Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Lätta svänghjulet.
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (22449 totalt)
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Ska lätta svänghjulet på min bil nu till vinter och undrar hur mycket ska man lätta innan bilen blir helt okörbar. Jag vet att fördelen med det är : att bilen varvar ut mycket lättare men blir annorlunda i starten från stillastående. Någon som har gjort detta och kan dela med sig av sina erfårehnheter.

_________________

--VVTS--
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Nu har jag juh inte lättat svänghjulet på någon bil.
Men effekten blir juh förlust av vridmoment vid stillstående start, och vid högre varvtal.
Det är väll snarare tal om hur hållbart svänghjulet blir om du lättar det för mycket, och inte själva körbarheten....
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

När man väl startat så vill man ha så lätt svänghjul som möligt pga att mer av effekten/energin/momentet som motorn lämnar går till att axa bilen istället för att axa svänghjulet.

Men i start ögonblicket är det tvärt om energin i svänghjulet hjälper till att axabilen så med lätt svänghjul är det lättare att få tjuvstopp.

Men det är inte igentligen vikten på svänghjulet utan masströghetsmomentet som är intresankt. Deffenitionen av masströghetsmoment är vikt gånger radie gånger radie. Så hur mer vikt man tar bort långt ut på periferin på svänghjulet dästo mindre blir masströghetsmomentet. Allså 2st svänghjul med samma vikt kan ha 2st helt skilda masströghetsmomnet(ett med vikten nära centrum och ett med vikten långt ut från centrum).

En annan funktion av svänghjulet är att jämna ut pulserna från motorn, allså vid varge tänding av en sylinder till nästa tänder.

Nästa grej är att det är mäst på de lägre växlarna som de lättre svänghjulet märks/ändrar axet.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



fuling skrev:
När man väl startat så vill man ha så lätt svänghjul som möligt pga att mer av effekten/energin/momentet som motorn lämnar går till att axa bilen istället för att axa svänghjulet.

Men i start ögonblicket är det tvärt om energin i svänghjulet hjälper till att axabilen så med lätt svänghjul är det lättare att få tjuvstopp.

Men det är inte igentligen vikten på svänghjulet utan masströghetsmomentet som är intresankt. Deffenitionen av masströghetsmoment är vikt gånger radie gånger radie. Så hur mer vikt man tar bort långt ut på periferin på svänghjulet dästo mindre blir masströghetsmomentet. Allså 2st svänghjul med samma vikt kan ha 2st helt skilda masströghetsmomnet(ett med vikten nära centrum och ett med vikten långt ut från centrum).

En annan funktion av svänghjulet är att jämna ut pulserna från motorn, allså vid varge tänding av en sylinder till nästa tänder.

Nästa grej är att det är mäst på de lägre växlarna som de lättre svänghjulet märks/ändrar axet.


Du menar väll ändå kärringstopp?
Jo, det är juh ingen större vits att lätta svänghjulet på mitten, men det krävs det juh inget snilla för att lista ut (tillochmed jag listade ut det själv ).
Men ett lättare svänghjul borde väll märkas av på autobahnfart, eftersom det då kommer att ge ett lägre vridmoment så borde det rent logiskt sett göra motorn lite motvillig till att riktigt varva ur på den högsta växlen, plus att det borde ge en markant höjning i bränsleåtgång..
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Motorns vridmoment ändras inte vid ändrat svänghjul, utan svänghjulet är endast en vridmomentsutjämnare, plus att det blir segare att varva upp, samt att varvtalet inte går ner så fort, men toppvarv och annat är ingen skillnad. Så i jämn fart är det ingen skillnad alls, utom möjligen vid låga varvtal där det blir lite mindre ryckigt. Dessutom blir troligen vibrationerna mindre. Med mycket svänghjul alltså.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Maciek Matwiejczuk skrev:
Ska lätta svänghjulet på min bil nu till vinter och undrar hur mycket ska man lätta innan bilen blir helt okörbar. Jag vet att fördelen med det är : att bilen varvar ut mycket lättare men blir annorlunda i starten från stillastående. Någon som har gjort detta och kan dela med sig av sina erfårehnheter.


Det är inte bara rena kilon. Utan var på svänghjulet dessa tas bort.
Främst gäller längst ut i kanten. När jag har lättat på mina V-8 motorer så blir det både aluminiumhjul och nersvarvning! Så HELT okörbart, tror jag inte du behöver vara rädd för. Du har vevaxeln och tryckplattan kvar som svänger runt.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



En F1:a har ju nästan inget svänghjul alls, med en koppling som är under decimetern och ändå en relativt vridmomentsvag motor på låga varv. De kommer ju iväg, även om det kanske inte är så enkelt. Så det är nog bara att lätta så mycket som är praktiskt genomförbart.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Andrew:
citat:
Du menar väll ändå kärringstopp?
Näää, har inget med det mosatta könet att göra.




J=masstryghetsmometet(kgm^2)
1. Hur tyngre bil desto mindre spelar masstryghetsmometet(J) i svänghjulet roll.
2. Hur högre utväxling så spelar J också mindre roll.

u=utväxlingsförhållande
r=rullingsradie på däcken.
m=bilvikt
mj=omgjord J(svänghjul) till vikt i färdriktingen.
Fa=kraft som behövs för att axa bilskrället.
a=axeleration.

mj=J*u^2/r^2

om vi tar mitt svänghjul som exempel
std
m=6,6kg och J=0,077kgm^2
lättat
m=4,6 och J=0,048kgm^2

om vi nu antar u=15(1ans växel) och r=0,3
mj std =0,077*15^2/0,3^2 ---> mj std=192kg
mj lättat=0,048*15^2/0,3^2 --> mj lättat=120kg
diff 72kg

Tar vi nu typ 4an säg u=4
mj std=13,7kg
mj lättat=8,5kg
diff 5,2kg

Allså på 4an spelar svänghjuls J inte så stor roll.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



fuling skrev:
Andrew:
citat:
Du menar väll ändå kärringstopp?
Näää, har inget med det mosatta könet att göra.




J=masstryghetsmometet(kgm^2)
1. Hur tyngre bil desto mindre spelar masstryghetsmometet(J) i svänghjulet roll.
2. Hur högre utväxling så spelar J också mindre roll.

u=utväxlingsförhållande
r=rullingsradie på däcken.
m=bilvikt
mj=omgjord J(svänghjul) till vikt i färdriktingen.
Fa=kraft som behövs för att axa bilskrället.
a=axeleration.

mj=J*u^2/r^2

om vi tar mitt svänghjul som exempel
std
m=6,6kg och J=0,077kgm^2
lättat
m=4,6 och J=0,048kgm^2

om vi nu antar u=15(1ans växel) och r=0,3
mj std =0,077*15^2/0,3^2 ---> mj std=192kg
mj lättat=0,048*15^2/0,3^2 --> mj lättat=120kg
diff 72kg

Tar vi nu typ 4an säg u=4
mj std=13,7kg
mj lättat=8,5kg
diff 5,2kg

Allså på 4an spelar svänghjuls J inte så stor roll.


usch, jag är för trött för sådan matte...
Jag antar att jag bara får tro dig helt enkelt
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Som jag ser det så är det inga nackdelar med lättat svänghjul förutom att det blir o lära sig bilen på nytt i start ögonblicket. Så om man ska svarva av kilona på svänghjulet så blir det så långt ut från centrumet som möjligt? Är det rätt om man börjar svarva från där lamellen börjar och utåt ? Kan man ta av hälften av vikten eller blir det för mycket?

_________________

--VVTS--
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Maciek Matwiejczuk skrev:
Är det rätt om man börjar svarva från där lamellen börjar och utåt ? Kan man ta av hälften av vikten eller blir det för mycket?


Ta så mycket det går utan att du försvagar på något sätt.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



När jag svarvade mitt Opelsvänghjul så tog jag bort material från där lamellen slutar och utåt. Jag tog bort så mycket jag kunde, men det måste ju finnas kvar material åt kuggkransen också så det får man lämna.

Race-svänghjul brukar ha stora hål borrade överallt eller vara av aluminium, så jag tror inte man kan göra ett orginalsvänghjul för lätt. Det gäller att inte göra det svagare bara. Man vill ju inte ha en svänghjulsexplosion... :woot:

_________________
William Ekström
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Ja då blir det till o svarva och se var vågen stannar när det är klart. och får inte glömma att balansera efteråt Tackar för alla goda råd hittils

_________________

--VVTS--
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Maciek:
Var petig när du sätter upp svänghjulet i svarven så det kastar så lite som möjligt ragielt och axielt så slitter man en jäv.... massa balanserings hål.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Maciek Matwiejczuk skrev:
Ja då blir det till o svarva och se var vågen stannar när det är klart. och får inte glömma att balansera efteråt Tackar för alla goda råd hittils


Balansera svänghjul kan du dessutom göra själv. En lång axel med en medbringare i änden att bulta svänhjulet på. Ett kullager i bortre änden och två kullager närmast svänhjulet som axeln vilar i, som sitter fjädrat upphängt. Sedan snurrar man för hand på svänghjulet och ser att upphägningen inte gungar. (torftigt beskrivet).
Ska se om jag kan lägga ut en bild på det hela.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Jag både förstår och inte förstår vitsen med lättning av svänghjul. Det där med masströghetsmoment förstår jag. Jämför bara med de där leksaksbilarna som bara har drivhjul kopplade till svänghjul. 100-grams leksaker beter sig som om de vägde det tiodubbla pga att man växlar upp rörelseenergin till ett svänghjul. Trögare att få igång men också trögare att få stopp på.

Fördelen är väl att man får en aning snabbare acceleration precis i starten? Finns det fler fördelar? "Respons", är det en chimär som gäller bara vid frikopplad motor?

Men det finns ju ett par nackdelar också. Förutom det där med tjyvstopp så borde det minska sannolikheten för en smidig uppväxling? Eller är det tvärtom, att man behöver ett lätt svänghjul för att tå-häla (vilket jag inte ens provat) framgångsrikt vid nedväxling? Sen är det ju det med försvagade svänghjul som kanske sprängs. Lyckligtvis så är ju sannolikheten för det senare störst om man ger sig på centrum oproportionerligt mycket och det ska man ju inte hålla på med.

Självsvängningar i motorn (som låter gott inom rimliga gränser) är väl en annan nackdel? Ev. spikningar måste hanteras?

Jag har inte tillräckliga kunskaper eller erfarenhet att avgöra hur man optimerar rörelsemängdsmomentet på ett svänghjul, men jag tycker inte att det ser ut som "ju mindre desto bättre"?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Varför lätta svänghjul...
Kör en passat 1,8 T så märker du vilket elände ett tungt svänghjul är!!

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Göran Malmberg skrev:
Maciek Matwiejczuk skrev:
Ja då blir det till o svarva och se var vågen stannar när det är klart. och får inte glömma att balansera efteråt Tackar för alla goda råd hittils


Balansera svänghjul kan du dessutom göra själv. En lång axel med en medbringare i änden att bulta svänhjulet på. Ett kullager i bortre änden och två kullager närmast svänhjulet som axeln vilar i, som sitter fjädrat upphängt. Sedan snurrar man för hand på svänghjulet och ser att upphägningen inte gungar. (torftigt beskrivet).
Ska se om jag kan lägga ut en bild på det hela.

Göran Malmberg.


Får man det tillräkligt bra på det sättet? Ett svänghjul måste ju vara balanserat både statiskt och dynamiskt och det kommer att uppträda olika vid olika varvtal.. eller?

_________________
William Ekström
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Ett tipps bara. Har du svänghjul i gjutjärn (troligt) så passa dig för att svarva detta. Vi har en kille i klubben som inte kom till Start på mantorp pga sprängt svänghjul. Nu vet jag inte om det var vid kopplingen eller vid motorn han sprängde skiten (alfa gtv, transaxel) men det gick bitar genom kupén hörde jag...
Som sagt skall ni göra detta seriöst så är det bästa att göra en ny kuggkrans helt enkelt.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



ojay skrev:

Får man det tillräkligt bra på det sättet? Ett svänghjul måste ju vara balanserat både statiskt och dynamiskt och det kommer att uppträda olika vid olika varvtal.. eller?


Ett bildäck är ju brett, varvid "vickningar kan uppstå, vilket inte händer direkt med ett svänghjul. Sedan blir ju detta dynamiskt i.o.m. att du snurrar på hjulet. Du kan även vrida det i olika lägen, och kolla statiskt.
Hastigheten kan du variera med handkraft. Dom snurrar inte mycket fortare i en balanserings maskin.

Är svänghjulet OK men det skakar när motorn sitter i bilen så....

Det här gillar väl inte en balanseringsfirma att höra, så fråga inte dom.
Jag brukar kolla i backspegeln. Ser jag inga bilar där (jag vet ju att dom finns eftersom jag kör lagligt) så behöver motorn balanseras. Det känns även i bilen. Då skruvar jag dit 20 G nånstans på svänghjulet och kör igen. Flyttar å letar efter bästa läge. Sedan ökar jag å minskar vikten för bästa resultat. Blir det inte bra så saknas det ett läge mellan T,ex bultarna som håller tryckplattan. Då får man ta mer vikt på varsin sida om det "bästa singelläget". Som då måste vara lite olika beroende på vilket håll felläget ligger.

Visst, obalansen uppträder på jämna delingar av varvtal. och hamnar längst ut i ändarna på vevaxeln. Så den minsta viktjusteringen hjälper mest på damper o svänghjul.
Nackdelen med den metoden är att man inte kan byta svänhjul mm helt obehindrat. Vidare att det blir belastningar på veven i dom yttre ramarna.
Vid säg 30G och 8000 rpm så kvittar det hållfasthetsmässigt.

Men det är naturligtvis bättre med "internbalanserad vev". Men man behöver inte vara orolig för några gram bult å brickor på svänhjulet.


Det man INTE kan kompensera på det här sättet är obalans mellan kolvar o stakars olika vikter. Dom MÅSTE väga lika. Men det kan man också göra själv. 1G nogrannhet räcker för nämnda varvtal Köksvågen duger INTE.

Även stor å lillända går utmärkt att balansera själv, men kräver lite förarbete. Det kan vi ta upp om någon är intresserad. Det man behöver veta är vilken bobvikt veven skall ha. Man räknar 1ggr lilländsvikterna och 2ggr storända.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Kunta skrev:
Ett tipps bara. Har du svänghjul i gjutjärn (troligt) så passa dig för att svarva detta. Vi har en kille i klubben som inte kom till Start på mantorp pga sprängt svänghjul. Nu vet jag inte om det var vid kopplingen eller vid motorn han sprängde skiten (alfa gtv, transaxel) men det gick bitar genom kupén hörde jag...
Som sagt skall ni göra detta seriöst så är det bästa att göra en ny kuggkrans helt enkelt.
Svänghjulet är av stål ev. nåt stålägering vad jag kan se.Pratade idag med en kompis som körde SLC för 2år sen och han berättade att när dom lättade svänghjulet på race bilen så tog han av för mycket(han svarvade från mitten och utåt )och det var nog därför det exploderade när han körde. Jag tänkte ta av mäst på yttern där kopplingen slutar och ut mot startkransen, kanske lite där kopplingen tar på lammellen oxå framförallt för att få en fräsch och fin yta för den nya lamellen(ev. för att få bort lite små sprickor som brukar bli med tiden efter lite hård behandling)

_________________

--VVTS--
Citera
Sparade trådar/FAQ
Lätta svänghjulet.
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (22449 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande