Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Motul Dot 5.1
7779 besök totalt
Dulliman
Götene
Här sen Feb 2003
Inlägg: 233


Trådstartare
Är denna bra eller dålig? Dom sa att den ej var silikon baserad, måste nämligen ha tag i olja innan lördag och dom hade ej RBF 600 hemma.

_________________
Johan Börjesson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Du skall med all sannolikhet ha en DOT 4 vätska, så med andra ord.
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Precis, DOT 5.1 är inte att rekommendera som ersättning för Motul RBF, som för övrigt är en bromsvätska
jag är väldigt nöjd med.

Hittar du inte Motul RBF på ditt normala inköpsställe, kan jag rekommendera ett besök
hos någon MC-handlare.

Här i Stockholm är det i alla fall det enklaste alternativet om man vill ha RBF.

_________________
--
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



johann skrev:
Du skall med all sannolikhet ha en DOT 4 vätska, så med andra ord.


Varför ?

Som vi klargjort i andra trådar så är det bara DOT 5 som man ska ge attan i (om inte bilen kräver det).

DOT 5.1 är INTE slikonbaserad, skillnaden mot DOT 4 och DOT 3 är attt den är mer lättflytande i kyla. DOT 5.1 brukar därför anges vara extra lämplig för bilar med ABS.

Använd du den bromsvätskan (om nu du inte hittar den du vill ha via MC tipset). I och med att den kommer att vara purfärsk så kommer kokpunkten ligga runt 270 grader. Därmed borde du inte ha några problem.

Man kommer oerhört långt bara med att bromsvätskan är så pass ny att den håller sin torra kokpunkt.

/Gunnar

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



GunnarÖ skrev:
johann skrev:
Du skall med all sannolikhet ha en DOT 4 vätska, så med andra ord.


Varför ?


Jag kan på rak arm inte komma på en enda anledning till att välja en DOT 5.1 vätska till en bil som är specad för DOT 4 annat än att den har högre kokpunkt än bromsvätskor som med nöd och näppe uppfyller DOT 4 eller att man inte får tag på ngt annat.

En riktigt racebromsvätska har betydligt högre torrkokpunkt OCH våtkokpunkt. Som jämförelse har RBF 600 312° C torrkokpunkt och 216° C våtkokpunkt, Motuls har en torrkokpunkt på 275 ° C våtkokpunkt på 185° C.

Den skillnaden kan vara skillnaden mellan att trampa pedalen i botten och åka rakt fram i sandfållan eller inte.

om man inte hittar just Motul RBF så borde det gå att få tag på ATE Super Blue eller Castrol SRF. Den senare är bäst av alla men klart dyrast.
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Mitt svar att den duger var baserat på "att man inte får tag på ngt annat" dvs är detta något som duger till lördag. (Inte längre fram i tiden när fukten gjort sitt.)

Jag bestrider inte på något sätt värdet av riktigt bra bromsvätska. Jag ville bara få in lite nyans. En purfärsk 5.1 kan ha högre kokpunkt än en låt oss säga ½ år gammal 4 av god kvalitet. (Det finns säkert något kvalitetstal som talar om hur fort en bromsvätska tar upp fukt. Förutom det som anges som minimikrav i standarderna.)

Lite kul att du nämner ATE's blå eftersom dess torra kokpunkt ligger på 280 °C dvs inte mycket över den aktuella 5.1 Motulen. (Att dess våta och andra bra DOT4:or är betydligt bättre är ju mer betydelsefullt när det inte rör sig om en sista-minuten-lösning.)

/Gunnar

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



GunnarÖ skrev:
Mitt svar att den duger var baserat på "att man inte får tag på ngt annat" dvs är detta något som duger till lördag. (Inte längre fram i tiden när fukten gjort sitt.)

Jag bestrider inte på något sätt värdet av riktigt bra bromsvätska. Jag ville bara få in lite nyans. En purfärsk 5.1 kan ha högre kokpunkt än en låt oss säga ½ år gammal 4 av god kvalitet. (Det finns säkert något kvalitetstal som talar om hur fort en bromsvätska tar upp fukt. Förutom det som anges som minimikrav i standarderna.)

Lite kul att du nämner ATE's blå eftersom dess torra kokpunkt ligger på 280 °C dvs inte mycket över den aktuella 5.1 Motulen. (Att dess våta och andra bra DOT4:or är betydligt bättre är ju mer betydelsefullt när det inte rör sig om en sista-minuten-lösning.)

/Gunnar


Som sagt så bestrider jag inte det som sista minuten-lösning men det är ju faktiskt flera dar kvar till lördag, ja två iaf. Sen var det väl inte jag som ifrågasatte ditt inlägg utan du som ifrågasatte mitt?

Sen är det ju intressant med våtkokpunkten om man inte vill byta vätska omedelbart igen så skall det rejsas skall man ha racebromsvätska.
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



Det stora problemet med bromsvätskan är att fabrikanterna vill ha en vätska som funkar så bra som möjligt så länge som möjligt. Detta gör att dot 5.1 är en vätska som har en stabil egenskap som gör dfen bra till vanliga bilar. Man kan ha den i en halv evighet och det kommer att funka bra. Detta genom att man blandat i massa tilsatser som gör att vätskan tål mkt fukt. Kort sagt: ju högre dot-klass desto mer kaldd som försämrar prestandan är det. Det ultimata är att hitta en dot 3-vätksa. Denna bör bytas ofta, men tål höägre temperaturer än de med högra dot-märkning. Kort sagt, dessa är bra för oss osm underhåller bilarna ofta.

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685



Nja... Mooseman det där stämmer inte. Kolla länken om du vill veta vad DOT x märkningen betyder.

http://a257.g.akamaitech.net/7/257/2422/14mar20010800/edocket.access.g . . . .

De bästa vätskorna för racing (Castrol SRF,Motul RBF600 mm.) är DOT 4.

DOT 5.1 är en vätska som tagits fram till bilar med ABS och har en lägre viskositet än de andra, som gör att den flyter lättare igenom systemets mickroventiler osv.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Jag kör med Delphi vad den nu heter 270° torr

Skulle haft Motul RBF 600 men den fanns inte och uppbringa i stan då jag akut skulle köpa min bromsvätska..

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
joakim_adolfson

Här sen Mar 2003
Inlägg: 471



Begrunda denna lilla artikel så slipper ni undra..

http://mysite.verizon.net/romano.michael/vehiclebrakeinfopaper.doc


_________________
Joakim Adolfson
Citera
Dulliman
Götene
Här sen Feb 2003
Inlägg: 233


Trådstartare
Nu är det ju så att jag har ABS, ska jag satsa på 5.1 utan silikon då?
Mvh Johan

_________________
Johan Börjesson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Dulliman skrev:
Nu är det ju så att jag har ABS, ska jag satsa på 5.1 utan silikon då?
Mvh Johan


om du kör bilen i extrem kyla så kan det funka bättre med DOT 5.1.
Jag körde min i vintras med Castrol SRF i temperaturer under -30 och jag hade inga problem.
Citera
André V
Höör, Skåne
Här sen Jul 2003
Inlägg: 267



joakim_adolfson skrev:
Begrunda denna lilla artikel så slipper ni undra..

http://mysite.verizon.net/romano.michael/vehiclebrakeinfopaper.doc



Mycket informativ artikel. Tackar!

_________________
André Voss
Banvagn: 205 GTi 1.9 -90
Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06
Citera
Dulliman
Götene
Här sen Feb 2003
Inlägg: 233


Trådstartare
Tack för alla svar. Har nu varit och shoppat lite.
Mvh Johan

_________________
Johan Börjesson
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Atrikeln e borta!

Är det nån som har sparat den som kan lägga upp den här, pleez

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Sparade trådar/FAQ
Motul Dot 5.1
7779 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande