| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Fjädrar vid rally
|
1 besök senaste veckan (3629 totalt) |
|
Fjädrar vid rally
Ja, som ett sidoprojekt nu under vinter så hade jag tänklt fixa 740in för att köra lite drivers open med. Men vad är typ bra fjäderkonstant vid rally/folkrace? Har köpt 745 husvagnsfjädrar(bak) som jag tänkte kapa 2 varv, och enligt Fulings räknetjosan hamnar dom på 32.4N/mm Någon som vet vad dom har i till,ex voc. /Niklas |
||
|
Re: Fjädrar vid rally
På min Volvo har jag 65 fram och fritt ur minnet 18 bak
Men det beror ju såklart på dämparna. Bak ska man dock ha den mjuk så den har fäste. 32 är underkant lagom till asfalt imo. _________________ Daniel Steiner |
||
|
|
||
|
Det är sällan man ser en understyrd bil i rally, men hur funkar det?
Med 65N/mm fram och 18N/mm bak och jag gissar att du saknar krängare bak med borde det bli helt sjukt understyrt! Även med 32N/mm låter det mjukt i förhållande till den hårda framänden. Lösningen kan väl inte vara att ställa upp bilen och styra med gasen hela tiden, i vart fall inte på hårda underlag..? _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||
|
Re:
På grus använder jag ingen krängningshämmare alls, varken fram eller bak. På stel axel så har "man" inte så hård fjäder bak, jag kör nu på asfalt med 50 nm bak och det är verkligen på övre gränsen, är det lite halt/vått blir den väldigt lös där bak
Ska prova 40 bak när bilen är ihop till våren. Fram på asfalt har jag 85, över det blir det understyrt, nu går den väldigt fint, grus som asfalt. _________________ Daniel Steiner |
||
|
Har monterat nu. Och det blev enligt enligt beräkning 2 varv som kapades för rätt höjd bak.
Bilen blev mycket bättre bak. Tror det blir lagom till grus och asfalt. Kör med original krängare bak o fram samt originalfjädrar fram som är kapade 1.5 varv. Har inte hunnit prova ordentligt ännu. men han känns lite mjuk fram. Aja får återkomma efter lite körning i skogarna. Tändkablar får dock bytas märkte jag, har världens ravedisco under huven när det e mörkt
|
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Fjädrar vid rally
|
1 besök senaste veckan (3629 totalt) |