Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW 1302S -72
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
16 besök senaste veckan (65738 totalt)
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Frallan2 skrev:
Hola amigo mio!
Te puedo ayudar.

Bästa stället med super service och allmänna grejor är Vee Dub parts (LA området), tycker jag.
Har en personlig kontakt med Greg Moddelmog och det han inte har hemma fixar han snabbt, till bra priser.
greg.moddelmog@gmail.com
Vad vill du köpa? Jag kan prova att ge dig andra tips om det är något specifikt.


Hola!
Muchas gracias!
Toda ayuda es bienvenida! (Japp, det var all spanska jag kan... )

Hehe, det är det om är grejen. Jag VET inte vad jag vill köpa ännu. Men bra kontakter är ju guld värt!
Lite motorpill är alltid trevligt. Verkar lättmekat iallafall. Och priserna är ju bra på delarna. Förtio originalhästar är ju inte så skoj.
Skulle behöva ett innertak på kärran jag har på G nu iallafall, skadat, likaså förarstolens fällning är kasst. Men det kanske kan fixas utan reservdelar.

Man börjar med drömmar och funderingar och sen får man se var man hamnar...
Verkar vara sköna grabbar med bra kunnande här som kan assistera! thumbs up

Ursäkta trådkapningen...

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Anders Eliasson
Borlänge
Här sen Nov 2005
Inlägg: 70


Trådstartare
Hej Roger
Lite ovanligt med 90 tals bubblor, inte vad man ser varje dag. I alla fall, här hemma i Sverige.
Dock backade VW på framvagnen till den äldre modellen när de gick över och tillverkade dem i Mexico. Förmodligen var den billigare och gick enklare/snabbare och montera. Det är väl det enda som kan vara emot dem, om du tänkt att åka bana med den.

Andra företag i USA som kan rekommenderas är:
www.mamotorworks.com
www.cbperformance.com
www.summitracing.com säljer bla likadana bensinpumpar som ovanstående men till bättre priser (värt att kolla)
och om du har stor plånbok kan du spendera hela löningen och mer där till på
www.pauter.com

// lycka till med inköpet

_________________
Anders Eliasson

Min bil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=50151
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Elak gata är det jag siktar på!

Sjukt många bra tips! Ska bli skoj att börja pilla lite!
Ska börja med att skampruta... Innertaket var skadat och en liten bula i huven... Kostar massa flis...

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



På vilka årsmodeller satt det "IRS" fjädring? Alltså undre A-arm istället för pendelaxel?
Alla sjuttitalare?

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836



Roger Gustafsson skrev:
På vilka årsmodeller satt det "IRS" fjädring? Alltså undre A-arm istället för pendelaxel?
Alla sjuttitalare?


På alla automat, -02 och 03.

_________________
Citera
Anders Eliasson
Borlänge
Här sen Nov 2005
Inlägg: 70


Trådstartare
IRS introducerades på semi-automater -67 (får du fatt i en sådan lämna den i orginalskick, väldigt sälsynt tydligen) och i USA ska alla typ1 från -68 ha IRS bakvagn, i och med skärpta säkerhetskrav från myndigheterna. I Europa lanserades IRS bakvagnen först på 1302 som kom på -71 års modell.
Förändringarna kan grovt beskrivas
1971 1302 Ny framvagn och bakvagn ny kaross form, 1,3 liters motor, S modellen hade skivor fram och 1,6 liters motor.
1973 1303 karossförändring böjd framruta, annan instrumentpanel andra baklysen säten mm. men samma motor alternativ som tidigare och S modellen hade skivor fram.
Annan infästning för nedre fjäderbennet som gav negativt offset (samma som Golf I, Porsche mm) annan länkarm. Utformning på krängningshämmaren fram ändrades mera sväng på den, vilket gör att bredare däck kan få plats om fjäderbenet görs om. (Mitt coiloverben med slimmad fjäder gör att jag kan köra med en 7 1/2 et 11 fälg och 215 breda däck och fortfarande ha orginal rattutslag)
1975 Snäckväxel ersätts med kuggstångsstyrning. Samma kuggstångsenhet som tidiga passat.

Hoppas du blev lite klokare på min utläggning...

_________________
Anders Eliasson

Min bil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=50151
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Absolut!

Jag läser på här och på STF så ögonen blöder!

Verkar dock finnas en del tveksamheter om vad Mexibaggarna egentligen har för grejer under skalet.
Verkar som om de gick tillbaka till pendelaxel när de slutade byggas i Tyskland. Eftersom det var billigare.
Får helt enkelt ta o stoppa ner näsan under en bil o kika vad där egentligen sitter.

För att lämna chassiet för en stund... Mexibaggarnas insprutning klarar av att leverera pålitlig mängd luft och bränsle upp till ca 100 kusar innan det ger upp. Kan vara bra att veta.
Eftersom mina funderingar sträcker sig till liiite större cyllar och möjligen strokervev, kan då original insprutning fixa det är det ju guld!
Vill du förresten byta till insprutning så finns det kompletta system att köpa - billigt. Med kat tom! thumbs up
Märke - Bosch! thumbs up

Ja, jag bara babblar på här... men det är just nu väldigt skoj med allt nytt man lär sig om bubblorna! Hoppas det är okay...

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Händer det något här?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



Roger Gustafsson skrev:
Absolut!

Jag läser på här och på STF så ögonen blöder!

[/size]

Tjena Roger, en liten trådkapning....jag är just nu bara tre timmar från Cancun inne i Belize.
Spenderar normalt (vad tusan nu det är för normalt med det) numera tiden i denna regionen.
Tetra Pak anställning kanske förklarar en hel del.
Som inlägg till tråden så ska du absolut inte förlita dig på vad som finns eller fanns i bubblorna i Europa.
Mexico hade många annorlunda kombinationer. Hyrde en bubbla en gång i Mexico och lärde mig hur annorlunda de var.
Sedan fanns det en period i Tyskland ochså då de plockade ihop massor med konstiga grejor av blandat material. Jag reste med en kompis som hämtade motorer i gamal väst Tyskland och herrejösses vilka hopkokskarosser det fanns. Från fabrik alltså.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Anders Eliasson
Borlänge
Här sen Nov 2005
Inlägg: 70


Trådstartare
Hej Lillen
Det har hänt en del sedan i höstas, men jag har inte prioriterat att uppdatera tråden. Enga motorn har fått en liten touch up, med lite småplock.



Ett lättare batteri införskaffades, 7 kg mot det som satt i 19kg vägde det in på vågen. Fungerar nog så länge som jag inte komverterar till insprutning.



Nya motorplaner finns, delar har börjat samlat in för turbo och insprutning. Om jag konverterar befintlig eller bygger en ny har jag inte bestämmt i dagsläget. Här är turbon jag tänkt använda, en T16 från en Volvo.



Mesta delen av vintern har garagetiden ägnats åt att bygga en motor åt en kompis.
87mm smidda kovlar, 044 toppar, Weber 44or, Pentronix tändsystem och A-1 slutpipa.





Ett uppstarts ställ har jag också åstakommit men är inte riktigt i skick för fotografering än
Förhoppningsvis om vädert är bra blir det uppstart i helgen av motorn.

_________________
Anders Eliasson

Min bil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=50151
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



Tjena Anders,
Det var ju väldigt mycket kul att uppdatera om. Trevlig motor du bygger till kompisen.
Alltid kul att se att det byggsbra, hållbara och snygga motorer utan att de måste vara 2333 cc och 48IDA.

Blir kul att följa nya turbomotorn.

Fråga, batteriet, varför tror du att skillnaden gör att det inte funkar?
Det är väl mest frågan om att starta och sedan är det väl kapaciteten på vxlströms generatorn som avgör om den orkar ladda samt förse förbrukare med klös?

Jag är nämligen ochså väldigt nära på att köpa just ett sådant. Jag har sprut och 75 amp alternator.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Anders Eliasson
Borlänge
Här sen Nov 2005
Inlägg: 70


Trådstartare
Alltid samma speciella känsla att starta upp en ny eller ombyggd motor första gången efter ombyggnad. Denna gång avlöpte utan större dramatik. Efter nåra varv med startmotorn fick vi upp oljetrycket, på med tändning och bensinpump och hoppade motorn snällt igång. Efter någta sekunder kom ett skärande oljud från framsidan av motorn. Det visade sig vara en motorplåt som gått emot jay cee remskivan som visade sig bygga mer innåt än original. Av med remskivan och såga bort en bit av plåten. Igång igen, lite oljespill från oljefiltret, dra åt oljefiltret ett kvartsvarv och sedan var det bara att grund justera tändning och förgasare. Motorn gick väldigt fint vid provkörningen och det hörs att kompressionen är höjd, lite mer pondus än en original. Vi ska försöka montera motorn till veckan.
Bakom motorn skymtar uppstartskärran, gjord av en vedvagn från Jula. Allt är förkopplat och bara att koppla in på motorn, oljetryck, tändning, bensinpump, varvräknare, hur smidigt som helst. Nu när jag ser att det funkar kommer den att lackas och kablarna klammras. Spar mycket tid om ett stötstångsrör skulle läcka och motorn behöver inte ur när topparna ska dras efter.




Frallan
Det som jag tror batteriet har svårt att klara är just som du nämner vid start, sedan är det inga problem. Jag kommer att testa med det hur det funkar. Jag har läst på en del Porsche forum att de används i 911or och att de till och med finns speciella hållare till det för "smugglarfacken".

_________________
Anders Eliasson

Min bil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=50151
Citera
Anders Eliasson
Borlänge
Här sen Nov 2005
Inlägg: 70


Trådstartare
I helgen var det premiär för både mej och bilen att prova på bankörning. Premiären skedde i samband med alfaromeo klubbens banmöte i Gelleråsen. Tack för ett jättetrevligt arrangemang!



Det gick skapligt att hänga med på föremiddagen då det regnade och var ganska halt. Bilen uppförde sig över förväntan och hade mer att ge. Att det inte gick fortare runt banan berodde på föraren . Upptäckte en hel del förbättringspunkter på bilen (små i förhållande till föraren).
Banåka har gett merkänsla och nu siktar jag mot mantorp och Bug run, GTI klubben brukar arrangera banåkning i samband med träffen.



Lite tok mek dagarna innan som det kan vara för att få bilen i skick. Nytt avgasrör bränndes ihop i en hast för att klara ljudkraven. Nya odyssey batteriet sattes på plats och fick hjälp av Ö att pressa riktiga kabelskor. Tack så mycket!. Ny plåt mellan bakskärmar bockades till. Desutom upptäckte jag att en bussning i bakvagnen krupit ur (en sån där i fin röd färg), så jag var tvungen att ta net bakre armen och pressa i den igen. Ska se över konstruktionen, återkommer om det senare.


_________________
Anders Eliasson

Min bil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=50151
Citera
Anders Eliasson
Borlänge
Här sen Nov 2005
Inlägg: 70


Trådstartare
Hej
Länge sedan jag uppdaterade tråden. Har blivit en hel del körande under sommaren och inte så mycket förändringar på bilen.
Nu när hösten och snart vintern här, blir det mer tid i garaget.
En av två typ 4 motorer väntar på renovering med insprutning och turbo.
Jag har inte tagit mej tid att ta isär de och sett i vilket skick de är än, men just nu får de vänta.

Det som nu ska ses över är fram och bakvagn.
Framvagnen kommmer att få nya bärarmar.
Skulle ha monterats idag men det var så vackert väder att jag tog en tur istället.

Länköra innerst och "rätt" spindelled ytterst.
Med Porsches spindel och VWs spindelled behövs en bussning i mellan, vilken jag nu slipper.
Bussningarna är av egen konstruktion, (NBR och glidbussningar från SKF, länköra från Sellholm.

Dessa ska kombineras med nya stötdämpartorn med bättre vinklar och justerbar topplagring.

Bak har jag införskaffat extra bärarmar, denna gång från en 88ans turbo.
Dessa kommer att tjäna som provbänk för ombyggnaden bak, mer om denna senare.


Bilen har åter igen fått fotsteg. Jag har redan blivit trackad för att lägga på bilen onödig vikt och att den blir en Looker med dem. Vill härmed bestämt dementera detta och de är faktiskt i lättvikts aluminium och ingår i aerodynamiken

Knackade till ett par skydd till skärmarna utav aluminium, småstenar har gått rätt hårt åt de breda skärmarn redan.

_________________
Anders Eliasson

Min bil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=50151
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836



Äntligen ! thumbs up

Ser schysst ut. Kan vi får lite mer bilder på chassisprylarna ?

_________________
Citera
Anders Eliasson
Borlänge
Här sen Nov 2005
Inlägg: 70


Trådstartare
Här är lite mer bilder oje
Ursprungsobjekten är original bärarmar. Tittade även på att använda rör men kom fram till att det skulle bli mycket mer arbete utan att det blivit bättre. "Torosionsstaget" håller emot hela bilen vid bromsning detta hade medfört om jag använt rör, att röret försvagats om totosionsstags änden skulle gått igenom bärarms röret. Om jag valt att lägga det vid sidan om i en hållare skulle det uppkommit vridande krafter på bärarmen vid bromsning.


Länkörat passades ihop med bärarmen och svetsades samman.



Spindelleden kommer föresten från Golf II. Finns en bra sida som skriver ut måtten på spindelledena www.sidem.be sen är det bara att titta vad du har och leta på vad du vill ha. Ett plus är att de finns på Biltema för 119 pix, inte illa och det tar en halvtimme och byta om de skulle gå sönder.
Nya bussningar följde också med i ombyggnaden, de svarta i NBR och de andra i PUR.

Utmärkt jobb av Mathias som svarvat. Kommer att prova båda. Hylsorna inuti är i POM belagd stål med smörjfickor. Gilder bra och kan flexa.

Bak kommer att få en uppfräschning också. Vid besikning upptäckte jag att bussningarna börjat krypa ur, trots att vinklarna är justerade. Anledningen är att polybussningarna är feltillverkade, de behöver sidostöd om de ska fungera. Jämför med original på bilden. Sidoplattorna sitter sammanpressade med röret i centrum.

Efter att ha kollat runt på nätet vad som finns, satte jag mej med Solid och ritade lite. Så kommer det att se ut på ett ungefär, när det är färdigt.

Ledlagren blir från Rodobal

_________________
Anders Eliasson

Min bil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=50151
Citera
Anders Eliasson
Borlänge
Här sen Nov 2005
Inlägg: 70


Trådstartare
Dax för uppdatering
Framvagnen är nu nedplockad och nya bärarmar på väg på plats



I bakvagnen händer det också saker. Inre ledlager är färdiga att monteras i alubärarmarna



och yttre bussningar är också färdiga.



Funderar på om jag bara ska måla eller elförzinka gavlarna innan montage.



Så här ska det se ut när det sitter ihop




//Anders

_________________
Anders Eliasson

Min bil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=50151
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836



Riktig fina prylar !
Man blir direkt sugen att köpa ett sådant chassikit av dig och bygga en "original" folka igen

_________________
Citera
Anders Eliasson
Borlänge
Här sen Nov 2005
Inlägg: 70


Trådstartare
oje, fundera inte ens på det, det får du inte förräns du byggt klart....
Vi måste ju se vem som är snabbast på bana.

_________________
Anders Eliasson

Min bil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=50151
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836



Det är kanske dags att diskutera varvtider på Mantorp precis som alla andra bubbla-turbo-förare gör i sina trådar. 1:15 borde vara rimligt på regumerade sommardäck i ösregn, eller ?

Nästa år kommer du utan tvekan vara snabbare.
... Och nu skall jag sluta sabba din tråd

_________________
Citera
Anders Eliasson
Borlänge
Här sen Nov 2005
Inlägg: 70


Trådstartare
Rätt kallt i graraget, men jag kunde inte låta bli att gå ut och börja test montera grejorna.



Tight passning på delarna, superbra jobbat...



Sen är frågan om jag ska använda de tidiga eller sena armarna.

_________________
Anders Eliasson

Min bil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=50151
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW 1302S -72
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
16 besök senaste veckan (65738 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande