Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Lätta svänghjulet.
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (22449 totalt)
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Kan ni lite om el?

Svänghjulsmassa = kondensator parallelt med signalen = lågpassfilter

Dvs. ni förlorar ingeting förutom frekvensrespons....

Vill ni ha pigg motor? Bort med vikten samt tröga givare...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



beepbeep skrev:
Kan ni lite om el?

Svänghjulsmassa = kondensator parallelt med signalen = lågpassfilter

Dvs. ni förlorar ingeting förutom frekvensrespons....

Vill ni ha pigg motor? Bort med vikten samt tröga givare...
Som både radiofuskare och gammal fysiker så förstår jag vad du säger, laddning analogt energi, men den dynamiska biten av det, egensvängningar?

oscillatorn / tongeneratorn med frekvensmodulering kontra rotorpendeln överlagrat rotattion?

Eller är det det du menar med frekvensrespons? För rätt respons borde man isåfall matcha för vissa varvtal isf att lätta? *ursäkta, lite förgiftad, men tror jag fick till det rättvänt*

Finns det ett impedansbegrepp vad gäller mekanisk rotation också? Klart det finns, men får inte till det just nu.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Pär Hansson skrev:

oscillatorn / tongeneratorn med frekvensmodulering kontra rotorpendeln överlagrat rotattion?


Kan vi dela ut svartflagg eller Stop and go på dethär forumet?

Isf har Pär nu gjort sig skylldig till en hel årsförbrukning sådana! >

Sånnadär meningar, baserade på ellära borde förbjudas enligt svensk lag!




_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Andreas Lidström f.k.a AL skrev:
Pär Hansson skrev:

oscillatorn / tongeneratorn med frekvensmodulering kontra rotorpendeln överlagrat rotattion?


Kan vi dela ut svartflagg eller Stop and go på dethär forumet?

Isf har Pär nu gjort sig skylldig till en hel årsförbrukning sådana! >

Sånnadär meningar, baserade på ellära borde förbjudas enligt svensk lag!





Jag brukar själv ta till me liknande jämförelser, men på en lite enklare nivå.
T,ex Watt=hkr, Ah=vridmoment, Volt=varvtal.

Annars när det gäller egensvängningar i vevaxlen, så finns det sådana som dämpas med Hm dämparen som brukar sitta bakom remskivan.
Men det är ju en lite annan sak... Sjäv körde jag högtalar hål i 30mm plywood bafflar med pinnfräs. Efter ca 100 hål gick spidelaxeln av som om den vore kapad men en polerande diamantskiva. Axeln var 35 mm grov!!! Innan det hände noterade jag att stålet såg konstigt ut i rör lyset när det snurrade i 8000 rpm, under belastning. Svägningar ställer till med saker...

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Andreas Lidström f.k.a AL skrev:
......Kan vi dela ut svartflagg eller Stop and go på dethär forumet? ......
Hjärnan stod redan i pit-lane och väntade där!

Men analogin till svängningar i elektriska kretsar/RF finns nog där, men jag är inte kapabel att utreda det.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Jodå, det är nog en bra jämförelse...

Men jag formligen hatar allt vad el heter och det går liksom inte in vad all denna osynliga sörja är och gör. (Lite överdrivet.)
Brukar försöka tänka vattenledare då jag sysslar med el. Liiite enklare iaf.

Är man totalt mekanikinsnöad... JA!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Jag skulle vilja säga att vad som är det viktigaste med lätt svänghjul är just som ni ni försöker säga med alla krångliga jämförseler med kondensatorer och elektrolnik.
Dvs att det går snabbare att byta varvtal på motorn så att man kan växla snabbare, både upp och ner. Gasrespons helt enkelt.
Sen kanske det också blir en marginell skillnad i acceleration pga masströghetsmomentet, men det känns definitivt sekundärt.

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
John Ingemarson
Lidköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 66



Men om man tex gör en fullgasväxling, borde inte ett lättare svänghjul ge snabbare varvtalsändring?

_________________
Be that machine that works in your hand
<- Blir den klar?
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Jag får för mig att man borde lätta svänghjulet mer i inner, och spara mer i ytter, då kan man ju ha ett mycket lättare svänghjul med samma masströghet.

och visst vill vi alla ha en lättare bil?


_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Magnus L skrev:
Jag får för mig att man borde lätta svänghjulet mer i inner, och spara mer i ytter, då kan man ju ha ett mycket lättare svänghjul med samma masströghet.

och visst vill vi alla ha en lättare bil?



Det optimala svänghjulet har ingen massa i mitten och endast massa i periferin, men då detta är lite småsvårt att åstadkomma så brukar man få acceptera en kompromiss..

Rent hållbarhetsmässigt så är det rätt tjurigt att bygga svänghjul som är hållbara, väger lite och har bra masströghet, har sett ett billet-svänghjul utskuret endast med hållbarhet i åtanke i någon sorts high-grade aluminiumlegering där någon dåre borrat in tungsten i periferin för att åstadkomma detta, hur det höll har jag ingen aning om men det såg onekligen jävligt ballt ut!!

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Daniel L
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 137



Magnus L skrev:
Jag får för mig att man borde lätta svänghjulet mer i inner, och spara mer i ytter, då kan man ju ha ett mycket lättare svänghjul med samma masströghet.

och visst vill vi alla ha en lättare bil?




Ja, men nu är det ju så att det är just masströgheten man vill minska genom att lätta svänghjulet. Grejen är ju just den att om man kan få ner masströgheten genom att ta bort ett par kilo från ytterkanten av svänghjulet så motsvarar i det i dynamisk accelerationseffekt en lättning av bilen med tiotals kilo. Om man lättar nära centrum påverkas masströgheten knappt alls samtidigt som risken är stor att svänghjulet spricker sönder. Om man bara vill lätta och struntar i masströgheten (accelerationen) finns det nog vettigare och billigare ställen att lätta på. Ingen lättar väl t ex kolvbultarna för att få ner bilens totalvikt?

_________________
-------------------------------------------------------
Daniel Lindgren
Citera
Sparade trådar/FAQ
Lätta svänghjulet.
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (22449 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande