Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Fjäderkonstant? | << 1, 2, 3 >> 9 besök senaste veckan (32277 totalt) |
"Tänkte inte på det....." Men fram borde någon kunna svara på i allafall, vanliga fjäderben å en framaxelvikt på ca 900kg. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
"Code"-taggen gör tyvärr inte att tabbarna stannar kvar. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Framaxelvikt på 900 kg??? Det väger en Mustang med 429;a. Kolla igen. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Kollar...... 840kg med mig i och halv tank, å 540kg på bakaxeln, mätt på lastbilsvåg. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
ThomasT
excel tricket igen: # _ Fram Bak _ G 80000 80000 N/mm^2 Lo 315 310 mm Dy 139 112 mm Di =B4-B7*2 =C4-C7*2 mm Dm =B4-B7 =C4-C7 mm Dt 12,75 12 mm nt 7 10 st nv =B8-1,75 =C8-1,75 st Ff =B2*B7^4*PI()/B6^3/8/B9 =B2*C7^4*PI()/C6^3/8/C9 N/mm Ff =B10/9,82 =C10/9,82 Kg/mm Vinkel_undre_bärarm 5 ???? grd KPI 15 ???? grd k_(korigeringsfaktor) =(SIN((90-B12-B13)*PI()/180))^2 1 sortlös vikt 840 540 kg Per_hjul =B15/2 =C15/2 kg ofjädradvikt 50 50 kg Fjädrad_vikt =B16-B17/2 =C16-C17/2 kg f =(B10*B14*1000*B14/B18)^0,5/2/PI() =(C10*C14*1000*C14/C18)^0,5/2/PI() Hz # Men ta det bara som ett överslag, man måste kolla alla ingångsvärden noga för att få det att stämma. Edit, Edit och åter edit Nu funkar det lätt att kopiera direkt in i exel, använd bara vänsterklick "Paste specila" "text" _________________ Johan Sjölinder |
||||
Tack Fuling.
KPI är ca 15 MEN detta ger ca 2Hz fram och 2.8Hz bak vilket låter väldigt hårt, eller? Alla som sett min bil i action vet att den kränger massor..... Bak beror det säkert på att fjädern sitter en bit in på armen som håller hjulet. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
|
||||
ThomasT:
Fram är jag ganska säker på att att värdet är hyfsat, men bak la jag in korigeringsfaktor 1 och det tror jag inte på. Det får du kolla hur långa hävarmarna är. Jag har bara ett hum hur golf ser ut bak. Sen att bilen är hårdre bak än fram är helt lågiskt. Fornlämningen är ca 30% hårdre bak än fram. Andreas Lidström: ont i huvudet???? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Sen har vi det där med CGH, eller snare dess axel, och rollcentrum.
Är bilen sänkt kan det bli så att krängningshävarmen blir längre, allså bilen kränger mer. Inte helt ovanligt när man sänker bilar om jag nu fattat rätt. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jag får mäta lite på bärarmen i morgon, jag misstänker att man behöver avståndet mellan fjäder-led och hjul-led. För dem som inte sett hur det lutar så en bild: _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
ThomasT:
Jag tog och mätte lite på bilden och räknade, det ser ut som det kränger ca 4grd. Vad gäller camber vid krängning se, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Lite läsbart om krängning och rollcentrum: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||
Vad det gäller camber så går den tyvärr inte och justera. Nu har jag dessutom skickat efter Görans bok så jag hoppas på att lära mig lite mer om det hela. Jag skulle fortfarande vilja ha en kommentar ifall 2Hz fjädringb borde resultera i så mycket krängning. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Tyvärr inte, men jag ska försöka ta reda på detta. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
_________________ Johan Sjölinder |
||||
Det ser ut så här och det är 360mm mellan bussningen å fjäder samt 430mm mellan bussning å hjul. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Då har jag lagt in längderna bak.
Hmm jag tror jag kan ha gjort en groda fram, pekar inte fjäderbenet på centrum yttrekulbulten på undre bärarmen så måste man kompensera för det också. Så det är bara att föra in längderna där det står 1 och 1. Exceltricket igen. # _ Fram Bak _ G 80000 80000 N/mm^2 Lo 315 310 mm Dy 139 112 mm Di =B4-B7*2 =C4-C7*2 mm Dm =B4-B7 =C4-C7 mm Dt 12,75 12 mm nt 7 10 st nv =B8-1,75 =C8-1,75 st Ff =B2*B7^4/B6^3/8/B9 =B2*C7^4/C6^3/8/C9 N/mm Ff =B10/9,82 =C10/9,82 Kg/mm Vinkel_undre_bärarm 5 _ _ KPI 15 _ _ Bussing-fjäder 1 360 mm Bussing-hjul 1 430 mm k_(korigeringsfaktor) =(SIN((90-B12-B13)*PI()/180)*B14/B15)^2 =(C14/C15)^2 sortlös vikt 840 540 kg Per_hjul =B17/2 =C17/2 kg ofjädradvikt 50 50 kg Fjädrad_vikt =B18-B19/2 =C18-C19/2 kg f =(B10*B16*1000*B16/B20)^0,5/2/PI() =(C10*C16*1000*C16/C20)^0,5/2/PI() Hz # EDIT: Formen är korigerad, ett jä... pi hadde smugit sig in _________________ Johan Sjölinder |
||||
Det var inte dålig lutning. Jag föreslår att du tittar i min bok när du får den. Hur du kollar var rollcetrummet ligger mm. så vi får lite fakta att utgå ifrån. Jag ska i möjligaste mån bistå dig under funderandets gång MVH Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Vet inte riktigt vad du menar men så här ser det ut: _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Nu har jag fått mått på orginal GTI fjädrar: Fram: ytterdia: 145mm tråddia: 13.4mm fjäderlängd: 320mm antal varv: 7 Bak: ytterdia: 111mm tråddia: 11.0mm fjäderlängd: 320mm antal varv: 7 Vilket ger aningen hårdare sättning..... 2.06Hz fram å 2.1Hz bak. Tycker det låter väldigt hårt, GTI:n är inte speciellt hård i fjädringen. Jag tror att det ligger en hund begraven någonstans...... Jag måste försöka få fram några bättre siffror på fjädrarna. Någon tillverkare som brukar lämna ut data? H&R? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Sparade trådar/FAQ Fjäderkonstant? | << 1, 2, 3 >> 9 besök senaste veckan (32277 totalt) |