Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata -92 (Såld till ny ägare!) | << 1, 2, 3 5 besök senaste veckan (13187 totalt) |
Skoj med lite hjulhusbilder.
Hur har du tänkt att lösa medstyrningen i bakvagnen? Skall du kör med olika hård deldrin eller skippa medstyrningen helt? Jag har för mig att det är den främre/undre/yttre bussningen som är mjukare än de andra men jag är inte säker. Andra kit verkar pilla med de undre inre bussningarna för att få en likande effekt: http://forum.miata.net/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=2;t=007399 |
||||
De kit som går att köpa är ju gjorda i ett mjukare material än Delrin. Jag har tänkt lite på detta och jag kommer att göra alla i samma material. Jag är rädd för att om man har en vekare bussning där fram så kommer det att "kärva" (alltså att de inte kommer ligga rakt för varann) i den bakre bussningen och man får en oönskad friktion av det. Undrar hur mycket det ändras orginal vid kurvtagning? Tror att eftersom det funkar på andra bilar med dubbla triangellänkar (sevens med IRS mm.) så kommer det att gå med min Miata också. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Ju mer man läser om det desto mer undrar jag om det inte är en fördel att skippa bakhjulstyrningen vid hårdare bankörning. Det kan ju vara vettigare att hålla hjulen still än att de fladdrar med som de vill.
Själv ska jag slita på orginalarna tills jag känner behov av nåt annat (det kan ta tid). |
||||
Min bil är ju lite äldre än din och förmodligen mer sliten i bussningarna efter 15.000 mil. De jag pratat med säger att det gör stor skillnad dessutom. Vi får väl se Har iofs inte märkt nåt glapp men jag tycker om att skruva och det ska bli kul att känna skillnaden mot innan. Nåt måste man ju prova för att kunna hänga på Dennis, Nambord och de andra till sommaren _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Kunde inte motså att åka en runda med bilen idag i det vackra vädret
De nya bussningarna verkar funka bra, fick justera Toe lite fram bara eftersom jag ändrat hjulvinklarna nu när allt varit borta (de stod 40mm toe in och bilen plogade rätt rejält ) Lite ökad ljudnivå blev det men inte så mycket som jag trodde. Återstår bara att lämna iväg den och få hjulinställningen riktigt gjord så kan jag utvärdera hur mycket bussningsbytet gjorde. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Jaha, så din bil sitter redan ihop
Det gör INTE min... Ska bli kul att se hur det kommer att funka med bussningarna Att vissa delar börjar tröttna efter 10000-15000 mil upptäckte jag idag... (Se tråden om min bil; jag ska inte sno den här tråden.) _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Har lite mer jag ska göra men bussningarna var det jag hade bestämt mig för att göra i vinter iaf. Ska försöka få bort lite vikt också kanske. Ska beställa en omgång nya däck imorgon också. Blir likadana som förra året. Tycker dom har funkat bra Längtar till vårracet nu _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Inget nytt på Miatan (föruom nya däck )
Den har dock fått en kompis av lite low-tech snitt i garaget (sjuan alltså, det andra är brorsans buggy-projekt) Kunde inte låta bli att köpa den.. Motorn är mer eller mindre orginal Ford X-flow med extraktor men min farbror hade visst en annan kam och insug liggande så det kanske ryker på tillsammans med dubbelförgasare och ny huv _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Kul! Vilken blir räserbil i år då? Vilken klass går den in i? Lite mer specar får du ju bjuda på, man blir ju nyfiken! Eller kanske t o m en helt egen banbilstråd? _________________ Pär Hylander |
||||
SKa köra minst vårracet med Miatan iaf sen får vi se. Tror inte jag behåller bägge bilarna sen. Nu är ju motorn orginal vad jag vet så den skulle nog kunna gå i C. Har inte räknat på det eller vägt bilen än Inte så mycket mer att skriva. Det är en locost med Sierra typ-9 låda, taunus axel (tror jag). Den behöver putsas upp lite och lite bättre passform behövs på karossen. Planen är att först prova att trimma motorn som ligger i nu, sen kanske byta till en Zetec 1,8. Vore ju dock trist att sluta köra klass C med MGCC. Vi får se... Egen tråd kommer så småningom. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Tackar Nja, denna är inte så snabb än men den kommer bli Vore synd att sälja miatan men jag kan inte ha två banbilar. Kanske köper en orginal Miata senare om jag säljer denna. Ses på vårracet allihopa (jag med Miata givetvis!) Edit: Kom på att du borde ju veta själv hur snabb miatan känns jämfört med en sjua. Då åker ju med samma bilkombination _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Jo jag gör ju det Vår sjua har ca 120 hk med volvo-axel som är gjord för 1500 kg bil jämfört med miatan som har 116 hk och väger nästan dubbelt så mycket så är det en viss skillnad jag lovar Men det är klart miatans väghållning/känsla är nog svårslagen. /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Bara lugn Dennis! Jag har ju inte sålt Miatan än.. Ska köra nån tävling med den i år innan ev försäljning iaf Jag funderar ju på ett motorbyte i Sjuan, kanske skulle ha en miata 1,6 i den då? _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata -92 (Såld till ny ägare!) | << 1, 2, 3 5 besök senaste veckan (13187 totalt) |