Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
944TURBOS på Ringen "Film"
3479 besök totalt
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769


Trådstartare
Hej alla glada och God hjul på er :-)

Fick tag på denna film på en 944turbo S som tar ett varv på ringen

http://vanadium.prg.dtu.dk/~pmc/andersj/2000209_944TurbOS.WMV

Tycker ni det verkar snabbt?
Har försökt lista ut vad han gör varvet på men har lite för dålig erfarenhet av ringen för att göra en bedömning. Vad tror ni?

Tyvärr är kvaliteten inte den bästa för han har solen i ögonen mest hela tiden.

Halvägs in i filmen får han ett riktigt "fet"släpp som iallafall jag hade fått ett par bromsstreck i brallan av

God skinka på Er

/P

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Det är nästan omöjligt att se var "Gantryt" är i motljuset, för att klocka en BTG(Bridge To Gantry)-tid.
Men BTG-tiden borde ligga någonstans runt 8:17.
Till det bör man lägga på c:a 26-27 sekunder för att få ett fullt varv.
Mao bör man hamna på runt 8:44. Vilket är en mkt bra tid med den bilen!
Har för mig att han som kör är en norsk rallyförare.
Det märks!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Huu!

Jag vet inte om jag ska bli imponerad eller förskräckt!

Jo, ordet rallyförare dök osökt upp i huvudet mens jag tittade. Släppet nånstans vid Pflanzgarten skulle inte jag velat haft...

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



JohanR skrev:
Huu!

Jag vet inte om jag ska bli imponerad eller förskräckt!

Jo, ordet rallyförare dök osökt upp i huvudet mens jag tittade. Släppet nånstans vid Pflanzgarten skulle inte jag velat haft...

JohanR

Det ser ju spektakulärt ut! Men i mina ögon så är det inte speciellt "snyggt" kört!
Jättesläppet är mycket riktigt i vänstern efter Pflanzgarten I och innan Sprunghügel. Måste säga att det är skickligt att hämta hem en sådan bredsladd i den farten! thumbs up

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769


Trådstartare
Så då var det inte bara jag som var en "chicken" och som skulle pruttat på mig vid ett sånt uppställ ;-)

Vad ligger t ex Ni och M3 föraren Johann på för tid på ett varv så man får lite begrepp om hur snabbt eller inte snabbt det är...

Rallyförare, han kanske showade lite för polarna där hemma när han skulle visa videon.. Ja det verkar som han körde för fullt iallafall ;-)
HeHe

/P

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



om vi pratar BTG-tider, så har Johann kört på 8:04 med sin M3:a thumbs up och jag på 9:24 Polon.
På samma ställe som du hittade ovan nämnda film, finns ju även ett varv med Ulf Karlssons GT3:a, där han kör en BTG-tid på 7:45.
Angående varvtider på ringen så har jag roat mig med att göra ett diagram där jag har vikt/effektförhållande på den ena axeln och varvtider på den andra. Genom att föra in kända tider(de flesta sportautos), så kan jag utläsa vad man ungefärligen borde kunna prestera för varvtid om man vet vad en bil har för vikt/effektförhållande.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769


Trådstartare
okej så då vet jag vad det är för tider jag behöver slå
Fast det lär nog inte bli de närmaste åren

Men det borde mao gå att köra en 944:a fortare än detta även om jag inte kan göra det??

Man undrar ju om bilen var uppgraderad nåt och om det satt R-däck på eller inte... Fler frågor än svar tyvärr..

/P

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Peeter skrev:
om vi pratar BTG-tider, så har Johann kört på 8:04 med sin M3:a thumbs up och jag på 9:24 Polon.
På samma ställe som du hittade ovan nämnda film, finns ju även ett varv med Ulf Karlssons GT3:a, där han kör en BTG-tid på 7:45.
Angående varvtider på ringen så har jag roat mig med att göra ett diagram där jag har vikt/effektförhållande på den ena axeln och varvtider på den andra. Genom att föra in kända tider(de flesta sportautos), så kan jag utläsa vad man ungefärligen borde kunna prestera för varvtid om man vet vad en bil har för vikt/effektförhållande.


Delar du med dig Peeter?
Eller det kanske inte var i datorn du hade det?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



7.45!!!
Fast det jag undrar är hur man hittar en dag på året då det råder liknande "Atomdöd" på ringen??? Inte en bil eller MC som störde spåret!!!
Så glest är det ju inte ens på en BMW-träff sista timmen... hehehe

Stackars Tobias fick dock inte åka med när Maestro var på rekordjakt...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



När jag var på Ringen Juli 2001, då var han där med sin rallybil.
Hade tagit den på släp ner, och han var rätt så vild av sig.


_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Peeter skrev:

Angående varvtider på ringen så har jag roat mig med att göra ett diagram där jag har vikt/effektförhållande på den ena axeln och varvtider på den andra. Genom att föra in kända tider(de flesta sportautos), så kan jag utläsa vad man ungefärligen borde kunna prestera för varvtid om man vet vad en bil har för vikt/effektförhållande.


POSTA HÄR posta här

Önskar siffernörden Pär!

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Puppan skrev:
okej så då vet jag vad det är för tider jag behöver slå
Fast det lär nog inte bli de närmaste åren

Men det borde mao gå att köra en 944:a fortare än detta även om jag inte kan göra det??

Man undrar ju om bilen var uppgraderad nåt och om det satt R-däck på eller inte... Fler frågor än svar tyvärr..

/P




Det sista av mina hittils 3 st varv på Ringen gick på ca 10.30 från strax efter det man svängde ut på banan till strax före man svängde av. Bilen var en 944 Turbo -89 på vinterhjul i mars -97, så jag kan inte skylla på för mycket trafik på banan..., åkte om en Mitisibushi Lancer och blev omåkt av en 911 på ett helt varv. Misstänker skarpt att varvtiden beror mycket mer på chaffisen än på bilen....

Min karriär på Ringen är ungefär så här 12.30, 11.30 och 10:30. Så jag kan kanske ha samma förbättringstakt max en gång till sen, sen börjar det nog blir svååååårt

_________________
Pär Hylander
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Hur tar man tid på ringen? Vad är ett varv?
Det jag menar är att man är ju tvungen att stanna efter varje varv så man kör ju aldrig ett helt!?
Tiderna som Gemballa o co har är det ett helt varv eller är det "turistslingan"?
o vad är BTG-tider?

MVH
Fredrik

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Fredrik C skrev:
Hur tar man tid på ringen? Vad är ett varv?
Det jag menar är att man är ju tvungen att stanna efter varje varv så man kör ju aldrig ett helt!?
Tiderna som Gemballa o co har är det ett helt varv eller är det "turistslingan"?
o vad är BTG-tider?

MVH
Fredrik


BTG = Bridge to Gantry (har jag för mig) och då uppskattar man resten av varvet för att få en varvtid... finns säkert någon här som vet hur mycket man får lägga till för att få varvtid på helt varv.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:

BTG = Bridge to Gantry (har jag för mig) och då uppskattar man resten av varvet för att få en varvtid... finns säkert någon här som vet hur mycket man får lägga till för att få varvtid på helt varv.


För de som inte är superexperter (det är inte jag heller, men lite har jag snappat upp) på ringen så betyder BTG mycket riktigt Bridge to Gantry. Med det menas att man slår på klockan under bron som kommer några hundra meter efter påsläppet och att man slår av när man kommit ut på långa rakan igen precis under en fackverkskonstruktion som sticker ut över banan. Till detta läggs då, vill jag minnas, 32 sekunder för att simulera ett fullfartsvarv.
Av en tysk lärde jag mej en gång att slå på där konerna slutar efter påsläppet och slå av vid 130 skyltarna, det skulle då också motsvara ett fullfartsvarv. När jag åkte med Peeter för några år sedan anmodades jag att hålla i klockan och mätte då enligt båda metoderna, det gav snarlika resultat.

Hur som helst, kul är det i alla fall på ringen

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Det som är bra med BTG-tider är att de är exakta. Nästan alla "hela varvet" tider är uppskattade med någon mätmetod och olika påslag. BTG är BTG liksom.

om man vill omvandla en BTG-tid till en tid för hela varvet så finns det många olika förslag på hur många sekunder man ska lägga på. Antalet sekunder beror delvis på vad det gäller för bil men det finns väldigt många olika förslag på vad som är "rätt".

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
944TURBOS på Ringen "Film"
3479 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande