Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Fjäderkonstant?
<<   1, 2, 3   >>
11 besök senaste veckan (32277 totalt)
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
Daniel Bengtsson skrev:
Det beror helt och hållet på hur hjuluphängningen och därmed utväxlingen mellan hjulrörelse och fjäderrörelse ser ut vilken fjäderkonstant fjädern ska ha för de olika tillämpningarna.



"Tänkte inte på det....." Men fram borde någon kunna svara på i allafall, vanliga fjäderben å en framaxelvikt på ca 900kg.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



fuling skrev:
......
Edit:
SKIIIIIIIIIIIIIT också tabbarna försvann så det funkar inte.

Edit IGEN:
Det funkar om man kopiertar (mellan # till #) från inlägget och ställer sig på ett tomt blad i excel och markerar en cell och högerklickar och kör med "Paste Special" "text"
Tips: om ni trycker "quote" på fulings meddelande med formler (eller andra saker med tabbar) och kopierar från editeringsrutan, så finns tabbarna där igen och det går att klistra in direkt och formlerna hamnar i rätt celler.

"Code"-taggen gör tyvärr inte att tabbarna stannar kvar.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



ThomasT skrev:
Daniel Bengtsson skrev:
Det beror helt och hållet på hur hjuluphängningen och därmed utväxlingen mellan hjulrörelse och fjäderrörelse ser ut vilken fjäderkonstant fjädern ska ha för de olika tillämpningarna.



"Tänkte inte på det....." Men fram borde någon kunna svara på i allafall, vanliga fjäderben å en framaxelvikt på ca 900kg.


Framaxelvikt på 900 kg??? Det väger en Mustang med 429;a.
Kolla igen.
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
Göran Malmberg skrev:

Framaxelvikt på 900 kg??? Det väger en Mustang med 429;a.
Kolla igen.
Göran Malmberg.


Kollar......

840kg med mig i och halv tank, å 540kg på bakaxeln, mätt på lastbilsvåg.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

ThomasT

excel tricket igen:
#
_ Fram Bak _
G 80000 80000 N/mm^2
Lo 315 310 mm
Dy 139 112 mm
Di =B4-B7*2 =C4-C7*2 mm
Dm =B4-B7 =C4-C7 mm
Dt 12,75 12 mm
nt 7 10 st
nv =B8-1,75 =C8-1,75 st
Ff =B2*B7^4*PI()/B6^3/8/B9 =B2*C7^4*PI()/C6^3/8/C9 N/mm
Ff =B10/9,82 =C10/9,82 Kg/mm
Vinkel_undre_bärarm 5 ???? grd
KPI 15 ???? grd
k_(korigeringsfaktor) =(SIN((90-B12-B13)*PI()/180))^2 1 sortlös
vikt 840 540 kg
Per_hjul =B15/2 =C15/2 kg
ofjädradvikt 50 50 kg
Fjädrad_vikt =B16-B17/2 =C16-C17/2 kg
f =(B10*B14*1000*B14/B18)^0,5/2/PI() =(C10*C14*1000*C14/C18)^0,5/2/PI() Hz
#


Men ta det bara som ett överslag, man måste kolla alla ingångsvärden noga för att få det att stämma.


Edit, Edit och åter edit
Nu funkar det lätt att kopiera direkt in i exel, använd bara vänsterklick "Paste specila" "text"

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
Tack Fuling.

KPI är ca 15

MEN detta ger ca 2Hz fram och 2.8Hz bak vilket låter väldigt hårt, eller?

Alla som sett min bil i action vet att den kränger massor.....

Bak beror det säkert på att fjädern sitter en bit in på armen som håller hjulet.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281




_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

ThomasT:
Fram är jag ganska säker på att att värdet är hyfsat, men bak la jag in korigeringsfaktor 1 och det tror jag inte på.
Det får du kolla hur långa hävarmarna är. Jag har bara ett hum hur golf ser ut bak.

Sen att bilen är hårdre bak än fram är helt lågiskt.
Fornlämningen är ca 30% hårdre bak än fram.

Andreas Lidström:
ont i huvudet????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Sen har vi det där med CGH, eller snare dess axel, och rollcentrum.
Är bilen sänkt kan det bli så att krängningshävarmen blir längre, allså bilen kränger mer. Inte helt ovanligt när man sänker bilar om jag nu fattat rätt.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
fuling skrev:
ThomasT:
Fram är jag ganska säker på att att värdet är hyfsat, men bak la jag in korigeringsfaktor 1 och det tror jag inte på.
Det får du kolla hur långa hävarmarna är. Jag har bara ett hum hur golf ser ut bak.

Sen att bilen är hårdre bak än fram är helt lågiskt.
Fornlämningen är ca 30% hårdre bak än fram.

Andreas Lidström:
ont i huvudet????


Jag får mäta lite på bärarmen i morgon, jag misstänker att man behöver avståndet mellan fjäder-led och hjul-led.

För dem som inte sett hur det lutar så en bild:


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

ThomasT:
Jag tog och mätte lite på bilden och räknade, det ser ut som det kränger ca 4grd.
Vad gäller camber vid krängning se,
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5111

Lite läsbart om krängning och rollcentrum:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=871&highlight=rollcentrum
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2478&highlight=rollcentrum

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
fuling skrev:
ThomasT:
Jag tog och mätte lite på bilden och räknade, det ser ut som det kränger ca 4grd.
Vad gäller camber vid krängning se,
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5111

Lite läsbart om krängning och rollcentrum:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=871&highlight=rollcentrum
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2478&highlight=rollcentrum



Vad det gäller camber så går den tyvärr inte och justera. Nu har jag dessutom skickat efter Görans bok så jag hoppas på att lära mig lite mer om det hela.

Jag skulle fortfarande vilja ha en kommentar ifall 2Hz fjädringb borde resultera i så mycket krängning.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

ThomasT:
Har du mått på std fjädrana också????
Så kan man räkana på dessa också och se om man får rimliga siffror för en std holk.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
fuling skrev:
ThomasT:
Har du mått på std fjädrana också????
Så kan man räkana på dessa också och se om man får rimliga siffror för en std holk.


Tyvärr inte, men jag ska försöka ta reda på detta.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

ThomasT:
Ser ditt åk ut så här i röven, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4698&highlight=

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
fuling skrev:
ThomasT:
Ser ditt åk ut så här i röven, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4698&highlight=


Det ser ut så här och det är 360mm mellan bussningen å fjäder samt 430mm mellan bussning å hjul.


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Då har jag lagt in längderna bak.
Hmm jag tror jag kan ha gjort en groda fram, pekar inte fjäderbenet på centrum yttrekulbulten på undre bärarmen så måste man kompensera för det också.
Så det är bara att föra in längderna där det står 1 och 1.

Exceltricket igen.
#
_ Fram Bak _
G 80000 80000 N/mm^2
Lo 315 310 mm
Dy 139 112 mm
Di =B4-B7*2 =C4-C7*2 mm
Dm =B4-B7 =C4-C7 mm
Dt 12,75 12 mm
nt 7 10 st
nv =B8-1,75 =C8-1,75 st
Ff =B2*B7^4/B6^3/8/B9 =B2*C7^4/C6^3/8/C9 N/mm
Ff =B10/9,82 =C10/9,82 Kg/mm
Vinkel_undre_bärarm 5 _ _
KPI 15 _ _
Bussing-fjäder 1 360 mm
Bussing-hjul 1 430 mm
k_(korigeringsfaktor) =(SIN((90-B12-B13)*PI()/180)*B14/B15)^2 =(C14/C15)^2 sortlös
vikt 840 540 kg
Per_hjul =B17/2 =C17/2 kg
ofjädradvikt 50 50 kg
Fjädrad_vikt =B18-B19/2 =C18-C19/2 kg
f =(B10*B16*1000*B16/B20)^0,5/2/PI() =(C10*C16*1000*C16/C20)^0,5/2/PI() Hz
#


EDIT:
Formen är korigerad, ett jä... pi hadde smugit sig in

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



ThomasT skrev:
[
För dem som inte sett hur det lutar så en bild:


Det var inte dålig lutning. Jag föreslår att du tittar i min bok när du får den. Hur du kollar var rollcetrummet ligger mm. så vi får lite fakta att utgå ifrån. Jag ska i möjligaste mån bistå dig under funderandets gång
MVH
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
fuling skrev:
Då har jag lagt in längderna bak.
Hmm jag tror jag kan ha gjort en groda fram, pekar inte fjäderbenet på centrum yttrekulbulten på undre bärarmen så måste man kompensera för det också.
Så det är bara att föra in längderna där det står 1 och 1.



Vet inte riktigt vad du menar men så här ser det ut:


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
ThomasT skrev:


Dessa mått fick jag från TüV dokumenten:

Fram:
ytterdia: 139mm
tråddia: 12.75mm
fjäderlängd: 315mm
antal varv: 7

Bak:
ytterdia: 112mm
tråddia: 12.0mm
fjäderlängd: 310mm
antal varv: 10



Nu har jag fått mått på orginal GTI fjädrar:

Fram:
ytterdia: 145mm
tråddia: 13.4mm
fjäderlängd: 320mm
antal varv: 7

Bak:
ytterdia: 111mm
tråddia: 11.0mm
fjäderlängd: 320mm
antal varv: 7

Vilket ger aningen hårdare sättning..... 2.06Hz fram å 2.1Hz bak.

Tycker det låter väldigt hårt, GTI:n är inte speciellt hård i fjädringen. Jag tror att det ligger en hund begraven någonstans...... Jag måste försöka få fram några bättre siffror på fjädrarna.

Någon tillverkare som brukar lämna ut data? H&R?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



Jag mailade Forza när jag behövde värdena på mina Jamex-fjädrar och det var inga problem. Har för mig att de säljer H&R också..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Sparade trådar/FAQ
Fjäderkonstant?
<<   1, 2, 3   >>
11 besök senaste veckan (32277 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande