Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Skoghag anmäls till förbundsbestraffning
<<   1, 2, 3, 4 ... 86, 87, 88   >>
60 besök senaste veckan (413463 totalt)
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Johan Lekås skrev:
Fredrik, om du tycker att SBF missbrukat sin dominerande ställning på marknaden så kan du anmäla det till Konkurrensverket www.kkv.sehttp://www.kkv.se/t/Page____404.aspx
Det kostar dig ingenting
mvh
Johan


perfekt..... ska skicka in en anmälan till dom nu......

fler får gärna fylla i den här ... http://www.konkurrensverket.se/t/IFramePage____3776.aspx

så får man större påverkan....

skriv något isåfall som.....

Beskriv problemet i korthet: *

Fredrik Skoghag har blivit anmäld, hotad och allmänt motarbetad av Svenska Bilsport Förbundet att inte bedriva försäkringsverksamhet inom Motorsport då SBF anser att dom har monopol på allt inom motorsport.
Han har blivit anmäld till RIN och riskerar nu avstängning och böter på 250.000 inom idrottens domstol.

Förslag till åtgärder: *


Avgöra om svenska idrottsförbund har monopol på idrott?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7277



Kan föreningsfriheten vara en vinkel på detta? Hinner inte leta, men den är väl stipulerad i grundlagen? Nu är det inte klockrent iom att SMA är ett bolag, men nån juridiskt bättre bevandrad än jag kanske kan reda ut det.

Det RF-juristen skriver i citatet här; https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=724408#724408 ... är ju att man får välja om man vill vara med i RF-sanktionerade tävlingar/uppvisningar eller annat och följaktligen upmanar han ju folk att "rösta med fötterna". Jag har sett i tråden att detta sker åt ett håll som kanske inte RF/SBF tänkt sig.

Väldigt konstigt agerande, är SBF så proppmätta att de inte fattar vilken badwill detta innebär och vilka följder det kan få? Det enda som kan vara lite knivigt att få till utan SBF är väl internationellt detagande (har inte koll på FIA:s antagningsregler iofs)?

Håller tummarna för en bra och smidig lösning jag med! thumbs up

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Än så länge blir det nog mest krångel att blanda in media och motstämmning innan man vet exakt vad det handlar om. Förmodligen är det bara luft.

Mig veterligen är det inget olagligt som Fredrik gjort. Däremot kan givetvis SBF ha i sina stadgar att man inte får köra i andra serier/tävlingar/arrangemang än de som SBF sanktionerar. Precis som Raceförare som kör för ett team inte tillåts köra för andra osv. Då blir det ett personligt val men ingen anledning att Fredriks arrangemang är olagliga.

Vet att FIA förstörde Paris Dakar då det blev så stort att många förare körde det i stället för Montecarlorallyt. Då vart Paris Dakar FIA race för att inte förarna skulle bli avstängda på alla FIA tävlingar, detta gick inte att kringå.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Erik B skrev:
Hur kan man utnyttja media till nåt vettigt i den här frågan?

Någon med idéer och kontakter?


Jag skulle kunna tänka mig en krönika i någon större motortidning men jag är inte säker på att det är klokt om jag skriver den. Jag vet inte heller om det förlag jag frilansar åt är sugna på att kritisera SBF så öppet...

Men vill man spä på med media undrar jag om inte någon grävande journalist borde vara intresserad. Det är ju en rätt öppen vinkling, "Så försöker det etablerade idrotts-Sverige kväsa nya initiativ"...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Alla event som sker med olika företag, sponsorer, driving event osv som sker i privat regi borde helt klar vara utanför SBF, dessa kan i vissa fall vara i tävlingsform.

tex. Hur fungerar det med Sqadria Hanset på Nürburgring? Där är det åkså en bedömning av fart, spårval osv typ drifting kan inte tänka mig att det är ett klubbarangemang, sanktionerat av tyska bilsportförbundet eller FIA.

Tillägg:
Det är nog ganska enkelt vill inte SBF ha med Fredrik att göra så får väll Fredrik gå ur bilsportförbundet och inte arrangera några tävlingar åt dom men det vore i mitt tycke väldigt olyckligt för i första hand SBF som förlorar väldigt många hobbyåkare/team som sedan inte kan gå in och börja köra i de högre klasserna.
Vad händer då med alla som åker eller har börjat med hyrkar och samarbetet mellan hyrkartbolagen klubbarna där ofta hyrkarten står för en stor del av anläggningsunderhållet åt klubbarna. Detsamma gäller ju alla Event som sker på banorna runt om i sverige som finnansierar banorna. Tror SBF är ganska fel ute. Fredrik kompletterar SBF inte konkurerar, varför skulle han annars fortsätta köra SLC i bilsportförbundets regi?
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Björn skrev:
tex. Hur fungerar det med Sqadria Hanset på Nürburgring? Där är det åkså en bedömning av fart, spårval osv typ drifting kan inte tänka mig att det är ett klubbarangemang, sanktionerat av tyska bilsportförbundet eller FIA.


Så du tror att man har kört "svartrace" med kursen på Ringen i 50 år?

Nej - Kursen är naturligtvis godkänd och sanktionerad av DMSB (Tysklands Bilsportförbund). thumbs up

http://www.scuderia-hanseat.de/en/cars-insurance.html
http://www.scuderia-hanseat.de/en/scuderia-hanseat-driving-safety.html

_________________
--
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Undrar om det inte är lättare att plocka fram nån mer mediamässig sport än motorsport som exempel på RF's maffiametoder. Konståkning, friidrott, Hockey eller Fotboll berör lite mer. Principproblemet är ju detsamma (om man använder andra som slagträn blir man inte lika kladdig själv).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Scuderia-Hanseat bedriver det i bolagsform med ok från DMSB.

Svensk hyrkart har ända tills Skoghag kom in och ordnade motortävlingsförsäkring på rimlig nivå bedrivit all verksamhet olagligt då bilsportförbundet inte ville släppa till sin försäkring och priset för att föreningen skulle köpa en försäkring passerade all rim och reson.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Med jobbet har jag iaf åkt hyrkart som per definition borde klassats som tävling, dvs med kval och finaler, tidtagning, rank och prisutdelning.

Skulle den här tråden få leva länge på SBF-forum?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



FredrikÅ skrev:
Björn skrev:
tex. Hur fungerar det med Sqadria Hanset på Nürburgring? Där är det åkså en bedömning av fart, spårval osv typ drifting kan inte tänka mig att det är ett klubbarangemang, sanktionerat av tyska bilsportförbundet eller FIA.


Så du tror att man har kört "svartrace" med kursen på Ringen i 50 år?

Nej - Kursen är naturligtvis godkänd och sanktionerad av DMSB (Tysklands Bilsportförbund). thumbs up

http://www.scuderia-hanseat.de/en/cars-insurance.html
http://www.scuderia-hanseat.de/en/scuderia-hanseat-driving-safety.html


Fast har man SBF licens ska du i förväg anmäla till SBF och få godkänt av ditt distrikt att du ämnar deltaga i en sådan kurs annars kan licensen ryka.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

therealpinto skrev:
Jag vet inte heller om det förlag jag frilansar åt är sugna på att kritisera SBF så öppet...


Nej, så är det nog.

Är det inte så att det också förekommit en del körningar i Superstage med kända svenska chaufförer som satt tider, vet inte hur förbjudet det är eller ens om?

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Niklas Sandström skrev:
Fast har man SBF licens ska du i förväg anmäla till SBF och få godkänt av ditt distrikt att du ämnar deltaga i en sådan kurs annars kan licensen ryka.


Näää, jag behöver väl inte alls få godkänt av mitt distrikt för att åka en kurs som är sanktionerad av ett annat lands förbund?

Nåja.. om dom skulle dra in licensen för att man kört Scuderian, så kan jag ju trösta mig med att
jag skulle vara i gott sällskap.. (Det blir kul att höra när dom ska dra in licensen för t.ex. Richard Göransson,
eller Carl XVI Gustaf)

(Ursäkta OT, för övrigt)

_________________
--
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Kommer ihåg när www.challenge.nu kördes, ja då kunde man väl typ få licensen indragen om man deltog, men det brydde jag mig mindre om och körde ändå.

Håller på Skoghag i övrigt thumbs up

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



FredrikÅ skrev:
Niklas Sandström skrev:
Fast har man SBF licens ska du i förväg anmäla till SBF och få godkänt av ditt distrikt att du ämnar deltaga i en sådan kurs annars kan licensen ryka.


Näää, jag behöver väl inte alls få godkänt av mitt distrikt för att åka en kurs som är sanktionerad av ett annat lands förbund?

Nåja.. om dom skulle dra in licensen för att man kört Scuderian, så kan jag ju trösta mig med att
jag skulle vara i gott sällskap.. (Det blir kul att höra när dom ska dra in licensen för t.ex. Richard Göransson,
eller Carl XVI Gustaf)

(Ursäkta OT, för övrigt)


Christer Palins (RF's jurist) skrev:
Sker tävling eller uppvisning utomlands ska, förutom föreningen, även vederbörande SF ge sitt samtycke till deltagandet. Även i dessa fall finns i regel generella sanktionsbeslut eller till och med särskilt angivet i SF:s tävlingsregler vilka förutsättningar som gäller för deltagande i idrottstävlingar utomlands.
Ett specialfall är om en medlem avser att delta i tävling eller uppvisning där arrangören inte är ansluten till - eller har fått sanktion från - det SF som är organiserat för att omhänderha den idrottsgren tävlingen eller uppvisningen gäller. Skulle exempelvis en "piratliga" i ishockey startas i Sverige kan Svenska Ishockeyförbundet i princip säga att samtliga ishockeyspelare som är medlemmar i till förbundet anslutna klubbar inte får delta i denna med förbundet konkurrerande tävlingsverksamhet.

Skulle spelarna ändå delta, bryter de mot denna grundläggande regel för svensk idrottsrörelse, och kan bestraffas och ytterst komma att uteslutas ur idrottsrörelsen. Ingen kan dock hindra att det startas "pratligor", men i praktiken får spelarna då välja att utöva sin idrott antingen där eller inom idrottsrörelsen.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Niklas Sandström skrev:
FredrikÅ skrev:
Niklas Sandström skrev:
Fast har man SBF licens ska du i förväg anmäla till SBF och få godkänt av ditt distrikt att du ämnar deltaga i en sådan kurs annars kan licensen ryka.


Näää

Jaaa


Haha - ja, har man sett på tusan!

_________________
--
Citera
Björnfot
Skövde
Här sen Mar 2005
Inlägg: 29



porschedriver skrev:
Undrar om EUs antikonkurrensförordningar är tillämpliga?

De står ju över svensk lag,[/url]


Nej, du kan inte säga att EU/EG-fördragen står över svensk rätt. Man skall tolk svenskrätt i ljuset av dessa fördrag. Sen har dom s.k "kompetens-kompetens", vilket i korta drag säger att Sverige ger EU makt på ett område.

Problematiken i detta fall är ju att det är mellan ett AB och en föreningen(ideell eller ek?)
Något som direkt kan konstateras är ju iaf att dom enligt RF 2:2 men en lite begränsning i RF 2:14 2st. Så dom kan ej tvinga någon att ansluta sig.
Ska se om jag kan åter komma med ett vettigt svar längre fram.

_________________
Magnus Björnfot
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Björnfot skrev:
porschedriver skrev:
Undrar om EUs antikonkurrensförordningar är tillämpliga?

De står ju över svensk lag,[/url]


Nej, du kan inte säga att EU/EG-fördragen står över svensk rätt. Man skall tolk svenskrätt i ljuset av dessa fördrag. Sen har dom s.k "kompetens-kompetens", vilket i korta drag säger att Sverige ger EU makt på ett område.

Problematiken i detta fall är ju att det är mellan ett AB och en föreningen(ideell eller ek?)
Något som direkt kan konstateras är ju iaf att dom enligt RF 2:2 men en lite begränsning i RF 2:14 2st. Så dom kan ej tvinga någon att ansluta sig.
Ska se om jag kan åter komma med ett vettigt svar längre fram.


Just när det gäller konkurrens så är det faktiskt EU-domstolen som dömer ut bötesbeloppet för företagen direkt, alltså utan hänsyn till ev. svensk lagtext.
Det handlar alltså i dessa fall inte om att följa svensk lagstiftning som "EU-anpassats", vilket var vad jag menade med min tidigare kommentar.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5489


Trådstartare
Göte RS6 Sjögren skrev:
Kommer ihåg när www.challenge.nu kördes, ja då kunde man väl typ få licensen indragen om man deltog, men det brydde jag mig mindre om och körde ändå.

Håller på Skoghag i övrigt thumbs up


Challenge (iaf i början) var dock olagligt, så där haltar jämförelsen.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



NÅgon som känner någon duktig jurist ?

tänkte nog dra det här rätt väg direkt i domstol och se om det inte går att stämma SBF och RF för försök till myndighetsmissbruk utan att vara någon myndighet..... eller något annat lämpligt.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5489


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
NÅgon som känner någon duktig jurist ?


Som medlem i RF så borde du kunna ringa och konsultera Palin.

edit: eller någon av dessa herrar: http://www.sbf.se/bes.php?kat=68 De jobbar ju för dig som medlem.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17303



therealpinto skrev:
Erik B skrev:
Hur kan man utnyttja media till nåt vettigt i den här frågan?

Någon med idéer och kontakter?


Jag skulle kunna tänka mig en krönika i någon större motortidning men jag är inte säker på att det är klokt om jag skriver den. Jag vet inte heller om det förlag jag frilansar åt är sugna på att kritisera SBF så öppet...
/Gustaf
Bilsport har tidigare publicerat texter med stark kritik mot SBF. Jag har själv skrivit en av dem i deras första försök till debattsida.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Allmänt banåkaforum
Skoghag anmäls till förbundsbestraffning
<<   1, 2, 3, 4 ... 86, 87, 88   >>
60 besök senaste veckan (413463 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande