Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1925 besök totalt |
08-10-12 Brukssvängen Hallstahammar - Bilder
Tog en promenad till skrotfraggen här hemma för att kika på asfaltsrally. Såg ut att vara en kul bana och förararna jag pratade med trivdes. Det som får mig att fundera lite är varför i stort sett alla åker med så oerhört mjukt satta bilar. Det kränger hej vilt och hjulen pekar alla möjliga håll i böjarna.. Det funkar kanske på grus men det ser inte helt anpassat ut på asfalt.. Det är dock kul att titta på så det spelar väl mindre roll. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Skicka mig ett PM eller ett mail om någon bild är intressant att ha i högra upplösning. _________________ /Anton Lillsund |
Fina bilder Anton!
Men som nyinflyttad till v-ås från sthlm. så undrar jag om jag har missat att det var en rallytävling 1 mil från min nya adress och jag satt på gräsklipparen istället ![]() Svar på din fråga om mjuk sättning på asfalt så brukar det i mitt fall alltid vara så att man inte tycker att det är värt att ändra allt för en sprint på asfalt. Det är ju fortfarande förbjudet att arrangera en riktig rallytävling på asfalt pga. en olycka med dödlig utgång för ett antal år sedan. Tycker att det är dags att ompröva det beslutet. Har själv en 242grph som jag gärna åker astalt med. _________________ Robert Asp |
Anledningen till att man har "mjukt" inställda bilar beror på att man idag till allra största delen tävlar på snö och grus i Sverige. Där är bilarna säkert någorlunda rätt inställda. På asfalt behövs det dock en styvare bil men det är inte lätt (eller ekonomiskt) att ändra om bilen såpass att den funkar 100% på asfalt också. Det skulle kräva att man skimsade om dämparna (kanske ha helt andra dämpare) och justerade dem så att de blev hårdare och även göra andra förändringar på bilen som folk inte kanske har råd/tid med när man troligen bara kör ett asfaltsrally per år.
Snygga bilder förresten ![]() _________________ Erik Gelotte, Golf II Grp. H-bygge igång! |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1925 besök totalt |