Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318ti Compact 1995 - SÅLD
1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (18009 totalt)
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1432


Trådstartare
Då var man medlem av den evigt växande Compactskaran här på rejsa.

Behovet av en extra bruksbil (läs: bruksbanbil) till hushållet började kännas av, så när denna vita 318ti dök upp för rätt pengar gjordes en snabb eftermiddagsresa upp till hufvudstaden. Bilen prutades några tusenlappar och vi åkte hemåt med en bil som klonkade konstigt från bakvagnen.
Eftersom planerna för bilen snurrat runt i skallen redan långt innan köpet fylldes listan ganska snabbt på med utrustning och delar som behövs:

[X] Silentblockbussningar
[X] Diffbussning
[X] Trailing-armbussningar
[X] Excentriska bussningar till framvagn från M3
[X] Grå Blin(g)kers
[X] Nya bromsar fram, ventilerade skivor med ok från 325i
[X] Lämplig chassisats för att klara de kurviga vägarna till jobbet
[] Bromskylning
[] Chip?


På önskelistan stod ju såklart även lamelldiff, så när det dök upp en diff på bildelsbasen med rätt utväxling var det bara att slå till, snabbt som tusan. Silentblockbussningarna lyser fortfarande med sin frånvaro. När "BMW-specialisten" delarna beställts från väl levererades efter några veckor uppdagas det att jag fått trailing-armbussningar till BMW E32 och inte Silentblockbussningar till E36 Compact. thumbs down

Utöver detta har jag även bytt ut plåtboxarna som den främre krängaren sitter skruvad i. Dessa är av en synnerligen korkad konstruktion som tillåter skit från hjulhusen att frodas inuti. De var så illa åtgångna att den ena bygeln saknades helt och k-fjädern hängde löst. Nya bussningar, hållare och stabstag är på plats nu.




Förhoppningen är hur som helst att jag ska hinna shimsa camber fram, montera de nyrenoverade oken, riva ner bakvagnen, byta samtliga bussningar samt diff i helgen för att hinna halka runt några varv på gatbilskörningen på Sviestad nästa måndag. Känns som att det kan bli tajt!



Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Klonket är inte stötdämparlagringarna? Fast det låter mer åt kastanjetter än klonkar... Ditt recept låter lite åt det hållet jag också är på väg mot. Det är lustigt att man inte kan hålla sig till ett projekt åt gången...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Kul med en likadan bil som jag själv! Även om min råkar vara fjoll-lila... Det låter också som du har ungefär samma tankegångar kring bygget som jag, nämligen en bruks/bus/ban-bil. Just nu funderar jag på om det är vettigt att slänga ut den tunga golvmattan? Klart bra för vikten, men ljudnivån? Du har ju redan hittat min tråd så varken jag eller min bil behöver väl någon vidare presentation?
Ser fram emot bilder på skönheten.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1432


Trådstartare
P.P. skrev:
Klonket är inte stötdämparlagringarna? Fast det låter mer åt kastanjetter än klonkar... Ditt recept låter lite åt det hållet jag också är på väg mot. Det är lustigt att man inte kan hålla sig till ett projekt åt gången...


Visst är det märkligt?
Nu står jag med en Bertonecoupé och en Saab 90 i delar. Hoppas bara man kan hålla fingrarna i styr och inte riva ner den här för mycket.

Jag är hyfsat säker på att klonket indikerar att det är dags att byta silentblock. Det är ju ingen högoddsare direkt.

Har sneglat lite åt de där chipen som finns till M42B18, men gör de någon märkbar skillnad förutom att höja varvstoppet?

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1432


Trådstartare
Davve skrev:
Kul med en likadan bil som jag själv! Även om min råkar vara fjoll-lila... Det låter också som du har ungefär samma tankegångar kring bygget som jag, nämligen en bruks/bus/ban-bil. Just nu funderar jag på om det är vettigt att slänga ut den tunga golvmattan? Klart bra för vikten, men ljudnivån? Du har ju redan hittat min tråd så varken jag eller min bil behöver väl någon vidare presentation?
Ser fram emot bilder på skönheten.


Hehe, ja jag har ju redan hunnit kika in i din tråd.

Jag tror nog att ljudnivån riskerar att bli aningen hög utan matta, så den får nog ligga kvar. Bakrutetorkare däremot är ju inget man behöver, eller?

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
lillebroor
Skogen utanför Borås
Här sen Aug 2004
Inlägg: 462



jonka skrev:
Bakrutetorkare däremot är ju inget man behöver, eller?


Näe

_________________
Peter Lundman
BMW 318i -83
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



jonka skrev:
Jag tror nog att ljudnivån riskerar att bli aningen hög utan matta, så den får nog ligga kvar. Bakrutetorkare däremot är ju inget man behöver, eller?
I mitt fall har jag redan förstört ljudkomforten med den rostfria halvsatsen jag köpte på engelska ebay från Cybox, och frågan är om man orkar lägga tillbaka den den dagen man tar tag i asfaltmattorna. Så det lutar åt att den åker ut, återkommer med ljudforskning då i så fall. Bakrutetorkaren har jag inte saknat en dag, väck med den!!! thumbs up

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Jag har ingen standardbil att jämföra med, men som min effektkurva visar:




så drar den verkligen stenhårt på topp. Vi lade oss på moderata 6600 som max när den mättes, men jag märker ingen mattning när den stänger ner vid 6800. Orginalkurvan har jag för mig är lite sjunkande?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



P.P. skrev:
Jag har ingen standardbil att jämföra med, men som min effektkurva visar:

"Bild på effektkurvor"

så drar den verkligen stenhårt på topp. Vi lade oss på moderata 6600 som max när den mättes, men jag märker ingen mattning när den stänger ner vid 6800. Orginalkurvan har jag för mig är lite sjunkande?
Vad får man ge för ett sådant chip? Jag kollade på V-techs hemsida men hittade inget till gamla M42. Vad gäller effektkurvan så har jag sett bromsning på denna motor fast i en E30, och kurvan dalar mycket riktigt efter 6000varv/min. Att få den att dra hårt däruppe istället låter mycket skojigt. thumbs up

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Ingen aning alls, det satt i när jag handlade bilen. Jag hoppas bara att berg och dalbana-utseendet blir lite bättre efter vårens storservice. Det är faktiskt kännbart hur effekten kommer och går igenom registret, och det gäller inte bara dippen runt 5000 (som verkar vara standard på alla bilar).

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1432


Trådstartare
Min bror har en chippad styrbox liggandes, så jag tänkte helt enkelt prova med den och se om jag känner någon skillnad. I såna fall får det bli att söka upp någon med prombrännare.


Idag ringde jag schmiedmann och påtalade att jag fått bärarmsbussningar till 7-serien i stället för silentblockbussningar. Viss skillnad där. Med en STOR portion flyt kanske jag hinner få dem innan helgen, men då återstår ju att se om de skickat rätt saker den här gången.


Utöver strulet med Schmiedmann har jag beställt ventilerade skivor till E36 325i från skruvat.se, men fick hem solida bakskivor till E36. De skickade nya skivor som dök upp igår...tillsammans med ytterligare en uppsättning solida bakskivor till E36, sex jäkla bromsskivor totalt! Återstår bara att skicka tillbaka alltihopa imorgon.


Ikväll har jag rengjort diffklumpen, bytt olja till ny fräsch Castrol med LS-tillsats, bättringsmålat huset som faktiskt var väldigt fräscht samt fyllt diffbussningen med polyuretanlim. thumbs up
Bytte även framblinkers på bilen till de nya grå. Det blev rackarns stiligt.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



J-kla strul med dina beställningar! thumbs down Har liknande erfarenheter av waarwest.se
Peppar, peppar, men ebay.de och de tyska handlarna verkar det vara ordnung på! thumbs up

Vad är den där LS-tillsatsen till diffoljan för något?

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1432


Trådstartare
Davve skrev:
Vad är den där LS-tillsatsen till diffoljan för något?


Det är en tillsats för slutväxlar med diffbroms, LS: Limited slip.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1432


Trådstartare
Dagen här ägnats åt att bråka med bakvagnen för att kunna byta samtliga bussningar till nya fräscha originalbussningar, samt att hänga upp diffklumpen med lamelldiff.

Det märks att bakvagnen aldrig varit nere från bilen förr. Kardanen satt hårt som fan och gav tills slut upp efter några minuter med brännaren. Hann precis få ner hela bakvagnen innan det var dags att plocka ihop för att åka på lördagsmiddag, så imorgon är det bråttom om jag ska hinna få ihop allting.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Kämpa på, det här (bakvagns-) jobbet har tagit månader för mig och mitt -tempo, så jag tycker det verkar gå utmärkt! thumbs up

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1432


Trådstartare
Nu är bakvagnen uppe igen och klonket är INTE borta. Det visade sig att en stötdämparbussning var sopslut, så det blir byte av dem också. Bromsarna är på plats, men pedalen är svampig så jag tror det krävs en luftning till. thumbs down

Hann även med att shimsa camber fram. Bilen blev MYCKET trevligare överlag!

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1432


Trådstartare
ÄNTLIGEN!

Klonkandet är över och bilen känns ännu bättre!

Började med att lossa... eehm, ptja, stötdämparlagringarna, eller vad som var kvar.


Stal två dämpare från sambons E30 av det exklusiva märket SuperSport. Betydligt stummare än cykelpumparna som satt där innan.


Nya lagringar på plats. Supersportdämparna är en aning kortare än cykelpumparna, så jag hoppas de inte agerar utfjädringsstopp för tidigt.


Efter avslutad tjänstgöring som funktionär på Sviestad igår åkte jag hem och luftade bromsarna en gång till och den här gången blev de bra. thumbs up


Nu skulle det sitta fint med en chassisats, t.ex gula KONI, samt en uppsättning fälgar att sätta R-däck på. Om någon skulle ha en uppsättning 15" eller 16" i 5/120 till en skälig summa får ni gärna höra av er! Är de snygga blir jag ännu gladare.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

jonka skrev:


Herrejösses alltså

_________________
Magnus Thomé
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1432


Trådstartare
Det där var ändå högersidan som inte klonkat.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



jonka skrev:



Nu skulle det sitta fint med en chassisats, t.ex gula KONI
Tror helt plötsligt att mina rostiga lagringar är rätt friska. Är nyfiken på exempelvis gula Koni till mig själv då jag inte är säker på att jag vill ha coils, vill ha ett visst bruksvärde på bilen. Så återkom med rapport om du skaffar sådana eller likvärdiga.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Davve skrev:
jonka skrev:



Nu skulle det sitta fint med en chassisats, t.ex gula KONI
Tror helt plötsligt att mina rostiga lagringar är rätt friska. Är nyfiken på exempelvis gula Koni till mig själv då jag inte är säker på att jag vill ha coils, vill ha ett visst bruksvärde på bilen. Så återkom med rapport om du skaffar sådana eller likvärdiga.


Gula koni fungerar utmärkt me oem fjädrar . dock är det jobbigt att ställa bäkre dämpare , ( ingen yttre ställ skruv ) .

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318ti Compact 1995 - SÅLD
1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (18009 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande