Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Inför träffar
2008-09-27 Gratis effektmätning norr om Stockholm
<<   1, 2, 3   >>
13314 besök totalt
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Jag dyker gärna upp med min felhjulsdrivna kärra, skall bara ta mig i mål på Lidingöloppet först...

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Nx700
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 4



om det är ok kommer jag gärna förbi med min 993 någon gång under dagen, skulle vara kul att se vad effekttappet är efter 13 år. Vilken tid tror ni passar bäst?

_________________
Christian Rasmussen
Citera
Andreas
Täby
Här sen Mar 2005
Inlägg: 148


Trådstartare
Nx700 skrev:
om det är ok kommer jag gärna förbi med min 993 någon gång under dagen, skulle vara kul att se vad effekttappet är efter 13 år. Vilken tid tror ni passar bäst?


Hej alla!
Kul att ni visar intresse för vårt lilla event.
Eftersom vi inte vet hur många som kommer och när, är det svårt att svara på när det är bäst att komma.
Kanske när vi kör igång kl 10:00?

Någon risk att ta hem priset för lägst effekt lär inte föreligga, då jag själv gått ut stenhårt med att lägga ribban på 60 kw på bakhjulen och 80kw på motorn med min Caterham 1.6 (men den är snabb ändå!).

om allt funkar som vi tänkt håller vi som sagt på till 17:00, men tiden går ju fort när man har roligt...
Vi ser detta som ett test på att vår setup funkar för olika bilar och biltyper. Vi har försökt designa infästningarna av bilen som skall bromsas, layouten av avgasutsug och fläkt mm. med hänsyn till att det skall gå snabbt att "installera" en bil på landsvägen. Om allt går som planerat skall vi hinna med ett ganska stort antal bilar under dagen.
När vi har säkerställt att anläggningen är lättanvänd, stabil och säker så kommer vi överväga att hyra ut den till folk som har lite koll på motorer och vill mappa själva. Vi kommer i så fall även kunna erbjuda hjälp med mappning av motorer om så önskas. Det är lite tidigt att prata priser ännu, men tanken är att det skall vara prisvärt så klart.

_________________
Andreas Naeslund
Citera
xelerator
stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 235



skulle va kul och mäta upp effekten i min bmw 328.

kanske kan dyka upp med en bmw 325 turbo också och mäta effekten om det går bra ..

mvh

_________________
V a n d a d.B a n i a n

O=O===ll=ll===O=O
Citera
Konstapeln
Sthlm, Hammarby
Här sen Jun 2006
Inlägg: 144



Skulle vara kul att veta den verkliga effekten i m3an Kanske kommer förbi

_________________
Rejsas egna TOYBOY
Christian Ek
M3 E46 SMGII Carbonsvart

Hellre avåkt än frånåkt!
Citera
s4häxan
Stockholm
Här sen Jun 2008
Inlägg: 235



Halloj,

Jag skulle jättegärna vilja testa 928 S4:an, men den har ju automatlåda... Funkar det?

_________________
Nina Malmberg
928 S4 -90
Citera
fuzzion
Norrköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 164



Jag är seriöst intresserad men jag har 19 mil enkel resa dit så man får hoppas att det inte blir fullt? Det vore tråkigt...

_________________
Johan Nilsson

Renault Mégane Coupé
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



s4häxan skrev:
Halloj,

Jag skulle jättegärna vilja testa 928 S4:an, men den har ju automatlåda... Funkar det?


Du behöver koppla bort kickdownkabeln, annars är det bara att köra.

_________________
Anders Hansson
Citera
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439



Är grymt sugen på att titta förbi med min BMW M535i. Skulle vara kul att veta vad man har för effekt istället för att gissa... Törs dock inte lova att jag hinner dit då jag har lite annat för mig i helgen också.

Kan man få en gatuadress att mata in i GPS:en så skulle jag vara tacksam!

Mvh
Mattias

_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
Andreas
Täby
Här sen Mar 2005
Inlägg: 148


Trådstartare
sweanders skrev:
s4häxan skrev:
Halloj,

Jag skulle jättegärna vilja testa 928 S4:an, men den har ju automatlåda... Funkar det?


Du behöver koppla bort kickdownkabeln, annars är det bara att köra.


om du inte vill/kan koppla bort kick down så kan man ge nästan full gas tills motorn passerat det varvtal då kick down fortfarande är möjlig. Efter det ger man fullt. Din effektkurva kommer att bli lite lägre på lågvarv, men den uppmätta maxeffekten påverkas inte.
Mätmjukvaran har specialfunktioner för bilar med automatlåda. Bland annat kan konverterslir mätas och plottas. Vi har dock aldrig testat dessa funktioner då våra kärror är manuella.

_________________
Andreas Naeslund
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Andreas skrev:
sweanders skrev:
s4häxan skrev:
Halloj,

Jag skulle jättegärna vilja testa 928 S4:an, men den har ju automatlåda... Funkar det?


Du behöver koppla bort kickdownkabeln, annars är det bara att köra.


om du inte vill/kan koppla bort kick down så kan man ge nästan full gas tills motorn passerat det varvtal då kick down fortfarande är möjlig. Efter det ger man fullt. Din effektkurva kommer att bli lite lägre på lågvarv, men den uppmätta maxeffekten påverkas inte.
Mätmjukvaran har specialfunktioner för bilar med automatlåda. Bland annat kan konverterslir mätas och plottas. Vi har dock aldrig testat dessa funktioner då våra kärror är manuella.


Det är en kabel under gaspedalen som man lossar, enklare än att fega med gasen.

Plottar ni varvtal motor mot varvtal hjul för att få fram sliret?

_________________
Anders Hansson
Citera
Andreas
Täby
Här sen Mar 2005
Inlägg: 148


Trådstartare
sweanders skrev:
Andreas skrev:
sweanders skrev:
s4häxan skrev:
Halloj,

Jag skulle jättegärna vilja testa 928 S4:an, men den har ju automatlåda... Funkar det?


Du behöver koppla bort kickdownkabeln, annars är det bara att köra.


om du inte vill/kan koppla bort kick down så kan man ge nästan full gas tills motorn passerat det varvtal då kick down fortfarande är möjlig. Efter det ger man fullt. Din effektkurva kommer att bli lite lägre på lågvarv, men den uppmätta maxeffekten påverkas inte.
Mätmjukvaran har specialfunktioner för bilar med automatlåda. Bland annat kan konverterslir mätas och plottas. Vi har dock aldrig testat dessa funktioner då våra kärror är manuella.


Det är en kabel under gaspedalen som man lossar, enklare än att fega med gasen.

Plottar ni varvtal motor mot varvtal hjul för att få fram sliret?


Det är lite mer komplicerat än så. Mjukvaran har en algoritm som räknar ut sliret genom att man omväxlande belastar och sedan avlastar transmissionen enligt löpande instruktioner och staplar på skärmen. Den engelska versionen av manualen är skriven av en säkert väldigt logisk men inte helt engelskspråkig tysk ingenjör, så det är inte helt klart för oss heller hur de har tänkt sig detta, men det klarnar nog när vi testar live

_________________
Andreas Naeslund
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



xelerator skrev:

kanske kan dyka upp med en bmw 325 turbo också och mäta effekten om det går bra ..

mvh


Det vore väldigt intressant att höra om vilka drivlineförluster det är på en 325turbo. Antar att det är en E30 med M20b25 motor? Jag har hört att man bör lägga på 10-14% på bakhjulseffekten för att få fram en ungefärlig motoreffekt. Vilket stämmer i verkligheten?


Andreas skrev:
Fabrikatet är MAHA/SUN och den mäter förrutom motoreffekt, förluster i drivlina, kompenserar för lufttryck och lufttemperatur enligt DIN-normen mm. Landsvägen klarar ca 450 Hp i nuvarande konfiguration.

Är det max 450hk motoreffekt ni kan mäta? Eller är det 450hk på hjulen?


_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Eniro visar en till : väg 276 till Åkerberga, Svinningevägen 5,1 km, Styrmansvägen, Babordvägen
om man söker på Svinninge Marina, Kan detta vara rätt,eller ??

Inte alls mellan Åkersberga - Vaxholm.

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
s4häxan
Stockholm
Här sen Jun 2008
Inlägg: 235



Andreas skrev:
sweanders skrev:
Andreas skrev:
sweanders skrev:
s4häxan skrev:
Halloj,

Jag skulle jättegärna vilja testa 928 S4:an, men den har ju automatlåda... Funkar det?


Du behöver koppla bort kickdownkabeln, annars är det bara att köra.


om du inte vill/kan koppla bort kick down så kan man ge nästan full gas tills motorn passerat det varvtal då kick down fortfarande är möjlig. Efter det ger man fullt. Din effektkurva kommer att bli lite lägre på lågvarv, men den uppmätta maxeffekten påverkas inte.
Mätmjukvaran har specialfunktioner för bilar med automatlåda. Bland annat kan konverterslir mätas och plottas. Vi har dock aldrig testat dessa funktioner då våra kärror är manuella.


Det är en kabel under gaspedalen som man lossar, enklare än att fega med gasen.

Plottar ni varvtal motor mot varvtal hjul för att få fram sliret?


Det är lite mer komplicerat än så. Mjukvaran har en algoritm som räknar ut sliret genom att man omväxlande belastar och sedan avlastar transmissionen enligt löpande instruktioner och staplar på skärmen. Den enelska versionen av manualen är skriven av en säkert väldigt logisk men inte helt engelskspråkig tysk ingenjör, så det är inte helt klart för oss heller hur de har tänkt sig detta, men det klarnar nog när vi testar live



Det låter ju bra . Ska kolla kickdownkabeln, men oavsett den försöker jag komma och testa Hajen!

_________________
Nina Malmberg
928 S4 -90
Citera
kocken1
Stockholm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 116



Lennart skrev:
Eniro visar en till : väg 276 till Åkerberga, Svinningevägen 5,1 km, Styrmansvägen, Babordvägen
om man söker på Svinninge Marina, Kan detta vara rätt,eller ??

Inte alls mellan Åkersberga - Vaxholm.


Svinningevägen går ju mellan Åkersberga och Vaxholmsvägen!

Mvh Matte

_________________
Mathias Hellström
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



kocken1 skrev:
Lennart skrev:
Eniro visar en till : väg 276 till Åkerberga, Svinningevägen 5,1 km, Styrmansvägen, Babordvägen
om man söker på Svinninge Marina, Kan detta vara rätt,eller ??

Inte alls mellan Åkersberga - Vaxholm.


Svinningevägen går ju mellan Åkersberga och Vaxholmsvägen!

Mvh Matte


Där ser man: Man lär sig nå`t nytt varje dag.

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Andreas
Täby
Här sen Mar 2005
Inlägg: 148


Trådstartare
Är det max 450hk motoreffekt ni kan mäta? Eller är det 450hk på hjulen?

[/quote

Ungefär 450 motorhästar klarar vi att mäta.

_________________
Andreas Naeslund
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Hettsiga turbo maskiner brukar vara problem att hålla fast.....slirar på rullarna

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
wankel seven
köping
Här sen Nov 2005
Inlägg: 174



super7 skrev:
Hettsiga turbo maskiner brukar vara problem att hålla fast.....slirar på rullarna



det brukar va bra att montera vanliga gatdäck + att vattna rullarna om det slirar ( r däck slirar)

wankel seven

_________________
christer adell
Citera
Feffson
Täby
Här sen Mar 2006
Inlägg: 42



Kul initiativ och trevligt med en rullande landsväg i kommunen

Jag kommer förbi och kikar och hoppas att jag får köra en repa.

_________________
Fredrik Ohlson
Citera
Inför träffar
2008-09-27 Gratis effektmätning norr om Stockholm
<<   1, 2, 3   >>
13314 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande