Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Plot: kg/hk--vs.--Superstagetider
3784 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Satt o klurade lite, någon som på rak arm vet ett trevligt sätt att plotta sånthär direkt från data till websida? Ska google lite. Det här är gjort i gamla hederliga excel. Vore kul att kunna visa upp data från varvtidsdatabasen "live" direkt mot basen istället. Då kunde prickarna vara klickbara också så man kunde få mer data om man var nyfiken på vissa prickar, vem som körde, extrabra varvtid trots hög vikt per hk osv osv osv


EDIT: Det här verkar smidigt: https://developers.google.com/chart

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Jag har inte hittat nån anledning att använda nåt annat än http://www.pchart.net/
http://wiki.pchart.net/doc.examples.html

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
4 sekunder långsammare för varje extra kg per hk?





_________________
Magnus Thomé
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



Magnus Thomé skrev:
4 sekunder långsammare för varje extra kg per hk?




I wish!
Tusan, då kan jag kapa 6s till på min tid sett till tid i förhållande till vikt/effekt, fast jag tror inte mina gatdäck hjälper mig tillräckligt då... eller betyder det att jag är 6s för snabb?
(970kg, 147hk, gatdäck, 1.28:53)


Med rdäck finns det faktiskt en bil i samma vikt/effekt som gått 6s snabbare, det är imponerande thumbs up

Kul statistik thumbs up

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Med statistik kan man ljuga ihop vad som helst, en gammal väl beprövad sanning

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Figgz skrev:

Med rdäck finns det faktiskt en bil i samma vikt/effekt som gått 6s snabbare, det är imponerande thumbs up

Kul statistik thumbs up


Ja det är intressant att se spridningen på samma kg/hk-nivå

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Jag har inte hittat nån anledning att använda nåt annat än http://www.pchart.net/
http://wiki.pchart.net/doc.examples.html
thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5554



Magnus Thomé skrev:
Figgz skrev:

Med rdäck finns det faktiskt en bil i samma vikt/effekt som gått 6s snabbare, det är imponerande thumbs up

Kul statistik thumbs up


Ja det är intressant att se spridningen på samma kg/hk-nivå

4kg/hk verkar ju vara en universiell nivå att ligga på. Stort sett alla tider verkar nåbara då. Och slicks verkar ju inte vara nåt direkt klipp. Kollar man på tiderna runt 85s så verkar det krävas massor av pulver om man åker på gatdäck, slicksbilarna ligger runt 3-4kg/hk och med r-däck så kan man nöja sig med halva effekten och ändå greja samma tid.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



2fast4u skrev:
Magnus Thomé skrev:
Figgz skrev:

Med rdäck finns det faktiskt en bil i samma vikt/effekt som gått 6s snabbare, det är imponerande thumbs up

Kul statistik thumbs up


Ja det är intressant att se spridningen på samma kg/hk-nivå

4kg/hk verkar ju vara en universiell nivå att ligga på. Stort sett alla tider verkar nåbara då. Och slicks verkar ju inte vara nåt direkt klipp. Kollar man på tiderna runt 85s så verkar det krävas massor av pulver om man åker på gatdäck, slicksbilarna ligger runt 3-4kg/hk och med r-däck så kan man nöja sig med halva effekten och ändå greja samma tid.


Mjo. Runt 4kg/hk är nog en rätt vettig nivå. Är dessutom en nivå där det går att ligga med bra driftsäkerhet med en lätt trimmad standardmotor. Funderar man på att öka effekten mer är det mer lönt att satsa tid och pengar på chassiet.

Dvs 250hk på 1000kg eller 375 hk på 1500kg bil.

På banorna tjänar man mycket tid med större motor fram tills att man behöver bromsa inför alla kurvor. Har man svagare motor tappar man både tid på rakan innan och rakan efter en högfartskurva.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



2fast4u skrev:
Magnus Thomé skrev:
Figgz skrev:

Med rdäck finns det faktiskt en bil i samma vikt/effekt som gått 6s snabbare, det är imponerande thumbs up

Kul statistik thumbs up


Ja det är intressant att se spridningen på samma kg/hk-nivå

4kg/hk verkar ju vara en universiell nivå att ligga på. Stort sett alla tider verkar nåbara då. Och slicks verkar ju inte vara nåt direkt klipp. Kollar man på tiderna runt 85s så verkar det krävas massor av pulver om man åker på gatdäck, slicksbilarna ligger runt 3-4kg/hk och med r-däck så kan man nöja sig med halva effekten och ändå greja samma tid.


Fast standardavvikelsen är betydligt mindre för slicks än för R-däck. Vad säger det oss om förarens inverkan vid däckval?

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Jäsiken va avigt det kändes för mig (ärkeingenjör) att läsa diagrammet. Helt miljöskadad.

Är van vid att ha "variabeln" (vikteffekt i detta fall) på horisontella axeln.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
SuneK
Arboga
Här sen Jan 2013
Inlägg: 92



Figuren är felvänd. Har man rätt variabel på axlarna blir det lite lättare att se. Då gör ett kg/hk ungefär 2.3 sekunder. Men här har vi också fyra avvikande observationer. Tre motorsvaga bilar och en tvåtaktssaab med 600 hk.



Plockar man bort dom får vi en bättre bild av det hela. Dessutom ser det ut som slicksen har större effekt på tiden än dom andra däcken så jag anpassar olika linjer för däckstyperna. Då ger ett gatdäck ungefär 2.3 sekunder, ett R-däck 2.1 sekunder och slicks 3.9 sekunder.



I genomsnitt över alla vikt/effekt går R-däck 5.3 sekunder snabbare än gatdäck och slicks 6.8 sekunder snabbare.

_________________
Sune Karlsson
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Superspännande! thumbs up

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tackar Sune! Jag petade väldigt amatörmässigt runt i Excel som en både förvirrad och halvblind höna.


Ska bli VÄLDIGT kul att göra liknande diagram när vi fått ihop fler inmatade uppgifter på olika banor. Hur står sig tex ovanstående fråga kg/hk vs varvtid med olika däckstyper på Kinnekulle och Knutstorp. Och hur ser det ut på Mantorp och Gelleråsen. Typ. Blir intressant

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Peter S skrev:
2fast4u skrev:
Magnus Thomé skrev:

Ja det är intressant att se spridningen på samma kg/hk-nivå

4kg/hk verkar ju vara en universiell nivå att ligga på. Stort sett alla tider verkar nåbara då. Och slicks verkar ju inte vara nåt direkt klipp. Kollar man på tiderna runt 85s så verkar det krävas massor av pulver om man åker på gatdäck, slicksbilarna ligger runt 3-4kg/hk och med r-däck så kan man nöja sig med halva effekten och ändå greja samma tid.


Fast standardavvikelsen är betydligt mindre för slicks än för R-däck. Vad säger det oss om förarens inverkan vid däckval?

Kan vara så enkelt att det är först när man kört ett tag som man går över till slicks. Dvs på gat- och r-däck är spridningen av erfarenhet mycket större. En del som kört Superstage har aldrig kört bana och defintivt inte Superstage förut. Den är ju lite speciell att attackera desssutom, det lönar sig att ha kört en del för att få till det liksom.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Riktigt kul att se diagrammet... thumbs up

Många parametrar ju som spelar in... Förutom vikter, effekter och däckstyper beror det ju på biltypen och förartypen. "Vädret" påverkar ju såklart också och att banan asfalterats om. Tider från förr när det var halare på den gamla gropiga asfalten går nog egentligen inte rätt av att jämföra med senare tider på varm, jämn(are) och klibbig asfalt...


_________________

Rice and shine
Citera
Allmänt banåkaforum
Plot: kg/hk--vs.--Superstagetider
3784 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande