Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault 5 GTE -88 Honda K20A2,MR mätning, Diffusor tunnlar
<<   1, 2, 3 ... , 26, 27, 28   >>
72 besök senaste veckan (266974 totalt)
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3056



Min styrväxel har ju nån sorts bronsbussningar istället för plast. Kanske kan va nåt om det inte håller.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083



Att mäta är att veta, just bumpsteer verkar vara en sådan detalj som inte alla mäter utan köper något "kit" i tron att det behövs ( gäller nog mest amerikanska forum ).

Har använt typ samma metod som du och det blir bra precision på mätningarna.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901


Trådstartare
Cédric skrev:
Min styrväxel har ju nån sorts bronsbussningar istället för plast. Kanske kan va nåt om det inte håller.


Bytte till en svarvad bussning i nån form av nylon eller vad det nu blev. Den sitter i den andra styrväxeln och verkar inte ha slits nämnvärt på sesongerna 2018, 2019 och 2020 då de var monterade.

2020 Var den ingen bankörning iom C19 och nyfödd son men lite gata iaf
2019 Var det en vända till Gelleråsen
2018 var det två vändor till Gelleråsen

Ska se om det går att göra i nån form av brons då plasten visar någon form av tecken på deformation

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901


Trådstartare
Janne J skrev:
Att mäta är att veta, just bumpsteer verkar vara en sådan detalj som inte alla mäter utan köper något "kit" i tron att det behövs ( gäller nog mest amerikanska forum ).

Har använt typ samma metod som du och det blir bra precision på mätningarna.


Tycker det verkar funka bra. Just den ledade plattan är bra och bara en indikatorklocka gör att det är lätt att läsa av toe förändringen och hur mycket man har hissat. Dock verkade ju min metod med laserpasset fungera hyggligt då jag lyckades hitta området runt 5 shims som gav betydligt mindre toe förändring än fler och färre shims. I mitt fall var jag troligen tvungen att ha ett justerbart rollcenterkit då jag har bytt spindlar, har annan camber och caster. Men det kan ju vara så att orginal styrled ändå skulle kunna funka bra, kan mäta höjden på den och jämföra med min injusterade. Men på många bilar kan det ju vara helt onödigt om geometrin råkar vara bra. Det förutsätter dock att styrleden har rätt längd på några mm när.

Har du visat resultaten i din tråd? Tycker jag inte har sett något. Vore kul att se hur det ser ut på Mustangen.

Detta är med låst ratt och nedtryckt broms, låste båda mot stolen då det inte räcker med rattlås som har ett glapp.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083



Andreas Millbro skrev:


Har du visat resultaten i din tråd? Tycker jag inte har sett något. Vore kul att se hur det ser ut på Mustangen.



Jag gjorde mätningar på min förra Mustang när jag byggde om den till kuggstång, har letat efter bilder men hittar inte en enda.
Tycker det känns ganska tydligt när en bil har bumpsteer, min 911:a har det pga av att jag sänkt den lite för mycket, distanser för att ändra läget på kuggstången är tillverkade men inte monterade.. ännu..

På min nuvarande musse upplever jag ingen bumpsteer och har inte gjort några mätningar, spånskivorna med pianogångjärn ligger i garaget om jag skulle få feeling

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901


Trådstartare
Janne J skrev:
Andreas Millbro skrev:


Har du visat resultaten i din tråd? Tycker jag inte har sett något. Vore kul att se hur det ser ut på Mustangen.



Jag gjorde mätningar på min förra Mustang när jag byggde om den till kuggstång, har letat efter bilder men hittar inte en enda.
Tycker det känns ganska tydligt när en bil har bumpsteer, min 911:a har det pga av att jag sänkt den lite för mycket, distanser för att ändra läget på kuggstången är tillverkade men inte monterade.. ännu..

På min nuvarande musse upplever jag ingen bumpsteer och har inte gjort några mätningar, spånskivorna med pianogångjärn ligger i garaget om jag skulle få feeling


Min tanke var att jag skulle ha pianogångjärn men affären hade slut på dom så jag tog ett par vanliga för att testa och det verkar ju fungera. Men pianogångärn är nog lite styvare och potentiellt mer glappfria.

Hittade gränsvärden på nån sida på nätet med en rekommendation som var mindre än 0.25mm toe förändring per 25mm fjärdingsväg. Det är 4 brickor som uppfyller detta vilket jag kommer att köra iår. De två senaste åren har jag kört 5 brickor som är grå kurva vilket ger toe in vid infjädring vilket inte borde vara bra för instyrning men borde ge stabil bil vid inbromsning. Toe out vid utfjädring är nog inte bra för torquesteer. Upplevde att torque steer blev klart bättre med statisk toe in jämfört med statisk toe out. Frågan är om jag märker nån skillnad med en bricka mindre, märkte dock att styrväxeln också hade blivit lite dålig så den påverkar säkert den med.


_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901


Trådstartare
Lite blandad bildskörd från April

Tog bort bärarmarna för att kunna helsvetsa och pensla på lite POR15 färg

Sen blev det som det ofta blir att när en del av jobbet är gjort frestas man att göra mer. Den här gången handlade det om framtida däcksbyte till bredare framdäck som potentiellt kan ställa till problem med oljetrycket. En baffelsump från Clockwise motion låg i garaget men för att ta ner tråget behöver hjälpramen tas ner. Dock behövde styrväxeln fixas med vilket iofs går att göra på plats. Men beslutet blev att riva ner grenrör och därmed också högre drivaxel samt lossa bakre motorfästet.

Tråget frilaggt.

Körde lite roterande stålborste på grenröret för att få bort rester från gammalt avgasbandage, hoppas det blir snyggare.

Fixade lite dammskydd på droplänkarna till krängaren som också hade legat i källaren länge

Samt till styrlederna

Tråget nere, mycket sillikon som har använts men lyckligtvis har det inte lossnat klumpar på insidan som har hamnat i silen

Ren sil vilket är skönt. Alltid en chansning att köpa en motor från skroten men denna verkar ha fått regelbundna oljebyten i sitt tidigare liv. Numera en gång per säsong.



Ny bussning till styrväxel

Gamla bussningen har smulats sönder, kanske har hamnat i kläm efter att den har lossnat.


Så nu ska allt ihop, växellådsoljan ska bytas, vindrutan ska bytas och bilen ska besiktigas. Finns hopp, omtaget med subframen och tråget gjorde att jag missade första Arlanda körningen. Men bilen är i ett bättre läge inför nästa vinter då tråget inte borde behöva tas ner.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Andreas Millbro skrev:



Står den där baffeln bara i botten eller fästs den på något sätt?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901


Trådstartare
MatsK skrev:
Andreas Millbro skrev:



Står den där baffeln bara i botten eller fästs den på något sätt?


Det är en drop in baffel som låses mot oljepumpen ihop med en klaff ihop med att den är klämd mellan kanter i sumpen. Så det behövs inte svetsas eller maskinbearbetas i sumpen.

Här är en länk till tillverkaren där man kan se bilder. Den ska vara ganska beprövad av andra och några här på rejsa.
https://www.clockwisemotion.co.uk/productstandard/honda-k20-baffled-su . . . .

Iaf om man inte kör jättesnabbt för då behöver man annat tråg först, sen accusump och ska man köra jättesnabbt behöver man torrsump. BTCC körde Accusump pga att de inte fick ha torrsump i reglementet men enligt artikel i racecar engineering funkade det hyffsat men inte hundraprocentigt.

Hittills har jag inte sett nått oljetrycksproblem

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901


Trådstartare
Lite har hänt. Bilen är besiktigad, två år till nästa vilket är trevligt.
Skulle ha fått en riktig setup med men det sket sig tyvärr pga andra åtaganden med familjen.

Byggde om vingfästena för att kunna ta på och av vingen enklare för gatkörning och inför besiktning. Innan behövde jag ta av takvingen som är delvis limmad och sitter med jobbiga clips. Inte 100% snygg lösning men jag tycker det ser okej ut och blir bättre med lite färg. Så det var lite jobbigt att göra bara för att köra lite gata så det slutade med att jag alltid åkte runt med vinge och splitter. Nu är det 6st M6 insexskruv och sen är vingen borta från bilen. Splittern är fyra vantskruvar och sen lossa slangarna till bromskylning och två huvlås.

Anmärkning på rutan men det får jag åtgärda själv. Ny ruta har kommit till glasfirman och kan monteras i bästa fall innan midsommar.

För övrigt ennu en gång kanon med ombyggt fordon. Man kommer in med en tokombyggd bil och besiktningsmännen tycker att det är kul.





[/img]

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901


Trådstartare
Blev en liten sväng till Arlanda idag. Varmt och gott men bilen funkade bra förutom att vänster framdäck lätt överhettade. Inte oväntat när det var 31C i skuggan innan avfärd. Annars funkade kylningen helt okej iaf på kortare pass med 120C oljetemp. Kände lite tendens till fade på frambromsarna vid nått tillfälle men jag tycker Captur skivorna funkar klart bättre än Clio Sport skivorna.

Tills i år är 25mm krängaren tillbaka som kommer från Megane men med bättre lösning på dropplänk och den verkar funka fint.

Som väntat krävde detta att jag behövde ställa på bakkrängaren jämfört med 21mm krängaren jag hade förra året. Bilen är väl kanske en tendens till snabbare trots värmen men vänster framdäck börjar ha gjort sitt. Den går iaf rätt bra trots Toyo R888 i 205/50 r15 runt om från 2014. Så nu är iaf shakedown för i år gjord och bilen är nybesiktigad med ny ruta.

Verkar få det klassiska Toyo slitaget trots framvagn med ok rollcenter. Är väl stommen som viker sig. Men jag tycker det ser bättre ut än tidigare år







_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 349



Sitter mobilen kvar i den hållaren på bana även om du kör över curbs?

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901


Trådstartare
Daugaard skrev:
Sitter mobilen kvar i den hållaren på bana även om du kör över curbs?


Jepp. Den har faktiskt suttit kvar typ alla träffar. Kanske har lossnat en gång om jag minns rätt. Betydligt vanligare att den lossnar när bilen står parkerad i garaget.

Ram mounts hållare som jag tycker funkar så pass bra att jag inte har känt det viktigt att hitta nån annan lösning. Hade dock varit snyggare med integrerad surfplatta eller telefon. Men det är rätt trevligt att kunna ta in loggtelefonen från bilen och exportera loggar och göra nån enklare analys mot tidigare bästa varv i telefonen.

Sen kör jag min normala telefon i den hållaren när jag kör spotify eller podar till mina Airpods pro med noise canceling under peltorkåporna för extra bullriga miljöer. Ihop med nån kall dricka i mugghållare är det ju rätt okej att åka lite längre sträckor

Kör lite snabbare i snabba vänstern över de två krönen numera iaf

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901


Trådstartare
En liten film med.



Kul att testa nya framkrängaren och justera in bakkrängaren. Är som väntat ingen kioskvältare att ha 25mm isf 21mm krängare sålänge man kan justera in balansen med bakkrängaren. Hade jag inte kunnat göra det är bilen jobbigt understyrd och styr inte heller in bra. Hittade lite mer fart i snabba vänstern då bilen kändes stabilare. Men skulle nog må bra av en hjulinställning och bättre däck. Bumpsteer är nog lite bättre efter årets justering med lite bättre mätmetod. Den verkar bottna lite bak i snabba vänstern eller så är det de breda R888 som tar i lite ibak.

Arlanda träffarna är trevliga, banan är tight på sina ställen men det är kul att köra. Kombinationen med lite grillning och snacka med lite folk är trevlig. Dessutom inte flera timma i bil som transportsträcka utan bara att åka en hemifrån en timma innan och sen köra.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083



Riktigt kul med film thumbs up

Allt känns så analogt, inga system som räddar/lägger sig i körningen, jag gillar det!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Hej!

Cool bil! Jag stod och kikade när du skruvade på bakre krängaren

Också väldigt kul och lärorikt att se och jämföra andras filmer thumbs up



_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901


Trådstartare
Tinsfci skrev:
Hej!

Cool bil! Jag stod och kikade när du skruvade på bakre krängaren

Också väldigt kul och lärorikt att se och jämföra andras filmer thumbs up



Kul med film. Kul att du kom dit med Monzan, tänkte när jag körde in att den känner jag väl igen från rejsa. Kul med variation på bilar. Noterade att min bil finns med i Tords film från 6:00 fram till 7:40. Tord är snabbare i GR Yarisen och Dan ytterligare lite snabbare i Cayman GT4:an. Går att se lite hur chassiet beter sig över odjämnheterna. Upplever min bil som ganska livlig om man överkör lite då den är helt manuell och saknar antispinn, abs, styrservo, bromsservo etc.


_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13232



app app, nu ska vi inte dra för stora växlar om vem som är snabbare här... jag tror vi kom fram till 2-2 i blåflaggor mellan mig och Dan

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901


Trådstartare
Tord skrev:
app app, nu ska vi inte dra för stora växlar om vem som är snabbare här... jag tror vi kom fram till 2-2 i blåflaggor mellan mig och Dan


Hehe. Du var iaf 1.2s snabbare än mig iaf på den varvtiden som du la upp i din tråd. Dan var iaf snabbare detta varv då det såg ut som han drog ifrån men det kan ju vara olika på olika ställen på banan med, bilarna är ju inte direkt lika. Samt olika olika varv. Är iaf kul när man har någon att följa mot att köra runt i nån stor lucka.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13232



Andreas Millbro skrev:
Tord skrev:
app app, nu ska vi inte dra för stora växlar om vem som är snabbare här... jag tror vi kom fram till 2-2 i blåflaggor mellan mig och Dan


Hehe. Du var iaf 1.2s snabbare än mig iaf på den varvtiden som du la upp i din tråd. Dan var iaf snabbare detta varv då det såg ut som han drog ifrån men det kan ju vara olika på olika ställen på banan med, bilarna är ju inte direkt lika. Samt olika olika varv. Är iaf kul när man har någon att följa mot att köra runt i nån stor lucka.


att följa varandra är riktigt skoj! Även när man har så olika bilar, Dan's bil låg fel i varvtal med sin extremt långa 2:a och Yarisen har nytta av 4wd ut ur långsamma kurvor.

Där jag tycks ta in mot Dan är dels i vänstern där Åke står, då jag saknar förstånd att sakta in, men gillar när bilen känns levande (läs 4hjulssläpp), samt ut ur "chikanen" ner mot vändningen. 2:an är lagom där, när jag når varvstoppet är det dags att bromsa...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901


Trådstartare
Tord skrev:
Andreas Millbro skrev:
Tord skrev:
app app, nu ska vi inte dra för stora växlar om vem som är snabbare här... jag tror vi kom fram till 2-2 i blåflaggor mellan mig och Dan


Hehe. Du var iaf 1.2s snabbare än mig iaf på den varvtiden som du la upp i din tråd. Dan var iaf snabbare detta varv då det såg ut som han drog ifrån men det kan ju vara olika på olika ställen på banan med, bilarna är ju inte direkt lika. Samt olika olika varv. Är iaf kul när man har någon att följa mot att köra runt i nån stor lucka.


att följa varandra är riktigt skoj! Även när man har så olika bilar, Dan's bil låg fel i varvtal med sin extremt långa 2:a och Yarisen har nytta av 4wd ut ur långsamma kurvor.

Där jag tycks ta in mot Dan är dels i vänstern där Åke står, då jag saknar förstånd att sakta in, men gillar när bilen känns levande (läs 4hjulssläpp), samt ut ur "chikanen" ner mot vändningen. 2:an är lagom där, när jag når varvstoppet är det dags att bromsa...


Förstår att Yarisen är bra ut ur de långsamma kurvorna. Efter chikanen är det ingen hit att accelerera i uppförsbacken över kröner med framhjulsdrift.

Jag växlar upp till 4:an två gånger per varv. Innan snabba vänstern där åke står efter. Samt på rakan efter innan chikanen. Men jag har ju lite snurrig slutväxel med 4.76 i slutväxel gjord för 205/45 R17 som har 5% större omkrets än mina 205/50 R15. Vilket gör att jag kan växla ner till 2:an i chikanen men behöver växla till 3:an igen och isf ner till 2:an igen. Sen går det inte att gasa fullt ändå på 2:an då det spinner rakt fram på den växeln. Jag tycker det är bättre att åka på 3:an och fokusera på att hålla fart genom kurvorna och slippa två växlingar. Men minsta misstag så hamnar man förlågt i varvtal och tappar.

Yarisen är riktigt snabb ur de långsammare kurvorna. Trots långa tvåan på GT4 så sticker de rätt bra ut ur kurvorna då de har ett annat grepp ut ur kurvorna. Så är det även med Bmw E46 M3 på Gelleråsen.

Men bredare och bättre framdäck ihop med en bakaxel med ledlager och lite mer negativ camber kan bli mycket bra. Bakaxeln sitter troligen snett på min bil då jag har typ 1 grad toe out på vänster bakhjul och en halv grad toe in på höger bakhjul sist den hjulinställdes. Nu är det ju Toyo R888 från 2014 och en bakvagn som är helt orginal förutom andra dämpare. Sliter i princip bara ytterkant på bakhjulen även om det såklart inte är helt dåligt för att få bilen att styra in. Men det borde vara bättre med mer negativ camber och sen än mer krängare bak eller kanske lite hårdare fjäder så att den inte bottnar lika lätt bak. Man hör på min video att den bottnar eller om det är ett bakhjul som tar i skärmkanten lite.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault 5 GTE -88 Honda K20A2,MR mätning, Diffusor tunnlar
<<   1, 2, 3 ... , 26, 27, 28   >>
72 besök senaste veckan (266974 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande