Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Camber vid krängning.
2552 besök totalt
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Jag har funderat, allså brand larmet gick nästan , efter Magnus kommentar, se
Magnus Thomé skrev:
Taskig camber...



Annars ser ju chassiet ut o lira bra!



Jag tog och mätte lite på bilden och räkande.
Krängningen ser ut att vara ca 2grd.
Bilen har nu -0,5grd camber när den står still och är obelatad.
Ger
Ytterhjul=+1,5grd camber (+2-0,5)
innerhjul=-2,5grd camber (-2-0,5)

Cambercompenseringen i fjäderrörelsen är om bilen fjädrat ut lika mycket som in(ytter kontra innerhjul)
Ytterhjul=-0,37
Innerhjul=0,38
Ger
Ytterhjul=+1,13grd camber (+1,5-0,37)
innerhjul=-2,12grd camber (-2,5+0,38)

Hmm +camber=urrrrrssssssssssss

Men nu borde hjulen vara vrida lite. Med 5,4grd caster och 7grd SAI(0grd camber)

Hjul vridna 5grd
Ger
Ytterhjul=-0,44 ----> tot +0,69 (+1,13-0,44)
Innerhjul=+0,5 ----> tot -1,62 (-2,12+0,5)

Hjul vridna 10grd
Ger
Ytterhjul=-0,83 ----> tot +0,30 (+1,13-0,83)
Innerhjul=+1,04 ----> tot -1,08 (-2,12+1,04)

Ser ut som jag borde ställa åtminståne -1,5grd camber statiskt(är nu -0,5grd), eller har jag tänkt helt fel??????????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719





Testa o kör fortare. thumbs up

_________________


Jan Nagy
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
citat:
Testa o kör fortare.

Hmm iof rätt men det ger förmodligen mer krängning och ännu mer +camber.
Dessutom täcker jag på mina med mäniskor som kanske blir knäckta om det går för fort

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



fuling skrev:
citat:
Testa o kör fortare.

Hmm iof rätt men det ger förmodligen mer krängning och ännu mer +camber.
Dessutom täcker jag på mina med mäniskor som kanske blir knäckta om det går för fort


Jo, det ser rätt tänkt ut. Jag kollade min dgen bil med kort, för att se om mina uträkningar stämde. Vad gäller själva krägnings lutningen.
Nu har min hjulupphägning rätt mycket cambercompensation. så jag kan åka mindre statisk camber. Man får även tänka på att massor av statisk camber påverkar broms-acc greppet på samma sätt via greppytan, som kurvgreppet. Då får man titta på motoreffekt samt vilken typ av körning man behöver det ena eller det andra mest.

Rörande omtanke om medmänniskor. Men dom ska härdas....

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Göran:
citat:
Nu har min hjulupphägning rätt mycket cambercompensation

I bärarms jumitrin(upp och ner) eller caster/SAI vid vriding av hjulen????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



fuling skrev:
Göran:
citat:
Nu har min hjulupphägning rätt mycket cambercompensation

I bärarms jumitrin(upp och ner) eller caster/SAI vid vriding av hjulen????


I A-armarna. Den övre har en vinkel och en radie som vickar in hjulet i överkant vid infjädring. Castern är 6 gdr, vilket kompenserar för kpi;n.

Eftersom jag har diagonaldäck så är dom dessutom lite mindre känsliga för vinkel avvilkelser. Radial och extremlåga profiler kan bli till huvudvärk att få jämn däckstemp.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Racetech
Camber vid krängning.
2552 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande