Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Skoghag anmäls till förbundsbestraffning
<<   1, 2, 3, ... 86, 87, 88   >>
60 besök senaste veckan (413463 totalt)
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Johan Lekås skrev:
Fredrik - SLC skrev:
.... Och då kommer jag omedelbart anmäla dom till civil domstol eftersom SMA inte är ett tävlingsförbund tillhörande RF utan ett Aktiebolag som enbart följer Svensk lag och som SBF inte har någon jurisdiktion över..... Och om dom stänger av mig personligen så hindrar dom den fria konkurrensen som ändå står inskrivet i både svensk och EU lag......

dstr skrev:

Här är Christer Palins (RF's jurist) syn på deras "sekt":
Citat:

... Ingen kan dock hindra att det startas "piratligor", men i praktiken får spelarna då välja att utöva sin idrott antingen där eller inom idrottsrörelsen.
....


När man läser Christer Palins text tycker jag det verkar ganska klart att SBF inte tror att de kan komma åt SMA annat än indirekt genom att skrämma sina egna medlemmar med uteslutning (vilket självklart är trist nog)
Tråkigt när SBF inte väljer samarbete och att främja sporten vilket väl borde vara huvudsyftet
/Johan


Det riktigt trista är att jag blev kontaktad av ordförande Kåge och vice ordförande Kenneth Thoren först där dom gav mig ett erbjudande om att SBF skulle köpa halva SMA av mig och vi skulle samarbeta genom att SBF fortsatte med tävlingsverksamheten som fanns befintligt och jag ta hand om gatbilskörningen och allt det andra som SMA redan håller på med... dvs precis som nu komplettera varandra och inte konkurrera (vilket vi ju faktiskt inte gör egentligen).... hade ett par möten med dom två och sen vart jag kallad till ett till på kansliet... Och då helt plötsligt så var ingen av dom två med utan istället så var nya Vdn Tomas Jansson och en kanslist Jörgen där istället..... Och istället för det förväntade erbjudandet om samarbete och inköp i SMA så var det helt plötsligt ett hot att om jag inte la av omedelbart så skulle jag sättas åt hårt av Thomas (som jag aldrig hade träffat innan)...... så fint jobbar dom i SBF

Det är en jäkla massa ljug och hålla varandra bakom ryggen mentalitet som råder inom SBF och jag är så less och tänker ta upp det här på alla sätt jag kan snart........ så har ni exempel på missförhållanden inom SBF så får ni gärna maila mig på fredrik@slc.se ...... som t.ex hur man kringår kraven om säkerhet på vissa arrangörer när dom gör företagsevenemang och lyckas få tillstånd bara för att man håller sig väl med vissa personer.... (läs t.ex Karlskogas 3timmars race med volvOC30 som körs helt utan funkisar och säkerhet men ändå har tillstånd av Västra distrikten som SBF tävling) men inte är möjligt att göra liknande för en arrangör som mig t.ex inom SBF.........

Men det lär inte sluta här om dom fäller mig i SBF/RIN...... jag kommer dra det här till civil domstol och sen får dom avgöra om det är lagligt att köra med monopol.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Fråga dom hur de tänker lösa det så hyrkartverksamheten i hela sverige ska kunna åka lagligt? Det är en motorsportstävling som de inte vill ha med att göra. (de vill inte ha in nya i sporten). Tar man på sig att vara ansvarig för all motorsport måste de göra det.

Varför de inte stoppar märkesklasser tex. Rotax junior/Max och nya 60cc klassen som slår sönder hela det upplaggda programmet och ordnas utanför ordinarie klasser där inte förbundet styr reglementet... Och leverantören (gäller Rotax) gör upp med arrangörer om att få åka på deras tävling? Samt att SBF bjöd in Rotax Max till SM racen då deras klasser inte fungerade = inga startande.

Ös på det kommer att bli bra.

Tycker de är fega som kopierar dina regler (konbana och uthållighetsprov eller vad de döpte det till) och lägger ut så de kan konkurera.

Jag tror dinna 5-papp race, konbana, drifting och långlopp kommer att göra mer för sporten än allt annat bilsportförbundet gjort sedan folkrace.


Läste i deras senaste målsättning att kartingen ska fostra förare så de blir internationellt duktiga, det står inget om bredden.... Jag kan ha formulerat det fel men den inbörden var det. De är med andra ord inte intresserade av motorsport för vanligt folk utan satsar bara på elit.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Ett exempel (säkert inte det enda) är (pistol)skytte. Där har i typ över ett halvt sekel två förbund levt bredvid varandra och samverkat. Svenska Sportskytteförbundet är anslutet till RF, Svenska Pistolskytteförbundet är det inte. Grenarna är till stor del samma eller snarlika.

Kanske ngt att studera? Kan kanske användas i ngn prejudicerande form?

_________________
Pär Hylander
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3041



börjar likna "partiet" i kina

Varför paratar Palin om lojalitet och representera förbundet o.s.v, känns konstigt när man mer eller mindre är "tvingad" att gå med i sbf då dom har monopol och man inte har något val. Det är dessutom en rätt bisarr definition av lojalitet. Vi snackar ju inte om industrispionage eller andra hemligheter, det handlar ju om folks hobbyverksamhet till största delen. Vad är egentligen sbfs mål med det hela, hade verkligen varit intressant att veta..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Jag tycker att det här känns riktigt surt och jag kan bara hoppas att det går att få nån rätsida på det, och utan att det drabbar Fredrik personligen så hårt.

För min del är det jättesvårt att "hoppa av" SBF eftersom jag också kör dragracing och sitter i tävlingskommittén i vår lokala dragracingklubb. Dessutom är ju våra SMA-evenemang starkt beroende av ett samarbete med dragracinggänget på flera sätt.

Men eftersom det är en trend inom hela idrottssverige tycker jag att man kanske skulle ställa sig frågan hur man påverkar RF också? Tycker verkligen idrottssverige att det är okej att RF har denna typ av stadgar? Jag tycker det inte... Om man fick stadgarna ändrade skulle ju saken komma i en annan dager.

Visserligen kanske det blir effekten om Fredrik behöver dra detta till domstol men det lär ju ta ett tag.

Jag har själv fått känna en del av baksidan med att arrangera utanför SBF, förresten, frågan om vilka arrangemang jag (genom Raceinorr) genomför och om de är lagliga har varit upp i Övre Norras styrelse. Utan att man frågat mig direkt, förstås...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Fredrik - SLC skrev:
[...]så var det helt plötsligt ett hot att om jag inte la av omedelbart så skulle jag sättas åt hårt av Thomas (som jag aldrig hade träffat innan)...... så fint jobbar dom i SBF
[...]


Villkorade hot brukar benämnas utpressning.

Buss på dom!

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



dstr skrev:
Ni som sitter och spelar dator hemma:

http://www.sbf.se/info/virtuell?openmenu=71

Ni är väl inte illojala och kör osanktionerade tävlingar?!?!


Troligen är det så, kollade lite i reglementet


Citat:
VB 7.1 Förarkrav
Utbildning sker via SBF:s hemsida (genomgång av regelbok).
För att tävla i Virtuell Bilsport krävs:

�� teoretisk utbildning där föraren tagit del av regler.
�� medlemskap i SBF-ansluten förening.


_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Det sliriga problemet är ju att det alltid varit hotelser till "att rätta in sig i ledet". Hade personer verkligen uteslutits till höger och vänster för att de dubbeltävlat eller deltagit på uppvisning utan lov så hade det väl varit en sak (och enkel att dissikera).
Men nu är det ju bara smusslande vad jag känner till (finns det något fall öht med uteslutning av denna anledning).

Tyvärr kan man inte ta försäkring under taget namn, annars hade startlistorna för SLC sett lite underliga ut... (vad ska SBF göra, kolla DNA vid lineup)

Skoj att det verkar finnas en och annan inom SBF's paraply/kansli som vill jobba framåt, tyvärr är de inte tillräckligt många/starka för att stå emot RF (eller bokstavstrogna kanslikarriärister). Jag har träffat bägge sorterna och det känns lite tråkigt när bra ideér får köras lite vid sidan om (man får rådet,"fråga inte så mycket, då blir det bara nej")...

Men iofs kan man ju se RF som ett parallelluniversum med egna regler, "I som här inträden, låten hoppet fara".
om man anser att man med medlemskapet accepterat samtliga stadgar på samtliga nivåer så kan man ju välja att kasta ut nån som man tycker är olämplig. Det är ju inte förbjudande av verksamheten i princip, det går ju att skapa ytterligare ett paralleluniversum, men om man inte ska få korsbefrukta emellan dem så är Sverige för litet.
Men det funkar tydligen för Pistolskytte.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5507



Kan ingen moderator bogsera den här tråden till skojtråden för det är väl där den hör hemma

Vilka pajasar. Läste precis om konståkaren som blir avstängd på livstid för att han var med i ett underhållningsprogram på tv?!? RF verkar vara lite som, eljest, eller vad man ska säga.

Stå på dig Fredrik thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Lite OT:

hur är det med KAK? Är de anslutna till SBF?

Har för mig att KAK har en egen anslitning till FIA tex vid sidan av SBF som också har en.

_________________
Mattias Meldert
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Pär Hylander skrev:
Ett exempel (säkert inte det enda) är (pistol)skytte. Där har i typ över ett halvt sekel två förbund levt bredvid varandra och samverkat. Svenska Sportskytteförbundet är anslutet till RF, Svenska Pistolskytteförbundet är det inte. Grenarna är till stor del samma eller snarlika.

Kanske ngt att studera? Kan kanske användas i ngn prejudicerande form?


Det tar jag gärna mera info om, om du har någon.... thumbs up

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



meldert skrev:
Lite OT:

hur är det med KAK? Är de anslutna till SBF?

Har för mig att KAK har en egen anslitning till FIA tex vid sidan av SBF som också har en.


Jo KAK har en egen anslutning till FIA.... fast dom är medlemmar i SBF med......

men det har ingen bäring på mitt problem.....


grejjen här är att SMA gör en massa saker som inte har varit möjliga inom SBF, sen har man iofs skapat möjligheter för en del saker.... som t.ex skrotbilslånglopp.... fast bara nästan, då man missat vissa primära saker....

men SMA har inte konkurrerat med SBFs kärnområden utan bara kompletterat dom områden som inte är SBFs mandat egentligen........... en av dom bättre sakerna t.ex är att SMA försäkrar hyrgokart ställen genom att vi har ett avtal med Svenska Gokart Uthyrarföreningen.....

så om dom fäller mig så kommer dom bli tvungna att fälla förare som kör hyrgokart med SBF licens.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11875



Fredrik, vill bara säga thumbs up
Är väldigt trött på gamla kommunistiska förbund!! SMA är ju helrätt men det är klart det stör dem
Du kommer att ha ett väldigt stort stöd så länge processen varar, men det vet du säkert redan
Det är bara att köra hårt!

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Mats Thur skrev:
Fredrik, vill bara säga thumbs up
Är väldigt trött på gamla kommunistiska förbund!! SMA är ju helrätt men det är klart det stör dem
Du kommer att ha ett väldigt stort stöd så länge processen varar, men det vet du säkert redan
Det är bara att köra hårt!

Du skrev det så bra Mats! Så jag skrev inget eget. thumbs up

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Jörgen (Jet) skrev:
Mats Thur skrev:
Fredrik, vill bara säga thumbs up
Är väldigt trött på gamla kommunistiska förbund!! SMA är ju helrätt men det är klart det stör dem
Du kommer att ha ett väldigt stort stöd så länge processen varar, men det vet du säkert redan
Det är bara att köra hårt!

Du skrev det så bra Mats! Så jag skrev inget eget. thumbs up


x3! thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens

Stå på dig Fredrik thumbs up många som är trötta på SBF!

_________________
A Eklöw
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5489


Trådstartare
Niklas Falk skrev:

Skoj att det verkar finnas en och annan inom SBF's paraply/kansli som vill jobba framåt, tyvärr är de inte tillräckligt många/starka för att stå emot RF (eller bokstavstrogna kanslikarriärister).


Gör det?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Licensen är redan vilade, t.om. 2011, så då kan jag ta en ny årsavgift.. kanske...

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Undrar om EUs antikonkurrensförordningar är tillämpliga?

De står ju över svensk lag, och borde då rimligtvis även stå över SBF/RFs regler.

Frågan är om SBF är affärsdrivande??? Då borde de åka på det så in i h_vete.

Det räcker faktiskt att man försökt vara konkurrensbegränsande (t.ex. hotat med sanktioner) för att man ska åka dit.

Edit: Intressant läsning
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//NONSGML+REPORT+A5-2000-0208+0+DOC+WORD+V0//SV

http://www.jus.umu.se/Kurser/Idrottsjuridik/Seminarium%20-%20EU%20och%20idrotten.pdf

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267



Fredrik, om du tycker att SBF missbrukat sin dominerande ställning på marknaden så kan du anmäla det till Konkurrensverket www.kkv.sehttp://www.kkv.se/t/Page____404.aspx
Det kostar dig ingenting
mvh
Johan

_________________
Johan Lekås
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Hur kan man utnyttja media till nåt vettigt i den här frågan?

Någon med idéer och kontakter?

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Allmänt banåkaforum
Skoghag anmäls till förbundsbestraffning
<<   1, 2, 3, ... 86, 87, 88   >>
60 besök senaste veckan (413463 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande