Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Monza -75
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
8 besök senaste veckan (59778 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088



Bara att montera polybussningar till krängaren kommer att göra skillnad, men en grövre hade inte varit fel det också, har du någon bakre krängare?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Janne J skrev:
Bara att montera polybussningar till krängaren kommer att göra skillnad, men en grövre hade inte varit fel det också, har du någon bakre krängare?


Japp, bakre krängare finns också monterad original:


Dimensionerna har jag uppskrivet nånstans, men snabbgooglade fram dem, de borde stämma:

Fram: 1" diameter
Bak: 3/4" diameter

Jo, polybussningar kan vara bra idé.

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088



Med amerikanska mått är ju det en superavancerad bakaxel, den skulle jag vilja ha

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 289



Monzan var den första som kom med den där bakaxel uppsättningen , GM använde den sedan under 80 talet på gen3 Camaro/Firbird , har för mig att det går att få in en S10 pickis bakaxel där om man vill ha lite biffigare och med skivbromsar,

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Nää,, GM började använda den där setupen på Opel på 60talet

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 289



Kadett4wd skrev:
Nää,, GM började använda den där setupen på Opel på 60talet

Ok där ser man jag räknade så klart inte med Opel , jag hade ett 🇺🇸 fokus på det hela , då kanske det var Opels konstruktion - patent från början och GM plocka upp det till sina USA modeller.

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Kadett4wd skrev:
Nää,, GM började använda den där setupen på Opel på 60talet


Nja, torque tuben är väl inte riktigt samma sak. Men samma princip i alla fall.

_________________
Kai Anttila
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Janne J skrev:
Med amerikanska mått är ju det en superavancerad bakaxel, den skulle jag vilja ha



Men absolut, ett stort steg från bladfjädrarna!

Tog en bild så att ni ser att det finns på riktigt också

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383



Är det bara jag som ser Blixten McQueen framför mig när ser hjulvinklarna?

Kul med folk som använder sina usa-bilar. Heja!

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Eftersom det inte hänt mycket med Monzan på sistone (läs ingenting ) så passar jag på att länka till en annan Rejsa-tråd som jag postade i förrgår.

Det handlar bla om Mantorp, många timmars racing i en SAAB-99, och... precis NUUU: - 30-ÅRS JUBILEUM!!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=123141

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Jag såg nyss (och hörde!) att Janne J postat en rulle med lite trevligt motorljud,
då kan ju inte jag vara sämre

Första start för i år 22/4!


Tänk på att det är nästan totalt standard V8 från en Cheva Van på ca 210 hästar

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088



Perfekt fredagsunderhållning!

Då har vi ungefär lika understressade motorer, 50hk/liter borgar för lång livslängd

Garagevideon får thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Det turbokonverteras, byggs splitters, rivs växellådor. Och det renoveras bakaxlar, nya avgassystem byggs i andra byggtrådar.
Jag tänkte att då får inte jag vara sämre, så jag har... tadam!! tätat termostathuset




Nåja, skönt att bli av med det läckaget i alla fall. Nej, det händer inte mycket här. Så jag tänkte att jag kastar upp lite gamla bilder. Janne håller ju på med nytt avgassystem (och är på god väg att bli klar såg jag idag )
Så här gjorde jag iaf för en himla massa år sen, i samband med när 350 TBI-maskinen nyss hade ersatt orginal 262:an.

1. I med ett set "Hooker headers Super Competition" (jag älskar det namnet!) 1,5" primärer och 2,5" kollektorer ger fint vrid och finstämt ljud ("Super" i namnet betyder bla att primärerna är "tuned")



2. Bestämde mig för att ha en pipa bakåt, efter headerserna. Hade på min förra Monza dubbla 2,5"-rör, men det blev ganska bökigt att få plats med. Det fick bli en 3" pipa istället. Köpte ett gäng rör och krökar på Mekonomen



3. En 500mm lång Simons "Turbo"-dämpare placeras allra längst bak, mellan bakaxel och stötfångare


Denna finns fortfarande ser jag https://simons.se/produkt/d%C3%A4mpare-turbo-76/1861

Det var väl det hele. Det är MÅNGA år sen jag gjorde detta, men både Simons-dämparen och resten av systemet ser fortfarande riktigt bra ut. (visst, det blir ju inte många mil man kör om åren).

Tänkte att till sist får det bli en liten ljud-demo också


_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088



Täta termostathus ska man inte förringa

Kul att se lite bilder och höra ljudklipp, det får nog bli ett ljudklipp från mig också när det är klart.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Kul med ljudklipp! thumbs up
Varenda gång jag försökt mig på att spela in ljud har det bara resulterat i klippt ljud och distorsion och sånt glädjer ju ingen...

Lite RTV-jobb är också jobb - helt klart värt att uppdatera för!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
I helgen som gick blev det då till slut start av Monzan för första gången i år (jösses - juni )
Det skulle bli intressant att få känna hur vinterns modifieringar påverkat bilen - byte av termostatpackning, och hur det skulle kännas på gatan.... Sorry. (Nog om mina "icke-jobb". Har bara mig själv att skylla )

Nåväl, den startade i alla fall på första försöket (jag älskar insprutning även om den är från 1987)!
Vår dotter, som är en duktig fotograf, säger ofta till mig "...försök att hitta nya vinklar och perspektiv".
Sagt och gjort:



Monzan fick i alla fall komma ut o lufta sig - det blev både "Frukostklubben Bil o Bulle" vid Brostugan på Ekerö kl 6 på lördagsmorgonen, därefter lite senare Skå Veteranflygdag, där jag mötte upp med Björn Davidsson i Novan.



Men jag är verkligen JätteSugen på att köra lite bana! Kanske försöker boka in en kväll på typ Sviestad, GTR Motorpark eller Arlanda. Djupt imponerad av Janne och Mustangen, sist nu på Kinnekulle! Kul att också i efterhand jämföra varv med andra thumbs up

Jag skulle också vilja få någon erfaren förare att testa min "Blixten McQueen" (som Christer L liknade den vid )
Jag vet ju förstås vad som skulle behöva göras "Vi har hela listan!..." men ändå...

Jag skulle dock varmt rekommendera minst en sån här innan körning:


_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6205



Kul video!

Man blir allt lite sugen på en jänk...

Monza känns som Opel Mantas elaka storebror.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Kolja skrev:
Kul video!

Monza känns som Opel Mantas elaka storebror.

Tack

Det var många gånger på 90-talet när jag bara hade min helvita Monza som jag fick höra just det - "..det där är en Opel Manta eller hur?"


_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Tinsfci skrev:




_________________
Magnus Thomé
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Så kom jag då äntligen iväg på lite banåka - Arlanda Test Track 1!

Det var riktigt KUL och riktigt VARMT, både jag och Monzan svettades Det var faktiskt första gången som jag satte min fot på Arlanda TT, så lite spänd var man på hur banan var. Första "heatet" (jag körde i "lugna klassen") blev mest rekognosering, jag tyckte det var svårt att ens se bansträckningen riktigt då det finns så många "av- och påfarter", men jag hängde på bilen framför och hoppades han hittade bättre och det gick bra.

De andra heaten gick betydligt bättre när banan var memorerad. Fullständig rapport med FILM-tajm kommer lite senare

För att sammanfatta - en trevlig kväll, trevliga människor*, kul körning, kul bana och både jag och Monzan kom hem hela och rena vid 22-tiden. (Nåja, hela iaf )

* Träffade flera "Rejsa.nu-kollegor" IRL för första gången - Tord, Lars F med flera. Kul!

Lite depåbilder






_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088



Jag hade missat din uppstartsvideo, kul vinkel, den ska jag prova!

Konstigt att inte fler rattar runt gamla jänkejärn på bana egentligen, underhållningsvärdet är ju enormt både för förare och publik

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Monza -75
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
8 besök senaste veckan (59778 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande