Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Köra eller inte köra på curbsen?? | 4 besök senaste veckan (5715 totalt) |
Hallå
Jag har nu suttit på youtube och kikat lite incar filmer och en del verkar vara ute på curbsen och köra rätt som det är?? Hur kör ni? Tar ni ut spårvalet så ni går ut på curbsen medvetet?? Jag tycker jag tappar både grepp, spår och fokus när jag har åkt ut på curbsen!! Mvh Jerry |
||||
Det är ju en grundskillnad mellan inner och yttercurbs eftersom det är ytterhjulen som är högst lastade. Ett väl avstämt chassi ska inte bli totalt ur rytmen (tex hoppa en halvmeter i sidled) om man låter innerhjulen löpa över en kurb (av lagom höjd, det finns elaka också). Vill man ha större sannolikhet att komma runt många varv i rad så lönar det sig förmodligen att ha kurben som räddningsplanka när (inte om) man missar lite. Att vid minsta miss gränsla kan ju sluta med mekande (det förkommer ganska stor höjdskillnad på utsidan, tex Ambulanskurbsen på Knutan). Sen kan man ju diskutera greppet på kurbs när det är blött (ytterkurbs är livsfarliga då). |
||||
Här är en ypperlig film med tips för Nürburgring. Kommentarer som "kör abslout inte på curbsen" till "använd gärna curbsen", allt beroende på vilken böj man är i:
http://www.youtube.com/watch?v=8lqt8 På några ställen så undrar jag varför man ska undvika dem och på några ställen vet jag varför man ska undvika dem och på en bunt ställlen vet jag att det verkligen är bra att köra långt upp på dem Men jag har inte listat ut vad det beror på rent fysiskt, för det handlar inte bara om hur branta de är tex. Och inte heller bara om det är ytter- eller innersidans curbs. Så lite är det ändå. _________________ Magnus Thomé |
||||
Håller med om att det beror på. Brukar passa mig för att vara på curbsen i ytterkurvan men genar gärna lite på innercurben i långsammare kurvor. Beror lite på hur hög curben är också. På Gotland Ring genar jag gärna över många curbs men inte på den jättehöga curben som finns i innerkant på en vänsterkurva där banan är som närmast rakan. Har även hoppat lite över innercurben i chikanen ut på rakan på mantorp med hyffsat resultat. Tycker gott att man kan gena lite över curben med innerhjulen, mitt inre bakhjul är ändå i luften. Gena över en innercurb tycker jag inte att jag tappar någon hastighet på men tjänar en del då jag kan ha högre hastighet och ett kortare spår. Sen är det på vissa ställen kraftiga höjdskillnader i början och i slutet på en curb vilket kan förstöra bilen... Därför är det bäst att gå banan kvällen innan och se om det finns sådana farligheter... _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Med gatbil ut ur parisaren på Mantorp genar nog de flesta liksom ut på rakan, hur långt beror på bilen och hur rädd man är om dom men med vår 5-papp tjänar man tid ju längre in man åker men drivaxlar mm mår inte så bra att gå över med fullgas och det börjar hugga och slå.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Köra eller inte köra på curbsen?? | 4 besök senaste veckan (5715 totalt) |