Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Plot: kg/hk--vs.--Superstagetider | 1 besök senaste veckan (3785 totalt) |
Satt o klurade lite, någon som på rak arm vet ett trevligt sätt att plotta sånthär direkt från data till websida? Ska google lite. Det här är gjort i gamla hederliga excel. Vore kul att kunna visa upp data från varvtidsdatabasen "live" direkt mot basen istället. Då kunde prickarna vara klickbara också så man kunde få mer data om man var nyfiken på vissa prickar, vem som körde, extrabra varvtid trots hög vikt per hk osv osv osv
EDIT: Det här verkar smidigt: https://developers.google.com/chart _________________ Magnus Thomé |
||||||
Jag har inte hittat nån anledning att använda nåt annat än http://www.pchart.net/
http://wiki.pchart.net/doc.examples. |
||||||
I wish! Tusan, då kan jag kapa 6s till på min tid sett till tid i förhållande till vikt/effekt, fast jag tror inte mina gatdäck hjälper mig tillräckligt då... eller betyder det att jag är 6s för snabb? (970kg, 147hk, gatdäck, 1.28:53) Med rdäck finns det faktiskt en bil i samma vikt/effekt som gått 6s snabbare, det är imponerande Kul statistik _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Ja det är intressant att se spridningen på samma kg/hk-nivå _________________ Magnus Thomé |
||||||
_________________ Magnus Thomé |
||||||
4kg/hk verkar ju vara en universiell nivå att ligga på. Stort sett alla tider verkar nåbara då. Och slicks verkar ju inte vara nåt direkt klipp. Kollar man på tiderna runt 85s så verkar det krävas massor av pulver om man åker på gatdäck, slicksbilarna ligger runt 3-4kg/hk och med r-däck så kan man nöja sig med halva effekten och ändå greja samma tid. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
Mjo. Runt 4kg/hk är nog en rätt vettig nivå. Är dessutom en nivå där det går att ligga med bra driftsäkerhet med en lätt trimmad standardmotor. Funderar man på att öka effekten mer är det mer lönt att satsa tid och pengar på chassiet. Dvs 250hk på 1000kg eller 375 hk på 1500kg bil. På banorna tjänar man mycket tid med större motor fram tills att man behöver bromsa inför alla kurvor. Har man svagare motor tappar man både tid på rakan innan och rakan efter en högfartskurva. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Fast standardavvikelsen är betydligt mindre för slicks än för R-däck. Vad säger det oss om förarens inverkan vid däckval? _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||||
Jäsiken va avigt det kändes för mig (ärkeingenjör) att läsa diagrammet. Helt miljöskadad.
Är van vid att ha "variabeln" (vikteffekt i detta fall) på horisontella axeln. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Figuren är felvänd. Har man rätt variabel på axlarna blir det lite lättare att se. Då gör ett kg/hk ungefär 2.3 sekunder. Men här har vi också fyra avvikande observationer. Tre motorsvaga bilar och en tvåtaktssaab med 600 hk.
Plockar man bort dom får vi en bättre bild av det hela. Dessutom ser det ut som slicksen har större effekt på tiden än dom andra däcken så jag anpassar olika linjer för däckstyperna. Då ger ett gatdäck ungefär 2.3 sekunder, ett R-däck 2.1 sekunder och slicks 3.9 sekunder. I genomsnitt över alla vikt/effekt går R-däck 5.3 sekunder snabbare än gatdäck och slicks 6.8 sekunder snabbare. _________________ Sune Karlsson |
||||||
|
||||||
Tackar Sune! Jag petade väldigt amatörmässigt runt i Excel som en både förvirrad och halvblind höna.
Ska bli VÄLDIGT kul att göra liknande diagram när vi fått ihop fler inmatade uppgifter på olika banor. Hur står sig tex ovanstående fråga kg/hk vs varvtid med olika däckstyper på Kinnekulle och Knutstorp. Och hur ser det ut på Mantorp och Gelleråsen. Typ. Blir intressant _________________ Magnus Thomé |
||||||
Kan vara så enkelt att det är först när man kört ett tag som man går över till slicks. Dvs på gat- och r-däck är spridningen av erfarenhet mycket större. En del som kört Superstage har aldrig kört bana och defintivt inte Superstage förut. Den är ju lite speciell att attackera desssutom, det lönar sig att ha kört en del för att få till det liksom. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Riktigt kul att se diagrammet...
Många parametrar ju som spelar in... Förutom vikter, effekter och däckstyper beror det ju på biltypen och förartypen. "Vädret" påverkar ju såklart också och att banan asfalterats om. Tider från förr när det var halare på den gamla gropiga asfalten går nog egentligen inte rätt av att jämföra med senare tider på varm, jämn(are) och klibbig asfalt... |
||||||
Allmänt banåkaforum Plot: kg/hk--vs.--Superstagetider | 1 besök senaste veckan (3785 totalt) |