Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Skoghag anmäls till förbundsbestraffning
<<   1, 2, 3 ... 49, 50, 51 ... 86, 87, 88   >>
60 besök senaste veckan (413463 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Hoppas att du förstår att min pik med "odågan Fredrik" inte var riktad mot dig, Fredrik

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Niklas Falk skrev:
Hoppas att du förstår att min pik med "odågan Fredrik" inte var riktad mot dig, Fredrik


Äh, jag tyckte det var väl formulerat

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Niklas Falk skrev:
Hoppas att du förstår att min pik med "odågan Fredrik" inte var riktad mot dig, Fredrik


tja, åk ut med din "lilla Miata" framför mig när jag kör körkurs i Porsche GT3 på Mantorp så får vi väl se vad jag tycker








_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Talonen
Hedemora
Här sen Aug 2007
Inlägg: 164



Ville "bara" Gratulera till "segern"

Har god kontakt med folk i Svemos led...och dom är INTE Glada över detta !!!!

En viss oro har dom över vad som komma skall i "deras" sandlåda....

Mycke bra kämpat!!!! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Mattias Talonen
Bavariacup 2017 2:a i std klass
Bmw 135 m3 GTR banracingbil
Husqvarna 350 2020 Enduro
Husaberg 570-11:a RallyRaid
Mustang cab 07:a
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Fredrik - SLC skrev:
tja, åk ut med din "lilla Miata" framför mig när jag kör körkurs i Porsche GT3 på Mantorp så får vi väl se vad jag tycker
Tja, du har kylarna i fronten...


Men en Cayenne är mer skrämmande

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2078



Grattis Fredrik (och alla andra idrottsutövare!!) thumbs up thumbs up thumbs up


_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5489


Trådstartare
Svante skrev:
Från dagens HD, bor nästan granne med Kåge, men är för dåligt insatt i ämnet för att tycka.

http://hd.se/sport/2011/05/23/salj-inte-ut-idrottens-sjal/


Jag är 99% säker på att Kåge var med och sålde ut STCC AB...

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5489


Trådstartare
Niklas Falk skrev:

För Motorsportens del så finns det ju bara ett ASN till FIA i Sverige, och att nån annan organisation skulle få den klassningen är knappast troligt i närtid.


Stämmer det? Sist jag kollade så fanns det en handfull FIA-medlemmar i Sverige?

edit: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_FIA_member_organisations#Europe

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



dstr skrev:
Niklas Falk skrev:

För Motorsportens del så finns det ju bara ett ASN till FIA i Sverige, och att nån annan organisation skulle få den klassningen är knappast troligt i närtid.


Stämmer det? Sist jag kollade så fanns det en handfull FIA-medlemmar i Sverige?

edit: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_FIA_member_organisations#Europe
Jag hittar bara ett ASN
http://fia.com/en-GB/the-fia/member-clubs/europe/Pages/Sweden.aspx
"National Sporting Authority", som blir ASN på franska (Autorité Sportive Nationale).
Jag skulle gissa att tex KAK (som är klubbmedlem i FIA) inte på egen hand kan utfärda licenser som kan användas under FIAs paraply.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141



Förhoppningsvis början på slutet av en massa jävla dumma beslut som vi som tävlar hela tiden belastas av vad det gäller sbf. Exempelvis katalysatorer på förgasarförsedda eldkastare. Så fruktansvärt hjärndött! Ursäkta min diplomatiska förmåga.

_________________
Petter Berger
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Lockarpsgokart.se skrev:
Förhoppningsvis början på slutet av en massa jävla dumma beslut som vi som tävlar hela tiden belastas av vad det gäller sbf. Exempelvis katalysatorer på förgasarförsedda eldkastare. Så fruktansvärt hjärndött! Ursäkta min diplomatiska förmåga.


Nä sånt där är så dumt, vem som helst med lite teknisk insikt förstår att det bara är dumheter.

Alla beslut bör naturligtvis ha en vetenskaplig grund där man kan peka på att det kommer göra skillnad, besluten ska grundas på statistik som visar att det behövs och kommer hjälpa.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141



Är att som förbund diskutera huruvida banhyror för tävlingar sköts. Har tävlat i många år och det är ju mer eller mindre absurda anmälningsavgifter i dagsläget. Ett förbund ska företräda inte avsätta utövaren. Nej som sagt grattis Fredrik och jag hoppas bara att du tänker mer med hjärtat än med med börsen. Det är det som i längden endå gör börsen tjock

_________________
Petter Berger
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Lockarpsgokart.se skrev:
Är att som förbund diskutera huruvida banhyror för tävlingar sköts. Har tävlat i många år och det är ju mer eller mindre absurda anmälningsavgifter i dagsläget. Ett förbund ska företräda inte avsätta utövaren. Nej som sagt grattis Fredrik och jag hoppas bara att du tänker mer med hjärtat än med med börsen. Det är det som i längden endå gör börsen tjock



Det är mera komplex fråga än vad man kan tro.......

SBF har ingen påverkan varken negativt eller positivt på banhyrorna nu eller tidigare....... utan dom fördyrande beslut som drabbar banägarna och i förlängningen utövarna kommer från FIA, dvs nya pålagor om utökad säkerhet.

Det är i sig iofs både negativt eftersom det höjer kostnaderna och positivt i att det höjer säkerheten.

SMA är för liten aktör för att ha någon påverkar alls , iaf i dagsläget. Däremot så håller ju SMA ner kostnaderna på massa andra saker än dom rena banhyrorna som vi inte kan påverka alls. Så jag inser absolut relevansen med lägre kostnader och större deltagande. Och det är ju SMA nisch till stor del, att hålla ner kostnader för hobbyutövare.

sen tänka med hjärtat.... tja det är nog mitt stora problem att jag gör det lite för mycket annars hade jag nog jobbat med något annat än Bilsport dom senaste 20 åren och inte kört så hårt dom senaste åren för rätten att göra det på det sättet som mitt hjärta säger att det borde få göras på..... för hade jag förlorat i KKV så hade jag tappat allt.. så jag satte mycket på spel personligen helt klart

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141



Helt med på att de krav som FIA ställer innebär stora kostnader på banor mm.. Dock så har jag en annan åsikt vad det gäller hur Sbf hanterar tillväxt i form av den stora kraft man har men inte använder. Exempelvis så anser jag att det är heltokigt att arrangörer ska ta ruskigt betalt av de tävlande i anmälningsavgift när publiken gör det hela lönsamt. det är ju utövarna som lockar publiken! Sen finns det tävlingar där publiken uteblir eftersom tävlingarna egentligen bara är intressant för utövarna själva och då är det en annan situation. Men här finns mycket att jobba på. Inom dragracing så fungerar det som så att en förarförening säljer till en arrangör "tillstånd" att arrangera en tävling som lockar publik, exempelvis top doorslammer. Priset arrangören betalar är detsamma som de tävlande betalar i startavgift. Startavgiften får sedan föraren tillbaka av förarföreningen. En vettig variant. Men som sagt det krävs publikintäkter. När vi endå talar om tokiga grejor som sbf håvar in stålar på så är det den årliga mycket patetiska vagnboksbesiktningen som endå utförs vid varje tävling. Ja här finns mycket att jobba på. Men värna om de tävlande och göra tävlingarna publikfriande är nyckeln till allt.

_________________
Petter Berger
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141



Ingen kommer ihåg en fegis:

sen tänka med hjärtat.... tja det är nog mitt stora problem att jag gör det lite för mycket annars hade jag nog jobbat med något annat än Bilsport dom senaste 20 åren och inte kört så hårt dom senaste åren för rätten att göra det på det sättet som mitt hjärta säger att det borde få göras på..... för hade jag förlorat i KKV så hade jag tappat allt.. så jag satte mycket på spel personligen helt klart[/quote]

_________________
Petter Berger
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag kan upplysa om att SMA.licensen inte gäller på träningsdagarna på Karlskoga.
Tråkigt....men kanske förståligt, att man inte vill blanda olika förbund på samma bana, samtidigt.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5489


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Jag kan upplysa om att SMA.licensen inte gäller på träningsdagarna på Karlskoga.
Tråkigt....men kanske förståligt, att man inte vill blanda olika förbund på samma bana, samtidigt.


I trafiken samsas bilar försäkrade i en mängd olika bolag...

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Lockarpsgokart.se skrev:
Helt med på att de krav som FIA ställer innebär stora kostnader på banor mm.. Dock så har jag en annan åsikt vad det gäller hur Sbf hanterar tillväxt i form av den stora kraft man har men inte använder. Exempelvis så anser jag att det är heltokigt att arrangörer ska ta ruskigt betalt av de tävlande i anmälningsavgift när publiken gör det hela lönsamt. det är ju utövarna som lockar publiken! Sen finns det tävlingar där publiken uteblir eftersom tävlingarna egentligen bara är intressant för utövarna själva och då är det en annan situation. Men här finns mycket att jobba på. Inom dragracing så fungerar det som så att en förarförening säljer till en arrangör "tillstånd" att arrangera en tävling som lockar publik, exempelvis top doorslammer. Priset arrangören betalar är detsamma som de tävlande betalar i startavgift. Startavgiften får sedan föraren tillbaka av förarföreningen. En vettig variant. Men som sagt det krävs publikintäkter. När vi endå talar om tokiga grejor som sbf håvar in stålar på så är det den årliga mycket patetiska vagnboksbesiktningen som endå utförs vid varje tävling. Ja här finns mycket att jobba på. Men värna om de tävlande och göra tävlingarna publikfriande är nyckeln till allt.


Vilken publik är det som gör arangemangen lönsam menar du
Under de drygt 30 år jag lekt i den här sporten, är det mycket få tävlingar i svensk racing som drar publik så att de försörjer arrangören. Numera i stort sett bara STCC-finalen och kanske Västkustloppet som drar publik som bidrar till arrangörens intäkter. På den klubbracingnivå som både du och jag befinner oss, vill jag påstå att inte ens de i bästa fall 3000-4000 åskådare som besöker SSM och Veldromloppet bidrar till annat småsmulor i sammanhanget.
Jag är tillräckligt gammal att minnas hur det är att få startersättning, men det var lääänge sedan....
Ska tilll och med sticka ut hakan och påstå att i en internationell jämförelse är det billigt att leka racerförare i Sverige. (därmed inte sagt att det är billigt...)

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



dstr skrev:
ButterflyRacing skrev:
Jag kan upplysa om att SMA.licensen inte gäller på träningsdagarna på Karlskoga.
Tråkigt....men kanske förståligt, att man inte vill blanda olika förbund på samma bana, samtidigt.


I trafiken samsas bilar försäkrade i en mängd olika bolag...
Men de har ju förarbetade hanteriangar av vållande osv (det är ju bara en TFF om jag minns rätt).

Däremot ser jag inget teoretisk lagligt hinder för att dubbelförsäkra event så det är ok ur både SBFs och SMAs synvinkel. Eftersom Motortävlingsförsäkringen inte hanterar vållande så borde det inte vara nåt problem att mixa (på banan samtidigt, inte bara tidsdela heat).
Men minimumkravet är ju då att arrangören dubbelförsäkrar eventet först. Varför skulle SMA hantera försäkringsärenden på ett event som SMA inte godkänt/hanterat (tex en träning med endast tillstånd från SBF)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141



Bosse L skrev:


Vilken publik är det som gör arangemangen lönsam menar du
Under de drygt 30 år jag lekt i den här sporten, är det mycket få tävlingar i svensk racing som drar publik så att de försörjer arrangören. Numera i stort sett bara STCC-finalen och kanske Västkustloppet som drar publik som bidrar till arrangörens intäkter. På den klubbracingnivå som både du och jag befinner oss, vill jag påstå att inte ens de i bästa fall 3000-4000 åskådare som besöker SSM och Veldromloppet bidrar till annat småsmulor i sammanhanget.
Jag är tillräckligt gammal att minnas hur det är att få startersättning, men det var lääänge sedan....
Ska tilll och med sticka ut hakan och påstå att i en internationell jämförelse är det billigt att leka racerförare i Sverige. (därmed inte sagt att det är billigt...)


Helt riktigt är det bara ett fåtal tävlingar på vår nivå som genomförs med storpublik. Men ssm hade klarat sig gott på publikintäkterna, troligtvis Velodromloppet också. Min ståndpunkt är att racingtävlingar i Sverige genomförs på ett mycket torftigt sätt - därav det lilla publikintresset. Detta med undantag av nämnda tävlingar. Kolla bara över sundet. När danskarna kör racing så är det öltält och uppträdande mm. Helt enkelt lite mer show. Det är också stor skillnad på hur dragracingfolket arrangerar. Inom banracing finns det helt enkelt mycket att lära. Men denna "kultur" tar tid att bygga. Jaja lite off topic. jag avslutar med att gratta Fredrik till vunnen fight!

_________________
Petter Berger
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Niklas Falk skrev:
.........Däremot ser jag inget teoretisk lagligt hinder för att dubbelförsäkra event så det är ok ur både SBFs och SMAs synvinkel.


GASA.Mk gjorde detta redan för 2-3 år sedan så jag vet att det funkar

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Allmänt banåkaforum
Skoghag anmäls till förbundsbestraffning
<<   1, 2, 3 ... 49, 50, 51 ... 86, 87, 88   >>
60 besök senaste veckan (413463 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande