Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Skoghag anmäls till förbundsbestraffning
<<   1, 2, 3 ... 46, 47, 48 ... 86, 87, 88   >>
27 besök senaste veckan (413496 totalt)
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Citat:
Ska vem som helst få arrangera idrott?


Varför inte? Ska det vara tillägnat någon utvald skara som jag som utövare inte har någon större makt över? Det om något är väl knasigt.

Citat:
Riksidrottsförbundet varnar idag för att ett fällande utslag kommer intressera fler alternativa arrangörer som hotar tävlingsverksamheten inom fler idrottsförbund.


Ja, eller så skapar det också större intresse för sporten och är inte det för allas bästa?

_________________
Martin Öberg
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Det där debattinlägget hade framstått som fullt rimligt och befogat.

- om det publicerats i Pyongyang Daily eller The Minsk Gazeta.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



obizzz skrev:
Citat:
Ska vem som helst få arrangera idrott?


Varför inte? Ska det vara tillägnat någon utvald skara som jag som utövare inte har någon större makt över? Det om något är väl knasigt.


Visst är det så! Jag tror dock att det som är rädda för att är att det ska komma andra föreningar som vill konkurrera ut grund föreningarna. Pratar vi motorsport så vore det då att Fredrik i detta fall skulle satsa på att sätta ihop en STCC serie i egen regi med samma reglemente och locka team med lägre kostnader för att vara med och på sätt ta död på den STCC serie som redan finns.

Att komma överens sinsemellan att man inte ska konkurrera på exakt samma tävlingsform tycker jag personligen inte borde vara något problem, eller? och då ser jag inte vad problemet är heller? :S

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Cassius skrev:
Att komma överens sinsemellan att man inte ska konkurrera på exakt samma tävlingsform tycker jag personligen inte borde vara något problem, eller? och då ser jag inte vad problemet är heller? :S
Det där är ju kartellbildning (eller nåt)...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Cassius skrev:
obizzz skrev:
Citat:
Ska vem som helst få arrangera idrott?


Varför inte? Ska det vara tillägnat någon utvald skara som jag som utövare inte har någon större makt över? Det om något är väl knasigt.


Visst är det så! Jag tror dock att det som är rädda för att är att det ska komma andra föreningar som vill konkurrera ut grund föreningarna. Pratar vi motorsport så vore det då att Fredrik i detta fall skulle satsa på att sätta ihop en STCC serie i egen regi med samma reglemente och locka team med lägre kostnader för att vara med och på sätt ta död på den STCC serie som redan finns.

Att komma överens sinsemellan att man inte ska konkurrera på exakt samma tävlingsform tycker jag personligen inte borde vara något problem, eller? och då ser jag inte vad problemet är heller? :S


STCC är väl ett utmärkt exempel på ett bolagiserat genomkommersiellt koncept som medfört ett rejält uppsving för motorintresset i Sverige.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11876



Kolja skrev:
Det där debattinlägget hade framstått som fullt rimligt och befogat.

- om det publicerats i Pyongyang Daily eller The Minsk Gazeta.


thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Kolja skrev:
STCC är väl ett utmärkt exempel på ett bolagiserat genomkommersiellt koncept som medfört ett rejält uppsving för motorintresset i Sverige.
..., Elitserien, Allsvenskan, ...

Alla dessa är med mycket möda inknödda i RFs paraply, trots att det inte är kvartersklubbar från 1880.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



För att bli ännu lite mer allvarsam runt min kommentar till artikeln.

Hur ska jag börja...

En organisation som inte erkänner ett behov av att anpassa sig till omvärlden, eller ens analyserar kraven eller förhåller sig till signaler, har antennerna ute, eller tittar in på sig själv... Den har inte särskilt goda chanser att överleva.

...jag konstaterade att jag sammanfattade organisatoriskt darwinism hyfsat väl med ett stycke och jag stannar där.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Jag tänkte bidra med några tankar om mitt andra idrottsutövande (tja, idrott och idrott ) utanför banan.

Jag har i många år åkt skateboard och det är en av de få idrotter som inte har ett stort förbund i ryggen, och kommer säkerligen inte få heller. Ingen jag känner vill tvingas vara med i en klubb eller förbund. Det är en annan kultur som vi utövar utanför det "normala" ramverket med förbund.

Är det ett problem? Nej, tävlingar arrangeras ändå, och ingen bryr sig om vare sig medlemskap i förbund eller klubbar. Jag känner ingen som är medlem i en skateboardklubb, alla får tävla ändå.

Problemet jag har med RF är att de tvingar fork att vara medlemmar för att kunna utöva sin sport/hobby även på högre nivåer.

Skateboard och dess kultur har alltid varit som en frizon för mig. När alla andra spelade fotboll eller dylikt på utsatta tider hängde jag i ett upplyst parkeringsgarage på kvällarna. Detta är något jag fortfarande 15 år senare hellre gör än att hänga med ut och dricka öl en fredagskväll.

När normala sporter inte lockade med fastställda tider, regler, klubbar och föreningar, drogs jag till friheten med att kunna dra ut och åka när, var och hur jag ville. Bara att ta brädan under armen och åka var man vill, även i skatehallar. Ingen har någonsin frågat mig och ett medlemskort under alla mina år. Hade någon tvingat mig att vara med i en klubb för att åka skateboard så hade den sporten varit kortlivad för mig kan jag säga. Denna kultur lever vidare och är ett av de stora skälen till att många ungdomar (och "gubbar" som mig) dras till den. Spontanitét, individualitét och en frihet att utöva min hobby hur jag vill gör det perfekt för mig. Ingen klagar ifall jag tävlar ändå.

RF är inget för mig och den "idrotts"-kulturen jag är uppväxt inom. När jag började med motorsport (som är en grym extremsport för adrenalinjunkies som mig ) var jag chockad över all formalia och medlemskap som behövs. För mig är det som en annan värld som jag inte är direkt förtjust i. Men jag förstår att det krävs lite försäkringar för 3:e part när det är lite högre risker involverade.

Det SMA gör för motorsporten med konkurrens och fria val för oss utövar är fantastiskt! Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Go Fredrik!!

Jag har inga höga ord till RF som har försökt förstöra skateboardens vackra individualism och spontanitét i många år nu med förslag på förbund och annan skit till tävlingarna. De kommer aldrig att lyckas där, och det är jag väldigt lycklig för. RF är rena motsattsen till mina värderingar inom sport-utövande. De kan dra något gammalt över sig!

I skateboardens underbara värld är alla välkomna, vare sig medlemskap i ett förbund eller inte. Brädan är min hobby! Ingen skall säga åt mig under vilka förutsättningar jag ska få utöva den eller vem jag får täva mot!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Instämmer med föregående talare.
Även om jag tävlat i sporter med medlemsskapstvång(i princip).

MEN se på snowboardsporten.
Den "var" ju ganska fri från början.....
Nu finns det två delar , FIS och de som inte åker med tävlingslicens.
Det har ju blivit både bra och dåligt av den delningen.

Men jag tycker hur som helst att SMA är helt rätt väg att gå.
Efter att ha testat SMA med Ford och andra säger jag att SBF har mycket att lära.
SMA gör livet 100% enklare iaf för clubsportåkaren.

Hoppas det blir beslut i favör för SMA till slut! thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Det är jättebra att Fredrik sätter blåslampa på situationen. En del saker i SBF's stadgar är helt absurda. Regler som är så vansinniga så att SBF nästan alltid ser mellan fingrarna. Godtyckligt och knasigt.

Men en baksida är ju att jag måste betala både till SBF och SMA varje år sen ett tag tillbaka. Det tycker plånboken inte om. Jag kan faktiskt ta att jag betalar till Fredrik för att han ska kunna sätta press på situationen. For the greater good. Men jag har inte sett mycket diskussion om vad målen på sikt är. Ska jag få dubbel kostnad varje år i evighet? Det ser ju så ut

_________________
Magnus Thomé
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Lillen skrev:
Instämmer med föregående talare.
Även om jag tävlat i sporter med medlemsskapstvång(i princip).

MEN se på snowboardsporten.
Den "var" ju ganska fri från början.....
Nu finns det två delar , FIS och de som inte åker med tävlingslicens.
Det har ju blivit både bra och dåligt av den delningen.

och vilken är den intressanta där det händer saker?? Inte under FIS iaf!

Jag gillar hur Shaun White löste OS förra gången. Har var med i EN tävling under FIS, det var vad som krävdes. Annars bojkottade även han hela FIS-mästerskapet thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Magnus Thomé skrev:
Ska jag få dubbel kostnad varje år i evighet? Det ser ju så ut
Det är ju baksidan av att avskaffa de "godhjärtade" monopolen, du får betala kostnaden på en fri marknad.

Många delar av motorsporten har rört sig i riktning från folkrörelse mot affärsverksamhet. Det är bara FMK som äger sin bana idag, och funktionärsteam hyrs kors och tvärs över landet. Distriktnivån är bara i vägen (jag har aldrig gått via Klubb-Distrikt för ärenden, pang på kansliet/rätt utskott bara) osv.

Som aktiv är det enkelt att ha tydliga förhållningssätt och om allt kan konverteras om till pengar så blir det enklare att välja det ena över det andra.
Visst förloras lite av en själ när färre saker sker ideellt, men det brukar ha den stora fördelen med sig att när du lämnar banan, så har du inga skyldigheter (dvs du har betalat av din skuld och måste inte arbeta av det som sandfållekrattare eller liknande vid senare tillfälle).

Men det blir mer pengar som behöver byta ägare och kostnaderna kommer att synas, tydligt!

Allt som kan relateras till X-games verkar ju vara svårt att fånga in som kvatersklubbssport, Drifting inom SBF verkar ha det kämpigt (sett från långt håll), och jag är inte förvånad (om min gissning att det inte är rättfram stämmer).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Den ökade kostnaden än så länge är ju hanterbar sett i det stora hela vad det kostar med den här hobbyn


Men det är ju intressant att fundera på vart vi hamnar om några år och vad vi vill. Det optimala vore ju (nu tänker jag lite fritt och öppnar munnen innan jag tänkt klart ;-) om SMF och SMA delade upp marknaden så att det inte blev överlappning för så många. Dvs chansen skulle vara stor att du antingen körde bara SBF-grejer eller bara SMA-grejer under ett år. Eller nåt... Det låter ju inte som "fri marknad med den lösningen Kanske nåt för en egen tråd om du inte vill ha det här Fredrik.

_________________
Magnus Thomé
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Magnus Thomé skrev:
... Om SMF och SMA delade upp marknaden så att det inte blev överlappning för så många. Dvs chansen skulle vara stor att du antingen körde bara SBF-grejer eller bara SMA-grejer under ett år. Eller nåt... Det låter ju inte som "fri marknad med den lösningen ....


Precis, det blir då ingen konkurrens mellan förbunden.

Men gällande konstader så ser man att SBFs licenser är bra mycket dyrare än SMAs. I slutändan kanske du får betala lika mycket då med tanke på vad konkurrensen kan göra med SBFs licensavgifter.

Jag tvivlar dock på att SBF skulle sänka sina avgifter, då de har en stor och klumpig organisation. Av någon anledning så får alla verksamheter som har monopol i stort sett alltid en oeffektiv organisation. En fråga är ju, hur många avlönade anställda har SBF?

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



KKV brukar inte tycka om att stora aktörer delar upp marknader och kommer överens om priser etc....

Enkla tydliga produkter/aktiviteter som du kan välja att inte delta i eller undvika.

Tänk på Turiskkörningarna på ringen, så enkelt skulle det kunna vara i vissa lägen (kanske med en hel apparat med nån form av krav på extrabesiktng för att få komma ut).
Men man kan ju fundera på vad 10 varv på Mantorp skulle kosta med det upplägget.

Bullerfrågan gör ju att våra banor inte kan användas så mycket som vi önskar, och då hjälper det inte att vi har flest banor per capita i Europa.
om vi alla dämpar till 80dB förbifart (dvs inte ens släpper nån "fart" när vi kör) så kanske det blir lättare, men annars får vi slåss om de få timmar som finns.
5papp+ som kör på kvällstid är ju en ögonöppnare, det går att göra annorlunda (och det var lite underhållning för oss i depån på kvällen).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Magnus Thomé skrev:
Det är jättebra att Fredrik sätter blåslampa på situationen. En del saker i SBF's stadgar är helt absurda. Regler som är så vansinniga så att SBF nästan alltid ser mellan fingrarna. Godtyckligt och knasigt.

Men en baksida är ju att jag måste betala både till SBF och SMA varje år sen ett tag tillbaka. Det tycker plånboken inte om. Jag kan faktiskt ta att jag betalar till Fredrik för att han ska kunna sätta press på situationen. For the greater good. Men jag har inte sett mycket diskussion om vad målen på sikt är. Ska jag få dubbel kostnad varje år i evighet? Det ser ju så ut


Jag förstår helt klart att det iaf känns knäppt med att betala dubbla licens-avgifter om man vill åka i bägge...

men tyvärr så är det nackdelen.... MEN, fördelen är å andra sidan... att SMA inte kostar samma som SBF om du räknar hela kostnaden med obligatorisk medlemskap och kostnad i klubb, utbildningskostnad i SBF och dyrare licens i SBF (speciellt om du har nationell a 800+ eller internationell licens a 2500+)

men var så säker, om inte SMA hade funnits.... så hade nog SBF garanterat blivit snabbt mer än 350:- dyrare per år för er tävlande..... så konkurrensen håller ner priser och kommer hålla ner priserna såklart.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
H-O Blom
Uppsala
Här sen Sep 2010
Inlägg: 79



När Coop öppnar en stormarknad mitt emot ICA så brukar ICA-handlaren uttala sig att de välkomnar konkurrensen. Som om någon skulle tro på det!

RF och SBF är ju i varje fall i det avseendet ärliga. De vill inte ha någon konkurrens!

Enda argumentet i artikeln som, jag tycker, har någon relevans är att det kan finnas en risk att det blir som inom boxningen. Men, den risken är nog inte stor nationellt i Sverige.

Nej, RF och SBF får väl göra som alla andra som konkurrensutsätts. Jobba på att bli bättre än konkurrenterna!!!

_________________
Hans-Olof Blom
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Karin Mattsson Weijber skrev:
Idrottsrörelsen kan inte ha en skyldighet att utbilda funktionärer till alternativa verksamheter.

Jag finner det lite svårt att tro att SBF går med förlust på kurs- och licensavgifter?

Tror faktiskt att SBF skrämmer bort en del folk med den fientliga attityd man visar mot SMA. Vad händer om en person som har SMA-licens och som tänker forsätta köra SMA-evenemang talar om detta vid anmälan till SBF licenskurs? Blir man nekad att delta då?

om SBF visade en lite mer välkomnande attityd mot medlemmar i SMA-anslutna klubbar så tror jag att fler skulle välja att ta ut dubbla licenser. Detta tror jag att SBF skulla tjäna på både ekonomiskt samt att det faktiskt finns en möjlighet att någon fler ställer upp som funktionär?

Jag tror att alla skulle tjäna på att förbunden slutar bråka. Valfrihet för de aktiva utan risk för represalier. Fler medlemmar till både SBF och SMA. thumbs up

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Det som har skrivits och visats i den här tråden är ju till 99,99% för SMA och mot SBF. Och en av de få motsvaren till alla hugg, slag och okvädningsord som förbundet fått utstå är artikeln i SvD. Finns det verkligen inte mer försvar, förklaringar eller vad vi nu skall kalla det ifrån högsta nivå?

För övrigt var förra året det första sen 96 som jag inte löste ut min licens och jag tycker att artikeln håller en löjeväckande nivå på motargumenten, vilket väl kanske visar lite åt vilket håll jag lutar.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Inte ens på den egna siten fås det medhåll av Karin M W debattinlägg
http://www.rf.se/Nyheter/Nyheter2011/Jan-April/Konkurrensverkethotarde . . . .

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Allmänt banåkaforum
Skoghag anmäls till förbundsbestraffning
<<   1, 2, 3 ... 46, 47, 48 ... 86, 87, 88   >>
27 besök senaste veckan (413496 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande