Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 2000 GTV 1973 - Söker dörrar | << 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (26871 totalt) |
Alfa 155 TS maskin finnes till salu, om du beslutar dig för den lösningen / P _________________ Peter Alfredsson Alfasud Ti Porsche 911E A-H Sprite Honda Integra DC2 |
||||
Tack för alla tips.
Alfa 155-motor känns ju rätt lockande om de går att hitta till rätt pris och funkar med pilotlager till lådan. Finns det någon vettig sida som beskriver skillnader mellan motorgenerationerna? Tänkte satsa på en motor runt 150hk för att klara effekt- och vridgränser utan att behöva regga som ombyggt fordon, så då borde ju Twinsparkmotorn i någon variant fungera rätt bra. |
||||
155 motorn är ju tvärställd från början så att ta den istället för att flytta över ett svänghjul från en förgasar-Nord till en 75 TS motor känns ju som fruktansvärt mycket merjobb. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Ts-motorn är hemsk. Hatar verkligen den. "vanliga nordmotorn" är mycket trevligare. Hålet i veven är en smal sak i sammanhanget. 8V Ts är slitstark till tusen men låter illa, går illa och är extremt tråkig.
16V Ts är lite "roligare" men är istället väldigt skör. _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||||
Nu vet jag inte hur tung din bil är men i min lätta (under 900kg bertone) så var 75 ts maskinen löjligt bra. Pigg som en lärka och drog från botten. Jag gjorde ett grenrör efter "Kartalamaktis" 2,0 liters mått. Tror att det bidrog till att göra det till en superlyckkad lösning. Provkörde rejält trimmade förgasarvarianter (flera) och dom va tomma i botten och kom rätt långt upp för att pipa till som en 125:a på slutet. Lätta bilen så mycket det bara går och lägg i en ts. 155:ans variant har jag inte koll på. _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||
Visst ja? Glömde? Jag hade ju lådan ibak. _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||
Tänk vad olika uppfattningar man kan ha. Jag åkte nordmotor i tre år mot div TS-bilar, och efter det är den bara slagen av min 90hk Golfmotor på listan över maskiner jag helst skulle vilja använda till bojsänke. Skulle jag vilja ha 150hk ur en motor finns det få ursprung jag känner mig mindre lockade av än norden. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Just det, den glomde jag... Hade ju drommar om turbo langre fram sa pumpen kommer fran en 164qv. Det skumma ar att den motor jag stoppade i redan hade pilothalet, dock fick jag investera i ett lager. Har en TS-vev liggande i garaget, ska kolla hur den ser ut nar jag kommer hem igen. _________________ Justus Harling Fiat 500 -69 Alfa 159 SW -07 |
||||
Hhhm.. det verkar bli en del extraprylar att jaga rätt på bara på grund av att jag inte har någon originalmotor till bilen att ta svänghjul, oljetråg och sånt från. Får fundera lite extra innan jag tar ett sånt beslut.
Opelmotorn har jag ju trots allt och den är inte helt fel prestandamässigt heller. |
||||
Bara för att klargöra, 75 och 155 toppen är i det närmaste identisk rent funktionsmässigt, det som skiljer är vinkeln på insugningsröret, VVT styrningen och att 75:an har en fördelare på avgaskammen (155 är fördelarlös med coilpack).
Effektmässigt spelar det ungefär noll roll och det är inte så klokt att ha det som grund inför val av motor. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
||||
Nu har jag ingen 75TS maskin ståendes bredvid, men är ganska säker på att "raken" på insugskanalen (i toppen, inte bara plenumet) är mer downdraught på 155 (och vissa 164??) än den längsmonterade varianten. Kanske för att den hade hamnat i torpedväggen med den ursprungliga toppen när man byggde tvärställt i början 90-talet. Tror Jens Roos har koll detta. _________________ Peter Alfredsson Alfasud Ti Porsche 911E A-H Sprite Honda Integra DC2 |
||||
Jag har haft båda varianterna liggande på bänk brevid varann och det är mööööjligen sista cm som är lite ändrad för att få mer rätt övergång när man rest "yttre insugskanal" på 155 toppen. Vissa sena 164 hade den motorn också, helt riktigt.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Vore ju kul, men så länge målet är att slippa ombyggt fordon hamnar jag för högt i effekt/vrid. Det kanske kan vara en framtida uppgradering. Kan för övrigt nämna att bilen igår rullade den längsta sträckan på säkert tjugo år. Den besiktades nämligen 1989 senast. |
||||
gjorde en sådan konverting 2000. finns att läsa på
http://db.alfaromeo.org/articel/show /B _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Kanonbra länk Benny! Det ger en bra bild av hur mycket prylar jag skulle behöva jaga rätt på.
|
||||
Bild på en 155 topp i genomskärning:
Nu anser jag att 155 blocket även har andra fördelar än bara ett upprest insugskanal/plenum, men eftersom den aldrig funnits längsmonterad är det betydligt mer jobb än att stoppa dit en 75 TS. Ska man köra standard eller lätt trimmat är det kanske mer än fråga om att man gör det för att man kan än för effekten Jag har numera en 164 vev i min motor så denna skulle teoretiskt gå att stoppa i en 105-bil En 75 TS är annars ett mkt trevligt motorval i en Bertone _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||||
På bilen händer inte mycket just nu pga lokalbrist. Dock har motorvalet spikats då Ickad så vänligt donerat sin gamla 75 2,0 TS-motor till mig.
För att få detta att funka har jag fått komplettera lite med delar som saknas. - sprängkåpa, fraktades upp tillsammans med tillhörande växelåda från Växjö i veckan. - oljetråg köptes av en herre på alfaromeo.org i tron om att Alfafolk är ärliga om skick. Fick ett sprucket oljetråg som visserligen håller tätt, men är svetsat i princip överallt. Sånt tycker jag man berättar innan man säljer det. - oljepump Det jag vet saknas just nu är -originalsvänghjul, bertonecoupé -styrbox till twinsparkmotorn Tanken just nu är att med minsta ansträngning göra bilen besiktningsklar utan andra modifieringar än motor och bur för att kunna regga in detta utan att göra ombyggt fordon av det hela. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 2000 GTV 1973 - Söker dörrar | << 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (26871 totalt) |