Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 2000 GTV 1973 - Söker dörrar
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (26871 totalt)
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



jonka skrev:
Här har det inte hänt mycket den senaste tiden.. Garaget rymmer bara en bil och just nu är Saabprojektet högprio då den är närmare färdigställning än Alfan, trots omfattningen på det projektet.

Har dock funderat på att ta en del genvägar i det här projektet för att inte tappa sugen. Bilar på pallbockar finns det ju ändå på rejsa.
Tills vidare kommer styrsnäckan få vara kvar under huven och jag funderar på att hoppa över Opelmotorn till förmån för en Twinsparkmotor från Alfa 75 eller liknande. Det borde ge möjlighet att få delta i CAR challenge om jag förstått saken rätt.

Dock är det här med alfaspis otrampad mark för min del, så nu söker jag efter information om vilka motorvarianter som passar och är lämpliga, samt all information som kan göra bytet enklare. Passar kopplingskåpan från originalmotorn t.ex?
Skulle någon ha en lämplig motor kan ni väl hojta till.
Saknar även kopplingskäpan till originallådan då den är omsvetsad för att matcha GM-håldelning.

Mvh Jonathan


Alfa 155 TS maskin finnes till salu, om du beslutar dig för den lösningen / P

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431


Trådstartare
Tack för alla tips.

Alfa 155-motor känns ju rätt lockande om de går att hitta till rätt pris och funkar med pilotlager till lådan. Finns det någon vettig sida som beskriver skillnader mellan motorgenerationerna?

Tänkte satsa på en motor runt 150hk för att klara effekt- och vridgränser utan att behöva regga som ombyggt fordon, så då borde ju Twinsparkmotorn i någon variant fungera rätt bra.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



jonka skrev:
Tack för alla tips.

Alfa 155-motor känns ju rätt lockande om de går att hitta till rätt pris och funkar med pilotlager till lådan. Finns det någon vettig sida som beskriver skillnader mellan motorgenerationerna?

Tänkte satsa på en motor runt 150hk för att klara effekt- och vridgränser utan att behöva regga som ombyggt fordon, så då borde ju Twinsparkmotorn i någon variant fungera rätt bra.


155 motorn är ju tvärställd från början så att ta den istället för att flytta över ett svänghjul från en förgasar-Nord till en 75 TS motor känns ju som fruktansvärt mycket merjobb.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 423



Ts-motorn är hemsk. Hatar verkligen den. "vanliga nordmotorn" är mycket trevligare. Hålet i veven är en smal sak i sammanhanget. 8V Ts är slitstark till tusen men låter illa, går illa och är extremt tråkig.
16V Ts är lite "roligare" men är istället väldigt skör.

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444



jonka skrev:
Tack för alla tips.

Alfa 155-motor känns ju rätt lockande om de går att hitta till rätt pris och funkar med pilotlager till lådan. Finns det någon vettig sida som beskriver skillnader mellan motorgenerationerna?

Tänkte satsa på en motor runt 150hk för att klara effekt- och vridgränser utan att behöva regga som ombyggt fordon, så då borde ju Twinsparkmotorn i någon variant fungera rätt bra.


Nu vet jag inte hur tung din bil är men i min lätta (under 900kg bertone) så var 75 ts maskinen löjligt bra.
Pigg som en lärka och drog från botten.

Jag gjorde ett grenrör efter "Kartalamaktis" 2,0 liters mått. Tror att det bidrog till att göra det till en superlyckkad lösning.
Provkörde rejält trimmade förgasarvarianter (flera) och dom va tomma i botten och kom rätt långt upp för att pipa till som en 125:a på slutet.
Lätta bilen så mycket det bara går och lägg i en ts.
155:ans variant har jag inte koll på.

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444



hox skrev:
jonka skrev:
Tack för alla tips.

Alfa 155-motor känns ju rätt lockande om de går att hitta till rätt pris och funkar med pilotlager till lådan. Finns det någon vettig sida som beskriver skillnader mellan motorgenerationerna?

Tänkte satsa på en motor runt 150hk för att klara effekt- och vridgränser utan att behöva regga som ombyggt fordon, så då borde ju Twinsparkmotorn i någon variant fungera rätt bra.


Nu vet jag inte hur tung din bil är men i min lätta (under 900kg bertone) så var 75 ts maskinen löjligt bra.
Pigg som en lärka och drog från botten.

Jag gjorde ett grenrör efter "Kartalamaktis" 2,0 liters mått. Tror att det bidrog till att göra det till en superlyckkad lösning.
Provkörde rejält trimmade förgasarvarianter (flera) och dom va tomma i botten och kom rätt långt upp för att pipa till som en 125:a på slutet.
Lätta bilen så mycket det bara går och lägg i en ts.
155:ans variant har jag inte koll på.


Visst ja? Glömde? Jag hade ju lådan ibak.

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Kalle_alfaturbo skrev:
Ts-motorn är hemsk. Hatar verkligen den. "vanliga nordmotorn" är mycket trevligare. Hålet i veven är en smal sak i sammanhanget. 8V Ts är slitstark till tusen men låter illa, går illa och är extremt tråkig.
16V Ts är lite "roligare" men är istället väldigt skör.


Tänk vad olika uppfattningar man kan ha. Jag åkte nordmotor i tre år mot div TS-bilar, och efter det är den bara slagen av min 90hk Golfmotor på listan över maskiner jag helst skulle vilja använda till bojsänke. Skulle jag vilja ha 150hk ur en motor finns det få ursprung jag känner mig mindre lockade av än norden.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Justus
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 82



pastaracing skrev:
Tror ni glömmer det lilla retliga hålet i veven, det som styr upp ingående axeln i lådan.
Finns inte på Alfor med lådan bak, dvs. Alfa 75 turbo/TS etc.
Jag är lite osäker på hur veven ser ut på en 164TS, finns hålet där så är det det bästa valet.

Om det är så behöver du inte ens öppna motorn, bara byta tråg, pump.

Jag kan ha ett Bertone-tråg liggandes.
Jag kommer troligtvis även ha en fördelare över för åtta stift, jag konverterar till fördelarlöst i vinter.

155TS motorn har bäst topp men blocket passar sämre som P.P. skrev.

Det roliga med insprutningingen är att det, förutom plus och jord, är tre sladdar att koppla: Soppapump, tändning och varvräknare.

Soppapump ja, tror att Justus tog tankarmaturen från en 75 TS också, eller hur. Du behöver ju soppapump och retur om du ska åka insprutning.


Just det, den glomde jag... Hade ju drommar om turbo langre fram sa pumpen kommer fran en 164qv. Det skumma ar att den motor jag stoppade i redan hade pilothalet, dock fick jag investera i ett lager. Har en TS-vev liggande i garaget, ska kolla hur den ser ut nar jag kommer hem igen.

_________________
Justus Harling

Fiat 500 -69
Alfa 159 SW -07
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431


Trådstartare
Hhhm.. det verkar bli en del extraprylar att jaga rätt på bara på grund av att jag inte har någon originalmotor till bilen att ta svänghjul, oljetråg och sånt från. Får fundera lite extra innan jag tar ett sånt beslut.

Opelmotorn har jag ju trots allt och den är inte helt fel prestandamässigt heller.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Bara för att klargöra, 75 och 155 toppen är i det närmaste identisk rent funktionsmässigt, det som skiljer är vinkeln på insugningsröret, VVT styrningen och att 75:an har en fördelare på avgaskammen (155 är fördelarlös med coilpack).
Effektmässigt spelar det ungefär noll roll och det är inte så klokt att ha det som grund inför val av motor.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431


Trådstartare
slettet

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



MaZ skrev:
Bara för att klargöra, 75 och 155 toppen är i det närmaste identisk rent funktionsmässigt, det som skiljer är vinkeln på insugningsröret, VVT styrningen och att 75:an har en fördelare på avgaskammen (155 är fördelarlös med coilpack).
Effektmässigt spelar det ungefär noll roll och det är inte så klokt att ha det som grund inför val av motor.


Nu har jag ingen 75TS maskin ståendes bredvid, men är ganska säker på att "raken" på insugskanalen (i toppen, inte bara plenumet) är mer downdraught på 155 (och vissa 164??) än den längsmonterade varianten. Kanske för att den hade hamnat i torpedväggen med den ursprungliga toppen när man byggde tvärställt i början 90-talet. Tror Jens Roos har koll detta.

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Jag har haft båda varianterna liggande på bänk brevid varann och det är mööööjligen sista cm som är lite ändrad för att få mer rätt övergång när man rest "yttre insugskanal" på 155 toppen. Vissa sena 164 hade den motorn också, helt riktigt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Flame
Avesta
Här sen Aug 2003
Inlägg: 101



Annars har jag en Trimmad 75 turbo motor till salu för en billig slant

_________________
Nicklas Flor'en
Alfa 1750 gtv -70, Alfa 1750 Berlina -71 Porsche 997 C2 RS, Cheva Camaro Z06 -67, Bmw 530xd -07, Saab 93 Aero -14
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431


Trådstartare
Flame skrev:
Annars har jag en Trimmad 75 turbo motor till salu för en billig slant


Vore ju kul, men så länge målet är att slippa ombyggt fordon hamnar jag för högt i effekt/vrid. thumbs down
Det kanske kan vara en framtida uppgradering.


Kan för övrigt nämna att bilen igår rullade den längsta sträckan på säkert tjugo år. Den besiktades nämligen 1989 senast.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



gjorde en sådan konverting 2000. finns att läsa på
http://db.alfaromeo.org/articel/show_articel.php?id=65



/B

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431


Trådstartare
Kanonbra länk Benny! Det ger en bra bild av hur mycket prylar jag skulle behöva jaga rätt på. thumbs up

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



Bild på en 155 topp i genomskärning:


Nu anser jag att 155 blocket även har andra fördelar än bara ett upprest insugskanal/plenum,
men eftersom den aldrig funnits längsmonterad är det betydligt mer jobb än att stoppa dit en 75 TS.
Ska man köra standard eller lätt trimmat är det kanske mer än fråga om att man gör det för att man kan än för effekten

Jag har numera en 164 vev i min motor så denna skulle teoretiskt gå att stoppa i en 105-bil

En 75 TS är annars ett mkt trevligt motorval i en Bertone thumbs up

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



Maz, fram med bandsågen..

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Jag kastade alla mina "extra" toppar för nåt år sen. Typ tre TS toppar och fyra Nord. Gick inte att GE bort ens.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431


Trådstartare
På bilen händer inte mycket just nu pga lokalbrist. Dock har motorvalet spikats då Ickad så vänligt donerat sin gamla 75 2,0 TS-motor till mig. thumbs up

För att få detta att funka har jag fått komplettera lite med delar som saknas.
- sprängkåpa, fraktades upp tillsammans med tillhörande växelåda från Växjö i veckan.
- oljetråg köptes av en herre på alfaromeo.org i tron om att Alfafolk är ärliga om skick. Fick ett sprucket oljetråg som visserligen håller tätt, men är svetsat i princip överallt. Sånt tycker jag man berättar innan man säljer det.
- oljepump

Det jag vet saknas just nu är
-originalsvänghjul, bertonecoupé
-styrbox till twinsparkmotorn


Tanken just nu är att med minsta ansträngning göra bilen besiktningsklar utan andra modifieringar än motor och bur för att kunna regga in detta utan att göra ombyggt fordon av det hela.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 2000 GTV 1973 - Söker dörrar
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (26871 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande