det 450hk på hjulen?
 [/quote
Ungefär 450 motorhästar klarar vi att mäta.
_________________ Andreas Naeslund
|
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5827

25 Sep 2008 17:17
Hettsiga turbo maskiner brukar vara problem att hålla fast.....slirar på rullarna
_________________ Nisse Holmgren
Umeå
|
wankel seven
köping
Här sen Nov 2005
Inlägg: 174

25 Sep 2008 23:10
super7 skrev: | Hettsiga turbo maskiner brukar vara problem att hålla fast.....slirar på rullarna  |
det brukar va bra att montera vanliga gatdäck + att vattna rullarna om det slirar ( r däck slirar)
wankel seven
_________________ christer adell
|
Feffson
Täby
Här sen Mar 2006
Inlägg: 42

26 Sep 2008 08:03
Kul initiativ och trevligt med en rullande landsväg i kommunen
Jag kommer förbi och kikar och hoppas att jag får köra en repa.
_________________ Fredrik Ohlson
|
|