Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Skoghag anmäls till förbundsbestraffning
<<   1, 2, 3 ... 71, 72, 73 ... 86, 87, 88   >>
25 besök senaste veckan (413494 totalt)
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Grattis Fredrik!

Jag har följt detta noga den senaste tiden, men eftersom jag kom in lite sent i detta så har jag inte riktigt fattat exakt vad detta egentligen handlar om (eller kanske alla turer kring det).

Att vi nu kan köra tävlingar i SMAs regi utan att riskera att bli av med SBF-licensen fattar jag.

Men vad innebär domen i praktiken, innebär det något mer? Och varför har STCC valt att avvakta med att skriva avtal med SBF? Tänker de starta ett eget bolag som konkurrerar med SBF/SMA?

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



thumbs up
Senaste nyttan jag hade av min SBF-licens var faktiskt i veckan, jag hittade en som jag klippte ner och använde som limspatel.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Skip skrev:
varför har STCC valt att avvakta med att skriva avtal med SBF? Tänker de starta ett eget bolag som konkurrerar med SBF/SMA?


Tror att detta förklarar en hel del, inlagt av landracing.se på fejjan


_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
koff
vallentuna
Här sen Jul 2010
Inlägg: 34



Fredrik Nyström skrev:
Grattis! Kalla kriget är över, planerna på att återuppbygga berlinmuren har stoppats! thumbs up


WORD!

_________________
kristofer oscarson
Sicrocco
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Fredrik - SLC skrev:
tack ALLA... nu ska jag gå ut och fira stort med en skön middag på stranden hos pappa...... och jag verkligen är så glad för alla stöttande människor under hela den här processen, när det har varit tungt med hot och jävelskap från SBF håll....



_________________
--
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



steffe skrev:
Skip skrev:
varför har STCC valt att avvakta med att skriva avtal med SBF? Tänker de starta ett eget bolag som konkurrerar med SBF/SMA?


Tror att detta förklarar en hel del, inlagt av landracing.se på fejjan



Ok, det var ju intressant, då verkar det ju som att STCC kommer starta eget

(Vad har "landracing.se" för anknytning till STCC? Kan man vara säker på att infon i artikeln stämmer?)

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Skip skrev:
steffe skrev:
Skip skrev:
varför har STCC valt att avvakta med att skriva avtal med SBF? Tänker de starta ett eget bolag som konkurrerar med SBF/SMA?


Tror att detta förklarar en hel del, inlagt av landracing.se på fejjan



Ok, det var ju intressant, då verkar det ju som att STCC kommer starta eget

(Vad har "landracing.se" för anknytning till STCC? Kan man vara säker på att infon i artikeln stämmer?)


STCC kommer nog använda domen..... men driva förbund är nog inte deras agenda....

men man kan ju förhandla nu med 2 olika förbund och se vem som kan erbjuda bästa produkten till bästa priset... och inte bara bli åtsagd vad man får och inte får göra och till vilken kostnad...

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Fredrik - SLC skrev:
Skip skrev:
steffe skrev:
Skip skrev:
varför har STCC valt att avvakta med att skriva avtal med SBF? Tänker de starta ett eget bolag som konkurrerar med SBF/SMA?


Tror att detta förklarar en hel del, inlagt av landracing.se på fejjan



Ok, det var ju intressant, då verkar det ju som att STCC kommer starta eget

(Vad har "landracing.se" för anknytning till STCC? Kan man vara säker på att infon i artikeln stämmer?)


STCC kommer nog använda domen..... men driva förbund är nog inte deras agenda....

men man kan ju förhandla nu med 2 olika förbund och se vem som kan erbjuda bästa produkten till bästa priset... och inte bara bli åtsagd vad man får och inte får göra och till vilken kostnad...


Det kan kanske stämma ja. Men jag undrar dock fortfarande om det är STCC själva (eller vem) som skrivit artikeln som Steffe infogade. Eftersom den inte är undertecknad blir jag lite fundersam över sanningshalten i den (med det menar jag inte att den inte är sann, utan bara att man bör se kritiskt på såna artiklar med tanke på att det verkar florera mycket rykten runt detta ämnet.)

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Johan Östensson
Linköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 374



Skip skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Skip skrev:
steffe skrev:
Skip skrev:
varför har STCC valt att avvakta med att skriva avtal med SBF? Tänker de starta ett eget bolag som konkurrerar med SBF/SMA?


Tror att detta förklarar en hel del, inlagt av landracing.se på fejjan



Ok, det var ju intressant, då verkar det ju som att STCC kommer starta eget

(Vad har "landracing.se" för anknytning till STCC? Kan man vara säker på att infon i artikeln stämmer?)


STCC kommer nog använda domen..... men driva förbund är nog inte deras agenda....

men man kan ju förhandla nu med 2 olika förbund och se vem som kan erbjuda bästa produkten till bästa priset... och inte bara bli åtsagd vad man får och inte får göra och till vilken kostnad...


Det kan kanske stämma ja. Men jag undrar dock fortfarande om det är STCC själva (eller vem) som skrivit artikeln som Steffe infogade. Eftersom den inte är undertecknad blir jag lite fundersam över sanningshalten i den (med det menar jag inte att den inte är sann, utan bara att man bör se kritiskt på såna artiklar med tanke på att det verkar florera mycket rykten runt detta ämnet.)


steffe laddade bara upp sida 1 av 2. Här följer den andra sidan:

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Mitt tips till alla, banga inte för att läsa igenom domen för att du tycker det verkar jobbigt. Den är inte så svårläst och du kommer då VETA vad som står i den istället för att tro

http://marknadsdomstolen.se/Filer/Avg%C3%B6randen/Dom2012-16.pdf

Så kavla nu upp ärmarna och läs, det är motorsporten värd thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Russinet
Uppsala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 12



Stort Grattis Fredrik Nu är det fritt fram för bilsporten att utvecklas!!!

_________________
Fredrik Mahlin
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Och om någon missat det, nu får vi SBF-medlemmar stå för hela kostnaden för advokatfirman Settervalls, det var miljonbelopp om jag minns rätt (står tidigare i tråden). Förbundet har verkligen kastat bort delar av mina inbetalda licenpengar fullständigt i onödan. Mutter mutter...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Johan Östensson skrev:
Skip skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Skip skrev:
steffe skrev:
Skip skrev:
varför har STCC valt att avvakta med att skriva avtal med SBF? Tänker de starta ett eget bolag som konkurrerar med SBF/SMA?


Tror att detta förklarar en hel del, inlagt av landracing.se på fejjan



Ok, det var ju intressant, då verkar det ju som att STCC kommer starta eget

(Vad har "landracing.se" för anknytning till STCC? Kan man vara säker på att infon i artikeln stämmer?)


STCC kommer nog använda domen..... men driva förbund är nog inte deras agenda....

men man kan ju förhandla nu med 2 olika förbund och se vem som kan erbjuda bästa produkten till bästa priset... och inte bara bli åtsagd vad man får och inte får göra och till vilken kostnad...


Det kan kanske stämma ja. Men jag undrar dock fortfarande om det är STCC själva (eller vem) som skrivit artikeln som Steffe infogade. Eftersom den inte är undertecknad blir jag lite fundersam över sanningshalten i den (med det menar jag inte att den inte är sann, utan bara att man bör se kritiskt på såna artiklar med tanke på att det verkar florera mycket rykten runt detta ämnet.)


steffe laddade bara upp sida 1 av 2. Här följer den andra sidan:



Tack Johan! Nu fick artikeln lite annan trovärdighet
( Jag lovar att sluta citera nu )

_________________
Fredrik Moberg
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Och om någon missat det, nu får vi SBF-medlemmar stå för hela kostnaden för advokatfirman Settervalls, det var miljonbelopp om jag minns rätt (står tidigare i tråden). Förbundet har verkligen kastat bort delar av mina inbetalda licenpengar fullständigt i onödan. Mutter mutter...


Tror jag nämnt det förut men det tåls att nämnas igen. Den som gamblade med de summorna borde INTE beviljas ansvarsfrihet.

Frågan är dock om vi får veta vad slutnotan blir. Den lär förmodligen rabatteras, och hur stor del tar RF?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 586



Stort jävla fett grattis Fredrik! Och alla andra motorintresserade som har nytta av domen

_________________
Matthias Karlsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Jag vill gratulera Fredrik till sitt genidrag att för många år sen gå till KKV. Det är ju kanske inte det första som dyker upp i skallen om man som medlem hamnar i strul med en förening. Men jösses vad smart det var! Jag tror att du den dagen satte igång en boll som nu bara precis har börjat rulla. Jag tror den bollen kommer ge oss ett bättre SBF.... kanske inte imorrn, för fort lär det nog inte gå. Men jag tror vi på sikt kommer få ett bättre SBF och ett bättre motorsportssverige tack var detta och det ser jag fram emot! Tack Fredrik! (om det å andra sidan visar sig att det är undergången för hela idrottsverige du startat så kommer jag dra till baka mitt tack *fniss*)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267



Härligt!
Intressant också att MD skärper kkv:s beslut till att lojalitetsparagraferna inte får tillämpas, punkt slut. Inget sökande av dispens etc alltså
Citat:
MARKNADSDOMSTOLENS AVGÖRANDE
2. Med ändring av Konkurrensverkets beslut ålägger Marknadsdomstolen Svenska Bilsportförbundet vid vite av en miljon (1 000 000) kr att inte tillämpa punkterna G. 7.1 och 7.2 i sina
"Gemensamma regler" (se beslutsbilaga 2 i markerade delar).

_________________
Johan Lekås
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Det mest intressanta är om detta kommer att påverka även andra sporter. Jag vet bl a att cykelförbundet har utövat exakt samma påtryckningar mot sina medlemmar som velat deltaga i icke-sanktionerade tävlingar dvs hotat med uteslutning osv.

Förmodligen är domen prejudicerande inte bara för motorsport utan för all idrott vilket då innebär att även andra förbund måste följa den.

Det ska bli kul att se fortsättningen...

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator


thumbs up


Jag ska läsa domen vid senare tillfälle.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6873

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Thomas Berggren, kollega på auto motor & sport, tycker till ...

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20121220/sbf-tappar-sm-r . . . .

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Johan Lekås skrev:
Härligt!
Intressant också att MD skärper kkv:s beslut till att lojalitetsparagraferna inte får tillämpas, punkt slut. Inget sökande av dispens etc alltså
Citat:
MARKNADSDOMSTOLENS AVGÖRANDE
2. Med ändring av Konkurrensverkets beslut ålägger Marknadsdomstolen Svenska Bilsportförbundet vid vite av en miljon (1 000 000) kr att inte tillämpa punkterna G. 7.1 och 7.2 i sina
"Gemensamma regler" (se beslutsbilaga 2 i markerade delar).



Ja det var intressant. Punkt 175 berör skärpningen av åläggandet. Det känns lovande inför framtiden eftersom SBF verkade ju vilja köra på obstrueringsprincip med ett jobbigt krångligt förfaringsätt att ansöka om dispenser. Hoppas hoppas hoppas att SBF inte obstruerar kring detta nu utan gör en lösning för oss utövare.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Skoghag anmäls till förbundsbestraffning
<<   1, 2, 3 ... 71, 72, 73 ... 86, 87, 88   >>
25 besök senaste veckan (413494 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande