Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Skoghag anmäls till förbundsbestraffning
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 86, 87, 88   >>
24 besök senaste veckan (413603 totalt)
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Haha, SBFs agerande är ju skrattretande. Vilka clowner!

Nu har jag betalt för 2009 men nu får det vara nog.


_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Jag satt o läste SBFs visionstidning och läste ledarna. Och tänkte då:

Tänk vad otroligt skönt det vore om det plötsligt dök upp ett inlägg från tex Kåge Schildt eller Thomas Jansson på SBF. Ett inlägg som förklarade varför man har varit relativt osynliga ute på nätet, varför man inte tidigare förklarat vad som egentligen gäller med "du får inte vara på andras arrangemang" och varför stadgarna sett ut som de gör och att man ska skriva om dem och hur de ska skrivas om.

Det är ju på inget sätt en helt orealistisk tanke att det skulle dyka upp något sådant egentligen...



PS: Här hittar du visionstidningen i elektronisk form http://www.sbf.se/pdf/sbf/visionstidningen.pdf

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494



Magnus Thomé skrev:
Det är ju på inget sätt en helt orealistisk tanke att det skulle dyka upp något sådant egentligen...
Att så officiella personer skulle debattera på ett öppet flaxigt forum är nog att drömma.
Det kan ju även vara så att de inte upplever det som att frågan ställts (utan att det bara gnälls i största allmänhet).
Hade Potentaterna haft nåt bloggliknande så kunde de ju synas mer än i ledarinlägg i nån tidning.

Det jobbiga med föreningar är ju det att goda ideér och infall oftast kvävs pga att det inte finns oändligt med personer som hungrigt tar tag i förslagen.
Defaultsvaret blir ofta: "Vill du ha det annorlunda, engagera dig och tröska det genom gängse byråkrati".

Men om SBF nu dragit det till RIN, varför skulle de då babbla om innehållet innan det är avgjort. Men efteråt vore det jättebra om de förklarade både det ena och andra (iaf "hur känns det?" efter ett nederlag).

SBF hade ju faktiskt en session om framtiden på Bilsportmässan 2007, så det finns de som inte enbart bevakar nuvarande föreningsstruktur (skapad 1880 och cementerad under 1960talet, av de som fortfarande sitter på posterna).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Niklas Falk skrev:
Defaultsvaret blir ofta: "Vill du ha det annorlunda, engagera dig och tröska det genom gängse byråkrati".

I teorin är det inte så svårt:

Någon skriver ihop en bra motion/förslag (förmodligen för sent för det för 2009)
som syftar till att få bort det här med blind förbundslojalitet.

Dra det i din SBF-anslutna klubb och skapa enighet där.

Gör samma sak på distriktsnivå, gärna i samarbete med nå't 100-tal andra klubbar.

och så vidare...Tills ett policybeslut kan klubbas på nå'n vederbörlig stämma...Ta-da!

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Niklas Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
Det är ju på inget sätt en helt orealistisk tanke att det skulle dyka upp något sådant egentligen...
Att så officiella personer skulle debattera på ett öppet flaxigt forum är nog att drömma.
Det kan ju även vara så att de inte upplever det som att frågan ställts (utan att det bara gnälls i största allmänhet).
Hade Potentaterna haft nåt bloggliknande så kunde de ju synas mer än i ledarinlägg i nån tidning.

Det jobbiga med föreningar är ju det att goda ideér och infall oftast kvävs pga att det inte finns oändligt med personer som hungrigt tar tag i förslagen.
Defaultsvaret blir ofta: "Vill du ha det annorlunda, engagera dig och tröska det genom gängse byråkrati".

Men om SBF nu dragit det till RIN, varför skulle de då babbla om innehållet innan det är avgjort. Men efteråt vore det jättebra om de förklarade både det ena och andra (iaf "hur känns det?" efter ett nederlag).

SBF hade ju faktiskt en session om framtiden på Bilsportmässan 2007, så det finns de som inte enbart bevakar nuvarande föreningsstruktur (skapad 1880 och cementerad under 1960talet, av de som fortfarande sitter på posterna).


tja, iaf jag vore jätteintresserad av att veta varför dom anmälde mig till RIN (det förstår jag iofs) men sen varför dom inte lämnade in några bevis till RIN som det stod i anmälan att dom hade och skulle bifoga till sin anmälan ??

Men jag tror aldrig dom kommer kommentera det officiellt.....

hursomhelst jag var villig att samarbeta med dom innan dom tvärvände och anmälde mig, och det är iofs inte omöjligt nu heller även fast det känns som det är väldigt långt till något sådant.... men helt klart är ju att SMA fortsätter och nu finns inte heller längre möjligheten för SBF att anmäla någon såsom dom hotat många med, även fast det står i deras egna regler..... vissa SBF-regler går inte att genomföra då det finns andra viktigare lagar som står över det, som till exempel Sveriges rikes lag .....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Niklas Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
Det är ju på inget sätt en helt orealistisk tanke att det skulle dyka upp något sådant egentligen...
Att så officiella personer skulle debattera på ett öppet flaxigt forum är nog att drömma.
Det kan ju även vara så att de inte upplever det som att frågan ställts (utan att det bara gnälls i största allmänhet).
Hade Potentaterna haft nåt bloggliknande så kunde de ju synas mer än i ledarinlägg i nån tidning.

Det jobbiga med föreningar är ju det att goda ideér och infall oftast kvävs pga att det inte finns oändligt med personer som hungrigt tar tag i förslagen.
Defaultsvaret blir ofta: "Vill du ha det annorlunda, engagera dig och tröska det genom gängse byråkrati".

Men om SBF nu dragit det till RIN, varför skulle de då babbla om innehållet innan det är avgjort. Men efteråt vore det jättebra om de förklarade både det ena och andra (iaf "hur känns det?" efter ett nederlag).

SBF hade ju faktiskt en session om framtiden på Bilsportmässan 2007, så det finns de som inte enbart bevakar nuvarande föreningsstruktur (skapad 1880 och cementerad under 1960talet, av de som fortfarande sitter på posterna).


Många sanna ord!!!

Min mening skulle läsas med starkt utdragen långsam betoning på "egentligen", lite åt hållet som att säga "hur svårt kan det vara". I en förenklad teorivärld inte så svårt men i praktiken ute i verkligheten inte så troligt. För att utrycka sig milt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Niklas Falk skrev:
Att så officiella personer skulle debattera på ett öppet flaxigt forum är nog att drömma.


Först tänkte jag att du har totalt rätt i det du säger, det kan ju folk i höga positioner inte ha tid med, och de bör ju inte heller som officiella personer trassla in sig i massa "flax" som det ju lätt blir på forum ute på nätet. Men...... sen kom jag o tänka på att jag vet en högst officiell person på absolut topp-position i en annan försäkringsverksamhet som alltid är med i debatten ute på både städade och stökiga forum. Han är med på lika villkor som alla vi andra, håller sig inte som förmer i sitt sätt, bemöter även sura grejer på så bra sätt han kan och är allmänt aktiv i den allmänna debatten, i både små saker, stora saker och irrelevanta saker

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



tack magnus...... snälla ord....


men soppan fortsätter ändå som ni ser på nedanstående kopia på mailet jag fick nu...

så även fast SBFs respittid har gått ut så har man nu skickat in "bevis".... Och jag har inte fått svar än på min fråga hur dessa bevis kommer handhas.......

----------------------------------------------------------------------------------------

Hej!
Igår inkom Thomas Jansson med yttrande till Riksidrottsnämnden i ärende RF1066/08-14.
Dessa skickas idag med post till dig för kännedom. Jag uppfattade som att du nu skulle finnas på hemmaplan i Sverige och jag har därför skickat dem på din hemadress. Om jag har missuppfattat detta och du behöver dem på mail så hör av dig till mig så ordnar jag det (det är relativt mycket handlingar så det kan bli frågan om flera mail).

om du har några frågar med anledning av detta är du välkommen att kontakta RIN:s sekreterare Anders Hübinette på telefonnummer 0709-68 63 38.

Med vänlig hälsning

Annika Nykvist

-------------------------------------------------------------------------------------------

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Fredrik - SLC skrev:
....
det är relativt mycket handlingar
...


Hehe, va kul då. Massa spännande läsning. Keep us posted

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Magnus Thomé skrev:
Fredrik - SLC skrev:
....
det är relativt mycket handlingar
...


Hehe, va kul då. Massa spännande läsning. Keep us posted


lär väl få dom på posten imorgon men har begärt att få dom på mail med.... så jag kan sprida dom vidare... så får se om jag får det....

och framförallt ska det bli intressant att få RINs svar på hur dom ska hantera SBFs "bevis" när RIN officiellt meddelat mig redan att när svarstiden för SBF att yttra sig gått ut.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8035



åååh, det här är juh bättre än "Days of our lives"
Citera
PiPPi
Nacka
Här sen Dec 2002
Inlägg: 108



Hallå,

Jag har varit i kontakt med en av RFs ideella föreningar angående anmälan mot Fredrik Skoghag och det var intressant. Trist men intressant. Det skylldes på allt möjligt men det gick inte att få konkreta svar på frågor typ varför det inte hade kommit in bevisning till RIN i tid.

Det som lyser starkast är avsaknaden av professionalism. Man missade RINs dead-line som var huvudfrågan i samtalet och det går inte i ord att beskriva hur illa den biten är skött och jag har inget som helst intryck av att anmälande part förstår den enorma vidden av det mycket nonchalanta och rent arroganta "icke-agerandet" mot den som har anmälts men även mot RIN. Jag har svårt att tro annat än att RIN är mycket "besvikna" över datum-missen.

och helt klart: ska man representera ett specialförbund så måste man ha fått MVG i grundkurs 1A i "Kommunikation med Kunder". Oavsett Skandia eller en idrottsförening, jag vill bli bemött av nån som tror på sitt jobb, tror på sin arbetsgivare och kan sälja sin produkt på ett hövligt, korrekt och engagerat sätt. Inte använder svärord. Inte försöker fula lägga ord i mun på den man pratar med. Inte blir irriterad på svåra frågor runt verksamheten. Inte talar "ner" till engagerade medlemmar. Inte svarar på frågor i aggressiv ton med nedvärderande motfrågor ("...och vad har du själv gjort för motorsporten då?"). Inte kommer med uppenbara finter som bara biter på kunder som inte är insatta i verksamheten. Och framförallt vill jag aldrig någonsin tala med en förenings- eller företagsrepresentant som inte står för sina egna handlingar utan skyller misstag på andra, inklusive på den styrelse man arbetar för.

Jag är både intresserad av motorsport och engagerad i motorsport. Lite för mycket känns det som ibland med funktionärslicens, tävlingslicens, jag har TL-licens för dragbikeracing, jobbat som domare, speaker på EM/SM, spenderar 30-35 nätter hemifrån per säsong p.g.a. motorsport etc. etc. Och då vill jag känna förtroende för de förbund som har tagit på sig ett ansvar för att aktivt driva alla våra motorsportgrenar nu och framförallt in i framtiden.

Det känns inte som om alla RFs ideella föreningar förstår att man lever i en mycket föränderlig värld och att en del av dessa ideella föreningar behöver sina medlemmar mer än medlemmarna behöver föreningarna. Det är förvånande hur en del aktörer agerar och hur alltför många aktivt fjärmar sig från de nydaningar som en allt snabbare kommunikativ värld innebär.

"Case in point" som Tysken säger, eller kanske "Back to the future", kolla länkarna och notera de aktuella datumen som gäller på http://tinyurl.com/das3ew och http://tinyurl.com/csf7as

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com

Edit: Stav- och syftningsfel

_________________
PiPPi Willén
Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004
Inlägg: 369



Som jag sagt i en annan tråd, tror jag.

SBF är inte ensamma om detta. Vet att liknande vansinne försigår inom hästsporten också. Har för mig att westernryttarna är i nån typ av konflikt med Ridsportförbundet, angående liknande saker. Riksidrottsförbundet verkar ju vara väldigt konstigt.

Jag väntar med spänning på denna frågas upplösning, sen ska jag skvallra för lite andra idrottsutövare.

Sen kan få lite historia i utkanten av ämnet.
Nu vet jag inte hur länge SBF och SVEMo varit ensamma i sin nish men de har inte varit det hela tiden. Det har funnits både ett Arbetarnas motorförbund(som hade tidningen Fri Motorsport ) som jag vet bedrev tävlingsverksamhet och ett Folkrörelsernas Motorförbund som jag inte vet nåt om.

_________________
Per Ferm
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Nu har jag fått "bevisen" som är diverse kopior av forumskriverier och några inskickade brev från SBF medlemmar..... kommer lägga ut dom efter helgen när jag hinner (på väg nu till Laholm för 5papp)

men det var inte så mycket egentligen.... fast intressant är SBFs VD sista stycke i sitt brev till RIN

Citat:
Vi vill klargöra att SBF inte har ensamrätt till att arrangera motorevenemang i Sverige men
motsäger sig att en av SBF licensierad funktionär bedriver konkurrerande verksamhet och
därmed uppträder illojalt mot förbundet, dess medlemmar och RF.



så tydligen är det helt ok att SMA finns och det görs tävlingar utom SBF, men felet är att det är jag som äger SMA och att jag även har en SBF funktionärslicens

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Fredrik - SLC skrev:
Nu har jag fått "bevisen" som är diverse kopior av forumskriverier och några inskickade brev från SBF medlemmar..... kommer lägga ut dom efter helgen när jag hinner (på väg nu till Laholm för 5papp)

men det var inte så mycket egentligen.... fast intressant är SBFs VD sista stycke i sitt brev till RIN

Citat:
Vi vill klargöra att SBF inte har ensamrätt till att arrangera motorevenemang i Sverige men
motsäger sig att en av SBF licensierad funktionär bedriver konkurrerande verksamhet och
därmed uppträder illojalt mot förbundet, dess medlemmar och RF.



så tydligen är det helt ok att SMA finns och det görs tävlingar utom SBF, men felet är att det är jag som äger SMA och att jag även har en SBF funktionärslicens


det e löjligt. som att ha en hamburger klubb, och bli utslängd för man har ätit en korv.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Fredrik - SLC skrev:
....intressant är SBFs VD sista stycke i sitt brev till RIN

Citat:
Vi vill klargöra att SBF inte har ensamrätt till att arrangera motorevenemang i Sverige men
motsäger sig att en av SBF licensierad funktionär bedriver konkurrerande verksamhet och
därmed uppträder illojalt mot förbundet, dess medlemmar och RF.



så tydligen är det helt ok att SMA finns och det görs tävlingar utom SBF, men felet är att det är jag som äger SMA och att jag även har en SBF funktionärslicens


det kunde de ju klämt fram med från början, så kunde du ju kanske ha gått ur SBF... det är väl inte viktigt för din verksamhet direkt, eller?

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Fredrik - SLC skrev:
Nu har jag fått "bevisen" som är diverse kopior av forumskriverier


Underbart.

Man blir ju inte ett dugg sugen på att se vem de citerar och vad de läst.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Blir det en fällande dom skall SBF även stänga ute samtliga förare, funktionärer, organisatörer till andra former av motorevent som görs runt om i sverige inklusive alla gokartuthyrare på direkt samma grunder som de stänger av Fredrik. Detta kommer att i princip döda hela bilsportförbundet. Anser att SBF bör dra tillbaka sin ansökan genas och tänka efter vad de gör och hur de tänkt det hela!!

Blir det en fällande dom kommer det handla om mycket mer än Fredrik och SMA jag lovar. Fredrik är bara en av alla arrangörer som gör motortävligsarrangemang i sverige utanför SBF. Tex. blir det ett "skrotbilsrace" i mitten av februari på Mantorp med internationellt deltagande, långlopp i karting där många svenska kända racerförare deltagit i samt de serier som går med olika SBF anslutna klubbar som arrangör men utan tillstånd av SBF och med andra försäkringslösningar osv. Tillsammans med bla. hyrkartbolag.

Det tråkiga blir att man inte får delta i bådas arrangemang utan måste välja om man vill åka andra arrangörers tävlingar eller SBF tävlingar om det blir en fällande dom. Det förlorar nästan bara SBF på då de som vill prova på mer avancerad racing än mer eller mindre avancerad hyrkart och 5-papp inte kan det då dom är portade.

Jag har ju både funktionärslicens och tävlingslicens i SBF, samt tävlingslicens i SMA. Så jag borde bli utkastad från SBF tillsammans med massor av andra mer eller mindre kända förare och funktionärer som bedriver illegal konkurens. Anser att SBF ska hålla en rak linje. Att bara stämma Fredrik är patetiskt.

Är det verkligen den linjen SBF ska ha?

Vill dess medlemar detta?

Hur ska SBF bevaka detta?

Har styrelsen verkligen befogenhet att ta ett sådant här stort beslut?

Jag kommer att arbeta för att styrelsen ska avgå med omedelbar verkan om de tänker genomför detta!

Inget av detta tror jag medlemmar i olika klubbar vill. För oavsett vad SBF och klubbarna vill kommer det i vårt moderna samhälle bli nya aktörer på marknaden vilket inte är olagligt. Någon eller några av dessa kommer att bli stora, någon kan troligen bli större än SBF, någon kanske snart blir så stor att de börjar stämma SBF och bevaka dess tävlingar och arrangemang för att hitta kryphål för att störa SBFs verksamhet. Jämför med vad som hänt i TV, radio och telebranchen.

Min åsikt är klar!
Bli kolegor i branchen och samarbeta!
SBF/FIA blir förloraren i längden om man gör på detta vis.
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Björn skrev:
Är det verkligen den linjen SBF ska ha? .

Det vore kul om man kunde ordna en omröstning bland alla klubbar och dess medlemmar och
se hur många promille som tycker Fredriks agerande är illojalt. Jag kan inte rösta längre eftersom
jag inte är med i någon SBF-ansluten klubb längre men jag vet definitivt hur jag skulle ha röstat.









Heja Fredrik!

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
cocoanton
Kista, Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 281



Något från Anders Eriksson i pappershögen?
Fredrik - SLC skrev:
Nu har jag fått "bevisen" som är diverse kopior av forumskriverier och några inskickade brev från SBF medlemmar..... kommer lägga ut dom efter helgen när jag hinner (på väg nu till Laholm för 5papp)

men det var inte så mycket egentligen.... fast intressant är SBFs VD sista stycke i sitt brev till RIN

Citat:
Vi vill klargöra att SBF inte har ensamrätt till att arrangera motorevenemang i Sverige men
motsäger sig att en av SBF licensierad funktionär bedriver konkurrerande verksamhet och
därmed uppträder illojalt mot förbundet, dess medlemmar och RF.



så tydligen är det helt ok att SMA finns och det görs tävlingar utom SBF, men felet är att det är jag som äger SMA och att jag även har en SBF funktionärslicens

_________________
Anton Kindblad
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



I dag skulle en omröstning bli till SBFs fördel (aldeles för många som inte ser helheten i världen). Om fem eller tio år skulle det bli något annat men det är ointressant vi har redan valt genom att gå med i EU och släppa marknadskrafterna fria.

SBFs regler är att de kan stänga ute dom som kör eller arrangerar på annat sätt än genom SBF. Frågan är bara är det rätt att göra så och väljer man det då måste man hålla den linjen. Styrelsen ska i och för sig följa stadgarna som skrevs på den tiden FIA och internationella idrottsförbundet tog marknaden med hjälp av en massa lagar som fanns då.

Jag är inte helt säker på att det som sker nu är bäst (oavsett vad som händer med fallet Fredrik) men det kommer att ske oavsett vad som är bäst.
Citera
Allmänt banåkaforum
Skoghag anmäls till förbundsbestraffning
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 86, 87, 88   >>
24 besök senaste veckan (413603 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande