Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Skoghag anmäls till förbundsbestraffning
<<   1, 2, 3 ... 68, 69, 70 ... 86, 87, 88   >>
27 besök senaste veckan (413496 totalt)
Ankan
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 7582

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator


_________________
Angelika Almstedt - kör svensson-bil och bakar cupcakes nu förtiden.
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Ankan skrev:
Har ni läst på blanketten? http://www.sbf.se/pdf/blanketter/JUR_Deltagande_i_Ickesanktionerad_Tav . . . .


Ja. Är det något speciellt du syftar på?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Ankan
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 7582

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

dstr skrev:
Ankan skrev:
Har ni läst på blanketten? http://www.sbf.se/pdf/blanketter/JUR_Deltagande_i_Ickesanktionerad_Tav . . . .


Ja. Är det något speciellt du syftar på?
Tycker bara att den är så "lustigt" utformad..

_________________
Angelika Almstedt - kör svensson-bil och bakar cupcakes nu förtiden.
Citera
Gson
Åkersberga
Här sen Mar 2010
Inlägg: 156



Bilsport skriver en ytterst märklig sak om fallet

http://www.bilsport.se/kronikor/104547/motorsporten-riskerar-falla-sam . . . .

Trodde bilsport skulle ha bättre koll på läget än så

_________________
Joakim Gustafsson
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Gson skrev:
Bilsport skriver en ytterst märklig sak om fallet

http://www.bilsport.se/kronikor/104547/motorsporten-riskerar-falla-sam . . . .

Trodde bilsport skulle ha bättre koll på läget än så


Initialt ser det ut som ännu en propaganda-text eftersom händelseförloppet är så illa beskrivet/påhittat.

De två sista styckena tyder dock på ett skapligt försök till journalistisk vinkling vilket kanske inte är helt enkelt när man är förbundets officiella mediapartner. http://www.sbf.se/info/press/mediapartner/

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Det är ju mycket bättre att förbundet självdör pga skenande kostnader för utövarna?

Vad kostar personlig utrustning av instegsmodell i racing numera? Räcker det med 25' kronor?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Fx2
Göteborg
Här sen Okt 2006
Inlägg: 56



MaZ skrev:
Det är ju mycket bättre att förbundet självdör pga skenande kostnader för utövarna?

Vad kostar personlig utrustning av instegsmodell i racing numera? Räcker det med 25' kronor?


Håller med om att det är dyrt men inte riktigt så dyrt.. Dock avskräcker det nog många utövare.
Jag köpte precis en komplett utrustning med hans+hjälm + overall med underställ,balaklava,strumpor + skor från tyskland å det landade på ca 11000:-

Men då var det nog det billigaste prylarna jag hittade, men det duger för mig och allt är 8858-2000 märkt .

_________________
Fredrik Roldin
Citera
jimmyc
Kalmar
Här sen Apr 2011
Inlägg: 24



Fx2 skrev:
MaZ skrev:
Det är ju mycket bättre att förbundet självdör pga skenande kostnader för utövarna?

Vad kostar personlig utrustning av instegsmodell i racing numera? Räcker det med 25' kronor?


Håller med om att det är dyrt men inte riktigt så dyrt.. Dock avskräcker det nog många utövare.
Jag köpte precis en komplett utrustning med hans+hjälm + overall med underställ,balaklava,strumpor + skor från tyskland å det landade på ca 11000:-

Men då var det nog det billigaste prylarna jag hittade, men det duger för mig och allt är 8858-2000 märkt .


Grattis, ifall hjälmen är 8858-2002 så tror jag att det är en BSI hjälm och inte godkänd internationellt längre än 2013.12.31, nationellt 2018.12.31 och ifall HANS-skyddet också är 8858-2002 så är det inte godkänt ihop med en hjälm enligt 8860-2010 som har FHR-ankare 8858-2010

_________________
Jimmy Christiansen
Citera
Fx2
Göteborg
Här sen Okt 2006
Inlägg: 56



jimmyc skrev:
Fx2 skrev:
MaZ skrev:
Det är ju mycket bättre att förbundet självdör pga skenande kostnader för utövarna?

Vad kostar personlig utrustning av instegsmodell i racing numera? Räcker det med 25' kronor?


Håller med om att det är dyrt men inte riktigt så dyrt.. Dock avskräcker det nog många utövare.
Jag köpte precis en komplett utrustning med hans+hjälm + overall med underställ,balaklava,strumpor + skor från tyskland å det landade på ca 11000:-

Men då var det nog det billigaste prylarna jag hittade, men det duger för mig och allt är 8858-2000 märkt .


Grattis, ifall hjälmen är 8858-2002 så tror jag att det är en BSI hjälm och inte godkänd internationellt längre än 2013.12.31, nationellt 2018.12.31 och ifall HANS-skyddet också är 8858-2002 så är det inte godkänt ihop med en hjälm enligt 8860-2010 som har FHR-ankare 8858-2010


Uttryckte mig oklart , syftade på kläderna.. hjälmen är SA2010 och Hans skyddet 8858-2010

Mvh Fredrik

_________________
Fredrik Roldin
Citera
Gson
Åkersberga
Här sen Mar 2010
Inlägg: 156



Bilsport ändrade idag sin ledare i det tysta

Detta var gårdagens:
Marknadsdomstolens beslut blir prejudicerande för hela den svenska idrottsrörelsen. Får KKV rätt så står det vem som helst fritt att arrangera tävlingar, driva mästerskap och dela ut medaljer inom vilken idrott som helst. Med detta hot ter det sig ytterst märkvärdigt att ingen representant från Riksidrottsförbundet eller Svenska Bilsportförbundets styrelse deltog under slutförhandlingarna hos Marknadsdomstolen.
Det finns en risk att inte bara bilsporten, utan hela den svenska idrottsrörelsen, fragmenteras och kan komma att falla samman som ett korthus.


Dagens:
Marknadsdomstolens beslut blir prejudicerande för den svenska idrottsrörelsen. Får KKV rätt så kan inget specialförbund inom Riksidrottsförbundet hindra sina licensierade medlemmar att delta i, eller ställa upp som funktionär vid, tävlingar arrangerade av någon utanför specialförbundet.
Naturligtvis är inte en monopolställning att föredra. Men risken finns att det utan starka specialförbund fragmenterar inte bara bilsporten utan hela den svenska idrottsrörelse

Resultatet av ett bra morgonmöte?

_________________
Joakim Gustafsson
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Bilsportförbundet som är en del av idrottsrörelsen bygger på ideell verksamhet till skillnad från SMA som är kommersiellt och drivs av Fredrik "storpotäten" Skoghag. Hmm? Eller var det tvärs om?

Om SBF förlorar i marknadsdomstolen så kommer inga barn att kunna hålla på med idrott.

Politik och mainstreammedia! thumbs down

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Fredrik Nyström skrev:
Bilsportförbundet som är en del av idrottsrörelsen bygger på ideell verksamhet till skillnad från SMA som är kommersiellt och drivs av Fredrik "storpotäten" Skoghag. Hmm? Eller var det tvärs om?

Om SBF förlorar i marknadsdomstolen så kommer inga barn att kunna hålla på med idrott.

Politik och mainstreammedia! thumbs down



Kan någon förklara skillnaden mellan Fredriks kommersiella och Rikard pålsson/Greger Pettersson pengaräknande in förskaffade på ideelt arbetande sbf funkisar. Deras är rumsrent men inte Fredriks?

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Att kommersiella aktiviteter skadar barnens möjligheter kan man ju fundera på.
En tolkning av det "ideella" arbetet generellt:
I tex hockey/fotboll mm så måste barnen ofta bla sälja lotter för att skapa inkomster till högre nivåer i föreningen. I den komersiella varianten hade det brutit mot internationella regler för barnarbete.

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Jag tycker faktiskt att det är ganska olustigt att debatten i media (och från SBF?) helt rör vinstdrivande vs. ideellt på någon sorts övergripande nivå och med utgångspunkten att de som arrangerar/vill arrangera utanför SBF alla är vinstdrivande företag.

Nu kanske jag är färgad av situationen här i Norrland men för oss handlar det om att små föreningar/grupperingar, som saknar de ekonomiska och administrativa muskler som våra stora ideella föreningar, anslutna till SBF har, vill kunna arrangera körningar.

Konbanorna och arbetet med att hitta alternativ till illegal streetracing som vi har anordnat hade inte varit genomförbart under SBF, eftersom de drivits av ett fåtal personer utan medlemsavgifter och annat i ryggen.

För mig, som är aktiv även inom SBF (genom att vara aktiv i dragracingsektionens tävlingsutskott) blir det bara extra tydligt och extra obekvämt. Alla inom huvudföreningen är inte odelat positiva till att jag kör SMA...samtidigt som flera inom DR-sektionen tycker att SBFs regler för just Dragracing gör det svårt att arrangera tävlingar med färre än 60-70-80 deltagare.

Undrar om jag inte ska skriva en rad till Mikael Johansson på Bilsport om just det...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



therealpinto skrev:
Undrar om jag inte ska skriva en rad till Mikael Johansson på Bilsport om just det...


thumbs up Det behövs fler exempel på hur det fungerar ute i verkligheten!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
PiPPi
Nacka
Här sen Dec 2002
Inlägg: 108



therealpinto skrev:
Undrar om jag inte ska skriva en rad till Mikael Johansson på Bilsport om just det..

Jag tycker han är bra och vet av personlig erfarenhet att han är lyhörd men glöm inte att han skriver på uppdrag.

_________________
PiPPi Willén
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Jag har ju haft en del att göra med Mikael tidigare (eftersom jag frilansar en del åt Bilsport) så jag hoppas (och tror) att han lyssnar. Sedan får han väl bilda sig en egen uppfattning...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
PiPPi
Nacka
Här sen Dec 2002
Inlägg: 108



therealpinto skrev:
jag hoppas (och tror) att han lyssnar. Sedan får han väl bilda sig en egen uppfattning...

Håller med men som sagt var, "han skriver på uppdrag".

_________________
PiPPi Willén
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
therealpinto skrev:

Nu kanske jag är färgad av situationen här i Norrland men för oss handlar det om att små föreningar/grupperingar, som saknar de ekonomiska och administrativa muskler som våra stora ideella föreningar, anslutna till SBF har, vill kunna arrangera körningar.

Konbanorna och arbetet med att hitta alternativ till illegal streetracing som vi har anordnat hade inte varit genomförbart under SBF, eftersom de drivits av ett fåtal personer utan medlemsavgifter och annat i ryggen.


Pang på rödbetan.

Det jag sett av SMA-verksamhet har varit på korp-nivå, där tröskeln att ro runt ett enkelt evenemang är mycket lägre än via SBF.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Hehe, nu vill några inom RF låta klubbar vara 100% företagsägda, ska då dessa klubbar fortfarande få ha monopol på idrott?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Niklas Falk skrev:
Hehe, vi vill några inom RF låta klubbar vara 100% företagsägda, ska då dessa klubbar fortfarande få ha monopol på idrott?


Hmm, saknas det något ord i meningen eller är det bara jag som inte får ihop det ordentligt

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Allmänt banåkaforum
Skoghag anmäls till förbundsbestraffning
<<   1, 2, 3 ... 68, 69, 70 ... 86, 87, 88   >>
27 besök senaste veckan (413496 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande