Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Köra eller inte köra på curbsen??
4 besök senaste veckan (5715 totalt)
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342


Trådstartare
Hallå

Jag har nu suttit på youtube och kikat lite incar filmer och en del verkar vara ute på curbsen och köra rätt som det är??

Hur kör ni? Tar ni ut spårvalet så ni går ut på curbsen medvetet??

Jag tycker jag tappar både grepp, spår och fokus när jag har åkt ut på curbsen!!

Mvh Jerry

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 420



Alla curbs är olika...

om du tjänar tid på att åka på/över dem - gör det.


Svårare än så är det inte.

_________________
Anders Egeland - avdankad racerchaufför

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590



sprintrace eller tidsträning så kan man ju ofra sig att köra på dom men om du kör långlopp så försöker man att hålla sig borta från kurbsen.

_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



matte #25 tornado skrev:
sprintrace eller tidsträning så kan man ju ofra sig att köra på dom men om du kör långlopp så försöker man att hålla sig borta från kurbsen.
Man kan ju sammanfatta det med "Det beror på"
Det är ju en grundskillnad mellan inner och yttercurbs eftersom det är ytterhjulen som är högst lastade. Ett väl avstämt chassi ska inte bli totalt ur rytmen (tex hoppa en halvmeter i sidled) om man låter innerhjulen löpa över en kurb (av lagom höjd, det finns elaka också).
Vill man ha större sannolikhet att komma runt många varv i rad så lönar det sig förmodligen att ha kurben som räddningsplanka när (inte om) man missar lite. Att vid minsta miss gränsla kan ju sluta med mekande (det förkommer ganska stor höjdskillnad på utsidan, tex Ambulanskurbsen på Knutan).

Sen kan man ju diskutera greppet på kurbs när det är blött (ytterkurbs är livsfarliga då).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Här är en ypperlig film med tips för Nürburgring. Kommentarer som "kör abslout inte på curbsen" till "använd gärna curbsen", allt beroende på vilken böj man är i:

http://www.youtube.com/watch?v=8lqt8TiOEDc&feature=player_embedded . . . .

På några ställen så undrar jag varför man ska undvika dem och på några ställen vet jag varför man ska undvika dem och på en bunt ställlen vet jag att det verkligen är bra att köra långt upp på dem

Men jag har inte listat ut vad det beror på rent fysiskt, för det handlar inte bara om hur branta de är tex. Och inte heller bara om det är ytter- eller innersidans curbs. Så lite är det ändå.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904



Niklas Falk skrev:
matte #25 tornado skrev:
sprintrace eller tidsträning så kan man ju ofra sig att köra på dom men om du kör långlopp så försöker man att hålla sig borta från kurbsen.
Man kan ju sammanfatta det med "Det beror på"
Det är ju en grundskillnad mellan inner och yttercurbs eftersom det är ytterhjulen som är högst lastade. Ett väl avstämt chassi ska inte bli totalt ur rytmen (tex hoppa en halvmeter i sidled) om man låter innerhjulen löpa över en kurb (av lagom höjd, det finns elaka också).
Vill man ha större sannolikhet att komma runt många varv i rad så lönar det sig förmodligen att ha kurben som räddningsplanka när (inte om) man missar lite. Att vid minsta miss gränsla kan ju sluta med mekande (det förkommer ganska stor höjdskillnad på utsidan, tex Ambulanskurbsen på Knutan).

Sen kan man ju diskutera greppet på kurbs när det är blött (ytterkurbs är livsfarliga då).


Håller med om att det beror på. Brukar passa mig för att vara på curbsen i ytterkurvan men genar gärna lite på innercurben i långsammare kurvor. Beror lite på hur hög curben är också. På Gotland Ring genar jag gärna över många curbs men inte på den jättehöga curben som finns i innerkant på en vänsterkurva där banan är som närmast rakan.

Har även hoppat lite över innercurben i chikanen ut på rakan på mantorp med hyffsat resultat.

Tycker gott att man kan gena lite över curben med innerhjulen, mitt inre bakhjul är ändå i luften. Gena över en innercurb tycker jag inte att jag tappar någon hastighet på men tjänar en del då jag kan ha högre hastighet och ett kortare spår.

Sen är det på vissa ställen kraftiga höjdskillnader i början och i slutet på en curb vilket kan förstöra bilen... Därför är det bäst att gå banan kvällen innan och se om det finns sådana farligheter...

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Med gatbil ut ur parisaren på Mantorp genar nog de flesta liksom ut på rakan, hur långt beror på bilen och hur rädd man är om dom men med vår 5-papp tjänar man tid ju längre in man åker men drivaxlar mm mår inte så bra att gå över med fullgas och det börjar hugga och slå.
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Köra eller inte köra på curbsen??
4 besök senaste veckan (5715 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande