| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
USA-importerad Alfetta GTV-6, vad gäller?
|
732 besök totalt |
|
Hej! Kom över min ungdoms idolbil för ett tag sedan, en Alfetta GTV6 -82. Planerna är att det skall bli en reggad banträffbil. Tyvärr har den inte passerat nålsögat reg.bes i sverige då den rök på lite avgasintyg, bullerintyg..ja en massa intyg på första regbesiktnigen. Detta var 1995, bilen togs hem från US Californien vid den tiden som flyttgods, sedan dess har den stått i garage. Jag förbarmade mig över bilen när jag såg annonsen för några månader sedan. Har varit i kontakt med lite instanser och enligt SBP idag så behövs inga intyg på avgaserna då den är intagen för eget bruk (står i regbeviset)...ok. Men det gäller tydligen först vid uppvisande av sk. Title, jag har en kopia på detta och förre ägaren letar febrilt utan resultat efter originalet...eller tar SBP org. title när ett svenskt skrivs ut? Jag måste alltså visa att bilen har varit reggad och i bruk i annat land? Intyg på broms etc. går nog lösa via Dekra... Så...någon här som vet hur det funkar med title? Eller om det finns någon lucka som jag kan slinka igenom. Är jag utan hopp om originalet är borta eller räcker det att det står eget bruk på reg.beviset (har reglerna ändrats sen 1995)? SÅ j---la surt att allt skall falla på en byråkrati sak, bilen är i riktigt bra skick och förtjänar mer än att skrotas eller stympas...den skall användas! Mvh Christian _________________ Christian Carlsson Alfa 75, Challenge #49 |
|
Jag hoppas ni inte gjort ägarbyte på bilen. Eget bruk gäller bara den ursprungliga importören.
När bilen är registreringsbesiktad i sverige....kan man göra ägarbytet. Reglerna har ändrats en massa gånge sedan -95. Tyvärr kan inte jag den biten....och han som sköter det hos oss är bortrest. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
|
Det är gjort ett ägarbyte då jag köpte den för nån månad sedan. På förra ägarens regbevis stod det flyttsak och på mitt nya står det "intaget för eget bruk". Det är ju frågan om det hjälper mig?
_________________ Christian Carlsson Alfa 75, Challenge #49 |
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
732 besök totalt |