Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
Hårdvarutipstråden
<<   1, 2, 3
3 besök senaste veckan (17775 totalt)
Robin johansson
Enköping
Här sen Nov 2008
Inlägg: 297



jag har hd4850 en gig och den låter inge mycket alls . det ända jag är arg på är att jag inte får i gång 1920x1280 >

_________________
Robin Johansson
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



R johansson skrev:
jag har hd4850 en gig och den låter inge mycket alls . det ända jag är arg på är att jag inte får i gång 1920x1280 >


Vilket märke är det då? Anledningen till att jag frågar är att jag tänker köpa mer eller mindre ny dator och då ligger 4850 bra till. Dock har jag hört att standardkylningen är under all kritik vad gäller ljudnivå och just det kriteriet är ytterst relevant för mig. Verkar finnas två olika, lika dåliga, kylare på alla 4850 förutom en uppgraderad version av Sapphire vilken skall vara betydligt bättre.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Robin johansson
Enköping
Här sen Nov 2008
Inlägg: 297



det är ati men jag tror du menar märket som den säljs med och det var gigabyte hete det

mitt heter exakt ati radeon series hd 4850 1gb gddr3 men sen har jag traig ner lite gran på överklokningen för den låg på 700 som standrad och jag har nu 680 tror jag

_________________
Robin Johansson
Citera
peppe_swe
skärhamn
Här sen Okt 2006
Inlägg: 140



Hej ! Här har ni ett väldigt bra kort sok jag kör på, otrolig bild i spelet.Kolla även länken
XFX GeForce GTX 260 896MB PCIe 2.0

https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/xfx-geforce-gtx-260-89 . . . .

Mvh Peppe

_________________
peter pettersson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536


Trådstartare
Claes Haglund skrev:
R johansson skrev:
jag har hd4850 en gig och den låter inge mycket alls . det ända jag är arg på är att jag inte får i gång 1920x1280 >


Vilket märke är det då? Anledningen till att jag frågar är att jag tänker köpa mer eller mindre ny dator och då ligger 4850 bra till. Dock har jag hört att standardkylningen är under all kritik vad gäller ljudnivå och just det kriteriet är ytterst relevant för mig. Verkar finnas två olika, lika dåliga, kylare på alla 4850 förutom en uppgraderad version av Sapphire vilken skall vara betydligt bättre.


Jag köpte ett ASUS 4850 där dom på paketet skröt om sin kylning som dom var ensamma om. Jag kan inte säga att jag ens hör det så det verkar ju funka. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



MaZ skrev:
Claes Haglund skrev:
R johansson skrev:
jag har hd4850 en gig och den låter inge mycket alls . det ända jag är arg på är att jag inte får i gång 1920x1280 >


Vilket märke är det då? Anledningen till att jag frågar är att jag tänker köpa mer eller mindre ny dator och då ligger 4850 bra till. Dock har jag hört att standardkylningen är under all kritik vad gäller ljudnivå och just det kriteriet är ytterst relevant för mig. Verkar finnas två olika, lika dåliga, kylare på alla 4850 förutom en uppgraderad version av Sapphire vilken skall vara betydligt bättre.


Jag köpte ett ASUS 4850 där dom på paketet skröt om sin kylning som dom var ensamma om. Jag kan inte säga att jag ens hör det så det verkar ju funka. thumbs up


Låter bra det! thumbs up Då ska jag titta vidare på det.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Robert Öström
Skutskär
Här sen Okt 2008
Inlägg: 34



Ja jag har Asus HD4850 oxå med mycket bra .
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536


Trådstartare
Detta kortet om man skall vara noga: Länk

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Robert Öström
Skutskär
Här sen Okt 2008
Inlägg: 34



Ja men nyare kylare bättre än gamla kylare .

http://www.dustinhome.se/pd_5010150410.aspx den bättre nu
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Tydligen är det detta man vill ha egentligen om man tänker på ljudnivå.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=341327

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4704

Hjälpmoderator

Satte ihop ett paket till en kompis som jag tänkte dela med mig av...Han hade DVD så därför är den inte med...

http://www.prisjakt.nu/optimize.php?p=280348,264794,218774,341327,2099 . . . .

Spelen flyter på väldigt bra i den här setupen för under 7 papp...

_________________
May the Downforce be with you

Team Swedish Racing Mates
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536


Trådstartare
Väldigt lik min setup förutom att jag har singelkärna P4 3.2 och 2Gb totalt i RAM men allt annat inl nätagg och mobo är snarlikt.
Håller med om att det flyter väldigt bra nu. Körde race igår och nu börjar jag fatta varför alla säger att det är grymt. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005
Inlägg: 4705



Ruskar liv i denna gamla tråd då behovet av en ny burk har infunnit sig. Min nuvarande dator (äldre högspecad ASUS laptop) börjar kännas lite väl trött och expeditionen ut i laptop-träsket har nått sitt slut. Nästa burk blir en stationär. Ska man resignera och köpa ett färdigblandat Core i7-kit från komplett.se eller ska man kanske köpa en beggad Xeonmaskin och pimpa till med mer RAM och SSD? Tilltänkt budget är runt 10k och datorn skall i första hand användas som hemmaburk (tyst) och en del bildbehandling kommer att göras på den, i första hand Lightroom. Den bör även palla med lite videoredigering i form av After Effects och Premiere. Någon som har lite input om detta?

Såg att detta hamnade i racingsimulatoravdelningen. Sorry för att jag väckte upp liket.

_________________
Fredrik Ljungkvist
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5070



Freddo skrev:
Ruskar liv i denna gamla tråd då behovet av en ny burk har infunnit sig. Min nuvarande dator (äldre högspecad ASUS laptop) börjar kännas lite väl trött och expeditionen ut i laptop-träsket har nått sitt slut. Nästa burk blir en stationär. Ska man resignera och köpa ett färdigblandat Core i7-kit från komplett.se eller ska man kanske köpa en beggad Xeonmaskin och pimpa till med mer RAM och SSD? Tilltänkt budget är runt 10k och datorn skall i första hand användas som hemmaburk (tyst) och en del bildbehandling kommer att göras på den, i första hand Lightroom. Den bör även palla med lite videoredigering i form av After Effects och Premiere. Någon som har lite input om detta?

Såg att detta hamnade i racingsimulatoravdelningen. Sorry för att jag väckte upp liket.


Dator som dator...
Köp en ny, gammal xeon är dyr och dålig. Intel ligger steget före, så bara att välja socket 1155 eller 2011, för 10k så blir nog 1155 lagom, plocka ihop moderkort med lämpligt antal USB-portar och annat, H67 har stöd för grafik ut, P67 går att överklocka och Z68 kan allt och lite till (SSD/Hårddisks hybridisering typ).

om du ska använda den integrerade grafikkretsen, vilket jag nästan rekommenderar (med reservation för att det kunde vara trevligt med hårdvaruacceleration i Premiere, kolla med Maz), så sikta på en i5 2500K eller i7 2600K. Skillnaden är HyperThreading och 100Mhz, vilket kan vara trevligt i lightroom, men jag tror inte det är monsterskillnad.

Minne är billigt, socket 1155 har 4 slots, räcker 16 gb? annars går det väl skaka fram 8gb stickor nuförtiden , behöver du mer får du växla till socket 2011.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Racingsimulatorer
Hårdvarutipstråden
<<   1, 2, 3
3 besök senaste veckan (17775 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande