Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? växla, när? vid max vrid eller effekt? | 3 besök senaste veckan (8187 totalt) |
Fick en klassiskt test av 323ti mot Golf GTI Turbo (teknikens värld 1998) av en polare i dagarna.
Läser såklart igenom testen ordetligt och noterar att effekten är inte överdriven. 170hk vid 5500rpm angivet och TV mäter upp till 166hk vid 5300 på bakhjulen. Max vridmoment uppgivet till 245nm vid 3950rpm och uppmätt till 223 vid 4500rpm Nu till min fråga, när jag kör aktivt/bana så tofflar jag på tills jag når rödmarkering och lägger i nästa växel utan att egentligen ha funderat på detta. Vad är egentligen optimalt rent generellt? 1. Vid rödmarkeringen 2. vid maximal vridmomentstopp 3. vid maximal effekt topp? 4. lägga i 5:an vid start och bara leva på det grymma vridet Hoppas ni kan ha överseende med mina newbie frågor men min nyfikenhet vill stillas. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Det ska vara max effekt under varje växel, från att du lägger i den tills dess att du stoppar i nästa. Så det är rimligt att passera effekttoppen för att hamna högre i effekt på nästa växel. Så med undantag för dieslar och vissa V8or - växla vid varvtalsstoppet.
Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Här borde det finnas några ord som kan vara intressanta
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ /Anton Lillsund |
||||
Vad jag kan förstå så skulle ingen biltillverkare lägga ett varvstopp som innebar prestandaförlust. Så svaret är vid varvstopp.
Även om effekten dalar mot slutet så kommer nästa växel att hamna vid ett bättre (högre effektuttag) när den läggs i. _________________ /Petter Ledin |
||||
om man tänker på hur mkt vridmoment som faktiskt hamnar på drivhjulen så borde man väl rimligen vilja köra med en så låg växel som möjlig. Alltid till varvstoppet. Högre växel innebär mindre ork på drivhjulen.
_________________ Mattias Stahre |
||||
Har man vridmomentskurvan och utväxlingsförhållanden på bilen kan man räkna ut när det är optimalt att växla. Du vill hela tiden ha det maximala vridmomentet på hjulen (som beräknas med vrid på motorn vid varje specifikt varvtal och utväxlingen) så du ska alltså växla när du kommit upp på så högt varvtal att det dalat lägre än det blir på nästa växel.
_________________ Ulf Gunnarsson |
||||
Snabbast acceleration får du av det varvtalsområde (dvs det område du låter motorn arbeta mellan växlingarna) som ger högst medeleffekt.
optimal växlingspunkt kan därför vara efter maxeffekt. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Det finsn nog fler än en tråd som beskriver det fullständigt.
Maximera svept (dvs det du använder för varje växel) area under kurvan och observera att optimal växlingsvarvtal normalt är olika för olika växlar för en standardstegad låda. Som exempel (exemplifierade värden, orkar inte hitta analysen) för egen del innebär det att ettan skulle gärna dras till 8300, tvåan till 7500, trean till 7000, fyran till 6500. Att jag har varvstopp på 7250 gör ju att jag idealt skall kortväxla lite till femman. Jag vet inte om det stämmer teoretiskt men rent praktiskt så märker jag att om jag drar för långt på trean så blir det en liten spark i ryggen när jag lägger i fyran (dvs accelerationen på fyran är högre än den var på trean, alltså kunde jag vunnit på att växla tidigare), detta upplever jag aldrig vid de lägre växlarna. Men trial&error, klockan ljuger sällan (få kör så fort att tiden går långsammare i bilen än vid bankanten ). Men överladdat och annat har ju lite anorlunda utseende på sina effektkurvor så det kan ju bli lite andra sanningar då. Lite artikel om det http://www.autospeed.com.au/cms/A_10 Det kan ju ge lite sökord för den som vill gräva vidare. |
||||
växla när vridmomentet är högst när bilen inte drar längre, slutar bilen dra vid 5000varv varför varva till 7000varv då.....sen beror de ju också på motorkaraktären och utväxlingen......
_________________ jimmy Ohlsson |
||||
_________________ Johan Sjölinder |
||||
Den här är ju intressant, förklara mer Är det en diesellastbil med flyttat varvstopp? _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n |
||||
Du har PM! _________________ Magnus Thomé |
||||
Många rally motorer är byggda för att få bra vridmomet inte toppeffekt och varför varva 7000 när högst vridet är vid 4900? sliter onödigt mycket kolla damberg och hans 940 evo så kanske du förstår va jag menar: http://www.garaget.org/video/b92vo8z _________________ jimmy Ohlsson |
||||
om det vore så skulle en modern 2-liters diesel vara snabbare än en modern F1-motor, där kan man ligga på ett högre vridmoment konstant mot vad F1-motorn klarar att leverera som max.
|
||||
Varför ens ta upp argumentationen när det finns trettio trådar redan där alla slutar på samma sätt som denna innan den uppades efter två års dvala?
fulings inlägg ovan citerar det praktiska perfekt och för teoretikerna så är svaret "största möjliga area under effektkurvan". Allt annat är dumheter och "old wives tales". om detta sen inte funkar att applicera pga utväxlingar/hastigheter i kurvor eller någon annan extern påverkan kvittar, då har man byggt bilen fel. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Bemödar man sig med lite praktiska tester kommer man fram till just det som johan citerar ett antal inlägg upp dock kan det vara lite olika beroende på var växlingspunkterna hamna på banan, på vissa ställen är det inte lämpligt att växla på den plats att man har sin växlingspunkt där enligt varvtalet. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? växla, när? vid max vrid eller effekt? | 3 besök senaste veckan (8187 totalt) |