Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Skoghag anmäls till förbundsbestraffning
<<   1, 2, 3 ... 74, 75, 76 ... 86, 87, 88   >>
45 besök idag (413674 totalt)
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4029




_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Ingmar Truedsson skrev:
In med en ny styrelse i SBF som kan hantera detta och som har kontakt med gräsrotsmedlemmarna.
Det räcker inte så långt, pyramiden är full av personer som är indoktrinerade på samma vis.
Skippa distriktsnivån och få till en effektivare och överblickbar direktpåverkan.
Att det som idag finns en skendemokrati samt en effektiv lobbypåverkan av utskotten är ju inte nåt att skryta över (om man nu vill dra växlar på föreningsdemokrati alá 1800-tal).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare

Niklas Falk skrev:
Skippa distriktsnivån
effektivare och överblickbar direktpåverkan.
idag finns en skendemokrati samt en effektiv lobbypåverkan

Bulls eye!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Niklas Falk skrev:
Ingmar Truedsson skrev:
In med en ny styrelse i SBF som kan hantera detta och som har kontakt med gräsrotsmedlemmarna.
Det räcker inte så långt, pyramiden är full av personer som är indoktrinerade på samma vis.
Skippa distriktsnivån och få till en effektivare och överblickbar direktpåverkan.
Att det som idag finns en skendemokrati samt en effektiv lobbypåverkan av utskotten är ju inte nåt att skryta över (om man nu vill dra växlar på föreningsdemokrati alá 1800-tal).
thumbs up
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Ogenomtänkt fråga: Skulle det vara bättre om vi hade ett Banracingförbund som fokuserade på Racing, Timeattack enbart?

Känns som vi inte har så mycket gemensamt med Rally och Folkrace tex.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



Niklas Falk skrev:
Ingmar Truedsson skrev:
In med en ny styrelse i SBF som kan hantera detta och som har kontakt med gräsrotsmedlemmarna.
Det räcker inte så långt, pyramiden är full av personer som är indoktrinerade på samma vis.
Skippa distriktsnivån och få till en effektivare och överblickbar direktpåverkan.
Att det som idag finns en skendemokrati samt en effektiv lobbypåverkan av utskotten är ju inte nåt att skryta över (om man nu vill dra växlar på föreningsdemokrati alá 1800-tal).
thumbs up

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6877

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Niklas Falk skrev:
Det räcker inte så långt, pyramiden är full av personer som är indoktrinerade på samma vis.
Skippa distriktsnivån och få till en effektivare och överblickbar direktpåverkan.

Det där är en tanke som slog också mig. När Kåge Schildt valdes till ordförande tyckte jag att det var ett fantastiskt bra val. Här hade vi en förare, dessutom en som verkligen visste hur det var att tävla på amatörnivå. Och med en av Sveriges snyggaste racerbilar, en Austin Healey som inte var av denna värld. Inte nog med det, han kom inte från föreningslivet utan var en entreprenör i VVS-branschen, sprungen ur den skånska myllan. Mer än så visste jag egentligen inte om honom, och jag vet inte mer nu heller. Men nog bådade det gott för förbundet, som kanske skulle kunna väckas ur sin trötta förbundsslummer.

Detta är anledningen att jag sög på följande fundering:

Jag själv skrev:
Jag vet inte vilken slak lina som SBF har försökt balansera på, vilka intressen som har behövt jämkas samman. Vilken roll har Riksidrottsförbundet spelat? Och vilka andra krafter verkar i kulisserna? För inte har väl SBF självsvåldigt satt sig i den här situationen?


Frågan är allvarligt menad. De förhoppningar om förändring som jag själv hade när Schildt tillträdde har inte infriats. Jag tror på entreprenörsskap (se bara på SMA) och jag inbillar mig att Schildt måste ha funderat i de här banorna. Ett förbund är naturligtvis större än sin ordförande. Mycket större! Här finns kansli och utskott och stämmor och beslut högt och lågt, liksom kravställare hos Riksidrottsförbundet och intressenter hos elitidrott såväl som utövare på amatörnivå. För att inte tala om FIA - jag vågar inte ens gissa hur byråkratin ser ut under takåsarna vid Place de la Concorde.

Problemet är naturligtvis större än SBF. Det gäller hela idrottsrörelsen. Tioåriga gymnasttjejer gråter ut i Dagens Nyheter och inom brottningen har väl bråket pågått i årtionden. Titt som tätt är det strid inom skid-, sim- eller friidrottsförbunden. För mig är det ett tecken på att Den Svenska Modellens sportsyn är en strukturell anakronism, en dinosaurie som vilset klampar omkring i en värld den inte känner igen.

Riksidrottsförbundets ordförande Karin Mattsson Weijber försöker vara kritisk, men sätter i sin ilska huvudet på spiken:
- Det är ett ifrågasättande av hur svenska föreningar och förbund är uppbyggda.

Just det, Karin!

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare

SvD skriver ju faktisk ganska många småartiklar om det här, en ny idag:

http://www.svd.se/sport/motoralliansen-storre-an-bosman-domen_7773994. . . . .

_________________
Magnus Thomé
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5533


Trådstartare
Tobias Nyström skrev:
Ogenomtänkt fråga: Skulle det vara bättre om vi hade ett Banracingförbund som fokuserade på Racing, Timeattack enbart?

Känns som vi inte har så mycket gemensamt med Rally och Folkrace tex.


Frågan är inte alls ogenomtänkt.

När jag jobbade på SBF's kansli så väcktes verkligen frågeställningen "Varför försöker vi harva fram i form av ett bollsportförbund. Ingen normalt funtad skulle få för sig att mixa biljard, golf, pingis, basket och hockey i samma förbund. Inte samma utövare, inte samma publik, inte samma redskap, inte samma regler, inte samma banor."

Det man tappar är storleken när man kommer till ett förhandlingsbord, men det skulle kunna löses med en paraplyliknande intresse/lobby-organisation (vilket är vad RF borde vara).

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare

Letade lite men hittade inte, någon som på rak arm vet hur många som betalar (löser ut) sin SBF-licens varje år ? En intressant bonusinfo vore hur det fördelar sig på licenstyp.... Nej jag ska inte starta ett racingförbund

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare

Kåge Schildt skrev ju en kortare väldigt konstig grej igår hos SBF (det gick väl lite fort kanske...)

http://www.sbf.se/2012/12/20/bilsportforbundets-ordforande-kage-schild . . . .


Men nu dök det upp en längre grej hos SBF
(edit: den kom kanske igår den med, står 20 dec på den. Det är mycket nu...)

http://www.sbf.se/2012/12/20/marknadsdomstolens-beslut-inger-oro-for-f . . . .

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare

Magnus Thomé skrev:
http://www.sbf.se/2012/12/20/marknadsdomstolens-beslut-inger-oro-for-framtiden/

"Bilsportförbundet överklagade, med stöd från Riksidrottsförbundet"

Tar RF notan på 5-6 miljoner från Settervalls?

_________________
Magnus Thomé
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5533


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Letade lite men hittade inte, någon som på rak arm vet hur många som betalar (löser ut) sin SBF-licens varje år ? En intressant bonusinfo vore hur det fördelar sig på licenstyp.... Nej jag ska inte starta ett racingförbund


http://www.sbf.se/pdf/sbf/verksamhetsberattelser/SBF_Verk_Ber_2011.pdf . . . .

sid 29

edit: när jag zoomar in så ser jag att det inte svarar på din fråga, men nästan.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5533


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Magnus Thomé skrev:
http://www.sbf.se/2012/12/20/marknadsdomstolens-beslut-inger-oro-for-framtiden/

"Bilsportförbundet överklagade, med stöd från Riksidrottsförbundet"

Tar RF notan på 5-6 miljoner från Settervalls?


Glöm inte att stödet inte behöver vara pengabaserat öht. Det kan ha varit med lite konsultation av Palin samt deras välsignelse.

SBF borde svara på den frågan mot sina medlemmar.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare

dstr skrev:
Magnus Thomé skrev:
Magnus Thomé skrev:
http://www.sbf.se/2012/12/20/marknadsdomstolens-beslut-inger-oro-for-framtiden/

"Bilsportförbundet överklagade, med stöd från Riksidrottsförbundet"

Tar RF notan på 5-6 miljoner från Settervalls?


Glöm inte att stödet inte behöver vara pengabaserat öht. Det kan ha varit med lite konsultation av Palin samt deras välsignelse.

SBF borde svara på den frågan mot sina medlemmar.


Exakt. Frågan är vidöppen.

Allvarligt talat, har SBF en ekonomi som kan ta en sån smäll ÖHT utan att det påverkar verksamheten menligt? Så jättestor omsättning har man ju inte så att det här är väl på inga sätt en försumbar summa. Tvärtom.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



dstr skrev:
Magnus Thomé skrev:
Magnus Thomé skrev:
http://www.sbf.se/2012/12/20/marknadsdomstolens-beslut-inger-oro-for-framtiden/

"Bilsportförbundet överklagade, med stöd från Riksidrottsförbundet"

Tar RF notan på 5-6 miljoner från Settervalls?


Glöm inte att stödet inte behöver vara pengabaserat öht. Det kan ha varit med lite konsultation av Palin samt deras välsignelse.

SBF borde svara på den frågan mot sina medlemmar.


sidan 30 är lite intressant... jag visste iaf inte att koncernen SBF gick med 4,7 miljoner back 2011... varav själva förbundet med 3,9 miljoner back..... hur ser det ut för 2012 och 2013 när dom får en räkning dessutom på 4-6 miljoner från settervalls juristbyrå.....

och hur fan löser dom isåfall ett sådant stort underskott? vem ska skjuta till pengar eller kan ett förbund gå i konkurs?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare

dstr skrev:
Magnus Thomé skrev:
Letade lite men hittade inte, någon som på rak arm vet hur många som betalar (löser ut) sin SBF-licens varje år ? En intressant bonusinfo vore hur det fördelar sig på licenstyp.... Nej jag ska inte starta ett racingförbund


http://www.sbf.se/pdf/sbf/verksamhetsberattelser/SBF_Verk_Ber_2011.pdf . . . .

sid 29

edit: när jag zoomar in så ser jag att det inte svarar på din fråga, men nästan.



100 tusen medlemmar. Men bara 20 tusen som faktiskt är aktiva, dvs betalar och löser ut licens. Fick jag till det rätt där?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Fredrik - SLC skrev:
och hur fan löser dom isåfall ett sådant stort underskott? vem ska skjuta till pengar eller kan ett förbund gå i konkurs?
De får väl bli lite moderna och sälja mark, byggnader och inventarier och hyra tillbaka dem.
Men frågan är om de kan få nåt för dem.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Magnus Thomé skrev:
100 tusen medlemmar. Men bara 20 tusen som faktiskt är aktiva, dvs betalar och löser ut licens. Fick jag till det rätt där?
20k förarlicenser och lika många funktionärslicenser.
Aktivitetsgraden är garanterat högre bland förarlicenserna, men jag vill inte ens gissa %andelarna.

Förarna kan man kolla mot startlistor, men funktionärerna är anonyma (det är nog praktiskt så det inte syns hur katastrofalt få de är).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Niklas Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
100 tusen medlemmar. Men bara 20 tusen som faktiskt är aktiva, dvs betalar och löser ut licens. Fick jag till det rätt där?
20k förarlicenser och lika många funktionärslicenser.
Aktivitetsgraden är garanterat högre bland förarlicenserna, men jag vill inte ens gissa %andelarna.

Förarna kan man kolla mot startlistor, men funktionärerna är anonyma (det är nog praktiskt så det inte syns hur katastrofalt få de är).


funktionärslicenser är ju också så att så länge dom är med i en klubb, eller rättare så länge som en klubb inte aktivt spärrar en funktionär för ej betald medlemsavgift så räknas dom som funktionär eftersom , funktionärslicensen är gratis.....

så en relativt kvalificerad gissning skulle väl säga att det finns max 10% aktiva funktionärer av alla dom som har funkislicens...

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare

Niklas Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
100 tusen medlemmar. Men bara 20 tusen som faktiskt är aktiva, dvs betalar och löser ut licens. Fick jag till det rätt där?
20k förarlicenser och lika många funktionärslicenser.
Aktivitetsgraden är garanterat högre bland förarlicenserna, men jag vill inte ens gissa %andelarna.

Förarna kan man kolla mot startlistor, men funktionärerna är anonyma (det är nog praktiskt så det inte syns hur katastrofalt få de är).


Alla som har banlicens får ju funkislicens gratis per default som bonus. Så man kan stå flaggvakt typ :-) Hur många som inte är gratis på-köpet-funkislicenser utan faktiska "riktiga" (ursäkta ordvalet) funkislicenser lär ju inte vara många alls? Eller?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Skoghag anmäls till förbundsbestraffning
<<   1, 2, 3 ... 74, 75, 76 ... 86, 87, 88   >>
45 besök idag (413674 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande