Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2008-10-12 Prova på bankörning, Sviestad
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
5 besök senaste veckan (28225 totalt)
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Isåkare skrev:
Jo tyvärr, helt orginal, inte ens ett sportluftfilter.


Då ligger du på förbaskat bra med bilen om du kör fortare än mig! (inte för att jag är någon STCC förare, men jag kör ju skapligt fort på Sviesta tycker jag iaf).

Fick du någon varvtid? Själv körde jag 1:09.6 som bäst den här dagen.

Chassiemässigt? Vikt? Lite bättre än original antar jag? Min har hårdare chassie och lättad till ca 1100kg + förare.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Detta måste vara svenskt rekord i antal bilder i en eftersnackstråd, underbart Tack Partik med flera thumbs up

Får lite ångest när jag ser på bilderna och tänker på att det är minst 5månader till nästa gång man får rasta bilen

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Dignell skrev:
Detta måste vara svenskt rekord i antal bilder i en eftersnackstråd, underbart Tack Partik med flera thumbs up

Får lite ångest när jag ser på bilderna och tänker på att det är minst 5månader till nästa gång man får rasta bilen


Kan bara hålla med! thumbs up

Långt till våren känns det som...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Äh, det här är väl inget... Både https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43091&highlight=autosport och https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=39796&highlight=oldtimer var mycket värre

och just nu uppskattar både jag och min plånbok vintervilan. Den behövs... Om inte annat för att beta av några av de 30 punkterna jag har satt upp att göra med bileländet.













Vänta bara till nästa år... Då kommer jag ut och jagar er allihopa





Jag får väl kosta på mig en snäll bild som kompensation för stället ut ur torparn som kommer i sista bildomgången.

















Så, det var sista för idag.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



P.P. skrev:
Vänta bara till nästa år... Då kommer jag ut och jagar er allihopa


Försök du bara, nästa år är vi snabbare än nånsin

Underbara bilder, sitter och undrar hur jag ska överleva vintern utan banåka.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

2fast4u skrev:
Underbara bilder, sitter och undrar hur jag ska överleva vintern utan banåka.


Finns två vägar som jag ser det,

Alt. 1: Försök förtränga att du har en bil, glöm att banracing existerar. Skaffa en ny hobby, pussel kanske?Låt vetskapen om banåkning tina upp till våren.

Alt. 2: Tänk på det hela tiden (normalläge alltså), smid galna planer inför våren, spara pengar, slipa tigersågen och spela ohälsosamma mängder GTR Evolution

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



P.P. skrev:
Vänta bara till nästa år... Då kommer jag ut och jagar er allihopa


Det ser vi fram emot!

Återigen, kanonfina bilder! thumbs up

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
FEED ME
Ekerö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 732



Är det inte någon som har fotograferat en översiktsbild över banan?
Istället för bara inzoomade på enskilda bilar...
Jag skulle vilja ha en bild där man får lite perspektiv över hur Sviestads-banan ser ut. Om någon har en sådan bild att skänka, så är jag tacksam...

_________________
Erik Jirhall
Gentlemen Racing Club
AutoLife
ES Kassasystem
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403




_________________
William Ekström
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Sista bildomgången då.

Jag har sagt det förr, jag har lärt mig se när saker kommer hända. Och här syntes det redan på väg in i torparn. Det gick för fort med lite fel spårval och apexet hamnade åt h-e. Jag hann inte riktigt med i början, men sen så...









Rena rallybilderna...



Rutinerat att kolla bakom sig när man är på väg upp på banan igen



och så blev man medveten om att det stod en ondsint fotograf just där och dokumenterade allt också



och mens eftermiddagsolen började stå lägre...



närmade det sig slutet på dagen och säsongen.



Själv drog jag mig ner till parkeringen, valde ut en rutt söderut...



och körde hem över Sturefors och Bestorp (mötte två Sevens och två Speedstrar, vilket väl säger en del om den vägen, såååå jämn och sååå lagom backig).



Därifrån siktade jag på Åtvidaberg och jisses... halvvägs stängde jag av radion, jag behövde ändå all fokus på att hålla mig kvar på vägen... Vad det svängde och guppade emellanåt. Mitt avgassystem skall ändå bytas snart, så det gjorde inget att det var i ett par gånger

I Åtvidd blev det sen 134:an till Kisa, och även den var helt ok, framför allt var det väldigt vacker natur nu såhär på höstkanten.

Så, det avslutar det banåret... Vem vill fota nästa år?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004
Inlägg: 402



patand skrev:
Isåkare skrev:
Jo tyvärr, helt orginal, inte ens ett sportluftfilter.


Då ligger du på förbaskat bra med bilen om du kör fortare än mig! (inte för att jag är någon STCC förare, men jag kör ju skapligt fort på Sviesta tycker jag iaf).

Fick du någon varvtid? Själv körde jag 1:09.6 som bäst den här dagen.

Chassiemässigt? Vikt? Lite bättre än original antar jag? Min har hårdare chassie och lättad till ca 1100kg + förare.


Ja bilen går sjukt bra, eller rättare sagt svänger sjukt bra, sen jag justerade framvagnen efter tips här på Rejsa (3 grader camber, 3 mm total toe ut) Inför denna helg hade jag oxå fixat ABS bromsarna villket sänkte snitttiden runt banan med ca 2,5 sek !!

Du kanske inte minns, men på förmiddagen låg jag 2 varv bakom dig, det var då jag noterade hur din bil gick i rondellen, sen efter start o målrakan lyckades jag komma om på innern, det var mer tur än skicklighet då det var flera andra bilar i kurvan samtidigt. Jag väntade mig då att du skulle jaga mig, men du kom bara längre o längre bort i bakspegeln

Jag åkte 1.10 varv mest hela tiden, 1.09,4 som bäst.

Bilen är lättad, väger 1140 kg med mig i och 20 liter i tanken, förutom slitna Powerflex bussningar i bakvagnsbryggan, gula Koni och okända sänkfjädrar är chassiet orginal. Styrservo från M3 (3,5 varv ist för 4,1) 40% diffbroms. R888 205/50-15 på 7" fälj. Skivor/belägg Biltema, dock Taroxbelägg fram denna gång, kylslangar till frambromsarna.

Jag är inte heller nån STCC förare, men jag tar i allt det bara går när jag kör (vilket många andra inte verkar göra) är inte rädd om bilen, men har å andra sidan aldrig ens varit i närheten av att köra av/bromsa på mig.

_________________
Rikard Gjersvold
070 511 30 73
Styrelseladamot Lazzat MK
BMW 325i -92
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Isåkare skrev:
Ja bilen går sjukt bra, eller rättare sagt svänger sjukt bra, sen jag justerade framvagnen efter tips här på Rejsa (3 grader camber, 3 mm total toe ut) Inför denna helg hade jag oxå fixat ABS bromsarna villket sänkte snitttiden runt banan med ca 2,5 sek !!

Du kanske inte minns, men på förmiddagen låg jag 2 varv bakom dig, det var då jag noterade hur din bil gick i rondellen, sen efter start o målrakan lyckades jag komma om på innern, det var mer tur än skicklighet då det var flera andra bilar i kurvan samtidigt. Jag väntade mig då att du skulle jaga mig, men du kom bara längre o längre bort i bakspegeln

Jag åkte 1.10 varv mest hela tiden, 1.09,4 som bäst.

Bilen är lättad, väger 1140 kg med mig i och 20 liter i tanken, förutom slitna Powerflex bussningar i bakvagnsbryggan, gula Koni och okända sänkfjädrar är chassiet orginal. Styrservo från M3 (3,5 varv ist för 4,1) 40% diffbroms. R888 205/50-15 på 7" fälj. Skivor/belägg Biltema, dock Taroxbelägg fram denna gång, kylslangar till frambromsarna.

Jag är inte heller nån STCC förare, men jag tar i allt det bara går när jag kör (vilket många andra inte verkar göra) är inte rädd om bilen, men har å andra sidan aldrig ens varit i närheten av att köra av/bromsa på mig.


Tänkte jag ska öka min camber en aning till nästa säsong, har bara 2,5 grader fram och 2 bak. Ska prova med 3 fram, bak vet jag inte om jag ska behålla eller ändra.

Konstigt nog så har jag ofta dåligt minne när det gäller vilka som kört om mig osv... kanske något jag förtränger.. Har dock ett svagt minne om att det blev lite trångt in i S:et och att du körde om i den vevan. Minns dock inte varför jag blev mer efter sen, kanske fastnade bakom någon annan bil en stund.

1:10 varv låg jag oftast på också och som sagt 1:09.6 som bäst. Verkar ju helt klart som att vi var väldigt jämna då!

Våra bilar verkar ganska lika trots allt. Din väger några kilo mindre, med mig och 20 liter soppa (1/3 tank ungefär) så väger min precis 1200kg (lite beroende på om det är före eller efter lunchen... ). Chassiet på min består av hårdare bussningar (några år gamla numera), bilstein dämpare + 700lbs/in fjädrar fram och gula koni + 911 Turbons torsionsstavar bak, i övrigt original. Har ingen diffbroms! R888 205/50-15 på 7" fälgar. thumbs up Skivor standard (Utzon.se), belägg bak standard, fram denna gång hade jag PFC om jag minns rätt (fick dessa belägg av en kompis, brukar ha Ferodo DS2500 och det känns likvärdigt). Inga extra kylslangar.

Förresten, diffbroms och ABS... det måste väl räknas som fusk?!

Jag tar också i så mycket jag kan när jag kör min egen bil. Det är ju så man hittar gränserna... Jag har både varit av och bromsat på mig... Men aldrig några större grejer, rejäla avåkningar har jag undvikit helt, brukar bli något hjulpar bara.

Kanonkul att vi är så jämna och att bilarna verkar så lika trots olika märken. Jag kör ju BMW M3 e30 som långloppsbil och den påminner mycket om min 931a att köra faktiskt, så jag är inte så förvånad att det går att köra fort med en 325:a också. Har dock kört fortare med min 931a än med långloppsbilen, men det beror mest på att man tar det lite lugnt på långloppen, bilen ska ju hålla 8 timmar, plus att det inte är min bil...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 716



P.P. skrev:
en massa fina bilder på en vilt sladdande clio


Det var bror min som körde clion jag låg bakom, såg spårvalet och insåg att det där skulle aldrig gå så det blev till att lämmna lite lucka och sitta på första parkett och titta på elendet

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 184



Tack för alla bilderna! Det är både roligt och informativt att se alla bilar hur det kränger osv. och med kul kommentarer thumbs up

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Vilken stor font du hittade ...

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Jag trodde inte ni killar tyckte att: Bigger is better

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 184



P.P. skrev:
Jag trodde inte ni killar tyckte att: Bigger is better


Nej det är klart! Det var ett missstag.......
och det ser vi ju att ove gillar de lilla...(läs lätta)

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



P.P.: Du har inga mer bilder på mig (jettan) ?

Tycker jag likt många andra att det är underbart med många bilder, man kan se lite hur bilarna rör sig...

_________________
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014



P.P. skrev:



Tur att halkbanan finns att tillgå... han var inte ensam om att vara därute och vända.


Är det en oreggad (utan reggskylt) driftbil som var med och körde uppvisning på STCC-finalen?


Mycket bra bilder PP.. thumbs up

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Speedsterspeed skrev:
P.P. skrev:
Jag trodde inte ni killar tyckte att: Bigger is better


Nej det är klart! Det var ett missstag.......
och det ser vi ju att ove gillar de lilla...(läs lätta)


Själv kör jag med: Den är inte bara stor, den är hårig också

Johan: Bara ett par sämre, i princip likadana. Det var förresten en rent grotesk camber du har Ger inte det lite problem med ax och broms?

Förresten Gurra, inga höjdare på den gröna jägaren heller. Jag får återkomma nästa år istället.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004
Inlägg: 402



patand skrev:
Isåkare skrev:
Ja bilen går sjukt bra, eller rättare sagt svänger sjukt bra, sen jag justerade framvagnen efter tips här på Rejsa (3 grader camber, 3 mm total toe ut) Inför denna helg hade jag oxå fixat ABS bromsarna villket sänkte snitttiden runt banan med ca 2,5 sek !!

Du kanske inte minns, men på förmiddagen låg jag 2 varv bakom dig, det var då jag noterade hur din bil gick i rondellen, sen efter start o målrakan lyckades jag komma om på innern, det var mer tur än skicklighet då det var flera andra bilar i kurvan samtidigt. Jag väntade mig då att du skulle jaga mig, men du kom bara längre o längre bort i bakspegeln

Jag åkte 1.10 varv mest hela tiden, 1.09,4 som bäst.

Bilen är lättad, väger 1140 kg med mig i och 20 liter i tanken, förutom slitna Powerflex bussningar i bakvagnsbryggan, gula Koni och okända sänkfjädrar är chassiet orginal. Styrservo från M3 (3,5 varv ist för 4,1) 40% diffbroms. R888 205/50-15 på 7" fälj. Skivor/belägg Biltema, dock Taroxbelägg fram denna gång, kylslangar till frambromsarna.

Jag är inte heller nån STCC förare, men jag tar i allt det bara går när jag kör (vilket många andra inte verkar göra) är inte rädd om bilen, men har å andra sidan aldrig ens varit i närheten av att köra av/bromsa på mig.


Tänkte jag ska öka min camber en aning till nästa säsong, har bara 2,5 grader fram och 2 bak. Ska prova med 3 fram, bak vet jag inte om jag ska behålla eller ändra.

Konstigt nog så har jag ofta dåligt minne när det gäller vilka som kört om mig osv... kanske något jag förtränger.. Har dock ett svagt minne om att det blev lite trångt in i S:et och att du körde om i den vevan. Minns dock inte varför jag blev mer efter sen, kanske fastnade bakom någon annan bil en stund.

1:10 varv låg jag oftast på också och som sagt 1:09.6 som bäst. Verkar ju helt klart som att vi var väldigt jämna då!

Våra bilar verkar ganska lika trots allt. Din väger några kilo mindre, med mig och 20 liter soppa (1/3 tank ungefär) så väger min precis 1200kg (lite beroende på om det är före eller efter lunchen... ). Chassiet på min består av hårdare bussningar (några år gamla numera), bilstein dämpare + 700lbs/in fjädrar fram och gula koni + 911 Turbons torsionsstavar bak, i övrigt original. Har ingen diffbroms! R888 205/50-15 på 7" fälgar. thumbs up Skivor standard (Utzon.se), belägg bak standard, fram denna gång hade jag PFC om jag minns rätt (fick dessa belägg av en kompis, brukar ha Ferodo DS2500 och det känns likvärdigt). Inga extra kylslangar.

Förresten, diffbroms och ABS... det måste väl räknas som fusk?!

Jag tar också i så mycket jag kan när jag kör min egen bil. Det är ju så man hittar gränserna... Jag har både varit av och bromsat på mig... Men aldrig några större grejer, rejäla avåkningar har jag undvikit helt, brukar bli något hjulpar bara.

Kanonkul att vi är så jämna och att bilarna verkar så lika trots olika märken. Jag kör ju BMW M3 e30 som långloppsbil och den påminner mycket om min 931a att köra faktiskt, så jag är inte så förvånad att det går att köra fort med en 325:a också. Har dock kört fortare med min 931a än med långloppsbilen, men det beror mest på att man tar det lite lugnt på långloppen, bilen ska ju hålla 8 timmar, plus att det inte är min bil...


Skaffa diffbroms och sätt dit krängningshämaren så åker du åttor runt mig sen

Den stora skillnaden med framvagnen var inte cambern, utan att jag ställde toe ut, dessutom slits alla däck jämt o fint, hade nya däck denna gång, åkte över 70 varv, syns knappt på dom thumbs up

_________________
Rikard Gjersvold
070 511 30 73
Styrelseladamot Lazzat MK
BMW 325i -92
Citera
Eftersnack
2008-10-12 Prova på bankörning, Sviestad
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
5 besök senaste veckan (28225 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande