Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Alpina B3 3.0 -94 Till salu !
<<   1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16   >>
34 besök senaste veckan (180183 totalt)
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008
Inlägg: 392



Ah det är så snyggt och välgjort thumbs up

Ellac skrev:
...när den torkat skall Teroson Terotex super 3000 (!!!) body sprutas på , vått i vått med bodyn läggs en Alpinweiss III topplack .


Anar att bilens färg är spikad!?

_________________
Peter Pileryd

BMW e30 Alpina V8 (M3 Leichtbau) www.acm-ab.se
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
- Salis och Herr Tyskstuk , tackar så mycket !

Jo, färgen är spikad till Alpinweiss III nu, det var faktiskt min första tanke, men både Mugello Röd och Silvermetallic funderades det länge över.

Att du Tyskstuk lackade din skönhet i Alpinweiss gjorde bara mig ännu mer klar över hur snygg färgen är !
Lite race-känsla är det över vitt också samtidigt som de Alpina Gröna/Blå stripsen (om det nu blir så) gör sig väldigt bra mot vitt!

_________________
Calle Olsson
Citera
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008
Inlägg: 392



Ellac skrev:
- Salis och Herr Tyskstuk , tackar så mycket !

Jo, färgen är spikad till Alpinweiss III nu, det var faktiskt min första tanke, men både Mugello Röd och Silvermetallic funderades det länge över.

Att du Tyskstuk lackade din skönhet i Alpinweiss gjorde bara mig ännu mer klar över hur snygg färgen är !
Lite race-känsla är det över vitt också samtidigt som de Alpina Gröna/Blå stripsen (om det nu blir så) gör sig väldigt bra mot vitt!


Står bakom ditt färgval till 100% Trotts att vit är en trendfärg på alla bilmärken just nu så är det svårt att motstå när man ser gamla bmw fabriksrejsers. Om jag inte är helt färgblind så har alpinvit III lite mer lyster och skiftar lite åt det gråblå hållet jämfört med alpinvit II.

_________________
Peter Pileryd

BMW e30 Alpina V8 (M3 Leichtbau) www.acm-ab.se
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 652



en väldigt snygg vit färg är annars mercedes 147. den har vi på våran långlopps e36 den är verkligen vit.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=51150&highlight=krause

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
jonaslarsson skrev:
en väldigt snygg vit färg är annars mercedes 147. den har vi på våran långlopps e36 den är verkligen vit.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=51150&highlight=krause



Jag tittade på både MB och Audi/ VW vita färger också och det finns en hel del snygga, vitt är ju lie på modet just nu!
Efter ett tag bestämmde jag mig dock för att det skulle kännas mer rätt med en BMW färgkod (plus att då kan jag köpa ett klistermärke med rätt färgkod/namn från BMW och av någon anledning så är detta mycket viktigt i min något skadade hjärna )

Anyway, sitter nu med 3 liter Alpinweiss III men har en fråga , se :

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=732793#732793

_________________
Calle Olsson
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Går det inte få tag på "vanlig färg" längre ?
Har använt vattenbaserad bättringsfärg på spray en gång och hoppas jag slipper det igen..
Nu var det ju 1k så det är säkert inte jämförbart.

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
- edit.. bilderna kom visst inte i riktigt rätt kronologisk ordning men ni fattar nog ändå !


Jag jobbar på, har varit en hel del i garaget under julhelgen (tack snälla sambon!)

Bilderna säger väl det mesta, tanken är att även vänstersidan skall se likandan ut om någon (2?) veckor.






_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Marcus S skrev:
Går det inte få tag på "vanlig färg" längre ?
Har använt vattenbaserad bättringsfärg på spray en gång och hoppas jag slipper det igen..
Nu var det ju 1k så det är säkert inte jämförbart.

MS//


Nääe, "vanlig" färg verkar ha blivit förbjuden i September 2007...

Har fått lite bra svar i min frågetråd i Skruva banåkarbil forumdelen.

_________________
Calle Olsson
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



Med ett så snyggt jobb och fräsch bil kommer du garanterat att sova gott på nätterna.

(säger jag som inte sover...)

_________________
Truls Herland
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5282



Riktigt tur att jag inte köpte denna. Var som jag skrev tidigare sugen som bara den när denna låg på blocket. dock hade jag inte haft tiden, orken samt möjligheten att göra det du nu gör med henne. Stor eloge och kul att det finns seriösa peeps där ute som gör detta med en gammal nedkörd Alpina. Färgvalet är riktigt rätt också. Måste passa på att rekomendera ett par underbara fälgar som kommer att vara så rätt på denna bil. OZ MITo



Väntar på mer bilder och resultatet

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Marcus S skrev:
Går det inte få tag på "vanlig färg" längre ?
Har använt vattenbaserad bättringsfärg på spray en gång och hoppas jag slipper det igen..
Nu var det ju 1k så det är säkert inte jämförbart.

MS//


Jo då det gör det, det är bara moderna bilar som inte får lackas med 2K färg längre på firmor. Veteranbilar, lastbilar och en massa annat får fortfarande lackas med 2K så det går allt att köpa fortfarande. Dom flesta lackfirmorna har fortfarande 2K i lager.


Imponerande renovering!!!!

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Calle gsi skrev:
Marcus S skrev:
Går det inte få tag på "vanlig färg" längre ?
Har använt vattenbaserad bättringsfärg på spray en gång och hoppas jag slipper det igen..
Nu var det ju 1k så det är säkert inte jämförbart.

MS//


Jo då det gör det, det är bara moderna bilar som inte får lackas med 2K färg längre på firmor. Veteranbilar, lastbilar och en massa annat får fortfarande lackas med 2K så det går allt att köpa fortfarande. Dom flesta lackfirmorna har fortfarande 2K i lager.


Imponerande renovering!!!!


Tack tack !

Projektet går framåt, rostlagning tar dock lång tid om det skall göras ordentligt men jag räknar fortfarande med att kunna skicka iväg den på lack innan påsk.

Lacken jag har köpt till underredet är fortfarande 2K , skillnaden är som jag har förstått det att den numera innehåler betydligt mindre mängd lösningsmedel än tidigare.

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Ellac skrev:
Calle gsi skrev:
Marcus S skrev:
Går det inte få tag på "vanlig färg" längre ?
Har använt vattenbaserad bättringsfärg på spray en gång och hoppas jag slipper det igen..
Nu var det ju 1k så det är säkert inte jämförbart.

MS//


Jo då det gör det, det är bara moderna bilar som inte får lackas med 2K färg längre på firmor. Veteranbilar, lastbilar och en massa annat får fortfarande lackas med 2K så det går allt att köpa fortfarande. Dom flesta lackfirmorna har fortfarande 2K i lager.


Imponerande renovering!!!!


Tack tack !

Projektet går framåt, rostlagning tar dock lång tid om det skall göras ordentligt men jag räknar fortfarande med att kunna skicka iväg den på lack innan påsk.

Lacken jag har köpt till underredet är fortfarande 2K , skillnaden är som jag har förstått det att den numera innehåler betydligt mindre mängd lösningsmedel än tidigare.

/Calle


Menade gammal hederlig 2K alltså, är så van att den nya kallas för vattenfärg bara

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
"Bara" en fjärde-del kvar !?

Har byggt en dolly med "skottkärre-hjul" som jag skruvar där framvagnsbrygga resp bakre-subframe vanligvis sitter . Men den kan jag flytta och vrida bilen hur jag vill i garaget samt att när bilen skall på lackering så behöver jag inte ha den riktiga hjulupphängningen osv ditskruvad (trist med färgstänk på den nya fina prylarna)

Tips om bra bil-lackerare med något uns av yrkesstolhet kvar som kan göra en hel-lack för runt 15000:- (är det för lite ?) i Malmö Lund med omnejd uppskattas!! PM gärna tips om ni vet någon som är duktigt som ni har bra erfarenhet av .

Nästa steg blir att demontera ljud-dämpningsmattan i kardantunneln som sträcker sig upp på torpedväggen samt såklart göra färdigt den sista 1/4 delen av underredet.

Kittat och klart:







_________________
Calle Olsson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



ser riktigt fint ut alltid trevligt när nån gör det grundligt thumbs up

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Michael Bäck skrev:
ser riktigt fint ut alltid trevligt när nån gör det grundligt thumbs up


Som sagt följer tråden och gillar det jag ser, kämpa på! thumbs up

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Daniel.K
Strömsnäsbruk
Här sen Jan 2008
Inlägg: 408



Stor thumbs up för att du orkar göra ett sådant arbete. Du kommer absolut inte att ångra dig

Mvh Daniel.

_________________
Daniel Karlsson



Bmw 325 -88 Banbil.Såld.
Bmw 320xd -13 Bruksbil.
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Daniel.K skrev:
Stor thumbs up för att du orkar göra ett sådant arbete. Du kommer absolut inte att ångra dig

Mvh Daniel.


Michael Bäck skrev:
ser riktigt fint ut alltid trevligt när nån gör det grundligt


Som sagt följer tråden och gillar det jag ser, kämpa på!

Tackar !

Ingen som har tips om bra lackverkstad (el vilka jag skall hålla mig ifrån , pm OK) ?

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Underredet äntligen klart!

Rostlagat, skrapat, Epoxi-primer, Teroson Terotex body, Alpinweiss III lack...

Resulutatet blev helt ok , dåligt ljus i garaget och gammal digitalkamera gör dock att bilderna kanske inte ät toppen , men det ser bättre ut än innan va?














_________________
Calle Olsson
Citera
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008
Inlägg: 392



underreds-porr

_________________
Peter Pileryd

BMW e30 Alpina V8 (M3 Leichtbau) www.acm-ab.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



alltid kul att besiktiga när gubben får släppa rost"klubban" & dra på sig solbrillorna istället

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Alpina B3 3.0 -94 Till salu !
<<   1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16   >>
34 besök senaste veckan (180183 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande