Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW 1302S -72 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 24 besök senaste veckan (65846 totalt) |
Hej dax för en uppdatering av motorbygget
Har haft en del att göra på jobbet de senaste veckorna, så det har inte blivit så mycket skruvande. Ersättningcylindrarna kom med posten härom veckan och måtten stämde nästan med var jag angett, dock inget som har någon betydelse, svårt med den där tumen. Tyvärr höll inte yttermåttet på cylindern som passar mot toppen, en hel tiondel större, vilket gjorde att de fick åka upp i svarven och justeras till. Blocket fick sig en större rengöring utsida, insida och kanaler gjordes rent med högtryck och tryckluft innan provmontering. Under veckan började jag provmontera. Vevaxel, kam i med dragstängerna till cylindrarna. Hann också med att klämma ett lager på ett styrstift i en av de första monteringara. Innan jag lärt mig känslan i styrningarna mellan blockhalvorna. De stretade nämligen emot de sista milimetrarna och gjorde det väldigt svårt att känna vad som var rätt. Stiftet hamnade 1 mm fel men det räckte. Snabbt beställa nya lager så att de kom hem innan helgen. Skruvskallarna till skruven på kamen höll på att ta i oljepumpen. Slipning och justering här också. Desutom tog kamdrevet nästan i blocket. Detta hade jag justerat till innan provmonteringarna. Efter ett antal provmontage satte jag ihop halvorna. Generator/oljepåfyllingstorn och kylare åkte också på Känslan i vev och kam är solid och silkeslent på samma gång, inga tendenser till att kärva eller så. Till veckan jobbar jag vidare med justera in svänghjul och montera cylindrar/kolvar. |
||
Den mesta fritiden sedan i höstas har gått åt till att göra en tillbyggnad på huset. Bilbygge och husbygge har en sak gemensamt, de fungerar som svartahål för pengar. Därför har bilbygget stått tillbaka en tid, nu är taket på fasaden målad, så det är inte lika kritiskt.
I höstas insåg jag att motorn jag håller på att bygga inte kommer att hålla måttet, flera motorer i är på väg fram med effekter på 250+ Och eftersom den har fått ett så bra grund i blocket beslöt jag mig för att den ska få turbo, intercooler och insputning och de 300 inom räckhåll. Innan utbyggnaden hann jag samla på mig en del prylar. Spjällhus, fuelrail trattar från Jenvey och korta insug från Udo Becker Tryck hus från CB performance Gaslänkage CSP RLR blackmagic lamell Vipparmar från Pauter Bredbands lambda För att få ihop grejorna krävs spridare, sprut osv. plus en hel del arbete. Kompressionen sänks till 9.3 med kopparringar i topparna och den kommer att köras på E85, för att inte knacka och kylas bättre. Har som mål att skruva ihop motorn till sommaren och starta den med mina gamla förgasare och kör så tills jag har fått ihop de andra prylarna som saknas. //Anders |
||
Äntligen har jag kommit vidare med både chassiet och motorbyggnationen.
De senaste veckorna har jag försökt spendera i garaget och då vädret inte varit det bästa har och jag inte kunnat ägna tid åt min andra hobby, husbygge. Motor Ventiler monterades i topparna, något av det värsta jag vet utav någon anledning. Insugen portades mot topparna. Sedan kunde cylindrar kolvar och toppar stötstångsrör och ja, just det glömplåtar monteras, undra varför det heter så. Hela söndagen ägnades åt att justera alla kåpor runt motorn. Breddningar då måttet mellan topparna ökat, hål som ska tätas. Dessutom har blocket en puckel där fläktkåpan sitter som inte originalblocket har, så generatorn hamnade för högt upp. Söndag eftermiddagen avslutades med mattsvart sprayfärg, får duga så länge. Kåporna är klara att montera. Blev varse att BugRun Classic går av stapeln till helgen, så jag göra ett försök att få ihop bilen till dess. Så det blir ett tight schema: Ikväll ska jag - Montera vipparmar och stötstänger - Montera cylinderkåpor, fläktkåpa med generator och fläktrem - Tillverka insugningspackningar och montera insug och förgasare med nya CSP-länkaget. - Montera ventilkåpsventilation - Montera tändmodul - Köpa tändstift Tisdag - Handla slang och filter till motor och uppstartskärra. Monteras - Montera avgasrör Onsdag - Provkörning Om det går bra. - Montera koppling - Justera in växellåda - Montera motor - Lufta bromsar Torsdag Resten... |
||
Här går det frammåt och det blir provstart i morgon.
Stort tack till Örjan och Tobbe som hjälpt till att få ihop det sista. ok Montera cylinderkåpor, fläktkåpa med generator och fläktrem ok Tillverka insugningspackningar och montera insug och förgasare med nya CSP-länkaget. ok Montera ventilkåpsventilation ok Montera tändmodul ok Köpa tändstift ok Handla slang och filter till motor och uppstartskärra. Monteras ok Montera avgasrör Efter att antal vändor till fram och tillbaka till hydraulikfirman lyckades jag få ihop dräneringen från topparna. Slangarna går inte mot avgasröret som det ser ut på bilden utan det finns någon centimeter till godo. Nytt gaslänkage från CSP. Känns väldigt exakt. |
||
Ja då är motorn uppstartad och kammen inkörd.
Uppstarten tog lite tid då tändboxen krånglade. Vi fick ingen gnista. Till slut kopplade vi bort den och då startade motorn. Oljetrycket hamnade på 3.8 bar efter det att motorn blivit varm. CSP länkaget synkar förgasarna jättebra och kan varmt rekommenderas. Gången i motorn är jättefin. Just nu håller jag på att få dit växellådan sen ska motorn i. |
||
Är de IDF Webrar ska de passa se länken
http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=detail&artnr=20031b eller från huvudsidan sök på "bellcrank linkage" ser du även för att de finns för IDA, ICT och om du har "Porsche" fläktkåpa, KARDON mm. |
||
Break-Out i klassen Pallbocksracing
Nu står bilen på egna hjul igen och kan rulla av egen kraft. Tyvärr kunde jag inte köra den någon längre sträcka (utan att planera in hur alla fartgupp ska undvikas), då jag ställt torosionsstavarna fel. Men en kort provtur blev det i alla fall. Intrycken är positiva, motorn svarar bättre än tidigare (jag gjorde inga toppfarts försök eller fullgas repor så här får jag återkomma senare). Största skillnaden är bakre hjulupphängningen, där fjädrings-vägen/responsen ökat markant. Detta trots att jag ersätt 23,5mm stavarna till 944 turbons 25mm torosionsstavar. Gummit i original bussningarna måste streta så förbaskat mycket att de nästan dämpar bort rörelsen. Nu känns det som det behövs riktiga justerbara stötdämpare. Till vecka ska höjden på bakvagnen justeras upp och sedan kan bilen börja köras på riktigt. |
||
Bussningarna både inre och yttre funkar jätte bra. Till veckan väntar jag vattenskurna plattor till framvagnen som ger mer caster och camber. Dessutom får jag dit mina uniball topplagringar.
Under veckan var det dax för besikning. Inte en poäng, helt utan anmärkningar, inte illa för en veteran på 40 år. |
||
Gratulerar. Riktigt kul att höra.
Ska bli spännande och se hur topplagringen ser ut. Såg en modell med uniball som kunde skruvas in ut för camberjustering. Du har inga funderingar på att tillverka ledlagren bak. Köper gärna en sats eller två av dig. Återigen kul med besiktningen. Bara ut och ta en nu. _________________ Per Rimnell |
||
Hej Rimfrost
Har idagsläget inga funderingar på att tillverka ytterligare bakre lagringar. Jag vill först de att de funkar, även med högre belastning. Jag fick hem de vattenskurna detaljerna till topplagringar, frontsträva och bakre strävor De övre bitarna är till bakändan och de nedre är till caster camber i fronten plus stäva mellan stötdämparbenen. Så här ska det i princip se ut när det är ihopmonterat. |
||
KÖPA, Kopiera...Vill ha! Så fint. Jag har länge gluttat på topplagringar från andra bilar som BMW och helt neklet bygga in det, men detta ser mycket trevligare ut. _________________ Fredrik Reichel |
||
En Herr Miethke kör en 1302:a i Bergrenen serien. Använder sig av samma bakvagn som du och jag. Kör med ledlager och aluminiumbussningar. Ser ut att hålla bra för honom. Å andra sidan en ren rejsbil för backe.
Sen kan jag bara hålla med Frallan. Tror dina topplagringar och McP- stag är klart värda ett inköp. Tusan vad bra dem ser ut. _________________ Per Rimnell |
||
Hej
Jag var tvungen att skippa plattorna och tänka om lite. Jag skippade en av plattorna och monterade direkt i karossen. Den extra castern gör att det känns som greppet blivit bättre i framvagnen. Jag ska permanenta lösningen och ritat upp nya plattor. Jag ska skicka för tillverkning och svetsa in dem innan säsongen är slut. Motorn har kommit i ordning efter en del strul. Motorn ville inte varva över 3500rpm. Jag trodde att jag hade för svaga ventilfjädrar. Antog att jag fick ventilflyt med den nya kammen, men efter inspänning av ventilfjädrarna kvarstod felet. Jag lånade en Pertronix fördelare där jag kunde ställa tändkurvan och efter det funkar det, så under sommaren har jag faktiskt kunnat använda bilen en hel del. |
||
Våra race- och banåkarbilar VW 1302S -72 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 24 besök senaste veckan (65846 totalt) |