Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Monza -75
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
4 besök senaste veckan (59755 totalt)
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Nu när jag har kört både Lazzat RS Challenge och Prova På Sviestad så lägger jag upp en tråd om min bil:




Det är en Chevrolet Monza, en lite udda och kanske för många okänd jänkare.

Det är en H-body, (dvs tillhör en samling bilar med samma chassi, tex Chevrolet Vega.)
Var väl egentligen en "bensinkris-bil" från början, och som skulle ta upp konkurrensen med tex japanska bilar. GM hade stora planer för Monzan, bla lades massor av pengar på att introducera en Wankelmotor i denna biltyp. Dom planerna gick dock i stöpet och förverkligades aldrig (även om man på min 75:a ska kunna se på utformningen att kardantunneln framtill är extra fet för att på plats med Wankeln)

Kaross/chassi: Bärande, dvs ingen ram som på de flesta andra jänkare från denna tid.

Framvagn: Typisk, dubbla bärarmar. Skivbromsar. Krängningshämmare.

Bakvagn: Link type suspension system:


Detta var mig veterligen på den tiden (1975) ett helt nytt koncept för GM.

Trumbromsar.
Krängningshämmare.


Motor fanns i ursprungsmodellen att få som 140ci (2,3L) rak fyra, eller 262ci V8.
262:an är den minsta Cheva V8:an som tillverkats, och ingår GM:s vanliga smallblocks-familj.


Modifieringar på min bil:

Motor: utbytt till 350ci (5,7L) TBI från en 1988 Van. Stock.
- Headers + 3" avgassystem
- provisorisk Cold-Air uppsättning med K&N Konfilter framtill kring grillen.
- modifierad ECU med egna mappningar.

Växellåda: Standard TH-350 3-stegsautomat.

Bromsar: utbytta runt om till 1976 års uppsättning =betydligt större men ändå inte mycket att hänga i julgran...

Fram- och bakfjädrar kapade 1 resp. 1/2 varv.

Batteri flyttat från längst fram i motorrummet till nästan längst bak i skuffen

Det är väl i stort allt tror jag...

Mina planer är förstås att försöka få till en riktigt skaplig bil väghållningsmässigt, kombinerad med en kul, pigg motor.
Det är (än så länge iaf!) en bil avsedd för gatbruk, men som jag räknar med ta ut på både bana och konbanekörning även nästa säsong!

Själv har jag inte praktiserat speciellt mycket banracing, var dock med och körde en säsong 24-timmars på Mantorp under 1992.

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631



Välkommen !
Jättekul med en Monza, såg din framfart på sviestad. thumbs up
Chattade med din polare på youtube tror jag va...?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Pelle,
Det ser ut som om du stylat bilen en del sen jag såg den sist.
Borde inte andra däck vara en bra uppgradering?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 895



Jag gillar linjerna! Rätt häftig bil! Att du inte bytar motor till en wankel om nu där fanns plats en 20b hade nog vatt lagom utan turbo

_________________
Emil Jönsson
Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004
Inlägg: 369



När jag letade jänk för några år sedan så var Monza en av de tänkbara modellerna, jag gillar compact. Men det blev en Falcon istället, mest för att Monza tenderade att vara lite dyra.
Jag gillar modellen och cheva är ju alltid billigt och bra när det gäller drivlinegrejor.

_________________
Per Ferm
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Efter att ha varit jänkarfientlig under många år gjorde jag ett lappkast och köpte en mustang.
Att väghållningen var under all kritik såg jag som en utmaning.
Nu börjar det likna något efter en mängd olika små och stora modifieringar.
och att ha den där V8:an i nosen är lite beroendeframkallande...

Kul att se att du satsar på en Monza, kan säkert bli en rolig och annorlunda racer.

Vad väger den? hur stor är den?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
DanielG
Söderköping
Här sen Jan 2007
Inlägg: 73



Kul!
Jag har själv en Monza -75 som jag håller på och skruvar med, men har inte lagt upp någon tråd här ännu, pga att jag vill ha lite att visa först.
Min har som din också en 350 (fast bredvid bilen), bakaxeln är utbytt mot en chrysler 8,75" i originaluppgängning. Monza -76 frambromsar, och volvobromsar bak.
Hoppas på att få se lite mer om din bil, jag ska ordna info om min och lägga ut framöver.

_________________
Daniel Gustavsson
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 288



Har oxå åkt Monza en gång för länge sen,kul bil men lite udda milt sagt på många sätt men klart rolig vagn.
Det finns en del begränsningar med effekt osv som kan göra det jobbigt med dom men det går ju att komma runt så klart,samma är det med fälgar kan oxå vara lite jobbigt men BMWs E30 4bultade fälgar passar rakt av eller med minimal putsning.
För den som vill gå lite längre fanns det även IMSA kaross kit till Monzan då den även gick i dom racingklasserna på 70talet kämpade mot diverse Europeiska vagnar 911er/Bmw couper osv.
H-body var GMs första unibody och tourqe armen som förbinder bakaxeln med struten på lådan kom sedan även på F-bodyn(Camaro/Firebird)så H-bodyn var ett pilotprojekt på många sätt för GM in i framtiden.
Monzan har även härjat friskt i DR världen samt på gatan och vunnit Stockholm open med en inte helt okänd Mikael Appelgren.
Ser fram emot mer utav detta projekt thumbs up

mvh Mats

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Lite skoj kuriosa> http://www.v8monza.com/album/monza-imsa.htm

Känns lite Opel Manta över denna bil med dessa kit. Cool bil helt klart.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 288



Janne J skrev:
Efter att ha varit jänkarfientlig under många år gjorde jag ett lappkast och köpte en mustang.
Att väghållningen var under all kritik såg jag som en utmaning.
Nu börjar det likna något efter en mängd olika små och stora modifieringar.
och att ha den där V8:an i nosen är lite beroendeframkallande...

Kul att se att du satsar på en Monza, kan säkert bli en rolig och annorlunda racer.

Vad väger den? hur stor är den?


Monzerna original ligger på en 1400kg i vikt nånting om jag kom i håg rätt,det är verkligen en liten bil och den har ett 2+2 sätes arrangemang liknande 911an,det är egentligen bara framsätena som är riktigt bra,min vagn hade bara 1 passagerare i regbeviset.
Bilen har liten frontyta och är som synes kilformad så den är rätt pigg uppe i fart.
Monzan finns även med en liten 3delad vinge på kombiluckan liknande den som 70 tals Camaros/Firebirds ofta har.

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Tack för alla kommentarer

Lennart Mäkinen skrev:
Pelle,
Det ser ut som om du stylat bilen en del sen jag såg den sist.
Borde inte andra däck vara en bra uppgradering?

Lennart: Dekaltrimmningen på bilden var för ett speciellt tillfälle, den är borta nu. Väger för mycket.

DÄCK ska naturligtvis uppgraderas, jag befinner mig i ett litet Moment 22 där...som Mats skrev så är det 4-bults 4" mönster, inte världens vanligaste. Dessutom är är de breddade originalfälgarna (som jag iofs tycker coola) bara 13 tum!

Planen är att få dit nya spindlar fram från någon annan bil, och på så sätt samtidigt kunna få på betydligt bättre bromsar OCH ett annat bultmönster. Och nya däck!

Björn: Jo det var Martin, en kompis du chattade med. Har läst mycket i din Nova-tråd!

Janne: Jag har kollat in din Mustang-tråd, imponerande!

Mats: Har inte vi mejlat tidigare?? Jag hade/har en vit Monza oxå.

Daniel: Kul med en Monza-ägare till här på forumet! Har du några bilder på den? PM:a i såna fall!

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Just det, vikten:

Uppmätt vid vågen Hjulstakorset (lastbilsvåg för er som inte känner till den)

Vikt: 1400kg utan förare och ca 30 liter i tanken

Vikt främre hjulpar: 820kg (59%)
bakre hjulpar: 580kg (41%)

Längd x Bredd (enl. registreringsbeviset): 460 X 167cm


Nu minns jag inte vilka modifieringar som var gjorda vid vägningstillfället, tex om batteriet fortf satt fram och om headers var monterade...får återkomma med ny invägning!

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
DanielG
Söderköping
Här sen Jan 2007
Inlägg: 73



Chevrolet S10 pickup spindlar kan tydligen monteras relativt lätt, finns instruktioner på nätet om hur det går till. Bilder kommer...

_________________
Daniel Gustavsson
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
DanielG skrev:
Chevrolet S10 pickup spindlar kan tydligen monteras relativt lätt, finns instruktioner på nätet om hur det går till. Bilder kommer...

Yep, jag vet. Jag är en ganska trogen läsare av H-body forumen på andra sidan Atlanten.
Det man inte riktigt verkat kollat är hur hjulvinklar och styrning påverkas, då S-10 spindeln inte har samma mått. Jag var helt klart inne på dom, men sedan jag blev inbiten läsare av rejsa.nu och all den kunskap som finns här, bla inom chassi-geometri, styrvinklar mm mm så avvaktar jag lite med dom.

Sen vore det ju väldigt trevligt att hitta prylar från fordon som är lite vanligare i Sverige!

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
MonzaMartin
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Tinsfci skrev:
Tack för alla kommentarer

Lennart Mäkinen skrev:
Pelle,
Det ser ut som om du stylat bilen en del sen jag såg den sist.
Borde inte andra däck vara en bra uppgradering?

Lennart: Dekaltrimmningen på bilden var för ett speciellt tillfälle, den är borta nu. Väger för mycket.

DÄCK ska naturligtvis uppgraderas, jag befinner mig i ett litet Moment 22 där...som Mats skrev så är det 4-bults 4" mönster, inte världens vanligaste. Dessutom är är de breddade originalfälgarna (som jag iofs tycker coola) bara 13 tum!

Planen är att få dit nya spindlar fram från någon annan bil, och på så sätt samtidigt kunna få på betydligt bättre bromsar OCH ett annat bultmönster. Och nya däck!

Björn: Jo det var Martin, en kompis du chattade med. Har läst mycket i din Nova-tråd!

Janne: Jag har kollat in din Mustang-tråd, imponerande!

Mats: Har inte vi mejlat tidigare?? Jag hade/har en vit Monza oxå.

Daniel: Kul med en Monza-ägare till här på forumet! Har du några bilder på den? PM:a i såna fall!



Finns i VITT också !!!

http://www.krut.se/MartinsMonza/monzapics/



Väntar just nu på ett lackjobb efter att ha fått fönster/kromlist förardörr sabbat av pundare
i flerbilgaraget i Vasastan. Fönster fanns som tur var på Sösdalaskroten
i Hässleholm, kromlist en ok med... jag har en 350/TH350-setup jag med
men med en Holley 850 fyrportare med pumpar fram och vakum bak.
Väghållningsmässigt var bilen illa saggig men jag har bytt till Koni
runt om och satte i polyuretan-bussningar i bärarmar och krängningshämmarupphängning
fram i vintras samt tajtade upp dämparna, *mycket* bättre väghållning nu,
även om det finns en del kvar att göra... men det kommer ju en vinter !


/Martin (som Björn snackade med)

_________________
Martin Monza
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 288



Tinsfci skrev:
Tack för alla kommentarer

Lennart Mäkinen skrev:
Pelle,
Det ser ut som om du stylat bilen en del sen jag såg den sist.
Borde inte andra däck vara en bra uppgradering?

Lennart: Dekaltrimmningen på bilden var för ett speciellt tillfälle, den är borta nu. Väger för mycket.

DÄCK ska naturligtvis uppgraderas, jag befinner mig i ett litet Moment 22 där...som Mats skrev så är det 4-bults 4" mönster, inte världens vanligaste. Dessutom är är de breddade originalfälgarna (som jag iofs tycker coola) bara 13 tum!

Planen är att få dit nya spindlar fram från någon annan bil, och på så sätt samtidigt kunna få på betydligt bättre bromsar OCH ett annat bultmönster. Och nya däck!

Björn: Jo det var Martin, en kompis du chattade med. Har läst mycket i din Nova-tråd!

Janne: Jag har kollat in din Mustang-tråd, imponerande!

Mats: Har inte vi mejlat tidigare?? Jag hade/har en vit Monza oxå.

Daniel: Kul med en Monza-ägare till här på forumet! Har du några bilder på den? PM:a i såna fall!


Jodå vi har pratats vid tidigare(tror jag snackat med dom flesta Monza ägare )din vita har väl gått en del på Tullinge !?
Det var rätt länge sen man själv åkte Monza fick nåt sorts hatkärleks förhållande till modellen då det var grymt svårjobbat med allt på bilen och det mesta var special mot vad man var van med från Camaron.
Jag hade en turkosa historia med vinge och jalusi på bakluckan,synd att man inte hade den kvar fick lite problem med SBP dom gillade inte att jag byggt en budget LT1 350a i den hehe,bilen ägs av en som brukar vara med på Lazzat och kanske här med men den står avställd som reservdelsbil numera.
På 2000talet så hade man ju lite såna där småelaka drömmar kanske bygga en nerstrokad 377a med tremek600 låda osv på en Monza hade kunnat vara spännande,men ja jag valde en Iroc i stället,man börjar väl bli gammal och bekväm gillar AC/centrallås/elhissar osv numera

mvh Mats

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Har denna bil något gemensamt med Opel Monza?

_________________
William Ekström
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



William Ekström skrev:
Har denna bil något gemensamt med Opel Monza?


Namnet?

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Nu när säsongen i princip är över för banåka så tänkte jag börja fundera lite på vad jag vill göra med min bil.
Som jag skrev i början så är den i första hand en gatbil, men med ambitioner att kunna framföras åtminstone hyfsat bra på bana. Risken är väl dock att banåkningen är så kul att man börja modifiera det ena efter det andra, och rätt som det är ser den ut så här istället:




Nåväl, vad ska man börja med då??

Nya däck är nog en bra början! Bussningar i framvagn/bakvagn. Bromsar. Kraftigare krängningshämmare, eller åtminstone hårdare bussningar till dom. Kanske lite viktminskning, främst framtill, vore nog bra oxå.

Vad säger ni andra racers?? Vilken ända ska man börja i?

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547



Do like me , köp en bil . . börja plocka lite . . O bygg fullracer istället thumbs up

Alltid älskat amerikanska IMSA / liknande racers pga bredden , storheten och så brutala

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Tinsfci skrev:
Vad säger ni andra racers?? Vilken ända ska man börja i?


Minska vikten..och sedan lätta lite...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Monza -75
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
4 besök senaste veckan (59755 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande