Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Skoghag anmäls till förbundsbestraffning
<<   1, 2, 3 ... 43, 44, 45 ... 86, 87, 88   >>
25 besök senaste veckan (413494 totalt)
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



RallyShop.se skrev:
Jag antar att det blåser hårdare än någonsin mot SBF när det gäller konkurrens. Med deras föråldrade beslutsled är det inte konstigt att det dyker upp konkurrensproblematik gång på gång.

När ska de vakna och inse att medlemmar förtjänar man och inte tvingar in.

Jag önskar att SMA hade möjlighet att stå som försäkrare även vid rallysammanhang. Kan det bli möjligt?

SBF har, enligt en källa inom SBF, förlorat i ett KKV ärende gällande licensierade burbyggare. SBF hade 6 licenser ute och fler blev det inte tal om. Nu ska visst detta ha ändrats så alla som har rätt kvalifikationer har rätt att ansöka och få licens att bygga certifierade burar.

Min första kommentar på detta är ju varför ska ärendet behöva gå till KKV för att SBF ska fatta att reglemetet är förlegat och behöver moderniseras?

Själv är jag väl inne i rond 4 av 12 mot SBF och rallydäcksreglementet där företagen med officiella fullmakter försätter sig i monopolsituation genom tilläggsmärkningar som sedan klassas in i reglementet. ALLA aktiva som inte är sponsrade av något av dessa företag är emot dessa regler. Läser man konkurrenslagarna som gäller inom allt annat än idrott (?) är svaret tydligt. Vad mer ska krävas för att SBF ska ändra reglerna? Jag har fått höra via kontakter på SBF att det finns "starka krafter" bakom nuvarande reglemente. Det är ju så att man blir alldeles rasande hemma i stugen när man hör sådant. Vilka krafter är starkast, medlemmarna som utövar sporten eller de korrumperande jävlarna som sitter på beslutande positioner? För SBF verkar det iaf självklart...

Jag har fått nog av SBF.

Inget nytt i SMA vs. SMA ärendet?


Det rullar på........ men inga direkta nyheter just nu.......

däremot så tror jag iofs att jag skulle kunna ta en rallytävling redan nu om det finns någon arrangör som vill använda mig istället för SBF

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
RallyShop.se
Hässleholm
Här sen Jun 2009
Inlägg: 38



Det hade ju varit strålande men det kommer ta lång tid är jag rädd. Det blir verkligen ett långtidsprojekt.

Det gäller att hitta en tävlingsform/bilform som lockar folk att köra.

Jag mailar dig i frågan så får vi titta på det hela! Man får ju börja någonstans... En liten backtävling eller RS kunde ju vara kul att inleda med!

_________________
Anders Åberg
Citera
RallyShop.se
Hässleholm
Här sen Jun 2009
Inlägg: 38



Man gör ju vad man kan och ibland lite till när man tycker något är fel....

Ni som tycker SBFs olika sätt att begränsa konkurrens är fel kan förhoppningsvis hålla med om att det även är fel att tillåta konkurrensbegränsande åtgärder inom rallydäcksbranschen!

Vänligen skriv under namninsamlingen:

http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4447

_________________
Anders Åberg
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



RallyShop.se skrev:
Man gör ju vad man kan och ibland lite till när man tycker något är fel....

Ni som tycker SBFs olika sätt att begränsa konkurrens är fel kan förhoppningsvis hålla med om att det även är fel att tillåta konkurrensbegränsande åtgärder inom rallydäcksbranschen!

Vänligen skriv under namninsamlingen:

http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4447



Vad ska det hjälpa till med?

Du får väl följa exemplet i tråden och anmäla till KKV om du har blivit utsatt för en illegal konkurrensbegränsande åtgärd.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
RallyShop.se
Hässleholm
Här sen Jun 2009
Inlägg: 38



Jag har under 2års tid arbetat med en rad olika metoder för att få de regler som gör det möjligt att försätta sig i monopol ändrade. I min dumhet trodde jag bästa sättet var att skapa en opinion bland de aktiva, gå på möte och säga min mening och skicka frågan till SBF och be dem uppdatera reglerna (med stöd av den opinion som bildats).

Men det gick ju rent åt helvete flera gånger om.

En KKV anmälan är gjorde för ca 3v sedan. Nu inväntas beslut i frågan.

Namninsamlingen är till för att fortsätta på "SBFs linje" genom att fortsätta bilda opinion och försöka få beslutsfattarna att ändra reglerna på den vägen.

Men samtidigt som SBF är motsträviga växer ju också vilja att gå egna vägar. T.ex. att genom SMA köra rallytävling. Detta utreds nu och så fort KKV domen kommer i denna frågan är jag ganska säker på att det kommer en och annan SMA-rallytävling!

Jag ber er ändå än en gång att överväga en namnunderskrift och, om än väldigt litet, ta ett steg mot att minska kurrumptionen och konkurrenshinderna.

_________________
Anders Åberg
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Hade ett trevligt samtal med KKV idag...... Och fick reda på att deras jurister jobbar hårt och har producerat flera hundratals dokument som är relevanta för detta ärende...... Och att SBF äntligen har svarat skriftligt på frågan om BANÄGARE får hyra ut till vem dom vill..... (läs SMA godkända arrangemang) och det har nu SBF genom sin advokatbyrå Setterwalls svarat skriftligt att det får dom göra helt fritt....


originalbrevet finns här på PDF..

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



thumbs up
Men hur skulle det annars gå för banägarna om de inte fick hyra ut till andra än arrangemang genom SBF?
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Det låter som KKV kommer att ha spenderat en och annan timme på detta ärende innan det är "över"...

Hoppas att det kommer ut mer än en tummetott av "investeringen". thumbs up

Härlig nivå på kommunikation man har fått backa till för att få svar.
Max fem ord i frågan och ja/nej svar. thumbs down (men det kanske är det man får göra för att det skall hålla och undvika slingringsutrymme)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



Niklas Falk skrev:
(men det kanske är det man får göra för att det skall hålla och undvika slingringsutrymme)


Jag är ju ingen expert på varken juridik eller på svenska språket men om man läser detta som f..n läser bibeln....
Står det inte att juristerna bekräftar att KKV har bett SBF om något? Det står inte att SBF bekräftar att banägare får hyra ut till osv.........

Det är nog jag som trasslar in mig i hårklyverirer......eller

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



r-2 skrev:
Niklas Falk skrev:
(men det kanske är det man får göra för att det skall hålla och undvika slingringsutrymme)


Jag är ju ingen expert på varken juridik eller på svenska språket men om man läser detta som f..n läser bibeln....
Står det inte att juristerna bekräftar att KKV har bett SBF om något? Det står inte att SBF bekräftar att banägare får hyra ut till osv.........

Det är nog jag som trasslar in mig i hårklyverirer......eller


ja du hårklyver...... meningen är iaf att SBF bekräftar att det inte finns något hinder från SBFs sida att hyra ut till andra arrangörer oavsett om dom arrangerar genom SMA istället....

dvs en första officiell backning och erkännande av SMA från SBFs sida..... fast dom tycker nog fortfarande att jag är något som kan liknas med belsebub ...... jag har en annan liten fin överaskning som jag jobbar på nu....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Humm! Kan tolkas som om SBF bekräftar att de fått frågan.... Snygg formulering.
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Björn skrev:
Humm! Kan tolkas som om SBF bekräftar att de fått frågan.... Snygg formulering.


Nej, nu läser ni allt lite konstigt.

Däremot är det skoj att se att den ena advoktaten inte klarat av att skriva på själva pappret, och han som skrivit på verkar har en annorlunda mailadress

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Erik B skrev:
Björn skrev:
Humm! Kan tolkas som om SBF bekräftar att de fått frågan.... Snygg formulering.


Nej, nu läser ni allt lite konstigt.

Däremot är det skoj att se att den ena advoktaten inte klarat av att skriva på själva pappret, och han som skrivit på verkar har en annorlunda mailadress


Ja, en mycket märkligt utformad handling.
Skulle nästan drista mig till att beteckna den som en smula pinsam.

2 x 0.25 x 2300 kr/ timma = 1.150 väl investerade medlemspengar.

+ 5.30 i porto :-)

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Att motparten har en kass advokatfirma är inget att gråta över. Undrar vad detta kostar SBF?

Det är ingen höjdare att has Staten (Konkurrensverket i det här fallet) som motpart, där kan man prata om ofantliga resurser. Jag kan ju bara gissa vad utslaget blir i Tingsrätten. De har ju oftast ingen kompetens, så de går på vad Staten säger i 99% av fallen. Först i Kammarrätten kanske det blir lite ordning, men det kan ju ta några år. Tyvärr vet jag detta av egen erfarenhet, men jag vann iaf.

Lite info om de som
http://www.setterwalls.se/sv/Vara-medarbetare2/Jurister2/Ulf-Djurberg/ . . . . (lustigt nog vet han inte om sitt direktnummer heller, det står fel på pappret han signerat eller så vill han inte bli stöööörd.)

http://www.setterwalls.se/sv/Vara-medarbetare2/Jurister2/Maria-Johanss . . . . (f. 1977)

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Erik B skrev:
Att motparten har en kass advokatfirma är inget att gråta över. Undrar vad detta kostar SBF?

Det är ingen höjdare att has Staten (Konkurrensverket i det här fallet) som motpart, där kan man prata om ofantliga resurser. Jag kan ju bara gissa vad utslaget blir i Tingsrätten. De har ju oftast ingen kompetens, så de går på vad Staten säger i 99% av fallen. Först i Kammarrätten kanske det blir lite ordning, men det kan ju ta några år. Tyvärr vet jag detta av egen erfarenhet, men jag vann iaf.

Lite info om de som
http://www.setterwalls.se/sv/Vara-medarbetare2/Jurister2/Ulf-Djurberg/ . . . . (lustigt nog vet han inte om sitt direktnummer heller, det står fel på pappret han signerat eller så vill han inte bli stöööörd.)

http://www.setterwalls.se/sv/Vara-medarbetare2/Jurister2/Maria-Johanss . . . . (f. 1977)


Jo, hela den här processen är nog inte gratis för SBF..... men det lär nog gömmas i redovisningen och aldrig komma ut till SBFs medlemmar hur mycket......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Erik B skrev:
Att motparten har en kass advokatfirma är inget att gråta över. Undrar vad detta kostar SBF?

Det är ingen höjdare att has Staten (Konkurrensverket i det här fallet) som motpart, där kan man prata om ofantliga resurser. Jag kan ju bara gissa vad utslaget blir i Tingsrätten. De har ju oftast ingen kompetens, så de går på vad Staten säger i 99% av fallen. Först i Kammarrätten kanske det blir lite ordning, men det kan ju ta några år. Tyvärr vet jag detta av egen erfarenhet, men jag vann iaf.

Lite info om de som
http://www.setterwalls.se/sv/Vara-medarbetare2/Jurister2/Ulf-Djurberg/ . . . . (lustigt nog vet han inte om sitt direktnummer heller, det står fel på pappret han signerat eller så vill han inte bli stöööörd.)

http://www.setterwalls.se/sv/Vara-medarbetare2/Jurister2/Maria-Johanss . . . . (f. 1977)



Erik - Setterwalls är definitivt ingen "kass" byrå. En av de bättre i landet.

Hur lyckades du få ett tingsrättsmål att hamna i Kammarrätten?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Kolja skrev:
Erik B skrev:
Att motparten har en kass advokatfirma är inget att gråta över. Undrar vad detta kostar SBF?

Det är ingen höjdare att has Staten (Konkurrensverket i det här fallet) som motpart, där kan man prata om ofantliga resurser. Jag kan ju bara gissa vad utslaget blir i Tingsrätten. De har ju oftast ingen kompetens, så de går på vad Staten säger i 99% av fallen. Först i Kammarrätten kanske det blir lite ordning, men det kan ju ta några år. Tyvärr vet jag detta av egen erfarenhet, men jag vann iaf.

Lite info om de som
http://www.setterwalls.se/sv/Vara-medarbetare2/Jurister2/Ulf-Djurberg/ . . . . (lustigt nog vet han inte om sitt direktnummer heller, det står fel på pappret han signerat eller så vill han inte bli stöööörd.)

http://www.setterwalls.se/sv/Vara-medarbetare2/Jurister2/Maria-Johanss . . . . (f. 1977)



Erik - Setterwalls är definitivt ingen "kass" byrå. En av de bättre i landet.

Hur lyckades du få ett tingsrättsmål att hamna i Kammarrätten?


Tror inte heller Setterwalls är några dumma advokater..... fast dom är rätt vassa juristerna i KKV med har jag förstått.......

och nu är jag ju inte någon drivande part längre i den här utredningen utan bara "Kärande" eller vad det heter som den som "lider skada" av dom anklagades (sbf och svemos) agerande.....

Men det ska bli skönt att få ett svar, som förhoppningsvis då är positivt när KKV med beslut..... fast det lär nog då överklagas av SBF/Svemo men då har vi iaf fått ett utslag att rätta oss efter under tiden kvarnarna maler vidare

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Kolja skrev:
Erik - Setterwalls är definitivt ingen "kass" byrå. En av de bättre i landet.


Sorry, menade inte Setterwalls specifikt utan generellt är det ingen nackdel om motparten har en kass byrå. Inser nu att det inte blir så när man läser, men jag har ingen uppfattning om Setterwalls som bra eller dålig.

och så menade jag länsrätt, inte tingsrätt.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Fredrik/Erik B - vad jag förstår så hamnar inte ett KKV beslut i ett konkurrensärende i tingsrätt utan det överklagas i Marknadsdomstolen.

Sedan så delar jag inte riktigt Erik B:s syn på att Sveriges samtliga TR/LR är inkompetenta och i 99% slaviskt följer statens yrkande :-).

Det är mkt viktigt i ett ordinärt tvistemål att lägga resurser redan i TR eftersom det numera krävs prövningstillstånd till Hovrätten. Mao djupt olyckligt att "vänta med argumenten" tills HovR.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004
Inlägg: 369



Kolja skrev:
Fredrik/Erik B - vad jag förstår så hamnar inte ett KKV beslut i ett konkurrensärende i tingsrätt utan det överklagas i Marknadsdomstolen.

Sedan så delar jag inte riktigt Erik B:s syn på att Sveriges samtliga TR/LR är inkompetenta och i 99% slaviskt följer statens yrkande :-).

Det är mkt viktigt i ett ordinärt tvistemål att lägga resurser redan i TR eftersom det numera krävs prövningstillstånd till Hovrätten. Mao djupt olyckligt att "vänta med argumenten" tills HovR.


Så fort det är politiskt valda nämndemän inblandade så kan ju resultat bli lustigt. Tingsrättsdomar som är helt uppåt väggarna finns det ju många exempel på.

_________________
Per Ferm
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Kolja skrev:
Fredrik/Erik B - vad jag förstår så hamnar inte ett KKV beslut i ett konkurrensärende i tingsrätt utan det överklagas i Marknadsdomstolen.

Sedan så delar jag inte riktigt Erik B:s syn på att Sveriges samtliga TR/LR är inkompetenta och i 99% slaviskt följer statens yrkande :-).

Det är mkt viktigt i ett ordinärt tvistemål att lägga resurser redan i TR eftersom det numera krävs prövningstillstånd till Hovrätten. Mao djupt olyckligt att "vänta med argumenten" tills HovR.


helt rätt.... det är till marknadsdomstolen som ett eventuellt överklagande ska till.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Allmänt banåkaforum
Skoghag anmäls till förbundsbestraffning
<<   1, 2, 3 ... 43, 44, 45 ... 86, 87, 88   >>
25 besök senaste veckan (413494 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande