Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Fjäderkonstant?
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (32265 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Jag tror nog fjädervärdena duger, men det är något annat som strular tex korigerningsfaktorn(hävarmslängdrena)
Men lite vad jag va ute efter var att konstatera att din bil är som std GTI.
Som jag ser det skulle den då inte må illa av att vara lite styvare.

Nu kan vi räkna Hz relativt.
tex
min bil är ca 50% hårdare fram än std
och 33% hårdare bak.
Std fram/bak=64%
Nu fram/bak=72%

Bilen har allså nu ett högre Hz-tal fram kontra bak än std men då utan last som påverkar Hz-talet bak.
Hmm jag har inte tänkt på det tidigare att kolla Hz talen fram kontra bak nu och som std. Alltid lär man sig något nytt thumbs up

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685


Trådstartare
fuling skrev:
Men lite vad jag va ute efter var att konstatera att din bil är som std GTI.
Som jag ser det skulle den då inte må illa av att vara lite styvare.



Men vad vinner man på att bilen kränger mindre? Gör det så stor skillnad? Att bilen blir betydligt mer lätthanterlig när den inte kastas omkring förstår jag, men vad gör det för greppet? Bevisligen så har den gått ganska fort i SS.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



ThomasT skrev:

Men vad vinner man på att bilen kränger mindre? Gör det så stor skillnad? Att bilen blir betydligt mer lätthanterlig när den inte kastas omkring förstår jag, men vad gör det för greppet? Bevisligen så har den gått ganska fort i SS.


När den kränger som mest, så MÅSTE det finnas krängningsväg kvar.
om du kör skid pad tills bilen släpper så vet du vilken vinkel bilen kan få som mest. Då kan du kolla läget på stöt-dämparna hur mycket dom gått ihop.

Sedan gäller det hur fort bilen kränger över till detta läge. Jag har åkt med i några slalombilar som krängt över ganska snabbt till "balansläget".
Man bör anpassa stötdämparna så att rörelsen ligger bra över tiden så belastningen mot däcksgreppet jämnas ut bra.

Det här gör ju att det blir tal om andra inställningar i slalom mot vanlig bana.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

ThomasT:
Har du krängningsfjädrar på bilen också????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685


Trådstartare
fuling skrev:
ThomasT:
Har du krängningsfjädrar på bilen också????



Hmmm, jo fram har jag det. Rackarns nu måste jag givetvis ta reda på hur hård den är...

MEN nu snurrar det till riktig i huvudet - BAKAXELN...... den är ju halvstel funkar som en torsion fjäder....

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685


Trådstartare
ThomasT skrev:
MEN nu snurrar det till riktig i huvudet - BAKAXELN...... den är ju halvstel funkar som en torsion fjäder....



Hur i hela världen vet man hur hårt som bak axeln fjädrar emot?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Hur i hela världen vet man hur hårt som bak axeln fjädrar emot?

Förmodligen går det att räkna på vridstyvheten om man vet hur profilen ser ut, hmm frågan är om den böjer eller vrider sig????
Jag har för mig att det ser ut som en U-balk.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685


Trådstartare
Nu har jag äntligen luskat ut vilka fjäderkonstanter som org. GTI:n har. Alla leverantörer som jag ringt till har svarat att de inte vet vilken konstant de har på sina frädrar... . Till slut så ringde jag till Lesjöfors Automotive AB och fick äntligen lite svar. Org fjäderarna ligger på 18.8N/mm fram och 20.5N/mm bak vilket ger 0.97Hz fram å 1.02Hz bak.

Det verkar rimligt eller?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



ThomasT skrev:
Nu har jag äntligen luskat ut vilka fjäderkonstanter som org. GTI:n har. Alla leverantörer som jag ringt till har svarat att de inte vet vilken konstant de har på sina frädrar... . Till slut så ringde jag till Lesjöfors Automotive AB och fick äntligen lite svar. Org fjäderarna ligger på 18.8N/mm fram och 20.5N/mm bak vilket ger 0.97Hz fram å 1.02Hz bak.

Det verkar rimligt eller?


Låter rimligt. Hz talert alltså.
Håll koll på hur bilen kränger så att den inte bottnar. Eller att krägningen sker för fort. Det kan ifs bromsas med stötdämparna, kan man tänka.
Men det får inte ske till för stor överdrift. I så fall måste hårdare fjädrar till. Dom här siffrorna är rätt mycket standard, så du kan utgå i från att det är en "lägstanotering".
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Var kviterar man ut veckan skamstrut?????
I formen för att räkna ut fjäderkonstet har det smugit in sig ett pi som inte skall vara där
Så gå in i formen(excel) för Ff och ta bort "pi()"
Så räknar man utan pi-elendet .) så blir siffroena vättigare fjäderkonstater och frekvensen.

Hmm en sak till den ofjädrade vikten måste nog ökas.
Vad kan den vara på en std bil???? 250kg(total)???????

ThomasT, ursäkta att jag lätt dig på villospår.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685


Trådstartare
fuling skrev:
Var kviterar man ut veckan skamstrut?????
I formen för att räkna ut fjäderkonstet har det smugit in sig ett pi som inte skall vara där
Så gå in i formen(excel) för Ff och ta bort "pi()"
Så räknar man utan pi-elendet .) så blir siffroena vättigare fjäderkonstater och frekvensen.

Hmm en sak till den ofjädrade vikten måste nog ökas.
Vad kan den vara på en std bil???? 250kg(total)???????

ThomasT, ursäkta att jag lätt dig på villospår.


Ja nu blev det lite bättre, lite drygt 1.1Hz för mina "sport fjädrar". Det stämmer rätt bra med vad teknikern på Lesjöfors sa, att "sport-fjädrar" gör de ca 25% hårdare.

Nu borde jag få svar om några dagar vad mina tilltänkta fjädrar ligger på, och så ska jag försöka väga upp bilen lite nogrannare.

Det här är ju riktikt kul!

Tack för hjälpen Johan!

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

ThomasT:
Hmm om man nollar reduseringen av antal verksamma fjädervarv, nu står det nv=nt-1,75.
Allså de fjädervarv som var angivna i specen för fjädrarna var verksamma varv och inte totalt antal varv. Så kommer Ff att bli edenstiskt med de fjäderkonstant som Lesjöfors.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685


Trådstartare
Göran Malmberg skrev:
Framaxelvikt på 900 kg??? Det väger en Mustang med 429;a.
Kolla igen.
Göran Malmberg.


Har varit och vägt bilen hos bilprovningen idag.

Fick 800kg fram samt 500kg bak, med halv tank och utan förare.


När man kollar ofjädrad vikt, tar man med halva undre länkarmen?
Hur mycket av vikten på fjäder benet ska man räkna med?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



ThomasT skrev:

När man kollar ofjädrad vikt, tar man med halva undre länkarmen?
Hur mycket av vikten på fjäder benet ska man räkna med?


Hissa upp bilen och låt hjulet vila på en våg, utan fjäder på fjäderbenet.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685


Trådstartare
Jag har idag snackat lite med Ace om ett eventuellt chassi.

Fram hamnar jag på ca 2Hz enligt exceluträkningen och troligen aningen hårdare bak.
De skulle konsultera Hohenester lite mer angående bakfjädringen, som väldigt framgångsrikt tävlat med framhjulsdrivna Golf III:er i tyskland.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Chrisss
Kungsängen
Här sen Jul 2004
Inlägg: 233



Jag är oxå på G att byta chassi. Tänkte mäta vad jag har före byte
och efter. Skall oxå ta några referenstider på lämplig plats.
T.ex på parkeringen vid I1 i Kungsängen. Den är stor! och tom.

Min idé om att mäta Hz utan att krångla med hjulgeometrier
och fjäderkonstanter är att t.ex 2 gubbar står på varsi äderbenstorn
och så mäter nedfjädringen. Sen lika där bak.
Då kan man tillsammans med axelvikten få fram HZ.

Axelvikten kan man väga i Hjulstakorset på lastbilsvågen.

Detta gäller bara om hela fram eller bakänden fjädrar.
Vid krängning bidrar krängaren till styvheten och Hz stiger.

om man laster bara en sida kan man se skilnaden.

Några fel i principen Göran?


Hälsningar

_________________
Christian Lindblom
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



en liten fråga:

Går det att ungefärligt att mäta upp N/mm på följande sätt

sätta upp fjädern i en hydralpress med en våg under fjädern
nolla den med fjädern på. Sätta en mm skala på pressen & komprimera
denna skulle detta gå

Det funkar väl bara för linjära fjädrar kan jag tro eller kan man
klura ut en fjäderkurva på nått sätt

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Alla tiders sätt med våg och hydralpress thumbs up

Men ta ett antal längder och vikter(krafter).

Citat:
Det funkar väl bara för linjära fjädrar kan jag tro eller kan man


Nä, denna metod är ännu bätter för olinjära fjädrar.

Man får ut en kurva på F(kraft) och infjädring

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Sparade trådar/FAQ
Fjäderkonstant?
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (32265 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande