Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Läskigaste banan i Sverige?
1, 2, 3   >>
6203 besök totalt
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Trådstartare

sweanders skrev:
Perra H skrev:
Jag har som sagt aldrig kört på Sturup, men min adrenalinnivå och hjärtfrekvens skulle säkert vara över vad min läkare tycker är OK

Det är snälla räcken. Jag har sett några tillbud och olyckor men aldrig några personskador.

Vi hade lite diskussioner kring Sturup i en annan tråd. Den är ju lite tight i vissa partier.

Nu till min fråga: Hur skulle ni rangordna de Svenska banorna i "risknivå"? ..
-Det vill säga risken för Bil- eller personskador på grund av kontakt med räcken, däcksbarriärer, murar,
träd, berg, bäckar, sjöar etc...

Min egna ordning av de Svenska banor jag testat, från mest riskabel till minst riskabel, bedömningen
(mycket spontan) gäller vid torrt underlag:

1) Sviestad - En del riktiga nödlösningar gör banan rätt tveksam.
2) Sturup - Väldigt små avåkningszoner.
3) Kinnekulle - Lätt att hamna på tvären i gräs/grovt grus med risk att man går runt.
4) Knutstorp - Mindre giftig nu än för några år sedan, men fortfarande dålig avåkningzon efter långa rakan
och rätt riskabelt efter NGK..
5) Mantorp - Känns som en säker bana, men egentligen så är det väl bara Mjölbykurvan som tillåter ett större misstag.
6) Gelleråsen - Här har jag testat att åka av nästan överallt, men jag har aldrig träffat något hårt.
7) Anderstorp - Även här ska man göra bort sig riktigt rejält om man ska kunna träffa något annat än Lecakulor.

Utanför listan:
Gotland - Har inte testat den sedan de nya räckena kom på plats.
Mittsverigebanan - Har aldrig testat.
EDIT: Falkenberg - Glömmer alltid att den finns...

Några andra förslag?

Tystberga
Här sen Mar 2004

Kan inte rangordna dom med de kriterierna, plåtskador och lättare personskador är risk på vissa banor, medan risk med allvarliga skador finns på vissa banor om det mot förmodan händer något där. Känns för mig som helt olika saker. Lite plåtskador och blåmärken kan jag leva med.
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Händer ju en del på Sviestad, men jag skulle nog säg att Sturup är betydligt mer exponerad än Sviestad.

Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004

Sviestad utan tvekan!
Kört där sammanlagt vid tre tillfällen nu, och vid samtliga tillfällen har det hamnat minst en bil i räcket.

Accord -04
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Nu har jag kört på långt ifrån alla de där banorna, men Kinnekulle tycker jag är läskig.

Det är ett tag sen jag var på Gotland Ring, men sanden är inte precis ideal för att få stopp på bilen.

FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Björn skrev:
Kan inte rangordna dom med de kriterierna, plåtskador och lättare personskador är risk på vissa banor, medan risk med allvarliga skador finns på vissa banor om det mot förmodan händer något där. Känns för mig som helt olika saker. Lite plåtskador och blåmärken kan jag leva med.

Det går att rangordna risken för att något elände händer, däremot blir det - som du säger - alltid svårt
att dessutom väga in effekten av hur allvarliga skadorna blir. Det var inte heller meningen här.

Du skriver att du accepterar "lite plåtskador och blåmärken" - men vem vet egentligen var gränsen går
mellan plåtskada och nackskada?

om vi kikar på moderna banor ute i Europa - så behöver inte ens risken för småskador vara stor, i alla
fall inte beroende på banan.

Här sen Nov 2002

Re: Läskigaste banan i Sverige?

FredrikÅ skrev:

1) Sviestad - En del riktiga nödlösningar gör banan rätt tveksam.
2) Sturup - Väldigt små avåkningszoner.
3) Kinnekulle - Lätt att hamna på tvären i gräs/grovt grus med risk att man går runt.
4) Knutstorp - Mindre giftig nu än för några år sedan, men fortfarande dålig avåkningzon efter långa rakan
och rätt riskabelt efter NGK..
5) Mantorp - Känns som en säker bana, men egentligen så är det väl bara Mjölbykurvan som tillåter ett större misstag.
6) Gelleråsen - Här har jag testat att åka av nästan överallt, men jag har aldrig träffat något hårt.
7) Anderstorp - Även här ska man göra bort sig riktigt rejält om man ska kunna träffa något annat än Lecakulor.

Har väl lite andra funderingar och framförallt erfarenheter på vad som är farligt... så här är mina...

För mig banor med rätt hög skaderisk
1. Falkenberg - Den höga medelhastigheten kombinerat med dolda partier och en del tveksamma avåkningszoner..... Och det är väl den banan flest gjort sig ordentligt illa på i Sverige dom senaste 10 åren?. Kommer aldrig glömma Camaron som åkte av i den gamla förstakurvan som vart så intryckt bak att camaron mest såg ut som en Golf Gti......
2. Kinnekulle - bitvis dolt och obefintliga avåkningszoner ...... enda banan som SLC har kört på där förare gjort sig ordentligt illa.....
3. Sviestad - MC bana som fått bilar på sig, passar relativt dåligt som bilbana med konstiga lösningar (chikanen på raken, bandepå-lösningen och rondell-historien) och väldigt smal. (och det är väl ett par MC killar som dött där med som senaste åren)

För mig banor med rätt låg skaderisk
4. Ring Knutstorp - relativt säker
5. Karlskoga - inte så mycket säkerhetanordningar på vissa ställen, dvs finns liten möjlighet att åka av på fel ställe om man har väldig otur och då få värre skador.
6. Sturup - Korta säkerhetsavstånd men långsam bana som mest bara innebär mindre plåtskador och låg risk till personskador.
7. Mantorp / Anderstorp - samma egentligen, bra avåkningszoner men båda snabba banor med hög toppfart som alltid är en risk i sig.....

OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006

Var är sviestad farlig med bil??

edit: En kille på roadracing-träning för två år sedan, samt tror det var 2001 när en äldre herre trillade illa i ganska lugnt tempo på en gatkörning och också gick hädan.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Erik B skrev:
Nu har jag kört på långt ifrån alla de där banorna, men Kinnekulle tycker jag är läskig.
Det är som vanligt olika beroende på vart man skaffat sig sina referensramar. Har man skaffat sig sin grundträning på Kinnekulle med motorsvag bil så blir den inte så läskig, bara utmanade och svår.
Ska man få ut mycket av körningen pang bom direkt med lite pulver under huven så är Mantorp och Anderstorp bättre val (fördomsfullt iofs men det kanske ligger nåt i det). Det att det skiljer i svårigheter mellan en RUF och en Hundkoja, inget personligt.

Falkenberg är väl lite medium, som Kinnekulle och Knutan ungefär. Ut på rakan är nästan säkraste sättet att mosa plåt (iaf var det det i år). Krön och högfartskurvor hör ju till men det är oftast inte där som det oväntade händer.

Anderstorp är bara läskig med vatten på rakan, man ser ju inget och stora pölar vid 200m.

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

OFFkeFF skrev:

edit: En kille på roadracing-träning för två år sedan, samt tror det var 2001 när en äldre herre trillade illa i ganska lugnt tempo på en gatkörning och också gick hädan.

Den är farlig i det att den är så smal...... stillastående bilar blir farliga hinder i sig när man kör på dom.
och Sviestad innebär därigenom en större risk att bilar kör på varandra....

nu pratar jag iofs från Race-synvinkeln och inte trackday perspektivet...

OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006

Re:

Fredrik - SLC skrev:
OFFkeFF skrev:

Den är farlig i det att den är så smal...... stillastående bilar blir farliga hinder i sig när man kör på dom.
och Sviestad innebär därigenom en större risk att bilar kör på varandra....

nu pratar jag iofs från Race-synvinkeln och inte trackday perspektivet...

ok att den är trång, men stillastående är väl farligt på bredare banor också? Sen antar jag att det finns gulflaggor ute och att rödflaggen används om något står riktigt illa till? Dessutom är det ju inte direkt dolda kurvor på sviestad.

Kinnekulle, Sturup m.fl är det ju rätt många ställen man sitter i räcken direkt man åker av..

Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Stadsloppsbanan i Göteborg
Här vi kan vi prata om obefintliga avåkningszoner och närhet till räcken.

Gällande övriga banor tycker jag inte att det finns någon som kan kallas läskig.
Något enstaka parti ja, men inte en hel bana.
(Falkenberg och Mittsverige har jag inte besökt)

Ekerö
Här sen Jul 2006

Re:

Hobbe skrev:

Gällande övriga banor tycker jag inte att det finns någon som kan kallas läskig.
Något enstaka parti ja, men inte en hel bana.
(Falkenberg och Mittsverige har jag inte besökt)

Med plåtskal runt sig i en gatbil i låga farter på bana är man ju nästan odödlig

Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Re:

OFFkeFF skrev:

Med plåtskal runt sig i en gatbil i låga farter på bana är man ju nästan odödlig

På en tvåhjulig plastraket utan stödhjul hade varje bana varit ordentligt läskig.
Hojåkare är inte som annat folk.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Hobbe skrev:
På en tvåhjulig plastraket utan stödhjul hade varje bana varit ordentligt läskig.
Hojåkare är inte som annat folk.
Citat från ÖSK's licenskurs:
"Fyra hjul, hel hjärna, två hjul, halv hjärna"
Jag gissar att andra halvan (den med rädsla och självbevarelsedrift) ligger kvar i depån för senare bruk.

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Tja.... åker man ut på bana med sporthoj... så är det ju är iaf borde vara en helt kalkylerad risk att dö och inget att förvånas över....

tog tidtagningen på Scandinavian open för många år sen och det var ett horribellt år med 3 st invalider och en död engelsman (och på Anderstorp av alla ställen, då han fick en highsider och åkte rakt upp i luften och sen rakt ner i asfalten och bröt nacken, dvs han lämnade inte ens kurvans asfalt)

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Det som hänt på sviestad känns mer relaterat till ett visst sorts arrangemang, vilket av sin natur drar till sig mer blandat folk. Utöver det finns det ju itne så mycket farliga ställen, kurvorna är ju så långsamma. Dock så kan man ju alltid fundera över var man skulle stanna om man for över kanten in i torparn . Mantorps första böj är ju lite spännande, där är det ju ganska kort ut till räcket om det går fell. Känns läbbigt när man dansar ut mot kanten när man kört in liiite för fort...

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Kinnekulle har jag alltid tyckt har varit läskigast att köra på, mest en magkänsla förstås. Enda gången jag har varit ordentligt av banan var på Mittsverigebanan för många år sedan. Långrakan i utförsbacke är ganska otäck att bromsa i, missar du bromspunkten med någon meter så är du ofelbart ute i gruset.

Med tanke på att Gotland Ring är någorlunda nybyggd så tycker jag inte att den är hundraprocentig säkerhetsmässigt. Om du missar i den snabba chikanen i utgången på start- och målrakan så är räcket ganska nära, dessutom går det ganska fort där. Fanns några som var nära att göra rejäla misstag där när jag var där och tittade på STACC:s bankörning för några veckor sedan.

Sturup har jag aldrig kört på så där har jag ingen uppfattning mer än att den fortfarande ser ut som en förvuxen gokartbana...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003

Verkligen intressant ämne thumbs up .
Jag har bara kört på Knutstorp, Sturup och G.R. Och de två förstnämda tycker jag är lite scary.
På Knutstorp var jag och körde ett år när min kompis daskade av efter NGK, in i räcket och voltade några varv, med sin gatbil . Det var inte kul. Sen tycker jag Sturup vaggar in en i en falsk trygghet . Det är ju just det att det är så jäkla tight om det händer något. Har kollat en del på videon där Easec råkar ut för fädäsen på Sturup, vad ska man göra . Det ser ju så lungt och fridfullt ut, och sen, smask , trist.
Vilken svensk bana skördar flest gatbilar , det borde ju säga en del.

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

För övrigt kan väl tilläggas att om man ska poängbedöma våra banor enligt något 10gradig skala.....

där säker är 1 och farlig är 10

så skulle väl Falkenberg få 4
Kinnekulle & Sviestad 3
och resten av våra svenska banor 1-2..... typ.....

medans populära Nurburgring skulle få en 8a...... för den är seriöst farlig som racerbana betraktad....

sen är det iofs inget mot vad man åkt på i dom rallytävlingar som jag kört då får man nog höja nivån till typ 100 på vissa sträckor speciellt såna som gick upp och nerför vissa berg med 400meters diken utan barriärer ..... speciellt dom med is och snö i vissa kurvor när man kom laddande med slicks på Lancian.....

sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Alla banor kan nog tusan vara skrämmande om man sätter sig i en situation som är farlig. Om man gör allt i sin makt för att undvika död eller nästandöd så borde man kunna slappna av och njuta i full adrenalinkryddad sinnesro. Sinnesron som infinner sig när man lyckats koppla bort all oro och bara fokuserar på känsla och precision.

Jag har varit rädd på bana vid några tillfällen, men det är inte banan i sig som gjort det utan material eller personer som ställt till det. Och givetvis vid några tillfällen mina egna misstag eller brist på erfarenhet - som givetvis blivit snabbt kompenserad med smärta och kostnad.

1, 2, 3   >>
6203 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande