Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Skoghag anmäls till förbundsbestraffning
1, 2, 3 ... 86, 87, 88   >>
60 besök senaste veckan (413463 totalt)
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5489


Trådstartare
Fredrik: Är det bara SMA, eller har du hittat på något annat hyss som dom sätter åt dig för?

Saxat ur 13:e(!) fs-protokollet:

§ 270 Konkurrerande verksamhet till SBF
Thomas Jansson redogjorde för vad som hänt sedan styrelsen uppdrog att kontakta Fredrik
Skoghag för en skriftlig redogörelse, samt möte med RF för att få deras åsikt i ärendet. Thomas
Jansson lämnade en skriftlig rapport av samtal med Fredrik Skoghag den 30 September.
Styrelsen beslutar att inlämna anmälan till förbundsbestraffning av Fredrik Skoghag.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Jag vet faktiskt inte..... såg också texten i deras protokoll från oktober....

men fortfarande så har dom inte kontaktat mig om någonting....

det enda som jag har haft är som det står lite kontakt med VDn Thomas.... som skickade ett brev där SBF sa åt mig att förklara SMA skriftligt...... Och där jag då enbart ringde upp Thomas och sa att SBF har ingen jurisdiktion över SMA och SMA evenemang och därför kommer jag inte svara på SBFs frågor skriftligt och sen avslutade samtalet.....

Så jag har ingen aning om vad dom ska anmäla mig för....... Om dom nu kommer på något lämpligt till slut..

oavsett så förväntar jag mig att vad dom än anmäler mig för så kommer jag förlora det i SBFs egen domstol, eftersom det är ju så det fungerar.... Och då kommer jag omedelbart anmäla dom till civil domstol eftersom SMA inte är ett tävlingsförbund tillhörande RF utan ett Aktiebolag som enbart följer Svensk lag och som SBF inte har någon jurisdiktion över..... Och om dom stänger av mig personligen så hindrar dom den fria konkurrensen som ändå står inskrivet i både svensk och EU lag.....

Men som sagt..... ingenting har hänt än.... Och jag har blivit hotad nu i över ett år av diverse SBF potentater på alla möjliga sätt......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Följer detta med intresse. Håll oss gärna uppdaterade.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5489


Trådstartare
Det verkar vara allmän häxjakt på osanktionerade tävlingar och utövare generellt inom RF.

Konståkning, fotboll och hockey är också ute och jagar.

RF är ju riktigt jävla klantiga. Detta kommer bara splittra idrotten ännu mer, och vinnarna kommer vara de som utövar det i bolagsform och de ideella föreningarna förlorar.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



dstr skrev:
...Konståkning...
Att de jagar (?) Stjärnor på is skadar ju inte, det är ju en välgärning, men jag håller med om principen.

"Du ska inga andra gudar hava jämte RF" är ju lite väl sektartat.

Ska de jaga deltagare med licens i hyrkarthallarna också (nu igen?).

Visst ska man ha regler och bestraffningar inom verksamheten, men det blir ju rätt jobbigt att jaga utanför.
Visst, har du tydligt besudlat sporten så kan man ju tänka sig en uteslutning men den bestraffningen tillämpas ju inte ens på doping eller dödshot (båda inom verksamheten)...

RF råkar ju bara vara ett paraply där den verksamhet jag vill ta del av ligger under, hade den variit organiserad i storklubbar/företag som i USA så hade det fungerat lika fint. Själva kvatersklubbverksamheten alá fotbollsklubbar anno 1880 är jag inte så intresserad av, allt är mycket flyktigare idag (speciellt när det inte finns en bana i varje kvarter).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
subarumicke
stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 476



SBF börjar likna en komunistisk diktatur

Ska bli intresant hur dom har formulerat sin anmälan.

_________________
Micke Bernebrandt

NYCKELN TILL ETT ROLIGT LIV ÄR ATT HÄNGA MED FOLK SOM ÄR HELT DUMMA I HUVUDET
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3041



Vad pysslar dom med egentligen ? Jag har faktiskt tröttnat lite på den maffialinjen dom försöker köra på. Har faktiskt inte betalt in licensen i år för att jag tröttnat på deras beteende. Får väl hålla mig till sma och porsche club sveriges arrangemang i år

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Cédric skrev:
Vad pysslar dom med egentligen ? Jag har faktiskt tröttnat lite på den maffialinjen dom försöker köra på. Har faktiskt inte betalt in licensen i år för att jag tröttnat på deras beteende. Får väl hålla mig till sma och porsche club sveriges arrangemang i år


tack alla för supportet.....

Har idag fått deras anmälan.... jag är anmäld till RIN för att jag är Illojal mot SBF .....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8012



Sedär, nu sparade man några kronor på att inte lösa ut licensen till nästa år.
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5489


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
jag är anmäld till RIN för att jag är Illojal mot SBF .....


Är det allt? Illojal?

och RIN som första instans? Hur fungerar det? http://www.rf.se/templates/Pages/InformationPage____672.aspx


Jag saknar ord.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Mats Karlsson skrev:
Sedär, nu sparade man några kronor på att inte lösa ut licensen till nästa år.


+1
+1 (frugan)

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



dstr skrev:
Fredrik - SLC skrev:
jag är anmäld till RIN för att jag är Illojal mot SBF .....


Är det allt? Illojal?

och RIN som första instans? Hur fungerar det? http://www.rf.se/templates/Pages/InformationPage____672.aspx


Jag saknar ord.


ja jag med...... såg förresten att Lars Edvall (SBF gamla kanslichef som aldrig har gillat mig någonsin) var en av eller två av medlemmarn i RIN.... Tror ni det blir opartiskt dömt?

Ledamöter:
Lars Edvall
Thore Hallbäck
Susanne Holmström
Kristina Karlsson
Siv Karlsson
Toivo Öhman
Lars Edvall

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5489


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:


ja jag med...... såg förresten att Lars Edvall (SBF gamla kanslichef som aldrig har gillat mig någonsin) var en av eller två av medlemmarn i RIN.... Tror ni det blir opartiskt dömt?


Jag har för mig att ledamöter inte deltar när ärendet berör egna förbundet.

Tyvärr är ju timingen illa vald med tanke på konståkning, fotboll och hockey. Detta blir inte bara sbf vs sma, utan RF vs "aktiebolagen".


Här är Christer Palins (RF's jurist) syn på deras "sekt":

Citat:

Deltagande i den idrottsliga verksamheten (14 §)

Under senare år har företeelsen idrottsakademier vuxit, inom såväl fotboll som ishockey men även inom en del andra idrotter. Dessa privata initiativ samlar lovande ungdomar och ses som både konkurrenter och leverantörer till föreningar och förbund. Det anordnas dessutom sommarskolor under serieuppehåll och i vissa fall förekommer att de bästa spelarna plockas ut i så kallade selectlag (blandade lag från olika föreningar) som deltar i enskilda matcher och särskilda cuper.

Men - vad gäller egentligen? Kan vem som helst starta idrottsverksamhet som konkurrerar med förbund och föreningar inom RF, och kan medlemmarna inom idrottsrörelsen hur som helst delta i sådan verksamhet?

I RF:s stadgar (8 kap. 8 §) samt i normalstadgarna för idrottsföreningar (14 §) finns en av få paragrafer som reglerar den idrottsliga verksamheten, och som samtidigt får anses tillhöra de grundläggande reglerna som gäller för hela den svenska idrottsrörelsens organisation och uppbyggnad. De delar av paragrafen jag berör här handlar om villkoren för medlems deltagande i idrottslig verksamhet inom och utanför idrottsrörelsen.


Den svenska idrottsrörelsen bygger på medlemskapet. Enskilda personer är medlemmar i idrottsföreningar som i sin tur är medlemmar i de specialidrottsförbund (SF) som är RF:s medlemmar. Medlemskapet kan liknas vid ett avtal som i grunden är frivilligt, men som också innebär lojalitet och solidaritet med de regler som medlemmarna själva har varit med om att fastställa för sin verksamhet.


En medlem representerar vid tävling och uppvisning enligt dessa regler inte sig själv i första hand utan sin förening. Härav följer att föreningsstyrelsen, eller den styrelsen utser, ska sanktionera deltagandet i den idrottsliga verksamheten. Normalt brukar detta inte vara några problem i föreningarna eftersom det ofta finns ett generellt beslut, eller att det faller sig naturligt eftersom det rör sig om lagsporter. En ibland känslig fråga är om styrelsen omvänt kan besluta att medlem inte får representera föreningen. En sådan åtgärd kan komma att uppfattas som en bestraffning och måste i så fall klart kunna motiveras. Ett skäl skulle kunna vara brott mot medlemsavtalet (stadgarna).

Sker tävling eller uppvisning utomlands ska, förutom föreningen, även vederbörande SF ge sitt samtycke till deltagandet. Även i dessa fall finns i regel generella sanktionsbeslut eller till och med särskilt angivet i SF:s tävlingsregler vilka förutsättningar som gäller för deltagande i idrottstävlingar utomlands.
Ett specialfall är om en medlem avser att delta i tävling eller uppvisning där arrangören inte är ansluten till - eller har fått sanktion från - det SF som är organiserat för att omhänderha den idrottsgren tävlingen eller uppvisningen gäller. Skulle exempelvis en "piratliga" i ishockey startas i Sverige kan Svenska Ishockeyförbundet i princip säga att samtliga ishockeyspelare som är medlemmar i till förbundet anslutna klubbar inte får delta i denna med förbundet konkurrerande tävlingsverksamhet.

Skulle spelarna ändå delta, bryter de mot denna grundläggande regel för svensk idrottsrörelse, och kan bestraffas och ytterst komma att uteslutas ur idrottsrörelsen. Ingen kan dock hindra att det startas "pratligor", men i praktiken får spelarna då välja att utöva sin idrott antingen där eller inom idrottsrörelsen.


Regeln om deltagande i den idrottsliga verksamheten gäller således tävling och uppvisning, vilket innebär att den, som har möjlighet härtill, kan bedriva träning hos idrottsakademier, externa idrottsskolor eller var helst sådan verksamhet erbjuds. Men skulle en idrottsakademi, eller annan utanför idrotten som inte har sanktion från SF, anordna tävlingsverksamhet eller uppvisningsmatcher, måste de som deltar i dessa ha sitt SF:s godkännande/sanktion för att få delta. Deltar föreningsmedlem i tävling eller uppvisning utan sådant godkännande bryter han/hon mot medlemsavtalet vilket kan medföra sanktion i någon form.

om en spelare deltar i ett selectlag i en icke sanktionerad turnering/cup kan sanktionen från SF innebära att spelaren till exempel blir utesluten från spel i såväl distriktslag som landslag. Eftersom det är de bästa och mest lovande spelarna som lockas till idrottsakademier och selectlag, kan det därför vara bra att också ha koll på regelverket om deltagande i den idrottsliga verksamheten, och framförallt höra efter med sitt SF vad som gäller.


Jag lade undan inbetalningskortet till sbf-licensen för 2009 igår. Jag har förvisso bara en driftinglicens, men majoriteten av driftingtävlingarna, och de med status, går redan under SMA-flagg.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Mitt i det tråkiga måste du känna stolthet när du lyckats så bra att SBF:arna känner att de måste börja jobba för sin existens och inte längre bara kan åka med längre.

Min tolkning är att du är för duktig på det du gör ( vilket du är ) så nu försöker SFB rikta in dig på försvar istället för som du jobbar på attack.

"Keep the good work going" som vi säger på Ekerö. thumbs up

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17302



Finns protokollen att läsa på nätet nånstans? Jag kommer inte överens med SBFs websida...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5489


Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Finns protokollen att läsa på nätet nånstans? Jag kommer inte överens med SBFs websida...


Finns för medlemmarna i BS online. Logga in där så finns en protokollslänk till vänster i menyn.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5489


Trådstartare
Ni som sitter och spelar dator hemma:

http://www.sbf.se/info/virtuell?openmenu=71

Ni är väl inte illojala och kör osanktionerade tävlingar?!?!

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3367



SBF 2009

+1 SMA 2009 thumbs up

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267



Fredrik - SLC skrev:
.... Och då kommer jag omedelbart anmäla dom till civil domstol eftersom SMA inte är ett tävlingsförbund tillhörande RF utan ett Aktiebolag som enbart följer Svensk lag och som SBF inte har någon jurisdiktion över..... Och om dom stänger av mig personligen så hindrar dom den fria konkurrensen som ändå står inskrivet i både svensk och EU lag......

dstr skrev:

Här är Christer Palins (RF's jurist) syn på deras "sekt":
Citat:

... Ingen kan dock hindra att det startas "piratligor", men i praktiken får spelarna då välja att utöva sin idrott antingen där eller inom idrottsrörelsen.
....


När man läser Christer Palins text tycker jag det verkar ganska klart att SBF inte tror att de kan komma åt SMA annat än indirekt genom att skrämma sina egna medlemmar med uteslutning (vilket självklart är trist nog)
Tråkigt när SBF inte väljer samarbete och att främja sporten vilket väl borde vara huvudsyftet
/Johan

_________________
Johan Lekås
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Johan Lekås skrev:
Fredrik - SLC skrev:
.... Och då kommer jag omedelbart anmäla dom till civil domstol eftersom SMA inte är ett tävlingsförbund tillhörande RF utan ett Aktiebolag som enbart följer Svensk lag och som SBF inte har någon jurisdiktion över..... Och om dom stänger av mig personligen så hindrar dom den fria konkurrensen som ändå står inskrivet i både svensk och EU lag......

dstr skrev:

Här är Christer Palins (RF's jurist) syn på deras "sekt":
Citat:

... Ingen kan dock hindra att det startas "piratligor", men i praktiken får spelarna då välja att utöva sin idrott antingen där eller inom idrottsrörelsen.
....


När man läser Christer Palins text tycker jag det verkar ganska klart att SBF inte tror att de kan komma åt SMA annat än indirekt genom att skrämma sina egna medlemmar med uteslutning (vilket självklart är trist nog)


Fast problemet är väl värre än så... Det är väl stor risk att de bestämmer sig för att utesluta Fredrik ur SBF och dra in hans licenser, då blir SLC inte längre sanktionerat av SBF vilket kanske är trist...

Men visst det hindrar ju inte att SLC körs under SMA men det blir ju säkert svårare att då få racingchafförer som Lestrup och Co. att gästspela i SLC om de riskerar licensen...

I vilket fall som helst, Kämpa på Fredrik! Det är på tiden RF:s monopolställning luckras upp!

Man kan raljera över avstängda konståkare, men jag måste säga att det var rätt dåligt av RF att stänga av någon för att han ställde upp i sjärnor på is. Håller dom på så borde de ju stänga av Stefan Holm för att han deltog i "på spåret"...

_________________
Mattias Meldert
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

slettet

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Allmänt banåkaforum
Skoghag anmäls till förbundsbestraffning
1, 2, 3 ... 86, 87, 88   >>
60 besök senaste veckan (413463 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande