Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Skoghag anmäls till förbundsbestraffning
<<   1, 2, 3 ... 85, 86, 87, 88   >>
60 besök senaste veckan (413463 totalt)
Lelle
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 140



Ikväll får vi besök av Fredrik Skoghag från SMA, Svenska Motorsport Alliansen. Vi kommer att prata med Fredrik om karriären, hur allt startade med SMA, turerna runt KKV och till sist, hur kan SMA hjälpa till om man vill arrangera ett eget race.
Sändningen börjar som vanligt kl 19:00 på www.nitroz.se

Frågor kan ställas under programmets gång till soffan@nitroz.se
Programledare: Lelle Olsson
Sidekick: Pär "PiPPi" Willén

Välkomna!

_________________
Lelle Olsson
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



Låter intressant thumbs up

_________________
Philipp Klement
Citera
PiPPi
Nacka
Här sen Dec 2002
Inlägg: 108



Varför inte en trådlyft i en klassisk tråd.

Det har dykt upp lite trassel med nationalitetskrav i speedway och EU-regler:

http://www.racemagazine.se/ny-speedwayregel-ar-olaglig/

_________________
PiPPi Willén
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



http://nitroz.se/motorny/visa.asp?file=%27/plank/planket_start.asp%27
Lelle skrev:
SBF / Marknadsdomstolen | Lelle | Inlägg #146515| 2013-04-15 20:44
För er som vill förkovra er, här kan ni se SBF,s syn på vad som hände (film).
https://sbfplay.solidtango.com/video/marknad

Advokat Erik Hellners försöker vrida nacken av sanningen. Varning! Titta inte om ni redan är på dåligt humör!

Edit: Glöm inte att gömma alla saxar.

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1746



Fredrik Nyström skrev:
http://nitroz.se/motorny/visa.asp?file=%27/plank/planket_start.asp%27
Lelle skrev:
SBF / Marknadsdomstolen | Lelle | Inlägg #146515| 2013-04-15 20:44
För er som vill förkovra er, här kan ni se SBF,s syn på vad som hände (film).
https://sbfplay.solidtango.com/video/marknad

Advokat Erik Hellners försöker vrida nacken av sanningen. Varning! Titta inte om ni redan är på dåligt humör!

Edit: Glöm inte att gömma alla saxar.


Över tolkar han inte endel när han säger att klubbarna inom sbf inte kan göra upp om kalendern för tävlingar.
För då delar man upp marknaden mellan olika företag. samma med priser på tävlingar inom cuper, det är kartel bildning.

Skall man inte räkna alla klubbar inom SBF till "samma företag" då vi endå lyder under SBF, och man måste väll få organisera sig inom sitt företag/Koncern.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Fredrik Nyström skrev:
http://nitroz.se/motorny/visa.asp?file=%27/plank/planket_start.asp%27
Lelle skrev:
SBF / Marknadsdomstolen | Lelle | Inlägg #146515| 2013-04-15 20:44
För er som vill förkovra er, här kan ni se SBF,s syn på vad som hände (film).
https://sbfplay.solidtango.com/video/marknad

Advokat Erik Hellners försöker vrida nacken av sanningen. Varning! Titta inte om ni redan är på dåligt humör!

Edit: Glöm inte att gömma alla saxar.


vad han övertolkar och fånar sig...... jag hoppas gemene man är lite skeptiska iaf och det tror jag faktiskt

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



Fredrik - SLC skrev:
Fredrik Nyström skrev:
http://nitroz.se/motorny/visa.asp?file=%27/plank/planket_start.asp%27
Lelle skrev:
SBF / Marknadsdomstolen | Lelle | Inlägg #146515| 2013-04-15 20:44
För er som vill förkovra er, här kan ni se SBF,s syn på vad som hände (film).
https://sbfplay.solidtango.com/video/marknad

Advokat Erik Hellners försöker vrida nacken av sanningen. Varning! Titta inte om ni redan är på dåligt humör!

Edit: Glöm inte att gömma alla saxar.


vad han övertolkar och fånar sig...... jag hoppas gemene man är lite skeptiska iaf och det tror jag faktiskt


du meddelar väl vad KKV tycker om deras tolkning när dom fortsätter leta kryphål istället för att rätta sig efter domstolens beslut?

/Björn Strömberg

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1750



Man behöver inte leta länge för att inse att SBF tolkar domen lite annorlunda än vi medlemmar har. De har ju fortfarande detta kvar på sin hemsida!!

http://www.sbf.se/2011/07/15/andringar-i-gemensamma-regler/

"
G 7.1 Tävlingslicenser
Allmänt
 Innehavare av gällande licens får medverka som tävlande i tävling, som inte sanktionerats av SBF, endast om SBF godkänt detta efter ansökan.

G 7.2 Funktionärslicenser
Allmänt
 Innehavare av gällande licens får inneha uppdrag eller vara arrangör i tävling, som inte sanktionerats av SBF, endast om SBF godkänt detta efter ansökan.
"

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Vad kan SBF göra om någon väljer att strunta i ansökan?
Enligt domen i MD så får dom ju ändå inte anmäla någon till förbundsbestraffning för detta.

Jag tror helt enkelt att SBF vill att det även forsättningsvis ska finnas oklarheter kring evenemang utanför förbundet. Det finns många ute i distrikten som inte förstått vad domen innebär. Söndagens dragning av Erik Hellners hjälpte knappast till att skapa klarhet. thumbs down

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Fredrik Nyström skrev:
Vad kan SBF göra om någon väljer att strunta i ansökan?
Enligt domen i MD så får dom ju ändå inte anmäla någon till förbundsbestraffning för detta.


Nej, men det är inte lika enkelt i verkligheten. (Nu hamnar vi OT, men..)

Jag tillhör dem som tidigare i processen mottagit hot från SBF (dokumenterat och vidarebefordrat såklart) om att jag riskerade påföljder om jag körde i icke SBF-sanktionerade evenemang.

Och även om jag var säker på att jag hade rätt i sak - så överväger man ju alltid en extra gång om det är värt bara ens en minimal risk att få SBF-licensstrul inför en möjlig start i t.ex VLN, på grund av att jag har kört 5-papp på Mantorp.. Skrämseltaktiken fungerar alltså ganska bra..

Lägg till Hans- och hjälmcirkusen på detta, och kapitalförvaltningshärvan. Som utövare får man till slut nog.

_________________
--
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Jag körde timeattacktävling i söndags under SMA utan att ha ansökt om tillåtelse hos SBF

Jag kommer köra timeattack med www.timeattack.nu hela säsongen under SBF.

Och köra långlopp under SMA.

Osv.

Skicka in en ansökan till SBF?


-------

Det är intressant att vrida och vända på hur de tänkt med det nya upplägget. Och hur de tolkar domen. Jag klurar på hur mycket av det de faktiskt tror är rätt och riktigt (ganska mycket är min gissning). På samma sätt som jag önskar att de skulle försöka förstå och klura på den andra sidans argument försöker jag vrida och vända på saker från deras perspektiv för att bättre förstå deras val och syn på saker. Vissa saker kan jag ta in men en del är väldigt svårt att greppa. Även om man har annan uppfattning så är det alltid bra att försöka förstå hur en annan "tickar".

_________________
Magnus Thomé
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1750



Jag har ringt SBF och frågat om just detta. Första personen svarade rakt upp och ned att de tar min licens om jag kör med SMA. Jag upplyste henne om att "det nyss kom en dom i marknadsdomstolen, har du kanske hört om det?" och att jag ville ha hennes besked skriftligt. Då blev jag istället kopplad till ??? (tyvärr har jag glömt namnet, mycket klumpigt) som gav besked att som förare är man egentligen inte i riskzonen eftersom det är "den egna förarens ansvar att avgöra om säkerheten på det evenemang man deltar i är bra nog". Som funkis riskerade jag tydligen att förlora licensen.

Hans hänvisning till detta var att tack vara domen fick SBF nu agera som om det var en konkurrenssituation om funkisarna. Jag svarade att jag tyckte detta var en absurd tolkning av domen och att de skulle skita i vem jag körde med.

Det riktigt fula i detta är att SBF hela tiden spelar på och antyder att evenemang under SMA på något sätt skulle hålla en sämre säkerhetsstandard än SBFs evenemang. Jag har hittills inte hittat NÅGOT som styrker detta, förutom kanske hänvisningen till att SBF (tills igår!) krävde HNRS.

Jag håller konsekvent linjen att inte anmäla för SBF när jag kör med SMA. Vill de dra min licens för det så kommer jag göra väldigt mycket väsen av mig. *dingdingding* Rond 1....

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Torkel K skrev:
Jag har ringt SBF och frågat om just detta...

Intressant, vilket nummer ringde du?

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13190



Är det nån som har anmält att det kört med SMA? Jag funderar på att jag ska göra det bara för att se vad som händer...

Fast jag har ju bara en debutlicens hos sbf så enligt den gamla blanketten så var debutantlicens undantagen. Nu hittar jag inte längre blanketten på sbf.s sida....

_________________
Tord Ringenha11
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10114



Tord skrev:
...bara en debutlicens hos sbf ...


Det var det enda jag hade med, förstod aldrig varför jag skulle lyfta den. Att dyka upp på tävling där det enligt reglerna krävdes nationell var inga problem i verkligheten och det skiljer några hundringar i pris för vad jag förstod samma sak.

_________________
Anders Hansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

sweanders skrev:
Tord skrev:
...bara en debutlicens hos sbf ...


Det var det enda jag hade med, förstod aldrig varför jag skulle lyfta den. Att dyka upp på tävling där det enligt reglerna krävdes nationell var inga problem i verkligheten och det skiljer några hundringar i pris för vad jag förstod samma sak.


För att köra utomlands. Träningsfredag i VLN var min anledning att snäppa upp den till nationell Men även ett måste för att tävla på Rudskogen.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Torkel K skrev:
Jag har ringt SBF och frågat om just detta. Första personen svarade rakt upp och ned att de tar min licens om jag kör med SMA.


Jösses! JÖSSES! Hot om garanterad bestraffning.

Så får de ju på inga villkor agera.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Torkel K skrev:
Jag håller konsekvent linjen att inte anmäla för SBF när jag kör med SMA. Vill de dra min licens för det så kommer jag göra väldigt mycket väsen av mig. *dingdingding* Rond 1....
Har inte du Debutlicens... Läs lite till så märker du att Debutlicensare inte behöver ansöka enligt SBFs text (men det är lika absubt ändå).
Edit: enligt gamla pappret som sagt (orkar inte leta, nu).

FunkisKonurrensMotiveringen har jag redan märkt effekter av...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267



Jag har grottat ner mig och försökt förstå de olika resonemangen kring G7.1 och G7.2

Om man läser G7.1 och G7.2 som de såg ut innan KKV tvingade SBF att införa ett ansökningsförfarande(2011, http://www.kkv.se/upload/Filer/Konkurrens/2011/Beslut/09-0709.pdf), så står det typ
"Licensinnehavare/funktionär får inte delta i tävling som inte sanktionerats av SBF i den mån deltagandet kan anses som straffbart enligt RF stadgar Kap 14"

Kollar man RFs stadgar Kap 14 (http://rf.se/ImageVault/Images/id_18499/scope_0/ImageVaultHandler.aspx) så är de grejer som anses bestraffningsbara rätt så rimliga, och där står ingenting om konkurrerande verksamhet el dyl :

Bestraffning kan ådömas
1. den som underlåtit att inom förelagd tid betala stadgad avgift eller insända föreskriven uppgift eller infordrat utlåtande,
2. den som anmält sig till deltagande i eller godkänt kallelse till tävling eller uppvisning men utan giltig anledning vägrat fullgöra vad han åtagit sig eller utan giltiga skäl uteblivit,
3. den som låtit offentligen tillkännage att i tävling eller uppvisning skulle delta en viss idrottsutövare eller viss förening som därefter uteblivit, fastän han vid tillkännagivandet känt till att anmälan till deltagande inte förelegat, eller att idrottsutövaren eller föreningen, trots gjord anmälan, inte skulle komma att delta,
4. den som, under tiden då han varit avstängd har deltagit i tävling eller uppvisning eller har utövat idrottsuppdrag,
5. den som bryter mot sekretessbestämmelse i RF:s stadgar eller SF:s stadgar eller tävlingsregler,
6. den som tillåtit avstängd att delta i tävling eller uppvisning eller att utöva idrottsuppdrag, trots att han kände till avstängningen,
7. den som under eller i samband med tävling, uppvisning eller träning eller med anledning av något, som därunder förekommit, demonstrerat, uppträtt förolämpande eller på annat sätt otillbörligt mot deltagare, funktionär eller åskådare eller visat ohörsamhet mot funktionärs anvisningar eller föreskrifter,
8. den som i anslutning till idrottsverksamhet gjort sig skyldig till skadegörelse, utövat våld eller försökt utöva våld mot en annan person eller som hotat någon,
9. den som genom osanna uppgifter eller på annat sätt vilselett eller försökt vilseleda funktionär eller annan enskild person, förening, annat organ inom RF eller IdrottsAB i eller för vederbörandes idrottsliga verksamhet,
10. den som mot bättre vetande eller utan sannolika skäl anmält annan för förseelse som är bestraffningsbar enligt dessa stadgar,
11. den som utbetalt eller låtit utbetala eller mottagit ersättning, vilken är större än vad som är tillåtet enligt de regler som utfärdats av vederbörande SF,
12. den som i samband med idrottslig verksamhet berett sig eller annan otillbörlig förmån,
13. den som uppträtt på sådant sätt att idrottens anseende därav skadats eller uppenbarligen kunnat därav skadas,
14. den som brutit mot SF:s, SDF:s eller annan tävlingsarrangörs tävlingsregler,
15. den som inom ramen för idrottslig verksamhet gjort sig skyldig till ekonomisk oegentlighet som allvarligt skadat idrottens anseende,
16. den som på annat sätt underlåtit att rätta sig efter vad som ålegat honom enligt dessa stadgar eller enligt av idrottsorgan utfärdade bestämmelser eller fattade beslut.


Sen hittade jag en gammal upplaga av "Gemensamma Regler" från April 2004, och där är delen med "i den mån deltagandet kan anses som straffbart enligt RF stadgar Kap 14" ny sedan 2003.
Innan 2004 var det alltså väldigt tydligt att "Licensinnehavare/funktionär får inte delta i tävling som inte sanktionerats av SBF". Det kan ju bidra till att den "fundamentalistiska" inställningen att man aldrig får köra utanför SBF är det som alla "vet" gäller

För att ytterligare krångla till det så tyckte Marknadsdomstolen att det trots formuleringen "i den mån deltagandet kan anses som straffbart enligt RF stadgar Kap 14" var ett betrakta som ett totalförbud: "Det aktuella kapitlet i Riksidrottsförbundets stadgar innehåller dock inga kvalifikationer eller begränsningar av det aktuella förbudet, varför detta får anses utgöra ett totalförbud enligt ordalydelsen." (avsnitt 137 i beslutet http://marknadsdomstolen.se/Filer/Avgöranden/Dom2012-16.pdf)

säger jag

_________________
Johan Lekås
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Johan Lekås skrev:
Jag har grottat ner mig och försökt förstå de olika resonemangen kring G7.1 och G7.2

Om man läser G7.1 och G7.2 som de såg ut innan KKV tvingade SBF att införa ett ansökningsförfarande(2011, http://www.kkv.se/upload/Filer/Konkurrens/2011/Beslut/09-0709.pdf), så står det typ
"Licensinnehavare/funktionär får inte delta i tävling som inte sanktionerats av SBF i den mån deltagandet kan anses som straffbart enligt RF stadgar Kap 14"

Kollar man RFs stadgar Kap 14 (http://rf.se/ImageVault/Images/id_18499/scope_0/ImageVaultHandler.aspx) så är de grejer som anses bestraffningsbara rätt så rimliga, och där står ingenting om konkurrerande verksamhet el dyl :

Bestraffning kan ådömas
1. den som underlåtit att inom förelagd tid betala stadgad avgift eller insända föreskriven uppgift eller infordrat utlåtande,
2. den som anmält sig till deltagande i eller godkänt kallelse till tävling eller uppvisning men utan giltig anledning vägrat fullgöra vad han åtagit sig eller utan giltiga skäl uteblivit,
3. den som låtit offentligen tillkännage att i tävling eller uppvisning skulle delta en viss idrottsutövare eller viss förening som därefter uteblivit, fastän han vid tillkännagivandet känt till att anmälan till deltagande inte förelegat, eller att idrottsutövaren eller föreningen, trots gjord anmälan, inte skulle komma att delta,
4. den som, under tiden då han varit avstängd har deltagit i tävling eller uppvisning eller har utövat idrottsuppdrag,
5. den som bryter mot sekretessbestämmelse i RF:s stadgar eller SF:s stadgar eller tävlingsregler,
6. den som tillåtit avstängd att delta i tävling eller uppvisning eller att utöva idrottsuppdrag, trots att han kände till avstängningen,
7. den som under eller i samband med tävling, uppvisning eller träning eller med anledning av något, som därunder förekommit, demonstrerat, uppträtt förolämpande eller på annat sätt otillbörligt mot deltagare, funktionär eller åskådare eller visat ohörsamhet mot funktionärs anvisningar eller föreskrifter,
8. den som i anslutning till idrottsverksamhet gjort sig skyldig till skadegörelse, utövat våld eller försökt utöva våld mot en annan person eller som hotat någon,
9. den som genom osanna uppgifter eller på annat sätt vilselett eller försökt vilseleda funktionär eller annan enskild person, förening, annat organ inom RF eller IdrottsAB i eller för vederbörandes idrottsliga verksamhet,
10. den som mot bättre vetande eller utan sannolika skäl anmält annan för förseelse som är bestraffningsbar enligt dessa stadgar,
11. den som utbetalt eller låtit utbetala eller mottagit ersättning, vilken är större än vad som är tillåtet enligt de regler som utfärdats av vederbörande SF,
12. den som i samband med idrottslig verksamhet berett sig eller annan otillbörlig förmån,
13. den som uppträtt på sådant sätt att idrottens anseende därav skadats eller uppenbarligen kunnat därav skadas,
14. den som brutit mot SF:s, SDF:s eller annan tävlingsarrangörs tävlingsregler,
15. den som inom ramen för idrottslig verksamhet gjort sig skyldig till ekonomisk oegentlighet som allvarligt skadat idrottens anseende,
16. den som på annat sätt underlåtit att rätta sig efter vad som ålegat honom enligt dessa stadgar eller enligt av idrottsorgan utfärdade bestämmelser eller fattade beslut.


Sen hittade jag en gammal upplaga av "Gemensamma Regler" från April 2004, och där är delen med "i den mån deltagandet kan anses som straffbart enligt RF stadgar Kap 14" ny sedan 2003.
Innan 2004 var det alltså väldigt tydligt att "Licensinnehavare/funktionär får inte delta i tävling som inte sanktionerats av SBF". Det kan ju bidra till att den "fundamentalistiska" inställningen att man aldrig får köra utanför SBF är det som alla "vet" gäller

För att ytterligare krångla till det så tyckte Marknadsdomstolen att det trots formuleringen "i den mån deltagandet kan anses som straffbart enligt RF stadgar Kap 14" var ett betrakta som ett totalförbud: "Det aktuella kapitlet i Riksidrottsförbundets stadgar innehåller dock inga kvalifikationer eller begränsningar av det aktuella förbudet, varför detta får anses utgöra ett totalförbud enligt ordalydelsen." (avsnitt 137 i beslutet http://marknadsdomstolen.se/Filer/Avgöranden/Dom2012-16.pdf)

säger jag



fast det finns en enkelt beslut... från MD

2. Med ändring av Konkurrensverkets beslut
ålägger Marknadsdomstolen Svenska Bilsport-
förbundet vid vite av en miljon (1 000 000) kr att inte tillämpa punkterna G. 7.1 och 7.2 i sina
"Gemensamma regler" (se
beslutsbilaga 2
i markerade delar).


så ingen kommer bestraffas... sen kan dom försöka göra folk osäkra osv men i slutändan har dom fått ett förbud mot att utnyttja G.7.1 och G7.2 och kommer få ett vite på en miljon om dom gör det.



så jag kommer absolut inte oavsett vad som helst SBF skriver själva inte skicka in någon dispensansökan, för domen är fullständigt klar även om SBF gärna tolkar den som fan tolkar bibeln....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Jag mailade Thomas Jansson och ställde bland annat frågan:
Citat:
Vad händer om en förare eller funktionär som innehar en licens som ej är undantagen enligt sidan 2 av ansökningsblanketten, deltar i en icke sanktionerad tävling utan att ha ansökt om tillstånd?

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Allmänt banåkaforum
Skoghag anmäls till förbundsbestraffning
<<   1, 2, 3 ... 85, 86, 87, 88   >>
60 besök senaste veckan (413463 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande