Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault 5 GTE -88 Honda K20A2,MR mätning, Diffusor tunnlar
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25, 26, 27, 28   >>
62 besök senaste veckan (266986 totalt)
Junpei
Malmö
Här sen Jan 2007
Inlägg: 29



Håller själv på och bygger en krängningshämmare och fick en fundering.
Är du inte nervös för att få böjning i det bakre röret då infästningarna sitter så långt från hävarmen? Eller missar jag något?

_________________
Pontus Rastbäck
Opel Ascona B -77 C20xe
http://www.garaget.org/?car=59240
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901


Trådstartare
Junpei skrev:
Håller själv på och bygger en krängningshämmare och fick en fundering.
Är du inte nervös för att få böjning i det bakre röret då infästningarna sitter så långt från hävarmen? Eller missar jag något?


Är såklart en möjlighet att jag får lite böjning i röret vilket isf gör krängaren något mjukare, det är dock ett 35mm rör vilket bör vara väldigt böjstyvt mot en normal kränghämmare som är 20-25mm ungefär.

Infästningarna sattes där de är då jag kan skruva dem i gamla bältesfästena till baksätet. Sätter jag de någon annan stans måste jag svetsa fast dem, vilket i princip kräver att jag tar ner bränsletanken.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Junpei
Malmö
Här sen Jan 2007
Inlägg: 29



Ja är det så grovt bör det ju hålla emot rätt bra. Är väl bara jag som är nojjig
Huvudsaken är ju att bilen beter sig som man tänkt!

_________________
Pontus Rastbäck
Opel Ascona B -77 C20xe
http://www.garaget.org/?car=59240
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Andreas Millbro:
Varför hamnade lagringen som den gjorde på bakkrängren?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901


Trådstartare
fuling skrev:
Andreas Millbro:
Varför hamnade lagringen som den gjorde på bakkrängren?


Skrev det ovan för att kunna skruva den i gamla bältesinfästningarna till baksätet. Sitter en bra mutter där med en liten förstärkning runt. Annars behöver jag ta ner hela tanken för att kunna svetsa dit dem. Karnske slutar med det ändå men detta verkar funka. Kan ju flytta ut lagringarna senare. Behöver dock fixa stopp så inte krängaren kan glida i sidled

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Sorry läst som en kratta IGEN.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901


Trådstartare
Lackade splittern igår, blir nog ganska bra då det tar bort de största hålen i motorrummet. Trimmade ner luftstyrningen till kylaren så jag fick bättre passform på fronten och kunde lyfta upp fronten lite med splittern.





Ljudtest



_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Bra jobbat ,kul att se någon som fortfarande kör R5 .
Angående torquesteer tyckte jag hade mycket av det när jag stoppade i F7P, men i Mégane med mer effekt och vrid så märks det inte alls ,kan dock inte förstå vad den stora skillnaden är

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901


Trådstartare
volymmannen skrev:
Bra jobbat ,kul att se någon som fortfarande kör R5 .
Angående torquesteer tyckte jag hade mycket av det när jag stoppade i F7P, men i Mégane med mer effekt och vrid så märks det inte alls ,kan dock inte förstå vad den stora skillnaden är


Är kul att köra R5, jag gillar karossen och det är få nackdelar med den karossen förutom bakvagnen ända fram till Clio II sport.
För mig kom torquesteer på allvar när jag stoppade i K20 motorn vilket inte är så konstigt. Trodde det skulle bli mycket bättre med diffbromsen men det blev det inte, snarare värre då det greppar bättre istället för att spinna ett hjul massor. Bli av med bussningsflexet och glappet i styrväxeln hjälpte helt klart.

Meganen har väl andra spindlar och bärarmar mot R5? Jag har kortade R19 bärarmar nu som är snarlika Clio Williams och Clio II sport. Jag har krängaren från Megane Scenic men Megane Coupe verkar i vissa fall har 25mm krängare den med.

Spindelmässigt verkar Pure köra med Laguna I spindlar så man får större hjullager. Kommer nog byta till Laguna I styrstag så jag kan köra med bumpsteerjustering från Clio II Sport och byta till Laguna I spindlar för att få större hjullager och kunna köra Pures Rollcenterjusteringskit. Behöver dock göra nått åt cambern på min bakvagn först.

Lite det som är kul med dessa bilar att man kan pussla lite mellan modellerna. Renault verkar ha gjort det när de gjorde Cup bilarna samt Clio Williams.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Andreas Millbro skrev:
volymmannen skrev:
Bra jobbat ,kul att se någon som fortfarande kör R5 .
Angående torquesteer tyckte jag hade mycket av det när jag stoppade i F7P, men i Mégane med mer effekt och vrid så märks det inte alls ,kan dock inte förstå vad den stora skillnaden är


Är kul att köra R5, jag gillar karossen och det är få nackdelar med den karossen förutom bakvagnen ända fram till Clio II sport.
För mig kom torquesteer på allvar när jag stoppade i K20 motorn vilket inte är så konstigt. Trodde det skulle bli mycket bättre med diffbromsen men det blev det inte, snarare värre då det greppar bättre istället för att spinna ett hjul massor. Bli av med bussningsflexet och glappet i styrväxeln hjälpte helt klart.

Meganen har väl andra spindlar och bärarmar mot R5? Jag har kortade R19 bärarmar nu som är snarlika Clio Williams och Clio II sport. Jag har krängaren från Megane Scenic men Megane Coupe verkar i vissa fall har 25mm krängare den med.

Spindelmässigt verkar Pure köra med Laguna I spindlar så man får större hjullager. Kommer nog byta till Laguna I styrstag så jag kan köra med bumpsteerjustering från Clio II Sport och byta till Laguna I spindlar för att få större hjullager och kunna köra Pures Rollcenterjusteringskit. Behöver dock göra nått åt cambern på min bakvagn först.

Lite det som är kul med dessa bilar att man kan pussla lite mellan modellerna. Renault verkar ha gjort det när de gjorde Cup bilarna samt Clio Williams.

Jo det är ett Renault lego som vi brukar kalla det Det mesta på Mégane är clio II Rs, jag har 25mm på min bil original .
Laguna I spindlarna har den fördelen att styrarmen sitter på rätt höjd när man monterar rollcenterkitet så man slipper en lång adapter där dessutom biffigare och fästet till fjäderbenet sitter längre ifrån hjulet så man får mer plats för camber utan spacer.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901


Trådstartare
Blir nog att byta till Lagunaspindlarna på sikt.

Nya r-däck. 205/50 Nankang AR-1. Skulle egentligen har kört Gotland ring i helgen men resesällskapet fick förhinder. Nu 205/50 runt om och ingen rotationsriktning vilket borde göra under för däcksslitaget. Tanken är att kunna utnyttja bredare bakdäck bättre nu då jag kan ställa på bakkrängaren lite till och karnske få bort lite understyrning dvs mer grepp och inte lika hård belastning på framdäcken. Tänkte även prova med lite tjockare spacer bak. Inga stora förändringar men många bäckar små.

Planen är att köra nästa banträff med splittern och lite mer vinkel på bakvingen.





_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901


Trådstartare
Blev en retursväng till Gelleråsen igår, bestämde mig för att åka tidigt och skippa att traila. Denna gång beväpnad med nya AR-1 och splittern redan monterad.

Första passet
Kändes lovande men började bli halkigt efter en stund, in i depån och däckstrycket var 2.4 fram. Bakdäcken lite väl svala.

Andra passet
Känns bättre, bilen stabilare i de snabba kurvorna men banan är ganska hal pga asfalteringsarbete och smuts kvar på banan. Dock är balansen lite väl understyrd, in i depån , ställer krängaren hårdare och drar på 2 grader mer bakvinge. Lite problem med upplåsning bak, ställler fram vågen lite

Tredje passet
Bilen känns bra nu, mindre understyrd och håller i klart bättre. Kul att köra och det börjar bli bättre grepp. Kör 1.19.07 vilket jag är ganska nöjd med. Sist med gamla däcken kändes det riktigt svårt att komma ner under 1:20. Inte nöjd med spåret i depåkurvan men får iaf till något hyffsat

Fjärde passet
Går fint, men det är klart svårt att accelerera ut ur Esset, stor skillnad mot de bakhjulsdrivna bilarna med diffbroms.

Mot slutet på dagen får jag ont om bränsle, tankar 20 liter. Får missljud i högerkurvor, hittar att hjullagermuttern vänster bak har släppt lite trots Nordlockbricka. Upptäcker att över skruven mellan fjäderben och spindel har släppt med variabel camber mellan 2-6 grader som resultat. Drar åt men missljudet kvarstår. Beslutar för att packa ihop. Missljudet kvarstår, stannar i Arboga. Hittar att låsringen till hjullagret bak har släppt, åkt utåt och tar i hjullagermuttern. Knackar tillbaka den och kör tillbaka till garaget. Batteriet drog ur när den stog igång med fläktarna på i typ 10 minuter, batterikapaciteten är nog inte 42A som det än gång var.

Bilen funkar iaf bra, både på bana och 50 mils transport. Vet numera att den drar ganska precis 10l/100km i snabb motorvägskörning.

90 grader vattentemp och 110 grader oljetemp efter 20 minuter med yttertemperatur 14C. Termostaten är fullt öppen vid 86 grader. Luftstyrningarna och splittern verkar inte göra underverk för vattentemperaturen. Tror jag ska bygga om till luftkyld oljekylare och luftkyld växellådskylare.


_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901


Trådstartare
Har inte gjort mycket på bilen då jag har flyttat från lägenhet till hus. Har bytt till Clio Sport bakskivor då de gick att få tag vilket R5 skivorna inte längre gick samt kostade en bråkel. Nackdelen är att de breddar 3mm mer utåt.

När jag ändå skulle byta belägg fick det bli Ferrodo DS2500 istället för de Brembo gatbeläggen jag hade innan. Har upplevt att bromsarna har ändrar beteende lite vilket jag delvis tror beror på beläggfade bak. Behövde ändå byta skivor och belägg då låsringen till ena bakskivan släppte på Gelleråsen vilket tryckte in skivan mot okhållarens skruvar.

Har kopplat in en tempgivare till oljetempen i lådan, ska utvärdera nästa år.

Gjorde en loggjämförelse på Gelleråsen mot snabbare bilar, tyvärr mot två loggar som har gamla målkurvan. Tappar tid framförallt under acceleration och ut ur Ejes (som var väldigt hal pga asfalterinsarbetet dagen innan).

Renault 5 GTE K20 950 Kg 220 hk 4.3 Kg/hk
M3 CSL är 1550 Kg 360 hk 4.3 Kg/hk.
Honda Integra K24 1150 Kg 292 hk 3.9 Kg/hk

Det intressanta är att mil bil verkar gå exakt som M3 CSL 3:ans växel ut dvs upp till 130km/h. Men efter det hjälper Bmw:ns högre effekt i förhållande till luftmotståndet till att dra ifrån. Man ser även grepproblemen ut ur kurvorna där de bakhjulsdrivna bilen kan accelerera betydligt hårdare ur kurvan. Jag ligger ganska länge med låg hastighet i mitten av kurvorna. Stämmer ganska bra med mina erfarenheter ifrån banan att min går jämförbart med M3 E46 ut ur kurvorna men drar ifrån efter halva raksträckan.


Karnske vore trevligt med lite mer effekt på 4:ans växel på rakorna, finns att hämta en hel del med kammar och ett annat insug. Men den går rätt fint nu bilen. Acceleration som en M3 CSL är bra jobbat för en gammal Renault 5

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901


Trådstartare
Dåligt med uppdateringar 2019. Har flyttat till hus, har en dotter som är 1.5 år och sen bröt jag lårbenet i Januari. Men lite har trots allt hänt så jag uppdaterar i efterhand.

Bilen fick nya bakskivor och hjullager hösten 2018

Nästa projekt var installationen av ett RRS släcksystem som köptes begagnat men inte installerat. Inga större problem att installera, blev montering bakom passagerarstolen och sen rör och wiredragning med rostfri p klammer och nitmutter.

Sjukt smutsigt på golvet bakom stolen. Får tvätta vidtillfälle men egentligen borde hela bilen lackas om. Får göra det när den är klar dvs aldrig

Motorrum med släcksystem, 4st munstycken i motorrummet och 2st vid förarplats, satte inga på passagerarsidan då motorstyrenheten sitter där.

Monterade utlösningswirarna framför framrutan på passagerarsidan, lite trångt när man ska öppna huven men det fungerar.


Fördelen med att inte skruva så mycket med bilen är att man kan ta premiärturen 30:e Mars i härligt solsken. Dock fortfarande kallt i asfalten så väggreppet är inte det bästa.


Har kopplat in mätaren för växellådsoljetemp. Rör sig knappt vid körning på gata, visar 50-60 grader.

Mappningsövning vid Skanssundet med Cedrics 924.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901


Trådstartare
Kom över en uppsättning billiga Toyo R888 205/50-R15 som får agera gatdäck, däcken på mina Clio Sport fälgar är lite trötta.

Batteriet var dåligt i bilen så jag fick felkod vid start på låg spänning i ECU:n. Tråkigt då det orsakade limp home läge dvs 4000rpm varvstopp och ingen VTEC. Fick bli ett TopEnd 9Ah, verkar fungera utmärkt och är också sjukt lätt med 1.6kg isf 12kg. Viktbesparingen åts dock upp till stor del av släcksystemet som väger 8.6kg. Funderade på att flytta batteriet men struntade i det då jag ändå behöver dra kabeln till huvudbrytaren. Dvs det går att placera batteriet under förarstolen och slippa drygt 1m kabel men vinsten är inte så stor. Elektriska huvudbrytare verkar ha viss läckström vilket inte känns kul. Hittade ingen bild på den färdiga installationen men la en gummiduk mellan batteriet och hållaren.

Ute och åker lite, skönt med besiktigad bil

Fick dock lite problem med lambda sonden så den byttes. Problemet kom dock tillbaka.

Ska man mecka båt kan man ta den lite roligare bilen.

Skadar inte att tvätta bilen ibland, blir bra skitig av förvaring och banträffar.


Ute och byter olja i båten, roligare att ta Renaulten än bruksbilen. Rätt stort utrymme bakom sätena utan baksäte.


Det började närma sig banträff så det är ju skönt att lägga lite mil på bilen som fungerade fint förutom felkod på lambdasonden som kom och gick.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296





jääähäääkla ball

_________________
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901


Trådstartare
Sista uppdateringen på 2019
Litium jon laddare med Bluetooth, funkar bra iaf och klarar vanliga batterier också

Närmade sig Gelleråsen, så jag preppade bilen lite och bytte hjullager fram


Bilen gick bra men föga förvånande går den ungefär som innan om man inte har gjort några förändringar. Hade minskat Camber från 3.6 till 2.6 och bilen var trevligare att köra, bättre grepp ur kurvorna men möjligen lite sämre grepp i snabba kurvor. Ungefär samma bästa tid som förra året. Fick dock haveri på Catchtanken på eftermiddagen, hade köpt en helt ny tank till denna körning. Nått är seriöst knas, tror att returledningen som går ovanför tanken kläms mellan tank och kaross när man kör hårt på bana. Är andra gången detta händer. Ska dra om returen och sätta en tryckmätare på catchtanken. Lyckades iaf koppla bort tanken trots att jag hade några bra kopplingar för detta hemma i garaget.

Nytt för denna gång var oljetempmätare i växellådan, blir knappt över 50 grader vid gatkörning men på bana var den uppe på 120 grader efter ett längre pass. Bilden är tagen efter ett avkylningsvarv i depån. Sugen på att bygga oljekylare till lådan på sikt, går att köra med men tråkigt att korta livslängden på oljan och lådan. Intressant är att växellådsoljan kallnar snabbt när man står i depån på tomgång, tror huset på lådan kyls av elfläkten och av motorvattnet i motorblocket. För den går snabbt ner till samma temperatur som motorvattnet dvs 90 grader.

Kylvattentemp, oljetryck och motoroljetemp efter ett avkylningsvarv. Varmt och gott, var väl runt 20 grader i luften. Motoroljetemp 120C, Växellådsoljetemp 120C och motorvatten runt 95 om man kör hårt länge. Fungerar men jag vill ha bättre kylning än så.

Huven blåste upp så pinnen hoppade ur när den stog och kylde av sig, har aldrig hänt på alla år trots avsaknad av extra wire. Har bytt lampan men tråkigt med lite skador på grillen.

Gatkörde sedan men fick problem när bilen vägrade starta när den skulle köras in i garaget. Felsökte och tog ett kompprov, högt och bra på alla cylindrar.

Verkar vara nått strul med min Hondata box, själva Hondata delen funkar men det är nått fel på motorstyrningens kretskort som gör att den startar ibland. Har försökt att kolla om det är nått fel på kablar etc men det är nog bara att laga eller byta box. Så bilen har fått stå och skämmas senare delen av sesongen.

Har iaf köpt lite delar till bilen, först en större kylfläkt, den jag har använt köptes för Renault 5 gte kylaren och har dålig täckning på S2000 kylaren. Blir väl lite bättre avkylning iaf med denna när man står i depån.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901


Trådstartare
Uppdaterar här också med samma sak som i McPherson tråden i Racetech.

Väntar på nya växelwirar och sen ska jag byta spakställ.

Har fått hem chassie delarna från Pure Motorsport med marginal innan Brexit. Kommer att bygga detta paralellt och förhoppningsvis byta under sesongen. Vi får se, har inte oändligt med tid iom hus och barn.

Rollcenterjustering
- Bättre Camberkompensation
- Höjt rollcenter dvs rollstyvare framvagn utan att öka fjäderstyvhet
- Möjlighet att förskjuta spindelleden framåt eller bakåt för casterjustering

Bumpsteerjustering
- Ny styrled med möjlighet att shimsa höjden och på så sätt få minskad bumpsteer, märks över odjämnheter att det blir mycket kraft i ratten och svårt att hålla spår och känna greppsgränsen

Nya Fästplattor mellan spindel och fjäderben
- Camberjustering
- Mer plats mellan insida fälg och fjäderben

Laguna spindlar
- Större hjullager Diam 84, Innerdiam 40 bredd 39.7 mot orginal R5 diam 65, Innerdiam 35 bredd 35. Upplever att lagren snabbt blir glappa och flexar nog endel på bana
- Grövre stubaxel på yttre drivknut med 25 splines isf 23 splines (har gått av en gång)
- Kraftigare infästning spindelled

Pinnbultar till alla nav, slipper skruvarna som är stökiga att jobba med om man ska ha spacer.

Dvs i princip samma delar som sitter på Clio 2 Cup dvs tävlingsbilen. Sida 47 och 48 i manualen nedan.
http://www.rsportonline.co.uk/resources/clio2_cup_en.pdf

Väljer att vänta med att gå upp i dimension på framdäcken innan detta är monterat och utprovat på inrådan av chassie experten. Men jag är bra sugen på att öka bredden på framdäcken till 225 med 8" fälgar, är bara lite svårt att hitta 8" breda fälgar.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Himla fint det där.
Små grejer som blr göra en hel del för känslan.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901


Trådstartare
Har haft stora problem sedan förra sommaren med att bilen startar intermittent. Lyckades efter mycket felsökning spåra problemet till styrboxen. Fanns inte tid att reparera den efter att problemet var identifierats i våras så det blev en till Hondata styrbox, denna gång V4 med bluetooth etc. Så nu fungerar iaf bilen.

Verkar inte längre gå att få tag på PRB styrboxar med inbyggd bredbandslambda då dessa bara satt monterade på Amerikanska Acura RDX dvs i princip en Honda Integra. Så nu är det en PRA box från europeiska Civic Type R som är betydligt lättre att få tag på. Får ta in bredbanssignal från min Innovate MTX-L istället.

Bilen går iaf och ska besiktigas

Nytt spakställ modell Kina K-tuned kopia för Acura RDX, med Honda FN2 Civic Type R knopp med hybrid racing wirar. Känns riktigt bra i känslan, är tunnelmonterat så jag kan montera en begagnad orginalbräda isf min som är sprucken

Fick kapa lite i panelen vid huvudbrytaren, ska göra en ny version av den då det har tillkommit voltmätare, utlösningswire för släckare och ska tillkomma fäste för




Plyfa splitter väger 6.5kg med stag. Nån som vet vad man bäst lackar formplyfa med? Mattsvart sprayfärg fungerade en stund...

Vinge väger 4kg med fästena

Besiktningsläge och högre toppfart.

Ny elfläkt för bättre täckning. 350mm SPAL isf 305mm. Bara 10% mer luftflöde med täcker 30% mer area. 305mm fläkten täckte 30% av kylaren, denna 40%. Fortfarande ganska lite men den gamla räckte till förutom när oljetemperaturen var riktigt hög efter snabb motorväg eller bankörning. Täcker iaf hela höjden på S2000 kylaren och på andra sidan är det trångt mot generator och insuget.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Två frågor:

Går det att få till en fläktkåpa för bättre styrning av luften och bättre kylning, eller är det för trångt?

Hur mycket kostade spalstället och är det något du skulle rekommendera? Åker själv Honda med wirelåda..

I övrigt fördjäkla ball bil thumbs up

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault 5 GTE -88 Honda K20A2,MR mätning, Diffusor tunnlar
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25, 26, 27, 28   >>
62 besök senaste veckan (266986 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande