Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Skoghag anmäls till förbundsbestraffning
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 86, 87, 88   >>
15 besök idag (413613 totalt)
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



dstr skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Kommer ihåg när www.challenge.nu kördes, ja då kunde man väl typ få licensen indragen om man deltog, men det brydde jag mig mindre om och körde ändå.

Håller på Skoghag i övrigt thumbs up


Challenge (iaf i början) var dock olagligt, så där haltar jämförelsen.


olaglig vet jag inte om det var (inhägnat & privat område etc.) men det är numera oxå försäkrat via SMA. thumbs up





Bilsportförbundet har inte kommit speciellt långt med sin egen vision där punkt nummer två lyder
Citat:
" ger alla som vill utöva bilsport möjlighet att göra det på ett roligt och enkelt sätt"

om man då misslyckats själv borde ju ett sammarbete gynna sporten mer än att starta krig tycker man. (om man nu verkligen vill gynna sporten och inte har andra prioriteringar/syften som påverkar)

Vore det inte god ide att tipsa Uppdrag granskning å höra om inte dom kan kika lite på RF med sina bestraffningsmöjligheter + div. andra förbund i blåsväder med konståkare och annat?

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5533


Trådstartare
r-2 skrev:
dstr skrev:

Challenge (iaf i början) var dock olagligt, så där haltar jämförelsen.


olaglig vet jag inte om det var (inhägnat & privat område etc.) men det är numera oxå försäkrat via SMA. thumbs up


Det spelar ingen roll hur privat eller inhägnat det var.

Lagen om motortävlingsförsäkring är tydlig. Vid tävling, träning eller uppvisning så måste du ha en sådan...

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



köper det thumbs up

det läskiga är ändå RF med SBF och andra förbund, hur man behandlar folk när man vill försvara sin "monopolställning" med div. konstiga förevändningar som är obegripliga för oss vanliga dödliga.

en artikel om konståkningen om det till äventyrs är någon som inte vet vad det handlar om.....
http://nyhetskanalen.se/1.659108/2008/10/06/kan_bli_avstangd_efter_stj . . . .

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Antar att det hela handlar om att Skoghag som medlem och licensinhavare i en klubb under Riksidrottsförbundet har brutit mot deras regler och arrangerat tävlingar och annat utanför RF och SBF.

I minna ögon inte konkurerande utan bara där SBF/RF inte kunnat erbjuda något såsom konbana, uthållighetslopp, hyrkart osv. det kan vara därför SBF gjort regler för konbana, uthållighetslopp osv. men det är ju en efterkonstruktion... Skoghag har ju drivit SLC under SBFs flagga samt roddat delar av Historiska racet på Anderstorp mm.
Citera
svenneduva
Tokholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 102



Pär Hylander skrev:
Ett exempel (säkert inte det enda) är (pistol)skytte. Där har i typ över ett halvt sekel två förbund levt bredvid varandra och samverkat. Svenska Sportskytteförbundet är anslutet till RF, Svenska Pistolskytteförbundet är det inte. Grenarna är till stor del samma eller snarlika.

Kanske ngt att studera? Kan kanske användas i ngn prejudicerande form?


Ursäkta att jag nu svävar iväg utanför rejsingforumets heliga, men jag hoppas att det är något som kan hjälpa Fredrik på vägen.

Det är sant att det är två förbund som agerar samtidigt, men det är heller inte smärtfritt att den ena är med i RF och inte den andra (att båda är som smådiktaturer är en helt annan femma), det har varit en hel del tandagnissel mellan både klubbar och förbund genom åren. Här är ett lysande exempel i debatten, som dessutom belyser SMA:s problematik:
Skrivet av Basti Neumann, hela finns att läsa på http://www.kretsnytt.se/basti_n/basti_naumann.htm

... ...

Det som sitter så hårt i huvudet på folk i den här frågan, är det här med rättigheter. SPSF har rätt till de nationella pistolgrenarna, och SSF har rätt till de internationella. Men kalla fakta är att inget idrottsförbund har någon immateriell rätt över huvud taget. Det finns ingen som har copyright på idrottsgrenar. SPSF kan anordna ett eget litet SM i bowling, om de vill.

Den stora stoppklossen i sammanhanget är organisationstillhörigheten, det vill säga att det är Svenska Sportskytteförbundet som med ensamrätt är anslutet till det internationella sportskytte-förbundet. Och ISSF har så att säga "den starkes rätt". De är stora och erkända, och om de påstår att det är deras VM som gäller, och inte någon annans, så håller de flesta i omvärlden med om det. Men kom ihåg att det enda maktmedel ISSF har mot uppstudsiga fritänkare, är uteslutning. Om SSF inte gör som de är tillsagda (t ex förbjuder vissa pistolgrenar), så blir de uteslutna. Men Svenska Pistolskytteförbundet är inte medlem i ISSF, och kan följaktligen inte uteslutas. Där är såväl SSF som ISSF helt maktlösa.
... ...
Vill Lilla Rakvattnets Pistolskytteförening arrangera en tävling i standardpistol, så får de gärna göra det, utan att fråga SSF om lov. Och vill de kalla sin tävling för världsmästerskap, så finns det inga hinder. Kan man köpa tomtmark på månen, så kan man bli världsmästare i standardpistol i Lilla Rakvattnet.

Ett litet påpekande, dock. Det är ju det här med den överenskomna ordningen inom det egna förbundet. Gällande de i SPSF officiellt upptagna pistolgrenarna är det förstås förbundet som bestämmer vad som ska räknas som officiellt mästerskap. Men när det gäller bowling, snabbknyppling eller fripistol, som inte är officiellt upptagna grenar inom vårt förbund, går det bra att arrangera vilka tävlingar som helst. Och vill ni kalla dem för EM eller VM, så är det fritt fram.
... ...



Jag tycker att det är skrämmande att en person som vill syssla med något på en aktiv nivå är tvingad att gå med i en organisation som SBF, de verkar inte vara rädda för fascism i alla fall. Det är ta mig tusan förjäkligt att de försöker hota in Fredrik under sig. Dessutom är det helt uppåt väggarna att en motorburen förening inte kan organisera sig utan att blanda in ett huvudorgan som dessutom subventionerar höjdhoppning. Nu har min racinglicens gått ut och jag får ju inte direkt lust att förnya den när jag läser den här tråden.

Inte så konstigt att det numera finns flera sporter som har "illegala" subkulturer, mer eller mindre seriösa, och det gäller tyvärr inte bara inom motorsport. Det märkliga är att just precis samma sak har hänt två andra sporter som ligger mig varmt om hjärtat, och ironiskt nog har det hotats med storyxan där också. Och tänk - inte ett skit har hänt! Den ena organisationen har vuxit enormt har till och med fått de de sponsrade proffsen att haka på, givetvis med deras beskärda del av hot, men inget har hänt där heller. Och nu ligger det internationella förbundet efter och tvingas till reträtt bara för att de inte såg möjligheterna.

Stå på dig Fredrik!

_________________
Sven Wesley (aka Duva)
Citera
PiPPi
Nacka
Här sen Dec 2002
Inlägg: 108



dstr skrev:
och RIN som första instans? Hur fungerar det?
Hallå Daniel, kolla RF:s stadgar, 14e kapitlet, paragraf 8, fjärde stycket. Om det är ett specialförbund som är anmälande part så går det med automatik förbi dom vanliga instanserna direkt till RIN.

_________________
PiPPi Willén
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5533


Trådstartare
PiPPi skrev:
dstr skrev:
och RIN som första instans? Hur fungerar det?
Hallå Daniel, kolla RF:s stadgar, 14e kapitlet, paragraf 8, fjärde stycket. Om det är ett specialförbund som är anmälande part så går det med automatik förbi dom vanliga instanserna direkt till RIN.


Ah, såklart.

Kul att du har hittat hit! Det var ett tag sen...

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
PiPPi
Nacka
Här sen Dec 2002
Inlägg: 108



Pär Hylander skrev:
Ett exempel (säkert inte det enda) är (pistol)skytte.
Det finns mer. För två-hjulsåkare så finns t.ex. Svenska Fiddyföreningen som ville bli sportgren i SVEMo (även det ett SF under RF) men fick kalla handen och man skapade då sitt eget förbund utanför RF.

Kanske att Fredrik kan ta kontakt med det gänget för andra vinklingar på fri motorsport kontra RF, det är bra folk med huvudet på skaft som kör en riktigt bra övning. Kontaktinfo och annat på http://www.svefi.se

Notera att SVEFI kör SM "trots" sin status som otvättade utanför RF. I följande länkar finns en del läsvärt på hur RF ser på vem som äger begreppet "Svenskt Mästerskap": http://www2.rf.se/files/%7B78A97946-BA39-4443-A119-AAE7C81039B6%7D.pdf . . . . samt lite runt dubbla förbund och dubbla mästerskap på http://www.expressen.se/poker/pokernyheter/pokersverige/1.641480/svens . . . .

_________________
PiPPi Willén
Citera
PiPPi
Nacka
Här sen Dec 2002
Inlägg: 108



Björnfot skrev:
Problematiken i detta fall är ju att det är mellan ett AB och en föreningen(ideell eller ek?)
Något som direkt kan konstateras är ju iaf att dom enligt RF 2:2 ...
RF 2.2, första stycket säger klart och tydligt att RF är en ideell förening. Det vore intressant att få höra från sakkunniga vad en ideell förening har för juridiska muskler rent generellt, typ döma ut böter etc.? En annan fråga, om RF är en ideell förening, är då alla SF med automatik "ideella föreningar" eller kan ett specialförbund underställt RF ha en starkare bolagsform än RF självt?

Björnfot skrev:
RF 2:14 2st.
Hittar inte det, vad står det där?

_________________
PiPPi Willén
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



svenneduva skrev:
Pär Hylander skrev:
Ett exempel (säkert inte det enda) är (pistol)skytte. Där har i typ över ett halvt sekel två förbund levt bredvid varandra och samverkat. Svenska Sportskytteförbundet är anslutet till RF, Svenska Pistolskytteförbundet är det inte. Grenarna är till stor del samma eller snarlika.

Kanske ngt att studera? Kan kanske användas i ngn prejudicerande form?


Ursäkta att jag nu svävar iväg utanför rejsingforumets heliga, men jag hoppas att det är något som kan hjälpa Fredrik på vägen.

Det är sant att det är två förbund som agerar samtidigt, men det är heller inte smärtfritt att den ena är med i RF och inte den andra (att båda är som smådiktaturer är en helt annan femma), det har varit en hel del tandagnissel mellan både klubbar och förbund genom åren. Här är ett lysande exempel i debatten, som dessutom belyser SMA:s problematik:

Klippt bort en förvirrad text skriven av Basti neuman


Men Sven,

man kan inte påstå att Bastis beskrivningar ligger speciellt nära någon verklighet, ivf inte enligt min erfarenhet som iofs är begränsat till knappt 30 år. Texten som klipptes in rör en dessutom en annan situation, som kan jämföras med relationen mellan FIA och SBF, inte mellan SBF och SMA.

Vissa "separatistiska" tendenser finns, eller rättare sagt, vilja att stå utanför samarbete. Men detta är lustigt nog tvärt om, det är det icke RF-anslutna förbundet som väljer att stå utanför. De övriga tre skytteförbunden är nu på väg att fusionernas.

operativt har ivf samarbetet funkat rätt hyggligt i ca 50 år...

Beskrivningen ovan är antagligen helt obegripligt för utomstående att greppa. Jag föreslår att Fredrik ringer mig så ska jag försöka förklara.

_________________
Pär Hylander
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Danmark har väl två förbund?

_________________
Daniel Steiner
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5533


Trådstartare
Svartlock skrev:
Danmark har väl två förbund?


Sverige har snart tre. Minst.

edit: och på sikt är det nog inte så dumt. Vem här skulle satsa pengar/hopp på ett "Bollsportförbund" som samlar fotboll, volleyboll, basket, pingis, innebandy, boule och biljard under samma tak?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Efter att ha läst hela tråden kan man konstarera att SBF är en sandlåda för inbördes beundran
där hot & utpressning & avstängning verkar var gängse ordning.

Fattar inte vad sbf har att göra med om folk deltar i tävningar
som inte är i deras regi. Folk som har makt gillar att utöva den
& deras sämsta sidor visar sig tyvärr allt för ofta thumbs down thumbs down thumbs down thumbs down

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Aris
Hammarby/Sthlm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 226



Attans att man var så snabb och betala, fick licensen idag

Men lustigt att just denna historia speglar sig på en viss klubb jag känner till

Fredrik stå på dig, tvång är inte så 2k-tal

_________________
Aris Stamos
Mercedes-Benz C55 AMG
BMW 120d
Citera
Holme
Gävle
Här sen Dec 2007
Inlägg: 231



Mycket intressant tråd. Kommer följa den och hoppas såklart på lite poäng till Fredrik. Har inte varit verksam i motorsverige i mer än 3 år, men ändå känns SMA som det freschaste som hänt svensk motorsport på länge.
Är jag rätt ute då?

Go SMA!

_________________
Erik Holmén
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Fredrik,
Du kan ju alltid ta kontakt med Janne Josefsson och de andra på "Kalla fakta"! De skulle nog kunna vara intresserade att granska SBF och deras verksamhet.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



dstr skrev:
Svartlock skrev:
Danmark har väl två förbund?


Sverige har snart tre. Minst.

edit: och på sikt är det nog inte så dumt. Vem här skulle satsa pengar/hopp på ett "Bollsportförbund" som samlar fotboll, volleyboll, basket, pingis, innebandy, boule och biljard under samma tak?


Låter som "Skidförbundet" som tvångsanslutit Snowboard och "vattenskidförbundet" som tvångsanslutit Wakeboard. Förmodligen med RF's goda minne...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Svenska Cykel Förbundet agerar precis på samma sätt. Kör man en oauktoriserad tävling som inte följer SCF/UCI (internationella förbundets) reglemente blir man av med licensen. SCF är ett riktigt segt och konservativt skitförbund som jag tyvärr fått erfara både som aktiv och ledare.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Dignell skrev:
Svenska Cykel Förbundet agerar precis på samma sätt. Kör man en oauktoriserad tävling som inte följer SCF/UCI (internationella förbundets) reglemente blir man av med licensen. SCF är också ett riktigt segt och konservativt skitförbund som jag tyvärr fått erfara både som aktiv och ledare.


För 20 år sen lessnade några veterancyklister på att det inte fanns tävlingar för dom äldsta åldersgrupperna och bildade ett Veterancykelförbund. Dom yngre veteranerna som körde i båda förbundens tävlingar blev/riskerade-att-bli av med licensen så förbunden gick ihop. (Fredrik, minns du att jag berättade om det på ett möte?)
Hoppas du har hittat kofoten som bryter upp den här feodalismen.

Hmm, V-Gurra tävlade i tennis under pseudonymen Mister G, och prins bertil racede väl under pseudonym också. Msieu Adrian? Funkar SMA-försäkringen även om det bara är arrangörens hemliga lista som innehåller namn och personnummer (eller kanske bara ett SMA-försäkringsmummer)?

_________________
Arne Lindgren
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Arne Lindgren skrev:
Dignell skrev:
Svenska Cykel Förbundet agerar precis på samma sätt. Kör man en oauktoriserad tävling som inte följer SCF/UCI (internationella förbundets) reglemente blir man av med licensen. SCF är också ett riktigt segt och konservativt skitförbund som jag tyvärr fått erfara både som aktiv och ledare.


För 20 år sen lessnade några veterancyklister på att det inte fanns tävlingar för dom äldsta åldersgrupperna och bildade ett Veterancykelförbund. Dom yngre veteranerna som körde i båda förbundens tävlingar blev/riskerade-att-bli av med licensen så förbunden gick ihop. (Fredrik, minns du att jag berättade om det på ett möte?)
Hoppas du har hittat kofoten som bryter upp den här feodalismen.

Hmm, V-Gurra tävlade i tennis under pseudonymen Mister G, och prins bertil racede väl under pseudonym också. Msieu Adrian? Funkar SMA-försäkringen även om det bara är arrangörens hemliga lista som innehåller namn och personnummer (eller kanske bara ett SMA-försäkringsmummer)?


jorå SMA licens funkar även om det bara är arrangörens hemliga lista med pseudonymer....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Teckna nationell licens i ett grannland och sen köra i Sverige, går det?
Eller är det kopplat till nationalitet eller skrivningsort?

Detta för att rösta med fötterna och försvåra kontroll. Ännu dyarare blir det iofs.

Att endast använda pseudonym när man kör med SMA är ju ganska charmigt (men skulle nog ses som ännu illojalare mot SBF, kan ju vara en utväg om Fredrik behöver lämna SBF helt).
Skapa bara ett SMA-personnummer för varje tävlande och cleara det med PUL så har du ju full koll (att transpondrarna förekommer på SMA och SBF-event har ju inget med föraren att göra).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Skoghag anmäls till förbundsbestraffning
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 86, 87, 88   >>
15 besök idag (413613 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande