Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Camber vid krängning. | 2552 besök totalt |
Jag har funderat, allså brand larmet gick nästan , efter Magnus kommentar, se
Jag tog och mätte lite på bilden och räkande. Krängningen ser ut att vara ca 2grd. Bilen har nu -0,5grd camber när den står still och är obelatad. Ger Ytterhjul=+1,5grd camber (+2-0,5) innerhjul=-2,5grd camber (-2-0,5) Cambercompenseringen i fjäderrörelsen är om bilen fjädrat ut lika mycket som in(ytter kontra innerhjul) Ytterhjul=-0,37 Innerhjul=0,38 Ger Ytterhjul=+1,13grd camber (+1,5-0,37) innerhjul=-2,12grd camber (-2,5+0,38) Hmm +camber=urrrrrssssssssssss Men nu borde hjulen vara vrida lite. Med 5,4grd caster och 7grd SAI(0grd camber) Hjul vridna 5grd Ger Ytterhjul=-0,44 ----> tot +0,69 (+1,13-0,44) Innerhjul=+0,5 ----> tot -1,62 (-2,12+0,5) Hjul vridna 10grd Ger Ytterhjul=-0,83 ----> tot +0,30 (+1,13-0,83) Innerhjul=+1,04 ----> tot -1,08 (-2,12+1,04) Ser ut som jag borde ställa åtminståne -1,5grd camber statiskt(är nu -0,5grd), eller har jag tänkt helt fel?????????? _________________ Johan Sjölinder |
||
citat:
Testa o kör fortare. Hmm iof rätt men det ger förmodligen mer krängning och ännu mer +camber. Dessutom täcker jag på mina med mäniskor som kanske blir knäckta om det går för fort _________________ Johan Sjölinder |
||
Jo, det ser rätt tänkt ut. Jag kollade min dgen bil med kort, för att se om mina uträkningar stämde. Vad gäller själva krägnings lutningen. Nu har min hjulupphägning rätt mycket cambercompensation. så jag kan åka mindre statisk camber. Man får även tänka på att massor av statisk camber påverkar broms-acc greppet på samma sätt via greppytan, som kurvgreppet. Då får man titta på motoreffekt samt vilken typ av körning man behöver det ena eller det andra mest. Rörande omtanke om medmänniskor. Men dom ska härdas.... Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||
I A-armarna. Den övre har en vinkel och en radie som vickar in hjulet i överkant vid infjädring. Castern är 6 gdr, vilket kompenserar för kpi;n. Eftersom jag har diagonaldäck så är dom dessutom lite mindre känsliga för vinkel avvilkelser. Radial och extremlåga profiler kan bli till huvudvärk att få jämn däckstemp. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||
Racetech Camber vid krängning. | 2552 besök totalt |